Vraag het de mods.

27-05-2020 20:42 3000 berichten
Alle reacties Link kopieren
Daar is hij dan, het feedback topic. Omdat wij graag jullie mening willen horen, feedback willen ontvangen en wat meer willen communiceren openen we dit topic. Laat maar van je horen!

En net als bij het napraattopic en centraal moderator topic hebben we wel een aantal regeltjes om ons aan te houden.

We staan open voor feedback en suggesties, dit betekent alleen niet dat alles maar gehonoreerd wordt.

Laten we op een prettige manier met elkaar communiceren, een discussie is prima maar net als jullie zijn wij ook gewoon mensen.

We zullen proberen om zo snel en zoveel mogelijk de vragen te beantwoorden.

Beleidsvragen mogen, maar vragen over specifieke forummers zullen we niet beantwoorden.

Daarnaast zijn we niet 24/7 online en kan het even duren voor we je antwoorden.

Voorlopig is dit een proef van een maand.

Met vriendelijke groet,

Het moderator team.

Afbeelding

Update 14 juni

Beste forummers,

We zijn er de afgelopen tijd uiteraard druk mee bezig geweest. Ik zie dat het merkbaar is :) . We hebben een lijstje met wat wij als moderators eventueel kunnen veranderen en wat toch echt door de ICT gedaan moet worden. Het punt waar we nu mee bezig zijn is het ban systeem, maar dat blijkt toch best ingewikkeld te zijn omdat je niet alles kunt beschrijven en sommige uitspraken bij de ene forummer wel een ban dient te worden en bij de ander niet zoals jullie ook al in dit topic omschreven. Maar er wordt aan gewerkt en zodra wij het gaan invoeren laten we dit zeker weten.

Moderators

Staf/ban beleid
- op de man alleen slachtoffer
- niet anoniem staffen
- communicatie staf met staffer pb
- pardon permabannelingen
- geen oplopend bansysteem
- strenger modereren op bijv. Racisme, discriminatie, victim blaming, antisemitisme, vrouwenhaat en minder streng op bijv. offtopic in CM
Mods een nummertje geven
Modtopic iedere pijler
Openere communicatie met moderators
Minder ingrijpen bij medisch advies

ICT

Slotje topics
OP aanpassen percentage
Foto's niet meer in quotes maar hyperlinks
Dat je op de laatst gelezen pagina/post komt als je een topic opent i.p.v. je eerste reactie;
Dat je minder, of liever nog: niets meer ziet van mensen die je onder de negeer hebt.
met het pijltje inderdaad bij de betreffende post komen
Smileys goed sorteren en vaste plek.

Mochten we volgens jullie nog iets gemist hebben dan horen we het graag.

Met vriendelijke groet, de mods.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 14-06-2020 11:44
43.20% gewijzigd
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
himalaya schreef:
30-05-2020 09:40
En voor die tijd nooit eerder een ban gehad..?
Dat dus wel. Maar het blijft idioot.
¡Apagando las luces!
Goedemorgen!

Ik denk dat het duidelijk is dat er onvrede is over het bansysteem, maar het heeft niet zoveel zin om alle individuele bannen te gaan bespreken en hoe idioot die waren. Er zijn fouten gemaakt, er worden fouten gemaakt en er zullen zeker nog fouten worden gemaakt.
Er wordt nu ook geregeld gekeken of het een week- of maandban waardig is en wordt er minder gegeven wanneer wij het niet in verhouding vinden.
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

fashionvictim schreef:
30-05-2020 08:42
Hahaha.

Een zekere forummer die bekend staat om haar aparte forumgedrag had eens een post van mij uit 2014 of 2015 omhoog gehaald én gestaft, kreeg ik een waarschuwing van de mod. Voor een post van 5 jaar oud. Echt, doe normaal hoor.
er verjaart hier niets
ModeratorViva schreef:
30-05-2020 10:05
Goedemorgen!

Ik denk dat het duidelijk is dat er onvrede is over het bansysteem, maar het heeft niet zoveel zin om alle individuele bannen te gaan bespreken en hoe idioot die waren. Er zijn fouten gemaakt, er worden fouten gemaakt en er zullen zeker nog fouten worden gemaakt.
Er wordt nu ook geregeld gekeken of het een week- of maandban waardig is en wordt er minder gegeven wanneer wij het niet in verhouding vinden.
Heel veel van die fouten kan je ondervangen door een ander systeem de vraag is of jullie gaan kijken naar het systeem.

En fouten maken is menselijk. Maar onterecht een ban krijgen en daar niet over in gesprek kunnen gaan is geen fout dat is gewoon onwil
Waarom niet gewoon oplopend bannen per vergrijp? Dus ga je voor hetzelfde vergrijp weer de mist in, dán wordt de ban langer. Nieuw vergrijp is kortere ban (en dan het liefst nog een duur passend bij de ernst van het vergrijp). Dat lijkt me een veel eerlijker systeem.
ModeratorViva schreef:
Goedemorgen!

Resultaten uit het verleden bieden wel enige garantie op de toekomst als je niets verandert. In dit geval geeft het aan dat het systeem en de manier waarop er mee wordt omgegaan structureel en ernstig het functioneren van het forum ondermijnt.

Er wordt niet gevraagd om op individuele bannen in te gaan; er wordt gevraagd om het structureel anders aan te pakken omdat die 'fouten' niet het gevolg zijn van incidenten maar van het systeem wat er achter zit.
anoniem_393485 wijzigde dit bericht op 30-05-2020 10:14
0.10% gewijzigd
RikM schreef:
30-05-2020 10:12
Waarom niet gewoon oplopend bannen per vergrijp? Dus ga je voor hetzelfde vergrijp weer de mist in, dán wordt de ban langer. Nieuw vergrijp is kortere ban (en dan het liefst nog een duur passend bij de ernst van het vergrijp). Dat lijkt me een veel eerlijker systeem.
Er wordt op woordgrapjes geband, zo'n ban is sowieso altijd onterecht, laat staan dat die ook nog zouden oplopen in banduur.
Een aantal suggesties:

Stafrecht kan worden aangevraagd na een x-aantal posts (500) in een speciaal topic.

Een post kan maximaal 3 keer gestaft worden. Na de derde keer wordt de post automatisch weggehaald tot de mods beslissen of die post (deels) kan blijven staan of helemaal verwijderd moet worden.

Een ban kan niet worden teruggedraaid.

Bij een nickwissel neem je de banhistorie mee.

Ernstige vergrijpen worden zwaarder bestraft. Een racistische opmerking levert bijvoorbeeld gelijk een weekban op terwijl een op de man opmerking niet.

Geen dubbelnicks.

Een openingspost mag worden gewijzigd tot 50 -75%. Voor meer kan je toestemming vragen aan de mods.

Topictitels kunnen zelf aangepast worden.

Een poll kan je ook later invoegen.

Meer duidelijkheid over wie online is en hoe vaak een topic of post is gelezen. Namen hoeven niet.

Geen anonieme mods.
Het zou al schelen als meelezers sowieso geen stafoptie zouden hebben én je zelf aan een topic deel moet nemen om het te kunnen staffen.
S-Meds schreef:
30-05-2020 10:09
Heel veel van die fouten kan je ondervangen door een ander systeem de vraag is of jullie gaan kijken naar het systeem.

En fouten maken is menselijk. Maar onterecht een ban krijgen en daar niet over in gesprek kunnen gaan is geen fout dat is gewoon onwil

Dit dus. Het gaat niet om fouten het gaat om het gebrek aan betrouwbaarheid van het systeem en hoe er met forummers wordt omgegaan.
Wat willen jullie eigenlijk met dit gesprek?
Het huidige systeem faciliteert ban-aan-naaiers, is ondoorzichtig en onbetrouwbaar, en creëert een dictatoriale onveilige omgeving.
S-Meds schreef:
30-05-2020 10:23
Wat willen jullie eigenlijk met dit gesprek?
Een start maken met betere communicatie tussen forummers en moderators.

-Shifty- schreef:
30-05-2020 10:13
Resultaten uit het verleden bieden wel enige garantie op de toekomst als je niets verandert. In dit geval geeft het aan dat het systeem en de manier waarop er mee wordt omgegaan structureel en ernstig het functioneren van het forum ondermijnt.

Er wordt niet gevraagd om op individuele bannen in te gaan; er wordt gevraagd om het structureel anders aan te pakken omdat die 'fouten' niet het gevolg zijn van incidenten maar van het systeem wat er achter zit.
En daar willen we dus ook naar kijken. Ik ben het met jullie eens dat het bansysteem beter kan.

-Shifty- schreef:
30-05-2020 10:26
Het huidige systeem faciliteert ban-aan-naaiers, is ondoorzichtig en onbetrouwbaar, en creëert een dictatoriale onveilige omgeving.
Hoe zou jij het dan willen zien?

S-Meds schreef:
30-05-2020 10:09

Juist. En je krijgt gewoon geen antwoord. De "kop dicht en doen wat je gezegd wordt" houding vind ik uitermate storend. Ik snap best dat dat soms moet maar hier is het volledig uit proportie.
ModeratorViva schreef:
Goedemorgen!

Is het dan een idee om, wanneer het nieuwe bansysteem ingaat (ervan uitgaande dat er een nieuw systeem komt) alle bannen uit het verleden te wissen? Dus iedereen een schone lei? Voor jullie ook overzichtelijker. Er zijn mensen met en permaban, die al stamt uit een tijd ver voordat jullie hier werkten en jullie weten helemaal niet meer waarom dat was of of het écht permaban-waardig was. De racisten en dergelijke haal je er zo weer uit en kunnen dan weer geband worden. Of niet, als ze niet meer racistisch posten. Je weet het niet, misschien hebben ze ervan geleerd.
Later is nu
ModeratorViva schreef:
30-05-2020 10:33
Hoe zou jij het dan willen zien?
Ik ben Shifty niet, maar wat mij betreft bij ernstige vergrijpen (dus aanzetten tot haat, NAW-gegevens, dat soort zaken) gewoon een perma.
En verder, als iemand es een keer teveel gezopen heeft of erg chaggerijnig aan het posten is, ff 24 uur verplichte forumpauze en dan klaar.

Ik heb ergens vorig jaar binnen twee weken (ofzo) een waarschuwing, een 24-uurs- en een 48-uursban gehad.
Dan zijn er twee mogelijkheden: of ik ben ff enorm van het padje, of er is iemand druk bezig mij bannen aan te naaien.
Meestal is het optie 2.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
redbulletje schreef:
30-05-2020 10:13
Er wordt op woordgrapjes geband, zo'n ban is sowieso altijd onterecht, laat staan dat die ook nog zouden oplopen in banduur.
Maar de nieuwe mods willen dus ervoor zorgen dat er niet meer geband wordt op woordgrapjes. Nieuwe regels, helder en duidelijk. En als dat samen met het stafsysteem aangepakt wordt, kun je dus weer woordgrapjes maken en kun je ook praten over 'bannen per vergrijp', hoewel dat wel eens tot een behoorlijke administratie kan leiden
Later is nu
Dreamer schreef:
30-05-2020 10:41
Maar de nieuwe mods willen dus ervoor zorgen dat er niet meer geband wordt op woordgrapjes. Nieuwe regels, helder en duidelijk. En als dat samen met het stafsysteem aangepakt wordt, kun je dus weer woordgrapjes maken en kun je ook praten over 'bannen per vergrijp', hoewel dat wel eens tot een behoorlijke administratie kan leiden

Totdat je weer een mod treft die geen woordgrapjes begrijpt.
Dreamer schreef:
30-05-2020 10:39
Is het dan een idee om, wanneer het nieuwe bansysteem ingaat (ervan uitgaande dat er een nieuw systeem komt) alle bannen uit het verleden te wissen? Dus iedereen een schone lei? Voor jullie ook overzichtelijker. Er zijn mensen met en permaban, die al stamt uit een tijd ver voordat jullie hier werkten en jullie weten helemaal niet meer waarom dat was of of het écht permaban-waardig was. De racisten en dergelijke haal je er zo weer uit en kunnen dan weer geband worden. Of niet, als ze niet meer racistisch posten. Je weet het niet, misschien hebben ze ervan geleerd.
Er zijn natuurlijk permabannelingen die we echt niet terug willen. Ook niet voor even.

redbulletje schreef:
30-05-2020 10:15
Het zou al schelen als meelezers sowieso geen stafoptie zouden hebben én je zelf aan een topic deel moet nemen om het te kunnen staffen.

Als je hiermee begint, in combinatie met het afschaffen van het anonieme staffen, ben je er al bijna.

Als jullie daar niet voor kiezen, zou mijn suggestie zijn om achter de schermen te gaan bijhouden wie er staft en een sanctie te zetten op banaannaaien.
ModeratorViva schreef:
30-05-2020 10:43
Er zijn natuurlijk permabannelingen die we echt niet terug willen. Ook niet voor even.

Ik weet niet hoe het bij jullie achter de schermen werkt, maar op de fora waar ik moderator (en soms ook admin) was, hadden we een lijst met forummers die we echt nooit meer terug wilden. En kortere bans hielden we ook bij. Ik vind het schone lei voorstel erg mooi, maar ik kan me ook voorstellen dat je sommige forummers echt nooit meer terug wilt, bijv mensen die hier heel bewust kwamen om te spammen of racisten. Aan de hand van die lijst kun je hen toch geen schone lei geven?
missie_m schreef:
29-05-2020 14:30
Dat is jammer, want als een groepje forummers nare beschuldigingen gaan roepen naar hun tegenstander(s), omdat zij een andere mening hebben, is het wel prettig om te weten dat er ook mensen zijn die neutraal mee lezen, en de discussie uit de hand konden zien lopen. Dat scheelt enorm. Want als je op een pagina binnen valt waar net wat onterechte beschuldigingen staan (en die worden best vaak gegeven en ook nog overtuigend gebracht) dan is de mening over de tegenstanders in de discussie vaak al vervormd. Vaak krijgt dan iemand onterecht een ban.
Over het algemeen lezen we een aantal pagina's terug als dat noodzakelijk is.

ModeratorViva schreef:
30-05-2020 10:43

Maar ik zie vaak dat mensen terugkomen onder perma. Dus hoe weet je dat die personen hier niet alweer zitten, maar zich koest houden.
Later is nu

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven