Vraag het de mods 2025-2026

04-07-2025 09:20 1742 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Beste forummers,

In dit topic kunnen jullie terecht met al jullie vragen aan ons over beleid, bannen, topics enz.
Onderlinge discussies kunnen in een van de Napraattopics en hier gaan we ook meer op modereren.

Vragen aan ons worden door ons beantwoord, maar dit kan even duren.
Wij proberen om minimaal 1 x per dag te modereren dus soms moeten jullie even geduld hebben.

Alle mededelingen zijn te lezen in het Centraal Moderatortopic:
https://forum.viva.nl/overig/centraal- ... s/512215

Napraten kan hier met geklets:
overig/napraattop-2024-8-met-geklets-en ... ges/512711

en zonder geklets:
https://forum.viva.nl/overig/napraat-z ... p35907716

Bugs kunnen hier gemeld worden:
https://forum.viva.nl/overig/het-nieuw ... 35895576

En blokkade- en anonimisatieverzoeken hier:

https://forum.viva.nl/overig/verwijde ... es/512213

Met vriendelijke groet,

Moderators Vivaforum.

"I'm busy holding myself together with tape and glue", dr. Miranda Bailey.
Boudica schreef:
10-05-2026 11:39
Wiet is helemaal niet legaal in Nederland, het wordt gedoogd. De achterdeur is illegaal en zorgt voor enorm veel criminaliteit.
Ik weet niet wat er stond, cannabisolie van de Tuinen is wat anders dan wiet van de coffeeshop.
Maar het lijkt me niet gewenst dat mensen hier gestimuleerd worden om naar de coffeeshop te hollen.
Goed nieuws want;

De legale wiet wordt geleverd aan geselecteerde coffeeshops in tien gemeenten: Almere, Arnhem, Breda, Groningen, Heerlen, Maastricht, Nijmegen, Tilburg, Voorne aan Zee en Zaanstad.

CanAdelaar en Aardachtig zijn twee van die bedrijven die legale wiet kweken.
Dus zo illegaal als jij denkt is het dus niet (altijd).
Solomio schreef:
11-05-2026 08:15
Dag mod,

Zoals een brave forumster betaamt heb ik een nieuw wappentopic geopend. Deel 2 mag dus dicht.
Dank je wel!

Waarom moet ik in godsnaam elk half jaar mijn wachtwoord veranderen hier? Echt, wat een onzinnig gedoe. Zelfs bij digid heb ik nog nooit mijn wachtwoord hoeven te veranderen.
Jankerd
Djessy schreef:
12-05-2026 09:05
Waarom moet ik in godsnaam elk half jaar mijn wachtwoord veranderen hier? Echt, wat een onzinnig gedoe. Zelfs bij digid heb ik nog nooit mijn wachtwoord hoeven te veranderen.

Dit! En dan altijd op een onverwacht moment. Als het nou exact om de 6 maanden zou zijn kun je er nog rekening mee houden en je voorbereiden met het zoveelste idiote wachtwoord. En als het oude wachtwoord nou herkend werd was het ook zo gepiept. Maar nee .. oude ingevoerd, nieuwe + bevestiging ingevoerd .. geen optie om ff te checken of je geen tikfout maakte .. verzenden en ja hoor .. de kreet dat er iets niet klopt. Wéér wachtwoordmanager checken en alles herhalen en wéér de kreet dat het niet klopt. En ineens lukt het wél, maar bij checken van wwmanager lukte het kennelijk tóch met je oude ww. Schiet mij maar lek :frusty:
Weedbee schreef:
12-05-2026 09:24
Dit! En dan altijd op een onverwacht moment. Als het nou exact om de 6 maanden zou zijn kun je er nog rekening mee houden en je voorbereiden met het zoveelste idiote wachtwoord. En als het oude wachtwoord nou herkend werd was het ook zo gepiept. Maar nee .. oude ingevoerd, nieuwe + bevestiging ingevoerd .. geen optie om ff te checken of je geen tikfout maakte .. verzenden en ja hoor .. de kreet dat er iets niet klopt. Wéér wachtwoordmanager checken en alles herhalen en wéér de kreet dat het niet klopt. En ineens lukt het wél, maar bij checken van wwmanager lukte het kennelijk tóch met je oude ww. Schiet mij maar lek :frusty:
Dit is inderdaad het meest irritant! Kunnen ze bij TD daar niet voor zorgen? Lijkt me geen heel ingewikkelde feature.
What would Patsy do?
Djessy schreef:
12-05-2026 09:05
Echt he, DigiD, bank, allemaal prima, maar op Viva is het dan ineens essentieel (en niet werkend).
Everything is possible for the one who believes.
Wat was ook alweer zinvol aan elke week uitgelogd worden?
Moiren schreef:
12-05-2026 12:37
Echt he, DigiD, bank, allemaal prima, maar op Viva is het dan ineens essentieel (en niet werkend).

Héél essentieel natuurlijk, want we verklappen hier allemaal staatsgeheimen :sarcastic:
Moiren schreef:

Ook dit is sch**tirritant. In de loop der tijd verschoof de dag waarop weliswaar steeds, maar het blijft bloedirritant dat je een topic aan het lezen bent en ineens weer moet inloggen en dan moet zoeken op welke blz. je gebleven was. Waarom is het allemaal zo moeilijk?
Weedbee schreef:
12-05-2026 12:48
Ook dit is sch**tirritant. In de loop der tijd verschoof de dag waarop weliswaar steeds, maar het blijft bloedirritant dat je een topic aan het lezen bent en ineens weer moet inloggen en dan moet zoeken op welke blz. je gebleven was. Waarom is het allemaal zo moeilijk?

Dat zoeken is niet nodig: na het uitloggen gewoon weer terug navigeren naar de pagina waar je gebleven was ipv zoeken.

Verder slaat het ww veranderen echt nergens op, maar ja dat is destijds voor de medewerkers van heel DPG(?) ingevoerd en heel viva moest daarin mee. Waarom het bij Kompas nog steeds zo moet is me dan weer een raadsel.

Overigens werkt het met mijn ww-manager altijd wel vlekkeloos, die laat ik gewoon een nieuw ww bedenken en die vult ie dan 2 keer in en slaat ie op. Daarna log ik uit en zorg ik dat mijn nick gelinkt wordt aan het nieuwe ww want die staat dan natuurlijk alleen nog gelinkt aan het mailadres (wat natuurlijk nogal een domme feature is van viva, dat bij het veranderen van het ww dat icm je mailadres moet ipv met je nick, maar ja dat zal natuurlijk wel weer heel ingewikkeld zijn).
Je kan gebruikersnaam toch gewoon in je ww manager wijzigen?
Moiren schreef:
En niet op de overzichtspagina, maar ALTIJD als je een post wil plaatsen. Die je dan kwijt bent.
Self-reflection: You were an idiot then, and you are still an idiot now.
Week 20 van de Extremely Demotivational Calendar
Ik had weer dat gedoe van wachtwoord veranderen. Heb nog een mail gestuurd naar Viva, maar geen reactie.
Cum non tum age
noa schreef:
15-05-2026 16:19
Ik had weer dat gedoe van wachtwoord veranderen. Heb nog een mail gestuurd naar Viva, maar geen reactie.

Geen reactie is inmiddels normaal, op mijn vraag over het promoten van drugsgebruik ook geen enkele reactie gehad.
Lilith schreef:
15-05-2026 16:29
Geen reactie is inmiddels normaal, op mijn vraag over het promoten van drugsgebruik ook geen enkele reactie gehad.
Goed om te weten.
Cum non tum age
Moiren schreef:
12-05-2026 14:24
Je kan gebruikersnaam toch gewoon in je ww manager wijzigen?
Zou je denken. Riep ik ook altijd. Maar ben nu sinds gisteren bezig geweest om in te loggen. Niks werkte. Heb 3 x een nieuw ww moeten aanmaken. Schijtirritant
vivapimpelmees schreef:
16-05-2026 01:03
Zou je denken. Riep ik ook altijd. Maar ben nu sinds gisteren bezig geweest om in te loggen. Niks werkte. Heb 3 x een nieuw ww moeten aanmaken. Schijtirritant
Dat bedoelde ik niet ;)
Hier ook weer de ellende. Huidig ww staat gewoon in mijn passkey dus daar niets aan veranderd, en stug volgehouden met nieuw ww. Lukte allemaal niet. Pb gestuurd naar de mod, wat heen en weer geklikt in postvak, laatste reacties en forum.. en nu zit ik er blijkbaar in. En ik hoop met mijn nieuwe wachtwoord...
Eirlys schreef:
16-05-2026 11:09
Hier ook weer de ellende. Huidig ww staat gewoon in mijn passkey dus daar niets aan veranderd, en stug volgehouden met nieuw ww. Lukte allemaal niet. Pb gestuurd naar de mod, wat heen en weer geklikt in postvak, laatste reacties en forum.. en nu zit ik er blijkbaar in. En ik hoop met mijn nieuwe wachtwoord...

Dat is dus de ellende met dit hele gedoe. Dat je het nieuwe ww niet kunt checken tijdens het invoeren. Dan krijg je óf de kreet dat het incorrect is óf het floept weg en je moet maar afwachten of het goed ging. Ik moest vorige week al mijn ww wijzigen en kreeg tig keer de kreet dat het niet klopte, maar ineens was het formulier verzonden. Maar niet met het nieuwe, maar oude ww (vlg ww manager). Vanmorgen moest ik weer inloggen en ja hoor .. mijn oude ww (dat ik dus kon zien in de ww manager) klopte niet. Dus het ww ingevuld waarvan ik DACHT dat ik het vorige week invulde en ook dat bleek niet correct. Geen idee meer hoe ik het uiteindelijk gefikst heb, maar sjonge .. wat een achterlijk gedoe toch steeds :hamer:
Ik heb door dit gedoe zelfs een compleet nieuw account moeten aanmaken. Yasmijn ipv yasmijn. Zowat 30 jaar postgeschiedenis weg :'(

Het is een rouwproces.
Beste forummers,

Het probleem met de wachtwoorden ligt bij de td. Wat betreft de frequentie, daar hebben wij geen invloed op, we hebben bij de eerste gesprekken al gevraagd om dit zoveel mogelijk te vermijden. Geloof me, wij lopen tegen dezelfde ergernis aan.

Wat betreft onbeantwoorde mailtjes, ik heb net nog even gekeken, maar er staan geen mailtjes in van Noa en/of Lilith. Ik vind het heel vervelend, omdat het zo lijkt alsof we jullie negeren.

Met vriendelijke groet,

Moderator Vivaforum.

ModeratorViva schreef:
16-05-2026 12:30
Beste forummers,

Het probleem met de wachtwoorden ligt bij de td. Wat betreft de frequentie, daar hebben wij geen invloed op, we hebben bij de eerste gesprekken al gevraagd om dit zoveel mogelijk te vermijden. Geloof me, wij lopen tegen dezelfde ergernis aan.

En wat krijgen jullie als antwoord dan?
Want het is natuurlijk maar één getalletje veranderen in de instellingen van het systeem.
ModeratorViva schreef:
16-05-2026 12:30
Beste forummers,

Wat betreft onbeantwoorde mailtjes, ik heb net nog even gekeken, maar er staan geen mailtjes in van Noa en/of Lilith. Ik vind het heel vervelend, omdat het zo lijkt alsof we jullie negeren.

Met vriendelijke groet,

Moderator Vivaforum.
Ik voel me inderdaad genegeerd, al heb ik geen mailtje gestuurd maar wel meermaals in dit topic om opheldering gevraagd over mijn ban voor het 'veelvuldig verwijderen' van mijn OP. Daar kwam geen reactie op. Er zou contact worden opgenomen met de mod die de ban had uitgedeeld. Ook niks meer op gehoord.

Kijk, ik heb die 24 uur wel overleefd, dat is het punt niet. Ik wil alleen weten waarom: heb ik per ongeluk iets gewist? Heb ik een andere regel overtreden? Is het een misverstand?
Courage schreef:
16-05-2026 12:35
En wat krijgen jullie als antwoord dan?
Want het is natuurlijk maar één getalletje veranderen in de instellingen van het systeem.
Dat er een verplichting zou zijn om dit frequent te doen en dat dit nu al zo lang mogelijk wordt gerekt.

Claire45 schreef:
16-05-2026 12:39
Ik voel me inderdaad genegeerd, al heb ik geen mailtje gestuurd maar wel meermaals in dit topic om opheldering gevraagd over mijn ban voor het 'veelvuldig verwijderen' van mijn OP. Daar kwam geen reactie op. Er zou contact worden opgenomen met de mod die de ban had uitgedeeld. Ook niks meer op gehoord.

Kijk, ik heb die 24 uur wel overleefd, dat is het punt niet. Ik wil alleen weten waarom: heb ik per ongeluk iets gewist? Heb ik een andere regel overtreden? Is het een misverstand?
Snap ik, mijn excuses en ik zal mijn collega aansporen om je zo snel mogelijk te antwoorden.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven