Vraag het de mods 2025-2026

04-07-2025 09:20 2977 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

In dit topic kunnen jullie terecht met al jullie vragen aan ons over beleid, bannen, topics enz.
Onderlinge discussies kunnen in een van de Napraattopics en hier gaan we ook meer op modereren.

Vragen aan ons worden door ons beantwoord, maar dit kan even duren.
Wij proberen om minimaal 1 x per dag te modereren dus soms moeten jullie even geduld hebben.

Alle mededelingen zijn te lezen in het Centraal Moderatortopic:
https://forum.viva.nl/overig/centraal- ... s/512215

Napraten kan hier met geklets:
overig/napraattop-2024-8-met-geklets-en ... ges/512711

en zonder geklets:
https://forum.viva.nl/overig/napraat-z ... p35907716

Bugs kunnen hier gemeld worden:
https://forum.viva.nl/overig/het-nieuw ... 35895576

En blokkade- en anonimisatieverzoeken hier:

https://forum.viva.nl/overig/verwijde ... es/512213

Met vriendelijke groet,

Moderators Vivaforum.

"I'm busy holding myself together with tape and glue", dr. Miranda Bailey.
Hela schreef:
11-08-2026 23:01
Maar mocht het zo zijn, Wieke, dat jij besluit hier forummers als moderator aan te stellen, jij dat natuurlijk wel laat weten?
Ja, ik laat sowieso weten wat het wordt!
WiekeV schreef:
11-08-2026 23:15
Ja, ik laat sowieso weten wat het wordt!
En vooral ook wie het wordt :thumbsup:
"As around the sun, the earth knows she's revolving..."
IBIopviva schreef:
11-08-2026 23:05
Ik denk dat als je betrokkenheid wilt van de mods en het gevoel wilt geven dat je echt verschil maakt dat het helpt om pijlers te verdelen. Dan kun je ook meer je eigen interesse gebied kiezen en je daarin verdiepen.
Los daarvan zijn de veelvoorkomende zaken door aparte mods laten doen ook nog altijd een goed idee. Inderdaad wat de junior mods gedaan hebben en volgens mij ging dat best lang ok.

Ik vind het persoonlijk best jammer dat er weinig communicatie komt vanuit de mods en merk dat ik het fijn vindt dat Wieke zich duidelijk aan het inlezen en inzetten is voor een beter forum zowel technisch/juridisch als het menselijke stukje en de communicatie.
Wat ik me herinner van angelgate was ook dat deze angels geen overkoepelend iemand had die nauw betrokken was bij het forum waardoor escalatie haast niet meer te voorkomen was. Op deze manier kon het heel persoonlijk worden.
Ik denk dat als er andere begeleiding en randvoorwaarden zijn dat het echt de moeite waard is om te onderzoeken.
Ik denk inderdaad ook dat je het nooit goed kan doen. Zoveel mensen zoveel meningen zoveel ideeën.

Ik zou trouwens er ook voor pleiten dat je maar een maximale tijd (junior) mod mag zijn. Max 3 jaar ofzo net zoals vaak bij bestuursleden is.
Als de taken duidelijk zijn, de sfeer onderling goed is en er goede randvoorwaarden zijn moet het ook haalbaar zijn om om de zoveel jaar nieuwe mensen aan te trekken van deze functie.
Eens wat betreft de pijlers inderdaad! En dank voor het compliment :-). Qua overkoepelend zal ik sowieso betrokken blijven en vind ik ook gewoon echt belangrijk om te weten wat er speelt, dus dat zal ook wel zo blijven.

Goeie wat je zegt wat betreft de maximale tijd. Ik heb een tijdje inderdaad een bestuursfunctie gedaan bij m'n tennisclub en daar hielden we ook drie jaar als streven aan bij iedereen. Best een goeie om eens over na te denken, thanks!
Hela schreef:
11-08-2026 23:17
En vooral ook wie het wordt :thumbsup:
Ja, want dat was een groot succes destijds. :roll:
Maybe success just isn't your thing.
Week 35 van de Extremely Demotivational Calendar
Wieke, ik zou het goed vinden om pijlermods te hebben, maar voor bijvoorbeeld actueel is het bij een levendig forum wel handig om meerdere mods te hebben. Anders vind ik het heel erg zielig voor één persoon die ladingen bagger snel moet doorwerken en niet kan overleggen. En heb je ook te snel het gevaar van iemand die zelf denkt nog objectief te zijn, maar absoluut niet zo ervaren wordt.

Het naamverbasterverbod komt volgens mij ook van de actueelpijler, toen verschillende politici ‘leuke’ verbasterde namen kregen.
De huidige mods hebben toen op knappe wijze een dikke racistische modderpoel vol nare drek weten te keren en het rigoreuze “rot op met je vieze praatjes” veel later ook weer wat losser gemaakt, zodat een uitwisseling van standpunten wel weer ietwat mogelijk werd.

Ik geloof dat het goed is dat je niet streeft naar het iedereen naar de zin maken, daarvoor zijn de verschillen ook veel te groot en onoverbrugbaar. En het zijn altijd maar een handje vol dezelfden die van zich laten horen, terwijl het forum en de meelezers ervan natuurlijk veel groter zijn.

Ooit was er een hele goede mod die deed alsof hij (ja, tot grote schok bleek die mod in het bezit van een piemel toen hij ooit per ongeluk zijn naam schreef op het forum) met velen was toen hij het een zomer in zijn eentje deed. En dat was in een tijd dat het forum nog veel levendiger was. Die jongen zou je moeten bevragen, want die had met dezelfde of soortgelijke pappenheimers te maken.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
feow schreef:
12-08-2026 09:14
Wieke, ik zou het goed vinden om pijlermods te hebben, maar voor bijvoorbeeld actueel is het bij een levendig forum wel handig om meerdere mods te hebben. Anders vind ik het heel erg zielig voor één persoon die ladingen bagger snel moet doorwerken en niet kan overleggen. En heb je ook te snel het gevaar van iemand die zelf denkt nog objectief te zijn, maar absoluut niet zo ervaren wordt.

Het naamverbasterverbod komt volgens mij ook van de actueelpijler, toen verschillende politici ‘leuke’ verbasterde namen kregen.
De huidige mods hebben toen op knappe wijze een dikke racistische modderpoel vol nare drek weten te keren en het rigoreuze “rot op met je vieze praatjes” veel later ook weer wat losser gemaakt, zodat een uitwisseling van standpunten wel weer ietwat mogelijk werd.

Ik geloof dat het goed is dat je niet streeft naar het iedereen naar de zin maken, daarvoor zijn de verschillen ook veel te groot en onoverbrugbaar. En het zijn altijd maar een handje vol dezelfden die van zich laten horen, terwijl het forum en de meelezers ervan natuurlijk veel groter zijn.

Ooit was er een hele goede mod die deed alsof hij (ja, tot grote schok bleek die mod in het bezit van een piemel toen hij ooit per ongeluk zijn naam schreef op het forum) met velen was toen hij het een zomer in zijn eentje deed. En dat was in een tijd dat het forum nog veel levendiger was. Die jongen zou je moeten bevragen, want die had met dezelfde of soortgelijke pappenheimers te maken.
Thanks hiervoor! Heel fijn. Ik zal eens kijken of er een manier is om de vroegere mods te vinden, zoals de persoon die jij beschrijft.
IBIopviva schreef:
11-08-2026 23:05
Ik zou trouwens er ook voor pleiten dat je maar een maximale tijd (junior) mod mag zijn. Max 3 jaar ofzo net zoals vaak bij bestuursleden is.
Als de taken duidelijk zijn, de sfeer onderling goed is en er goede randvoorwaarden zijn moet het ook haalbaar zijn om om de zoveel jaar nieuwe mensen aan te trekken van deze functie.
Dit vind ik een heel goede suggestie.
Ik denk dat af en toe een frisse wind de mods scherper houdt en de kans verkleint dat (persoonlijke) irritaties zich opstapelen.
Lady*Voldemort schreef:
11-08-2026 18:32
As is verbrande turf, zei mijn oude oma altijd.
Man hier zegt het nog steeds :P
Op een plaagzuchtig theatraal toontje dan wel. Zo oud is ie ook weer niet.
Mag er een slotje op dit topic: entertainment/bb-vol-liefde-2026-zonder ... #p36262308 ?

Ik heb een nieuwe aangemaakt.
Voordat je door kunt gaan met het bezoeken van het forum, moet je je wachtwoord veranderen.
WiekeV schreef:
11-08-2026 14:33
Het mag ook hier, het liefst dan wel enigszins overzichtelijk :-).
Nou Wieke, ik heb jou op 10 juli (!) een pb gestuurd, welke sowieso pas na ruim een week (of nóg later zelfs) werd gelezen, maar heb tot op de dag van vandaag daarop geen enkele reactie gehad. Nu ging het bericht mss wel over moderatie in het algemeen, maar dan nog vind ik het dan vrij logisch een reactie te geven.
Live Life to the fullest
Als je het pijleroverzicht aanklikt, dan staan alle pijlers kriskras door elkaar heen zonder dat er enige logica in de volgorde zit. Kan daar iemand even het alfabet op los laten? Op deze manier gaan mijn hersenen op error ;-D
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras.
OlleGrieze schreef:
15-08-2026 09:54
Als je het pijleroverzicht aanklikt, dan staan alle pijlers kriskras door elkaar heen zonder dat er enige logica in de volgorde zit. Kan daar iemand even het alfabet op los laten? Op deze manier gaan mijn hersenen op error ;-D
Vermijd het pijleroverzicht. :idee:
OlleGrieze schreef:
15-08-2026 09:54
Als je dat nu pas ontdekt is het niet zo erg :hihi:
Volgens mij staat het op volgorde van meest actief oid.
Everything is possible for the one who believes.
Moiren schreef:
15-08-2026 10:29
Als je dat nu pas ontdekt is het niet zo erg :hihi:
Volgens mij staat het op volgorde van meest actief oid.
Dat ontdekte ik nog voor ik zelf een account aanmaakte, maar ik heb geen goede dag en vond dat ik mocht mopperen :devil:
OlleGrieze schreef:
15-08-2026 10:41
Dat ontdekte ik nog voor ik zelf een account aanmaakte, maar ik heb geen goede dag en vond dat ik mocht mopperen :devil:
:proud:
Everything is possible for the one who believes.
Minnaar deel 43 mag dicht.

Zouden de links van de vorige delen in de OP mogen? Mijn dank is groot!
Sebedeüs schreef:
15-08-2026 13:42

Zouden de links van de vorige delen in de OP mogen? Mijn dank is groot!
Dit hoeft niet meer, ik heb het anders opgelost.
Er mag een slotje op Associatie *50*, nieuw deel is geopend.
"As around the sun, the earth knows she's revolving..."
Ik wil graag een plaatje plakken, dat moeten jullie goedkeuren geloof ik? En hoe werkt het dan?
Noëlle_ismijnnaam schreef:
19-08-2026 11:20
Ik wil graag een plaatje plakken, dat moeten jullie goedkeuren geloof ik? En hoe werkt het dan?
Als je meer dan 200 berichten hebt kun je plaatjes plakken.
feow schreef:
11-08-2026 17:58
Ik zou vers modereerbloed enorm toejuichen. Graag met een frisse blik, en mods die openstaan voor feedback als ze buiten de mores handelen of een inschattingsfout maken. ….
Wieke: ik adviseer jou om je door forummers te laten adviseren over het gewenste profiel en vervolgens, op basis van de geschiedenis en ervaring, op zoek te gaan naar moderators van buitenaf. Die objectief kunnen handelen….
@Wieke, ik sta achter wat Feuw hierboven schrijft.
Ik lees hier al langer mee. Ik weet iets, niet veel, van Angelgate. Maar wel genoeg dat destijds de conclusie was om forummers niet meer als moderators te laten fungeren.

Goed voorbeeld is de dynamiek binnen een groepje die ik vanmiddag, over mij, langs zag komen op het Napraattopic 2026.3 met Geklets en Zonnestraaltjes. Iemand begint over mijn schrijfstijl. Nr 2 haalt een PB aan (waar weinig kwaads van te zeggen is). Nr 3 concludeert, zonder de inhoud te kennen, daarmee dat ik hengel. Nr 4 suggereert mij aan een eerdere ban. Nr 5 haalt iets van de sekspijler aan en verbindt dat aan mijn nick. Kortom, er wordt een beeld geschetst.
Ik heb dat een paar keer in de Napraat gezien over anderen.

Dat past in wat mij eerder verteld is dat er groepjes zijn die er openlijk van genieten om forummers die ze niet mogen een lesje te leren of eruit te werken. Niet vies van een beetje provocatie en weten precies hoe het werkt. Een belangrijke reden dat forummers vertrekken.
Als ik hier nu lees dat enkelen uit zo’n groepje moderatie door forummers wel zien zitten, krijg ik kromme tenen.

Forummers als moderators gaat niet werken. Echt niet.
vlinderkracht wijzigde dit bericht op 20-08-2026 20:14
1.83% gewijzigd
- ik ben zacht, maar ik breek niet -
VlinderKracht schreef:
20-08-2026 20:08
@Wieke, ik sta achter wat Feuw hierboven schrijft.
Ik lees hier al langer mee. Ik weet iets, niet veel, van Angelgate. Maar wel genoeg dat destijds de conclusie was om forummers niet meer als moderators te laten fungeren.

Goed voorbeeld is de dynamiek binnen een groepje die ik vanmiddag, over mij, langs zag komen op het Napraattopic 2026.3 met Geklets en Zonnestraaltjes. Iemand begint over mijn schrijfstijl. Nr 2 haalt een PB aan (waar weinig kwaads van te zeggen is). Nr 3 concludeert, zonder de inhoud te kennen, daarmee dat ik hengel. Nr 4 suggereert mij aan een eerdere ban. Nr 5 haalt iets van de sekspijler aan en verbindt dat aan mijn nick. Kortom, er wordt een beeld geschetst.

Dat past in wat mij eerder verteld is dat er groepjes zijn die er openlijk van genieten om forummers die ze niet mogen een lesje te leren of eruit te werken. Niet vies van een beetje provocatie en weten precies hoe het werkt. Een belangrijke reden dat forummers vertrekken.
Als ik hier nu lees dat enkelen uit zo’n groepje moderatie door forummers wel zien zitten, krijg ik kromme tenen.

Forummers als moderators gaat niet werken. Echt niet.
Er is altijd gemodereerd door forummers. Ook nu nog.
En hoppa, daar is ie weer... Het groepje van de Napraat. :roll:
Dat groepjes geneuzel werd ooit trouwens banwaardig bevonden. En terecht. Beetje komen zeuren over 'dingen die aan elkaar gelinkt worden en daarmee een verhaal'.... en zelf exact dat doen. Zwaktebod hoor.
En als we het er dan toch weer over moeten hebben:
Het Groepje - Dinges Dong
https://streamable.com/fcx4f2
Dat verklaart veel, Solomio
- ik ben zacht, maar ik breek niet -
VlinderKracht schreef:
20-08-2026 20:15
Dat verklaart veel, Solomio
Hou es op met mansplainen en je gezeur over groepjes. Wat er op napraat gebeurt, is precies waar napraat voor verzonnen is.
Delulu

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven