Vraag het de mods 2025

04-07-2025 09:20 559 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Beste forummers,

In dit topic kunnen jullie terecht met al jullie vragen aan ons over beleid, bannen, topics enz.
Onderlinge discussies kunnen in een van de Napraattopics en hier gaan we ook meer op modereren.

Vragen aan ons worden door ons beantwoord, maar dit kan even duren.
Wij proberen om minimaal 1 x per dag te modereren dus soms moeten jullie even geduld hebben.

Alle mededelingen zijn te lezen in het Centraal Moderatortopic:
https://forum.viva.nl/overig/centraal- ... s/512215

Napraten kan hier met geklets:
overig/napraattop-2024-8-met-geklets-en ... ges/512711

en zonder geklets:
https://forum.viva.nl/overig/napraat-2 ... /504615

Bugs kunnen hier gemeld worden:
https://forum.viva.nl/overig/het-nieuw ... 35895576

En blokkade- en anonimisatieverzoeken hier:

https://forum.viva.nl/overig/verwijde ... es/512213

Met vriendelijke groet,

Moderators Vivaforum.
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Kattentuintje schreef:
12-11-2025 16:18
Je bent toch echt van de pot gerukt als je dat staft zeg.

Of als je dat gaat gummen, sorry hoor.
Huts!
Ik vond het al van de pot gerukt dat Solo gisteren werd gestaft maar dit slaat werkelijk alles. Ik mag toch hopen dat de mods die rare stafjes niet honoreren.
"Walchelijk!"
In dierbare herinnering aan Viola Holt, 1949-2025
Mighty_Macaw schreef:
12-11-2025 10:33
Hebben ander forummers ook een groot reclameblok dwars over de onderkant van het scherm tegenwoordig?
Ja op de laptop ineens iets mega-irritants over effectief tegen zweet. Wat een :swear: pop-up. Op telefoon gelukkig adblocker. Op laptop kan ik die niet zo makkelijk installeren.

Dus de vraag aan de mods: mag dat ding weg? Alsjeblieft?
wombat wijzigde dit bericht op 12-11-2025 16:34
7.47% gewijzigd
En wat een idioterie over het geheimhouden van de nick van een overleden forummer.
De reden zal wel zijn dat het overlijden iets is wat over het echte leven van diegene gaat en niet over de online identiteit. En in principe ga je natuurlijk geen details het forum op slingeren over iemand anders. Maar je kunt wel overdrijven zeg. We weten nog steeds verder niets over de werkelijke identiteit van de forummer.
Solomio schreef:
12-11-2025 12:46
Mod, ik zie dat in het kaarsjestopic alle posts over 'zij die overleden is en niet genoemd mag worden' gestaft zijn.
Ik zou willen weten welke stiekemerd dat doet, maar vanwege privacy mogen jullie dat tuulk niet melden.

Maar mss indirect, door diegene een ban te geven voor excessief staffen?
Waarom er nu ook in dit topic nog eens over beginnen? Zo vestig je er alleen maar meer de aandacht op. Ik lees niet in het napraattopic, maar ben na deze post gaan zoeken waar het over gaat. En zo zullen er meer mensen zijn.

Laat het gaan. Omwille van degene die is overleden. Voordat je het weet ontstaat er een ***gate, waar jaren later nog over wordt gesproken. Ik vermoed zomaar dat diegene dat niet had gewild.
Wombat schreef:
12-11-2025 16:34
En wat een idioterie over het geheimhouden van de nick van een overleden forummer.
De reden zal wel zijn dat het overlijden iets is wat over het echte leven van diegene gaat en niet over de online identiteit. En in principe ga je natuurlijk geen details het forum op slingeren over iemand anders. Maar je kunt wel overdrijven zeg. We weten nog steeds verder niets over de werkelijke identiteit van de forummer.
Nou nou, wat een detail zeg. Als iemand over honderd jaar dit forum bekijkt bij wijze van historisch-culturele navorsing zijn we allemaal dood.
"Walchelijk!"
Het begrip privacy wordt nu ook veel te ruim uitgelegd door de mods. Privacy gaat over de bescherming van je persoonlijke levenssfeer, over je persoonsgegevens. Maar in dit geval gaat het om een anonieme forummer die na het bericht niet ineens minder anoniem is geworden. Het enige dat we nu weten, is dat anonieme forummer X is overleden en hier dus niet meer zal verschijnen. Dat heeft niks te maken met persoonsgegevens, noch met privacy. Door het bericht is op geen enkele manier de persoonlijke levenssfeer van de forummer in het geding gekomen, dus het is mij een raadsel waarom er zo'n ding van is gemaakt.
Neuloosi schreef:
12-11-2025 16:48
Waarom er nu ook in dit topic nog eens over beginnen? Zo vestig je er alleen maar meer de aandacht op. Ik lees niet in het napraattopic, maar ben na deze post gaan zoeken waar het over gaat. En zo zullen er meer mensen zijn.

Laat het gaan. Omwille van degene die is overleden. Voordat je het weet ontstaat er een ***gate, waar jaren later nog over wordt gesproken. Ik vermoed zomaar dat diegene dat niet had gewild.
O ja, nou ben ik degene die er een ding van maakt.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Lori schreef:
12-11-2025 16:51
Het begrip privacy wordt nu ook veel te ruim uitgelegd door de mods. Privacy gaat over de bescherming van je persoonlijke levenssfeer, over je persoonsgegevens. Maar in dit geval gaat het om een anonieme forummer die na het bericht niet ineens minder anoniem is geworden. Het enige dat we nu weten, is dat anonieme forummer X is overleden en hier dus niet meer zal verschijnen. Dat heeft niks te maken met persoonsgegevens, noch met privacy. Door het bericht is op geen enkele manier de persoonlijke levenssfeer van de forummer in het geding gekomen, dus het is mij een raadsel waarom er zo'n ding van is gemaakt.
Mods, lees dit even want wat mij betreft slaan jullie weer 's veel te ver door.
There is always something happening, and it's usually right now
Neuloosi schreef:

Ik vind dit topic hier bij uitstek voor bedoeld. Het is een vraag aan de mods over beleid enzo.
Lori schreef:
Goede feitelijke post
Lady*Voldemort schreef:
Nou nou, wat een detail zeg. Als iemand over honderd jaar dit forum bekijkt bij wijze van historisch-culturele navorsing zijn we allemaal dood.
Hoewel ik het er dus mee eens ben dat ik het beleid wat doorgeslagen vind, is dit wel een dooddoener (letterlijk zowat) eersteklas. Met 'over honderd jaar zijn we allemaal dood' kan je de meest afgrijselijke misdaden nog wel relativeren. Niets uit ons leven nu doet er over honderd jaar nog toe, maar we leven nou eenmaal nu en niet over honderd jaar, en nu doen onze ditjes en datjes er voor ons wel toe.
Lori schreef:

Heel goed verwoord
Lori schreef:
Wat hou ik toch van jou.

Maar goed, dit dus.
''Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!''
Wombat schreef:
12-11-2025 17:20
Hoewel ik het er dus mee eens ben dat ik het beleid wat doorgeslagen vind, is dit wel een dooddoener (letterlijk zowat) eersteklas. Met 'over honderd jaar zijn we allemaal dood' kan je de meest afgrijselijke misdaden nog wel relativeren. Niets uit ons leven nu doet er over honderd jaar nog toe, maar we leven nou eenmaal nu en niet over honderd jaar, en nu doen onze ditjes en datjes er voor ons wel toe.
Misdaden? Waar heb jij het nou over joh? Iemand heeft een bericht geplaatst nadat ze er geheel per ongeluk en tot haar grote schrik achter kwam dat één van onze iconische forummers was overleden. Nou nou, poe poe. Vervolgens werd er gezanikt over privacy, terwijl het sterven nou juist helemaal niks geheimzinnigs of privé's is, want uiteindelijk gaan we allemaal een keer dood, en daar zeg ik wat over. Hoe jij daar in vredesnaam afgrijselijke misdaden bij weet te halen is mij echt een raadsel hoor.
"Walchelijk!"
Lori schreef:
. Het enige dat we nu weten, is dat anonieme forummer X is overleden en hier dus niet meer zal verschijnen. Dat heeft niks te maken met persoonsgegevens, noch met privacy. Door het bericht is op geen enkele manier de persoonlijke levenssfeer van de forummer in het geding gekomen, dus het is mij een raadsel waarom er zo'n ding van is gemaakt.
Nous had anoniem forummen tot een ware kunst verheven. Ik kan me niet anders heugen dan dat zij er altijd was en toch wist ik vrijwel niets van haar ; ik wist bijvoorbeeld niet eens of ze kinderen had. ( dat zal ze bewust nooit verteld hebben of ik moet het die zeldzame keren dat ze het verteld heeft gemist hebben ) Nu weet ik het .
Misschien dat dat hetgeen is waarom er gestaft is ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Lori schreef:
Helemaal eens hiermee.
Ik vind dat Solo er goed aan gedaan heeft het te melden.
Een open hart toont de weg naar een bezield leven..
ik vond het ook echt heel erg goed van Solo, waar ik me wel aan erger is de anonimiteit van de mods, bij zoiets precairs en onduidelijkheden. Los van dat ene berichtje gisteren, dat ze na overleg besloten hebben, etc.
Afkoelen heeft gewerkt
blijfgewoonbianca schreef:
12-11-2025 17:52
Nous had anoniem forummen tot een ware kunst verheven. Ik kan me niet anders heugen dan dat zij er altijd was en toch wist ik vrijwel niets van haar ; ik wist bijvoorbeeld niet eens of ze kinderen had. ( dat zal ze bewust nooit verteld hebben of ik moet het die zeldzame keren dat ze het verteld heeft gemist hebben ) Nu weet ik het .
Dan geldt nog steeds dat ze niet minder anoniem is geworden door dat bericht.
blijfgewoonbianca schreef:
12-11-2025 17:52
Ze had het best regelmatig over haar dochter, dat was geen geheim.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Zoals ik het begreep was er door gegevens in de informatie het sterke vermoeden dat het om deze forummer ging. Er was geen zekerheid en directe kennisgeving door bijv contact met familie. Daarin - en het feit dat deze forummer heel weinig over haar leven deelde - zat 'm voor mij persoonlijk de kneep en dat ik een andere aanpak zou kiezen (meer heb ik er volgens mij niet van gezegd en gestaft heb ik evenmin). Wat de precieze afwegingen van de mods zijn weet ik uiteraard niet, maar ik zie het niet direct als doorschieten, al maken ze het er allemaal niet makkelijker op.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
Ik geloof dat ik al het gestaf en gewis heel terecht vind, mits dat staffen gedaan is door de genoemde zelf. Zou wat zijn, als ze daarvoor komt spoken, die moeite mag gewaardeerd worden.
Verder is het niet meer het uitspreken van waardering voor iemand die we hier al enkele weken (maanden?) missen, in mijn ogen. Toch echt niet alle ophef die het nu krijgt waard.
Mag ik maar weer eens op anoniem? Ik ben er even helemaal klaar mee. Wat een gotspe dit, zowel van sommige forummers als van de moderatie. Idioot gewoon om mensen de bek te willen snoeren die op een respectvolle manier doei willen zeggen tegen een iconische forummer die het leven heeft gelaten. Ik kom vast wel weer eens terug maar voorlopig laat ik dit nare wespennest maar even voor wat het is.
"Walchelijk!"
jammer LV ik waardeer je tegenargumenten altijd zeer.
Afkoelen heeft gewerkt
Lady*Voldemort schreef:
12-11-2025 18:52
Mag ik maar weer eens op anoniem? Ik ben er even helemaal klaar mee. Wat een gotspe dit, zowel van sommige forummers als van de moderatie. Idioot gewoon om mensen de bek te willen snoeren die op een respectvolle manier doei willen zeggen tegen een iconische forummer die het leven heeft gelaten. Ik kom vast wel weer eens terug maar voorlopig laat ik dit nare wespennest maar even voor wat het is.

Dit denk ik dus ook al sinds gisteren (en eigenlijk ook al wat langer).
En als de mods jou nu wéér betuttelend laten afkoelen vind ik daar ook wat van.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven