Vroeger had iedereen hetzelfde in huis ...
maandag 31 december 2018 om 14:19
Volgens mij was het aanbod van gebruiksvoorwerpen en etenswaren vroeger veel beperkter. Ik ben van begin jaren zeventig en meen me te herinneren dat tot halverwege de jaren tachtig er heel veel producten zo ongeveer bij iedereen in huis waren. Plak in dit topic de plaatjes van van alles wat bij je halve familie en kennissenkring te vinden was. Ook producten uit de supermarkt zijn welkom (bv slechts één soort bronwater)

dinsdag 8 januari 2019 om 20:30
Die naam was niet overdreven. Ze waren KEIHARD en je kreeg er echt pijn van in je kaak. Kauwen was geen optie, je moest ze echt in je mond laten smelten (en dat duurde LANG).

dinsdag 8 januari 2019 om 20:36
dinsdag 8 januari 2019 om 20:43
Magneet ''knikkers"
https://www.credu.nl/wp-content/uploads ... ikkers.jpg

Karma, en alles komt goed
dinsdag 8 januari 2019 om 20:47
Die zijn mijn tijd ver vooruitADM schreef: ↑08-01-2019 20:43Magneet ''knikkers"

Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt naast de Sarcastische zee.
dinsdag 8 januari 2019 om 20:55
De "maïs"massee die nu te koop is smaakt lang niet zo lekker als de oorspronkelijke van de aardappelmeelfabriek.
https://www.gic.nl/nieuws/heerlijk-zoet ... nt-het-nog
https://www.gic.nl/nieuws/heerlijk-zoet ... nt-het-nog

Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
dinsdag 8 januari 2019 om 21:04
Ik herinner mij vooral grenen meubels uit de jaren begin '80 maar kan helaas geen foto's vinden.
En vloerbedekking als behang (van dat ruwe spul)
Steenstrips op de muren (die later wit werden geverfd)
Eind jaren '80 had je van die hoge ronde tafeltjes met een kleedjes (bloemetjes) tot op de grond waar dan een schemerlampje enzo opstond.
Bloemenbanken
Beging jaren '90 gele muren
Eind jaren '80 had je van die hoge ronde tafeltjes met een kleedjes (bloemetjes) tot op de grond waar dan een schemerlampje enzo opstond.
Bloemenbanken
Karma, en alles komt goed
dinsdag 8 januari 2019 om 21:07
Als je een linkje plakt wil iemand anders er wel een plaatje van plakken.attribuutje schreef: ↑08-01-2019 20:59Die rubiks is al te nieuwerwets voor mij, wij hadden wel een groene slang in stukjes, die bewoog alleen overdwars. Sorry nooit mijn plaatjesplakrecht gehaald.
dinsdag 8 januari 2019 om 21:11
Ja ik ook. Geweldig!
Ik was gek op knikkeren. En touwtjespringen, hinkelen, hoelahoepen, steltlopen...
En van die klapliedjes:
Er is een vrouw vermoord
Aan een gordijnenkoord...
Ik vond de tekst wel leuk, vooral de zin:
Het bloed liep langs de trap
het leek tomatensap

serengeti wijzigde dit bericht op 08-01-2019 21:17
Reden: Toevoeging
Reden: Toevoeging
17.76% gewijzigd
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.
dinsdag 8 januari 2019 om 21:15
Erg leuk dit. Wel wat groot geworden, dus (nog) niet alles gelezen. Mijn bijdrage:
De zwarte bakelieten telefoon op de gang, hangend aan de muur. Uiteraard met draaischijf. De hogere cijfers en de 0 duurden altijd lang met terugdraaien, dus forceerde ik altijd wat, vooral de 0. Mijn vader altijd schreeuwen om ermee te stoppen.
En het kolenhok buiten. Met de emmer of kolenkit naar buiten om kolen te vullen. Binnen deed pa dan het deurtje open en kiepten we de kolen erin. Wat lucht erbij (klepjes open) en dan verscheen er die bekende rode gloed, lekker warm!
Las ergens terug ook over vlaflip, geweldig! Deden wij altijd op zondag. Wel op je eigen bord en niet in 'n kommetje apart. Gedachte erachter was dat je dan kost wat het kostte, eerst je bordje leeg at.
Probeerde ik met m'n 3 dochters ook te doen, in hun kindertijd. Is 'm niet geworden, want vrouw was erop tegen. Die is van: Als ze 'n toetje eten, hebben ze in ieder geval iets gegeten.
De zwarte bakelieten telefoon op de gang, hangend aan de muur. Uiteraard met draaischijf. De hogere cijfers en de 0 duurden altijd lang met terugdraaien, dus forceerde ik altijd wat, vooral de 0. Mijn vader altijd schreeuwen om ermee te stoppen.
En het kolenhok buiten. Met de emmer of kolenkit naar buiten om kolen te vullen. Binnen deed pa dan het deurtje open en kiepten we de kolen erin. Wat lucht erbij (klepjes open) en dan verscheen er die bekende rode gloed, lekker warm!
Las ergens terug ook over vlaflip, geweldig! Deden wij altijd op zondag. Wel op je eigen bord en niet in 'n kommetje apart. Gedachte erachter was dat je dan kost wat het kostte, eerst je bordje leeg at.
Probeerde ik met m'n 3 dochters ook te doen, in hun kindertijd. Is 'm niet geworden, want vrouw was erop tegen. Die is van: Als ze 'n toetje eten, hebben ze in ieder geval iets gegeten.
.
dinsdag 8 januari 2019 om 21:19
ADM schreef: ↑08-01-2019 21:04Ik herinner mij vooral grenen meubels uit de jaren begin '80 maar kan helaas geen foto's vinden.
Bloemenbanken

dinsdag 8 januari 2019 om 21:20
Ik weet niet wat je jong vindt, ik ben van halverwege de 80s, begin dertig dus.lizenlotte schreef: ↑08-01-2019 19:19Strijkkralen? Die zijn hartstikke modern, jij bent vast nog heel jong CO2?
Wij maakten sieraden van rubberen krimpie dinkie, dan liep je trots met een hartstikke hippe zelfgemaakte haarspeld of oorbellen rond![]()

dinsdag 8 januari 2019 om 21:21
Oh ja, dat was leuk! Hoe ging die ook alweer helemaal?Serengeti schreef: ↑08-01-2019 21:11Ja ik ook. Geweldig!
Ik was gek op knikkeren. En touwtjespringen, hinkelen, hoelahoepen, steltlopen...
En van die klapliedjes:
Er is een vrouw vermoord
Aan een gordijnenkoord...
Ik vond de tekst wel leuk, vooral de zin:
het leek tomatensap
![]()
Je had ook zo'n mop van de bloedende vinger of zo (was heel eng en de clou was zoiets van "hebt u een pleister?")
anoniem_370114 wijzigde dit bericht op 08-01-2019 21:27
0.09% gewijzigd

dinsdag 8 januari 2019 om 21:22
Wat ik wel grappig vind is dat de namen per regio verschilden. Zo hadden wij bikkels, superbikkels, bonken, spetters.

En je deed natuurlijk heel erg je best om de mooiste knikkers te winnen. Sommige waren heel zeldzaam dus dan baalde je enorm als je die had verloren.
Ik weet ook nog dat er op het schoolplein speciale tegels waren met knikkerpotjes erin.
dinsdag 8 januari 2019 om 21:25
Er is een vrouw vermoord
Aan het gordijnekoord
Ik heb het zelf gezien
Het was op nummer 10
Het leek tomatesap
Ik nam een lik ervan
Ik werd er misselijk van
Ik bel de politie op
Mijn naam is...
Eejabeejadikkedakketeea
Hollebollewiskie
bimbombalieelastiek!
En natuurlijk zónder tussen-n.
Aan het gordijnekoord
Ik heb het zelf gezien
Het was op nummer 10
Het leek tomatesap
Ik nam een lik ervan
Ik werd er misselijk van
Ik bel de politie op
Mijn naam is...
Eejabeejadikkedakketeea
Hollebollewiskie
bimbombalieelastiek!

dinsdag 8 januari 2019 om 21:26
Oh ja! Grappig ik ken m met een ander einde... maar welke... shoot me.Snoesje666 schreef: ↑08-01-2019 21:25Er is een vrouw vermoord
Aan het gordijnekoord
Ik heb het zelf gezien
Het was op nummer 10
Het leek tomatesap
Ik nam een lik ervan
Ik werd er misselijk van
Ik bel de politie op
Mijn naam is...
Eejabeejadikkedakketeea
Hollebollewiskie
bimbombalieelastiek!
Sowieso trouwens, elastieken heb ik ook nog veel gedaan. Om je polsen (misschien was dat meer een touwtje?) maar ook met meerdere personen om je enkels en dan springen.
anoniem_370114 wijzigde dit bericht op 08-01-2019 21:28
15.45% gewijzigd