Vraag over beleggen!

15-10-2008 18:00 79 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Hopelijk is er iemand hier die me wat wegwijs kan maken. 10 jaar geleden heb ik eens bij de ABN Amro een toekomtsplan afgesloten. Een klein bedrag per maand (25eur ofzo) wordt belegd. Ik heb absoluut geen verstand van beleggen maar het risico was destijds klein. Ik heb verder eigenlijk nooit meer over dit plan nagedacht totdat ik van aardig wat spaargeld naar helemaal geen spaargeld ging. Als "troost" dacht ik aan mijn toekomstplan wat eind 2007 iets van 3500eur waard was; toch nog iets.

Totdat iemand me erop wees dat de kans groot was dat mn plan nu weinig meer waard zou zijn. Ik was er vanuit gegaan dat alleen het inlegbedrag werd belegd en dat de jaarlijkse inleg vaststond (geen idee hoe ik hierbij kwam). Ik dus maar eens bellen met de ABN en idd,alles wordt belegd, de totale inleg. Omdat het voornamelijk wordt belegd in de AEX (vertelde de abn amro meneer) en de AEX nu zijn diepte punt heeft, is de waarde van mijn plan dus verminderd. Hoeveel verminderd mocht hij niet zeggen door de telefoon, ik moet daarvoor naar de bank.

En nu ben ik dus best bang. Iemand die me iets meer kan vertellen hoe dit werkt en of ik idd heel veel kwijt ben??

Enorm bedankt!
Je belegt dus in het Nederlandse aandelen fond van ABN.
Oke, en dat wil zeggen....?
Als je naar de site gaat en dan op beleggingsfondsen klikt. Dan op fondscategorieen: Nederlandse aandelen.
Ik denk dat het dan deze is:

ABN AMRO Netherlands Fund
Thanks Aruba, ik ga kijken maar ben bang dat ik er niet veel snap.

Maar er valt dus niet te berekenen hoeveel mijn polis nog waard is??

Enorm bedankt voor je hulp hoor, echt heel tof!!!
quote:rascalles schreef op 15 oktober 2008 @ 19:08:

Oke, en dat wil zeggen....?Nou ja ik zou zelf niet alleen in Nederlandse aandelen beleggen. Wereldspreiding is minder risicovol.
Aan de hand van die grafiek kan je al veel aflezen. Maar ik zou eerst maar eens uitzoeken welk fonds het nou precies is, in welke samenstelling je belegd (alleen aandelen? Of ook obligaties)
Oke, ik zie dat ie gesloten is op 77eur. Op 31 dec 2006 was de slotkoers 160,40. Dit betekend dus dat de totale waarde van mijn polis meer dan de helft minder waard is nu?
Als het dus dat fonds is en je echt alleen in aandelen belegd wel ja.

Maar het is wel zo dat het nu alleen maar beter kan worden...
Waar belegt het fonds in?

Top 5 posities %

Royal Dutch Shell PLC

15.7

ArcelorMittal

11.6

ING Groep

11.6

Unilever

10.4

Koninklijke KPN

6.9

Dit snap ik ook echt niet....

Kelderen voornamelijk.
Ja, dit fonds is het zeker, het staat op de jaaroverzichten. Of het alleen aandelen zijn weet ik niet meer over 4 jaar komt het vrij dan wordt het toch nooit meer 3200eur?
Ja als het dit fonds is beleg je voor 98,5 % in aandelen. Dat is niet slim als je hoofdsomgarantie wil hebben.
quote:Aruba schreef op 15 oktober 2008 @ 19:20:

Ja als het dit fonds is beleg je voor 98,5 % in aandelen. Dat is niet slim als je hoofdsomgarantie wil hebben.

Dit snap ik niet...

Maar dit betekent dus dat ik na 4 jaar zelfs mn inleg niet terug heb?
quote:rascalles schreef op 15 oktober 2008 @ 19:19:

Ja, dit fonds is het zeker, het staat op de jaaroverzichten. Of het alleen aandelen zijn weet ik niet meer over 4 jaar komt het vrij dan wordt het toch nooit meer 3200eur?Het zou kunnen hoor. Maar dat is op dit moment echt koffiedik kijken.
Sorry ik lieg, 91,4 AEX fund heb je he? Niet het Netherlands fund?
Of was het nou wel het Netherlands fund?
ja wel nederlands volgens mij; aab neth fnd
ABN Netherlands fund:

Kas 1.5%

Aandelen 98.5%

Obligaties 0.0%

Overig 0.0%
ja, wel netherlands.
quote:Aruba schreef op 15 oktober 2008 @ 19:28:

ABN Netherlands fund:

Kas 1.5%

Aandelen 98.5%

Obligaties 0.0%

Overig 0.0%Ja, het zegt me niet zo veel behalve dan dat ik meer dan de helft kwijt ben.,,,
Ja lastig om dat nu even uit te leggen. Maar wil je minder risico lopen dan moet je niet 100 % in aandelen beleggen.

Als je polis nu zou aflopen zou je inderdaad de helft kwijt zijn maar ik verwacht dat het binnen 4 jaar wel weer beter gaat.
Heb je nog vragen? (anders ga ik er weer vandoor)
Echt super lief van je !!! Heel erg bedankt!!!
You're welcome. Succes!
[quote]rascalles schreef op 15 oktober 2008 @ 18:38:

Ik heb er echt helemaal geen verstand van, het zegt me allemaal erg weinig. Destijds dacht ik; leuk voor later...en meer niet.

Mss een rare vraag hoor maar wat zou er dan over kunnen zijn van 3200eur?[/quote]

Ik ben heel benieuwd wat die brallerige arrogante mannetjes van ABN met jouw geld hebben gedaan, mocht je het te horen krijgen van ze, laat 't svp weten!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven