Vroeger had iedereen hetzelfde in huis ...
maandag 31 december 2018 om 14:19
Volgens mij was het aanbod van gebruiksvoorwerpen en etenswaren vroeger veel beperkter. Ik ben van begin jaren zeventig en meen me te herinneren dat tot halverwege de jaren tachtig er heel veel producten zo ongeveer bij iedereen in huis waren. Plak in dit topic de plaatjes van van alles wat bij je halve familie en kennissenkring te vinden was. Ook producten uit de supermarkt zijn welkom (bv slechts één soort bronwater)
dinsdag 8 januari 2019 om 21:27
RikM schreef: ↑08-01-2019 21:22Wat ik wel grappig vind is dat de namen per regio verschilden. Zo hadden wij bikkels, superbikkels, bonken, spetters.Maar als je dan ergens bij familie ging logeren dan gebruikten ze daar hele andere namen.
En je deed natuurlijk heel erg je best om de mooiste knikkers te winnen. Sommige waren heel zeldzaam dus dan baalde je enorm als je die had verloren.
Ik weet ook nog dat er op het schoolplein speciale tegels waren met knikkerpotjes erin.
Ja, dit! Effe random weet ik nog:
Oppes, slechte waag, goeie waag, pikker, uppie, eentje, tweetje, drietje enz. Dat streekgebonden met benamingen weet ik ook nog. Was telkens anders afhankelijk van de streek.
manlief wijzigde dit bericht op 08-01-2019 21:29
7.21% gewijzigd
.

dinsdag 8 januari 2019 om 21:28
COtweepuntnul schreef: ↑08-01-2019 21:21Je had ook zo'n mop van de bloedende vinger of zo (was heel eng en de clou was zoiets van "hebt u een pleister?"
Ja, die ken ik nog wel. Ging over een man die steeds belde met de mededeling dat hij hevig bloedde en slechts een paar straten verwijderd was. Zo kwam hij steeds dichterbij. Tot hij voor de deur stond, aanbelde en..... vroeg om een pleister.

dinsdag 8 januari 2019 om 21:28
Eentellers, drietellers, tientellers, chineesjes, kattenogen...RikM schreef: ↑08-01-2019 21:22Wat ik wel grappig vind is dat de namen per regio verschilden. Zo hadden wij bikkels, superbikkels, bonken, spetters.Maar als je dan ergens bij familie ging logeren dan gebruikten ze daar hele andere namen.
En je deed natuurlijk heel erg je best om de mooiste knikkers te winnen. Sommige waren heel zeldzaam dus dan baalde je enorm als je die had verloren.
Ik weet ook nog dat er op het schoolplein speciale tegels waren met knikkerpotjes erin.
Die plastic knikkerpotjes vind ik stom, gewoon met je hak een kuiltje in de grond maken bij de struiken.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"

dinsdag 8 januari 2019 om 21:29
Ja.... "ik ben de man met de bloedende hand en ik ben zes straten van je vandaan"
Zoiets.
dinsdag 8 januari 2019 om 21:31
Ik ben de meneer met de bloedende vinger en ik ben over tien minuten bij u.
Ik ben de meneer met de bloedende vinger en ik ben over
vijf minuten bij u.
Ik ben de meneer met de bloedende vinger en ik ben over één minuut bij u.
Dingdong.
Ik ben de meneer met de bloedende vinger en ik kom vragen of u een pleister voor me heeft.
Ik ben de meneer met de bloedende vinger en ik ben over
vijf minuten bij u.
Dingdong.
Ik ben de meneer met de bloedende vinger en ik kom vragen of u een pleister voor me heeft.
snoesje666 wijzigde dit bericht op 08-01-2019 21:35
0.91% gewijzigd

dinsdag 8 januari 2019 om 21:31
COtweepuntnul schreef: ↑08-01-2019 21:25En zo'n soort pluizige slang aan een touwtje die trucjes kon...
Ik weet precies wat je bedoelt. Daar zoek ik al de hele tijd een plaatje van maar ik heb geen idee hoe zo'n ding heet.

dinsdag 8 januari 2019 om 21:32
Snoesje666 schreef: ↑08-01-2019 21:31Ik ben de meneer met de bloedende vinger en ik ben over tien minuten bij u.
Ik ben de meneer met de bloedende vinger en ik ben over minuten bij u.
Dingdong.

Zo flauw, maar we waren gauw onder de indruk.

dinsdag 8 januari 2019 om 21:34
COtweepuntnul schreef: ↑08-01-2019 21:25(Waar kan ik mn plaatjesplakrechten ook alweer aanvragen?)
Ik had ook zo'n spiraal die van de trap kon "lopen". Kom er nu achter dat het een slinky heet.
En zo'n soort pluizige slang aan een touwtje die trucjes kon...
Magic twisty

Snoesje666 schreef: ↑08-01-2019 21:28Eentellers, drietellers, tientellers, chineesjes, kattenogen...
Die plastic knikkerpotjes vind ik stom, gewoon met je hak een kuiltje in de grond maken bij de struiken.
Deze namen zeggen me niets. En die van RikM ook niet.
Volgens mij noemden wij ze gewoon:
Gewonen
Mooien
Groten
Grote mooien
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.

Snoesje666 schreef: ↑08-01-2019 21:28Die plastic knikkerpotjes vind ik stom, gewoon met je hak een kuiltje in de grond maken bij de struiken.
Ach ja, die plastic knikkerpotjes. Die bleven nooit goed liggen.

dinsdag 8 januari 2019 om 21:35
Jaaa, dat zijn ze!

Volgens mij moest het een worm voorstellen.
dinsdag 8 januari 2019 om 21:35
Wat grappig! Ik ken de volgende ongeveer, er zullen vast meer zijn geweest. Misschien ook niet trouwens, ik knikkerde in de jaren '80, volgens mij was het knikkerarsenaal toen nog niet zo groot.Snoesje666 schreef: ↑08-01-2019 21:28Eentellers, drietellers, tientellers, chineesjes, kattenogen...
Gewoontjes, aggies, olietjes (glanzende aggies), piraten (zwarte aggies), spikkels en dan had je nog de dikkerds en de knoeten. Bonken kwamen later en heb ik niet meer mee geknikkerd.
En inderdaad, hakken in het zand en schaafplekken op je vingers van de straattegels.
mockturtle wijzigde dit bericht op 08-01-2019 21:38
6.40% gewijzigd
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
dinsdag 8 januari 2019 om 21:37
Ik kan me nog herrinneren dat deze ploppers (wij noemden ze maanhoppers trouwens) op een gegeven moment een gaatje moesten, want iemand had er eentje op zijn/haar ook gezet en de zuigkracht had het beschadigd. Was op het Jeugdjournaal, dus geen broodje aap. Ik heb er toen zelf een gaatje in proberen te maken (waarom weet ik niet, alsof ik em op mijn oog zou zetten) wat heel lastig ging.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
dinsdag 8 januari 2019 om 21:37
Plaatjesplakrecht zou je automatisch moeten hebben als je meer dan 200 berichten hebt.COtweepuntnul schreef: ↑08-01-2019 21:25(Waar kan ik mn plaatjesplakrechten ook alweer aanvragen?)
Ik had ook zo'n spiraal die van de trap kon "lopen". Kom er nu achter dat het een slinky heet.
En zo'n soort pluizige slang aan een touwtje die trucjes kon...
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt naast de Sarcastische zee.
dinsdag 8 januari 2019 om 21:38
Daar ben ik nooit aan begonnen.
Kunnen die kinderen van tegenwoordig echt niet bedenken hoe je een kuiltje draait met je hak?
De knikkertegels op het schoolplein gebruikten we voor perfect ronde sneeuwballen.

dinsdag 8 januari 2019 om 21:41
Thanks, dan ga ik nog een keer testen.Calamitycat schreef: ↑08-01-2019 21:37Plaatjesplakrecht zou je automatisch moeten hebben als je meer dan 200 berichten hebt.

dinsdag 8 januari 2019 om 21:43
boebezoebe schreef: ↑08-01-2019 21:37Ik kan me nog herrinneren dat deze ploppers (wij noemden ze maanhoppers trouwens) op een gegeven moment een gaatje moesten, want iemand had er eentje op zijn/haar ook gezet en de zuigkracht had het beschadigd. Was op het Jeugdjournaal, dus geen broodje aap. Ik heb er toen zelf een gaatje in proberen te maken (waarom weet ik niet, alsof ik em op mijn oog zou zetten) wat heel lastig ging.
Klopt ja. Volgens mij heb ik er ook zelf een gaatje in gemaakt maar dat weet ik niet meer zeker.
Je kon die dingen trouwens ook zelf maken door een tennisbal in tweeën te snijden.
dinsdag 8 januari 2019 om 21:44
Touwtje springen, doen ze dat nog?

Rooie bessen lust lust ik graag
Zwarte nog veel liever
Mooie meisjes kus ik graag
Jongens nog veel liever
Raad eens wie ik tegen kwam
"Naam springer" met een jonge man
En wie mag dat wel wezen?
A
B
C