Vraag het de mods 2025

04-07-2025 09:20 289 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Beste forummers,

In dit topic kunnen jullie terecht met al jullie vragen aan ons over beleid, bannen, topics enz.
Onderlinge discussies kunnen in een van de Napraattopics en hier gaan we ook meer op modereren.

Vragen aan ons worden door ons beantwoord, maar dit kan even duren.
Wij proberen om minimaal 1 x per dag te modereren dus soms moeten jullie even geduld hebben.

Alle mededelingen zijn te lezen in het Centraal Moderatortopic:
https://forum.viva.nl/overig/centraal- ... s/512215

Napraten kan hier met geklets:
overig/napraattop-2024-8-met-geklets-en ... ges/512711

en zonder geklets:
https://forum.viva.nl/overig/napraat-2 ... /504615

Bugs kunnen hier gemeld worden:
https://forum.viva.nl/overig/het-nieuw ... 35895576

En blokkade- en anonimisatieverzoeken hier:

https://forum.viva.nl/overig/verwijde ... es/512213

Met vriendelijke groet,

Moderators Vivaforum.
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Lady*Voldemort schreef:
07-09-2025 17:49
Ik denk eigenlijk vooral dat forummers het meestal zelf wel op kunnen lossen. En als het de spuigaten uit loopt kun je altijd nog modereren op off topic of zo. Je kunt nou eenmaal niet alles dichttimmeren en al zou dat wel kunnen, dan werd het er echt niet leuker op.

Nou dat dus. Ik heb niet heel veel zin om de argumenten 1 voor 1 te ontleden (even snel alleen de 'wat heeft een TO eraan': als dat een grond moet worden waarop gemodereerd wordt doek dan het hele forum maar meteen op).

En het vergelijk met schelden met kankertrut, synoniem is dan niet narcist of autist maar: narcistlul en autisttrut. Ook heel zwakke argumentatie dus.
Het lijkt mij ook onmogelijk om dan de grenzen te bepalen. Mag het niet als het in de DSM staat of op dokter.nl? Mag huilie, wappie, seksist, 'je kind is hoogebegaafd omdat hij lage cijfers haalt', wel?
Iets wat hier geschreven wordt heeft per definitie niet de status van een diagnose, dus ik zou pleiten voor het niet meer misbruiken van de term 'diagnose' en het loslaten.
Lady*Voldemort schreef:
07-09-2025 17:53
Dat actief modereren is natuurlijk wel een dingetje, als het zomaar kan gebeuren dat er drie dagen geen mod te bekennen is. Ik snap ook wel dat dat in de gegeven omstandigheden niet anders is, maar dan moet je niet ook nog eens allerlei nieuwe regels willen invoeren want dan wordt de verwarring alleen maar groter.

Dit.
En voor de mods weer opmerken dat ik nooit tevreden ben, het gaat me om het gezwabber der regels, niet om de behoefte om met diagnoses te smijten mijnerzijds.
Plus dat al die nieuwe regels geïnspireerd lijken op de ergernissen van de mod van dienst. En hoezeer ik die ergernissen ook deel vaak, maar als je op je eigen ergernissen gaat modereren krijg je zo'n waan van de dag-gedoetje. En zeker als je niet de hele week aanwezig kunt zijn moet je daar gewoon niet aan willen beginnen. Modereer op nare dingen als racisme, seksisme, homofobie en transfobie, op bedreigingen en delen NAW-gegevens, lees de usual suspects zoals het MO-topic mee en laat de boeren voor de rest maar dorsen. Als het echt uit de klauwen loopt is er vast wel iemand die er een stafje aan waagt en anders dooft de herrie vanzelf wel uit. Je kunt nou eenmaal niet overal voor wezen als je mankracht en tijd tekort komt.

Oh en nog een tip van de cactus: probeer in ieder geval één keer per dag in te loggen op het anonimisatie en blokkeer- topic. Laatst duurde het ook weer vier dagen voor iemands verzoek werd ingewilligd en dat zou echt niet nodig moeten zijn.
Onze harten bleven branden door de liefdesvlam
S-Groot schreef:
07-09-2025 12:57
Bedankt voor je reactie. Allemaal valide punten trouwens, behalve dan dat geen enkel van die punten gaat over de huidige regels. Dus als jullie het zo ver willen trekken zouden de regels aangepast moeten worden mijns inziens. Is het nodig en echt wenselijk om deze punten door middel van moderatie te willen beheersen, verder dan het huidige verbod op het stellen van een diagnose? Ik vind het te ver gaan, doorslaan in behoefte aan controle.
Niet alles valt te vangen onder de huisregels. Deze zullen we dan ook niet hiervoor aanpassen.
Dit valt onder verschillende onderwerpen waarop wij modereren oa. offtopic, diagnose stellen, stigmatiseren, als je ver rekt ook (uit) schelden. Wij hebben niet de tijd om alle woorden etc. onder te brengen onder een specifiek onderwerp. Het is niet oké om rot gedrag gelijk onder een diagnose te scharen.

Er is ons gevraagd beleid te bepalen en ons hier aan te houden. Dat is ook wat er nu gebeurt. Het is niet iets nieuws waar we op modereren, maar afhankelijk waar de nadruk op ligt kan de naam die erbij komt te staan anders zijn.
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Ik vind net als S-Groot dat het wel degelijk doorslaat in de betreffende situatie. Eerder kleuterjuf dan moderator, wat mij betreft, en niet passend bij een forum waar volwassen personen met elkaar discussiëren. En net als LV vind ik dat dan persoonlijke ergernissen of "niet ok vinden" gaan overheersen. Volgens mij is het forum daar niet mee geholpen en jullie met jullie schijnbaar spaarzame tijd evenmin.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
ModeratorViva schreef:
07-09-2025 19:14
Niet alles valt te vangen onder de huisregels. Deze zullen we dan ook niet hiervoor aanpassen.
Dit valt onder verschillende onderwerpen waarop wij modereren oa. offtopic, diagnose stellen, stigmatiseren, als je ver rekt ook (uit) schelden. Wij hebben niet de tijd om alle woorden etc. onder te brengen onder een specifiek onderwerp. Het is niet oké om rot gedrag gelijk onder een diagnose te scharen.

Er is ons gevraagd beleid te bepalen en ons hier aan te houden. Dat is ook wat er nu gebeurt. Het is niet iets nieuws waar we op modereren, maar afhankelijk waar de nadruk op ligt kan de naam die erbij komt te staan anders zijn.

Modereren naar de waan van de dag en het humeur de mod der dienst dus.
ModeratorViva schreef:

Stop gewoon eens met die zelfverzonnen nadruk op wat dan ook. Het is echt heel vervelend hoor, al die lui die meteen beginnen te roepen 'oh je man is zeker een autist', maar dat lossen we echt zelf wel op. En je zegt zelf al dat je geen tijd hebt dus modereer gewoon op de huisregels en klaar. Is voor iedereen wel zo duidelijk ook, en het scheelt jullie een hoop gezanik van ons.
Onze harten bleven branden door de liefdesvlam
ModeratorViva schreef:
Er is ons gevraagd beleid te bepalen en ons hier aan te houden.

Graag en fijn, helemaal mee eens.

Dat is ook wat er nu gebeurt. Het is niet iets nieuws waar we op modereren, maar afhankelijk waar de nadruk op ligt kan de naam die erbij komt te staan anders zijn.

Nee dat is niet wat er nu gebeurt, het is inderdaad ver oprekken van het beleid. En ja het is wel iets nieuws waar je nu op modereert want 'het klinkt een beetje als een narcist' is géén diagnose stellen. En schelden, echt? Off topic? Vergezocht. En serieus, als je er zoveel naampjes bij de haren bij moet halen om te beargumenteren onder welke regel het met veel fantasie zou vallen zit het niet goed.

En voor de duidelijkheid: ik ben zelf níet iemand die telkens strooit met 'diagnoses' en erger me ook weleens aan het erbij halen van dat soort benamingen, zoals ik me aan wel meer dingen erger. Maar ik erger me heel veel meer aan onduidelijkheid en doodmodereren (en aan mensen die op elke post waarin het woord 'narcisme' staat meteen losgaan en staffen, maar ook dat staf ik niet op 'off topic'). En het ergerlijkste is het zo ver oprekken van definities/regels dat het gewoon niet meer klopt. Duidelijkheid en voorspelbaarheid doen het goed als basis voor moderatie.

Natuurlijk is er altijd ruimte voor 'de ene keer valt het kwartje die kant op en de andere keer de andere', maar daar valt dit niet onder wat mij betreft.
Renske schreef:
07-09-2025 18:05
Het lijkt mij ook onmogelijk om dan de grenzen te bepalen. Mag het niet als het in de DSM staat of op dokter.nl? Mag huilie, wappie, seksist, 'je kind is hoogebegaafd omdat hij lage cijfers haalt', wel?
Iets wat hier geschreven wordt heeft per definitie niet de status van een diagnose, dus ik zou pleiten voor het niet meer misbruiken van de term 'diagnose' en het loslaten.

En peri menopauze, laten we die dan vooral niet vergeten :proud:
Star⁴ schreef:
07-09-2025 17:40
Is er gescholden dan? Want ben het met je eens dat het irritant/storend is, maar geloof niet dat ik het meer dan dat vind.
Daarom het schelden tussen aanhalingstekens.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
S-Groot schreef:
07-09-2025 17:55
Nou dat dus. Ik heb niet heel veel zin om de argumenten 1 voor 1 te ontleden (even snel alleen de 'wat heeft een TO eraan': als dat een grond moet worden waarop gemodereerd wordt doek dan het hele forum maar meteen op).

En het vergelijk met schelden met kankertrut, synoniem is dan niet narcist of autist maar: narcistlul en autisttrut. Ook heel zwakke argumentatie dus.
Narcist en autist zijn op zichzelf al regelmatig gebruikte 'scheld'woorden.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
‘ Modereer op nare dingen als racisme, seksisme, homofobie en transfobie, op bedreigingen en delen NAW-gegevens, lees de usual suspects zoals het MO-topic mee en laat de boeren voor de rest maar dorsen. ’

Dit, helemaal dit.

Meer is het niet.
Meer smaken zijn er niet.
Hoe makkelijk kan het zijn.

LV 👍🏻
Geen bijzonderheden
Dit
Lady*Voldemort schreef:
07-09-2025 17:49
Ik denk eigenlijk vooral dat forummers het meestal zelf wel op kunnen lossen. En als het de spuigaten uit loopt kun je altijd nog modereren op off topic of zo. Je kunt nou eenmaal niet alles dichttimmeren en al zou dat wel kunnen, dan werd het er echt niet leuker op.

en dit

Lady*Voldemort schreef:
07-09-2025 18:53
Plus dat al die nieuwe regels geïnspireerd lijken op de ergernissen van de mod van dienst. En hoezeer ik die ergernissen ook deel vaak, maar als je op je eigen ergernissen gaat modereren krijg je zo'n waan van de dag-gedoetje. En zeker als je niet de hele week aanwezig kunt zijn moet je daar gewoon niet aan willen beginnen. Modereer op nare dingen als racisme, seksisme, homofobie en transfobie, op bedreigingen en delen NAW-gegevens, lees de usual suspects zoals het MO-topic mee en laat de boeren voor de rest maar dorsen. Als het echt uit de klauwen loopt is er vast wel iemand die er een stafje aan waagt en anders dooft de herrie vanzelf wel uit. Je kunt nou eenmaal niet overal voor wezen als je mankracht en tijd tekort komt.

Oh en nog een tip van de cactus: probeer in ieder geval één keer per dag in te loggen op het anonimisatie en blokkeer- topic. Laatst duurde het ook weer vier dagen voor iemands verzoek werd ingewilligd en dat zou echt niet nodig moeten zijn.

Helemaal mee eens.

Wat je met dit modereergedrag krijgt is dat er steeds meer gestaft wordt.
'Het is een narcist' is diagnose stellen en dat mag niet
'Het lijkt wel een narcist' schuurt tegen een diagnose aan. Mensen die een pietje precies zijn of die zich ergeren aan de forummer die dit schrijft gaan staffen en hup, de moderator moet aan het werk.
En voor je het weet wordt iedere zin met 'narcisme' erin gestaft (het doet me denken aan narcisme, ik ken iemand die dat ook doet en die heeft narcisme, etc etc) en wordt de sfeer wel heel vervelend, zeker als het dan ook soms dagen duurt voor op zo'n stafje wordt gereageerd, en andere keren binnen een uur wordt ingegrepen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven