Waar kun je leren met geld om te gaan?

28-05-2008 13:29 133 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik heb zelf een goede baan maar ook een roodstand, creditcard en een lening. Ik kan alles betalen, heb geen achterstanden of deurwaarders, maar ik zou graag sneller willen aflossen en willen gaan sparen.

Het hele probleem is dat ik gewoon niet met geld om kan gaan. Ik heb van alles geprobeert (huishoudboekjes, budgetteren, weekbudgetten etc) maar het is zo zelfstandig en vrijblijvend dit soort dingen dat ik nu op zoek ben naar iemand die me bij wijze van iedere week helpt.

Weet iemand of er wel mensen bestaan die je helpen met je financien, ik hoef niet in de schuldsanering en ik schaam me te erg om ouders/vrienden/kenissen te vragen.

Groetjes Marieke
toch nog even een tip. Er zijn diverse programma's om je uitgaven wat meer in kaart te brengen.

op deze site http://serie.etv.nl/kijkopgeld/download.html

kan je dat ook en krijg je een grafiek ...was voor mij heel confronterend hoeveel er eigenlijk uitging naar onnodige dingen ( was op zich geen probleem maar ik wilde gewoon meer sparen)

kijk maar eens of je er iets mee kan , je bent er wel ff druk mee om het in te vullen maar ik moet zeggen voor mezelf hoe meer ik met administratie en financieen bezig ben hoe meer ik op mijn eigen uitgaven let...
Ik ben geloof ik de enige die het niet begrijpt. De hele situatie bedoel ik. Je hebt een schuld van 40.000 euro in de vorm van een lening. Die moet afbetaald worden. In plaats van extra af te lossen bekostig je een bruiloft, wat geen enkele moeite schijnt te kosten. Daarnaast kom je maandelijk makkelijk rond.

Alhoewel ik het een bijzonder onverstandige keuze vind om ipv af te lossen op de schuld een bruiloft te gaan bekostigen, zou je er in ieder geval de gevolgtrekking uit kunnen halen dat als straks de bruiloft betaald is, je maandelijks makkelijk af kan lossen.

Je zegt dat je geen shopper bent of geld aan onnodige dingen uitgeeft. Wat is nou het probleem dan?
quote:Mariekje81 schreef op 29 mei 2008 @ 13:56:

Als je laat blokkeren dat je niet meer kunt overschrijven, kun je dan nog wel op een andere manier geld van die rekening afhalen?

Ik denk dat de mogelijkheden afhangen van de bank. Ik weet niet welke bank je hebt. Bij de Postbank kan ik ofwel vrij geld overmaken of zelf een blokkade aanbrengen (door dat aan te geven op de website of een speciaal telefoonnummer te bellen; bankieren gaat via een website, na ingelogd te hebben). Die blokkade houdt in dat ik niet via Internet-bankieren geld over kan maken, maar wel kan pinnen (bij pinautomaat of bij winkel kan afrekenen).

Je zou aan de bank moeten vragen wat allemaal mogelijk is, ook ingeval van Internet-bankieren in combinatie met schuldsanering.
World of Warcraft: Legion
quote:zomerkind schreef op 29 mei 2008 @ 13:57:

[...]

[...]

Zie je het nog steeds niet, Mariekje?Ik begrijp dat sarcasme lastig is via de pc, maar helemaal onmogelijk had ik het toch niet geacht...
@Love2dance, bedankt voor je tip! Ik ken de site, maar ben er al een tijd niet meer geweest. Ik hoop dat als ik alles weer ingevuld heb, ik weer meer overzicht heb en dat is alleen maar goed. Werkt dat echt dat als je er meer mee bezig bent je minder uitgeeft?

@Evidenza: ik heb af en toe ook geen idee wat het probleem is, mensen maken hier problemen :-)

@Hans, bedankt voor je bijdrage. Ik ga wel even bellen met de postbank.

@Allemaal; heel erg bedankt voor alle reacties, tips en adviezen en vooral het meedenken. Ik geloof dat iedereen nu wel een bijdrage heeft geleverd en ik heb mijn antwoord, dus ik laat het hierbij.
Okido. Persoonlijk vind ik een schuld van 40.000 euro wel een probleem dat zo snel mogelijk gesaneerd zou moeten worden.
Nee idd jij hebt een topic geopend, dus zal jij wel zien dat er iets niet helemaal goed gaat, maar volgens mij denk jij er alsnog te makkelijk over.

40.000 Euro is niet onoverkomelijk veel schuld, als je een goed salaris hebt, maar ook weer niet weinig. Het is toch meer dan een brutto jaarsalaris voor veel mensen.

De bruiloft is al betaald, dat is mooi dus komt er iig niet nog meer schuld bij. Tot wanneer wil jij de schuld afgelost hebben? Heb jij al een plan?

Waarom wil jij pas in januari beginnen met meer afbetalen?
quote:Mariekje81 schreef op 29 mei 2008 @ 14:15:

@Evidenza: ik heb af en toe ook geen idee wat het probleem is, mensen maken hier problemen :-)

Wie is hier dan de topic-opener?

quote:@Allemaal; heel erg bedankt voor alle reacties, tips en adviezen en vooral het meedenken. Ik geloof dat iedereen nu wel een bijdrage heeft geleverd en ik heb mijn antwoord, dus ik laat het hierbij.

Graag gedaan meid, als jij over 40.000 euro schuld zó licht denkt, steek dan maar weer lekker je kop in het zand hoor.

Edit: ik heb overigens nergens gezegd dat het niet overkomelijk is....

De overbekende kop-in-zand-struisvogel.
Mariekje, een schuld van 40.000 euro is niet niks.

Waarom heb je nog steeds de optie om rood te kunnen staan? Als je die optie schrapt, weet je zeker dat je niet meer uit kúnt geven dan wat je daadwerkelijk hebt. Bovendien bespaar je debetrente.

Je kunt je creditcard wegdoen of bij iemand in bewaring geven als je er per sé één wilt houden voor vakanties. Breng jezelf gewoon niet in verleiding.

Een pinlimiet kan verlaagd. (Het daglimiet) Die is standaard redelijk hoog. Als je echter niet teveel geld wilt uitgeven op een dag, kun je de limiet gewoon verlagen naar (ik noem maar iets) 50 euro of zo. Als je dan eens een geplánde grote uitgave moet doen, kun je één werkdag van te voren weer een tijdelijke verhoging van je pinlimiet aanvragen. Met al dat gedoe (je moet ervoor naar de bank) denk je wel 3x na voor je je limiet laat verhogen.

Ik vind de tip één rekening voor de dagelijkse dingen en van de ander gewoonweg geen pinpas trouwens ook goed.

Je kunt wellicht een spaarrekening nemen met een bonusstructuur, dat je een deel van de rente kwijtraakt als je bijv een opname doet. Zo denk je wederom wel 3x na voor je iets opneemt - je raakt er immers geld mee kwijt.

En verder snap ik eigenlijk het probleem niet zo - zorg gewoon dat je het deel wat je spaart NIET terugboekt naar je betaalrekening, hou lijstjes bij met wat je uitgeeft, pin van te voren en zorg dat je de rest van de week met dat geld moet doen, hou je gewoon aan je eigen afspraken. Het is jouw leven, jouw geld, en niemand anders is daar verantwoordelijk voor - dat ben je geheel en al alleen.

Doe nog es een cursus, maar verwacht niet dat iemand al jouw geld gaat beheren - tenzij je daar klauwen vol geld voor over hebt. (maar ey, dat heb je niet, anders had je geen schuld van 40.000 euro)

Je hebt SCHULDEN, prio één zou moeten zijn het afbetalen daarvan.
Beste Mariekje,

Helpt het als je berekent hoeveel die schuld je iedere maand kost?

Als je tegen een rente van 6% 40.000,- leent dan ben je iedere maand 200 euro kwijt aan rente.

Als je nu begint met 500,- per maand aflossen heb je over een jaar een schuld van 34.000,- en kost deze schuld je nog maar 170,-. Dat is al 30 euro per maand minder.

Nu gooi je iedere maand 200,- weg aan rente. 200,- die je zou kunnen sparen.

Helpt deze gedachtegang je om meer energie in aflossen te steken?
Mijn God, ik vind 40 000 al als heel veel schuld klinken maar die berekening van ES maakt het helemaal heel tastbaar. Hopelijk doen andere mensen er wel hun voordeel mee als ze dit te lezen!!
Dus zelf zie je het probleem niet? Dan begrijp ik nu waarom het hele topic mij ontgaat.

Je wil een soort zaakwaarnemer om je financiën te regelen. Omdat je er zelf een puinzooi van maakt. Vraag je af wat de zaakwaarnemer zou doen ( is niet zo moeilijk, hij zou de rekeningen betalen en jou handje contantje geven wat je uit mag geven per maand, de schuld aflossen en nog een bedrag sparen, want dit schijnt allemaal te kunnen van jullie inkomsten) en dóe dat.

Ik denk persoonlijk dat je meer gebaat bent bij psychische hulp dan bij praktische hulp. Dat zeg ik niet om te stangen hoor, het lijkt mij dat je nogal hysterisch met geld omgaat. En je kan niet echt duidelijk krijgen wat je probleem nu eigenlijk is. Als je het niet herkent, kun je het ook niet fiksen.

Succes.
juist es1450, dat vroeg ik me ook af, waarom pas in januari, dat is nog een half jaar.

Misschien denkt ze dat dat de enige datum is voor goede voornemens, en dat die datum bij uitstek geschikt is voor voornemens waar je je niet aan hoeft te houden ( Zie alle rokers/lijners die toch weer de fout in gaan)
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Dat ís ook gewoon een enorme schuld, 40.000 euro. Zeker als je nog moet beginnen aan een koophuis, kinderen, bruiloft etc.

En als je wel eens naar geldgoeroe Suze Orman kijkt weet je ook dat als mensen zeggen "de totale schuld bedraagt ongeveer 40.000 euro" dat je er nog rustig 10.000 euro bij kunt tellen.

Ik denk dat Marieke het best een soort Suze bij kan halen om eens serieus naar haar financiën te kijken, en dan een plan opstellen. Want ze heeft duidelijk geen idee waar ze mee bezig is.
volgens mij was dat ook marieke haar insteek evidenza...er iemand bijhalen die haar erbij helpt toch?

40.000 is enorm veel zeker als je eigenlijk pas aan het begin staat van je leven op eigen benen.

En ja volgens mij wil ze nog niet alles inzien maar volgens mij geld dat voor heel veel personen met een schuld ( en niet alleen met schuld iemand die af moet vallen omdat het gezonder zou zijn kan ook niet gelijk de knop omzetten alleen om het feit dat dat beter zou zijn..die mensen zien zelf vaak ook wel dat ze te dik zijn toch? )

Marieke, nu kan je alle lopende rekeningen idd nog betalen zonder problemen maar het lijkt mij dat er maar iets hoeft te gebeuren en je wel een dik probleem hebt , je hebt immers geen vangnet meer over.

En ja mij helpt het idd om meer met de financieen bezig te zijn. Ik kijk iedere dag mijn rekening na..schrijf op wat er af is gegaan en wat ik uitgegeven heb.

heb ook net als vele anderen hier verschillende rekeningen. Een voor de vaste lasten ( alles bij elkaar gedeeld door 12 en als ik dus minder heb betaald die maand dan dat bedrag gaat dat op de vaste lasten spaarrekening..komt er dan een enorme rekening ineens kan ik hem zonder problemen betalen )

en andere rekeningen voor vakantie , huishouden en onderhoud aan huis etc

dit geeft mij veel overzicht en hierdoor houd ik nu veel meer geld over.

Ook ben ik hierdoor dus veel bewuster wat er allemaal uitgaat en wat dingen kosten.

En dus denk ik eerst goed na voor ik een aankoop doe...en bv niks koop omdat het bv in de aanbieding is ( en het eigenlijk helemaal niet nodig heb)

Om die discipline te krijgen zal je idd moeten veranderen en ik denk niet dat je zonder ingrepen op je uitgaven ( zeker op dit moment) dat kunt bereiken.

als je eenmaal in het ritme zit gaat het echt een stuk makkelijker.

ik snap best dat je gewoon wilt blijven genieten maar ik denk dat je uiteindelijk gelukkiger word van nu ff pas op de plaats maken en straks veel meer te besteden hebben dan nu gewoon uitgeven wat je hebt en iedere maand tegen die 40.000 aan te moeten hikken.
quote:love2dance schreef op 30 mei 2008 @ 12:32:

En ja mij helpt het idd om meer met de financieen bezig te zijn. Ik kijk iedere dag mijn rekening na..schrijf op wat er af is gegaan en wat ik uitgegeven heb.

[...]

en andere rekeningen voor vakantie , huishouden en onderhoud aan huis etc

dit geeft mij veel overzicht en hierdoor houd ik nu veel meer geld over.

Ook ben ik hierdoor dus veel bewuster wat er allemaal uitgaat en wat dingen kosten.Daarom dacht ik aan Internet-bankieren. Dat heb ik een paar weken geleden gerealiseerd. Misschien is dat ook wat voor jou. Volgens mij is het mogelijk (althans bij de Postbank) om meerdere rekeningen tegelijkertijd op één scherm (c.q. webpagina) te zien.
ja dat klopt dat dat kan bij de Postbank,Hans . Wij hebben het zelf ook voor 2 rekeningen en het kan zelfs voor meerdere.

Ik weet alleen niet of ik daar extra voor betaal of dat dat bij de service van internetbankieren inzit. Als ik hiervoor al extra zou betalen heb ik dat met mijn besparingen er allang uit.

bovendien stort ik nu veel vaker mijn spaargeld op de rekening dan voor het internetbankieren tijdperk.
Hopelijk lees je wel nog mee...

Je zoekt denk ik iemand waar je je administratie kwijt kunt en die je iedere week een bepaald bedrag geeft dat je te besteden hebt. Kijk eens op de site van 'ik help je' . Deze dame doet in principe dat wat jij zoekt, alleen normaal gesproken zijn haar klanten mensen met een uitkering of zitten in de bijstand. Maar ik denk dat ze mensen zoals jij ook best wil helpen.

En oja, gefeliciteerd met je voorgenomen huwelijk.
quote:absoluteEinstein schreef op 29 mei 2008 @ 15:24:

Beste Mariekje,

Helpt het als je berekent hoeveel die schuld je iedere maand kost?

Als je tegen een rente van 6% 40.000,- leent dan ben je iedere maand 200 euro kwijt aan rente.

Als je nu begint met 500,- per maand aflossen heb je over een jaar een schuld van 34.000,- en kost deze schuld je nog maar 170,-. Dat is al 30 euro per maand minder.

Nu gooi je iedere maand 200,- weg aan rente. 200,- die je zou kunnen sparen.

Helpt deze gedachtegang je om meer energie in aflossen te steken?

Ik ben bang dat die lening nog veel duurder is Einstein. Vaak is een doorlopend krediet een zg 1% lening en los je 1% van je oorspronkelijk uitstaande bedrag af. Bij 40.ooo euro is dat dus 400 euro en als je een lening tegen rond de 8 % hebt, los je maandelijks maar ongeveer 40 euro af!

Helaas heb ik bij de gedwongen verkoop van mijn huis een soortgelijk bedrag aan schuld overgehouden (woonde er te kort om op het huis te verdienen). Het is gelukkig,wel een gedeelde schuld, dus "maar" de helft staat op mijn naam.

Om extra af te lossen betalen wij maandelijks 75 euro bovenop de verplichte aflossing en storten we jaarlijks 1000 euro van het vakantiegeld. Op die manier los je extra af, waardoor je inderdaad op termijn minder rente betaalt en het deel dat je binnen die 400 euro aflost groter gaat worden.

Ik kan me heel goed voorstellen dat TO graag wil trouwen, maar ik kan me niet voorstellen dat een dure bruiloft prioriteit heeft boven de aflossing van een dergelijke hoge schuld. Dan maar goedkoper trouwen en de schuld omlaag brengen. Dat lijkt me een verstandig huwelijkskado aan jezelf en je aanstaande man.

Hou jezelf niet voor de gek: als je zegt dat je gemakkelijk zou kunnen sparen en dat je dat na de bruiloft gaat doen, dan ben je echt bezig met struisvogelpolitiek. Jullie geld verdwijnt ergens heen en blijkbaar niet naar de aflossing van schulden en/of roodstand. Dus als het nu verdwijnt, dan verdwijnt het straks ook nog.

Ik ben erg benieuwd wat het maatschappelijk werk voor je kan betekenen en welke tips zij geven.
Ik vind die tip van Dannas echt goed. Dat betekent dat jij dus 3 betaalrekeningen hebt, en dan natuurlijk een spaarrekening. Ik denk dat ik dat systeem over ga nemen, dat is wel een gedoe natuurlijk, want dan moet er een boel worden omgezet. Maar ik denk dat het wel heel goed werkt.

Ja, goed idee, ik ga het ook zo doen!
Ik ben het geheel met Pinksterbloempje eens. Als je naast het betalen van rente ook aflost, en je blijft absoluut gezien dezelfde hoeveelheid betalen, wordt de aflossing groter en de rente kleiner. Dat zou ik een "versnellend" effect noemen.
Hoewel ik me had voorgenomen niet meer te reageren omdat de reacties op den duur ontzettend flauw werden, waren er ook mensen die wilden weten hoe het afgelopen was.

Ik ben bij mijn psycholoog geweest en hij heeft me absoluut niet op water en brood gezet, het interesseert hem geen drol waar ik mijn geld aan uitgeef, maar hij heeft wel zinnige dingen gezegd. Het moeilijkste vind ik het binnen mijn budget blijven en hij heeft gezegd dat dat in weze niet hoeft, maar dan moet er gekort worden op een ander budget, want dat geld moet ergens vandaan komen. Dat was heel zinnig, want ik ging de week erop al over mijn bugdet heen (ik kon niet én een grote strippenkaart én een broek laten innemen én met een vriendin een terras én lunch en boodschappen voor avondeten) dus dat werd smerige lasagne bij mijn moeder en verplicht bij mijn schoonouders op bezoek want ik 'korte' op het weekendbudget. Betekent ook dat ik vorige week heel zuinig heb gedaan, goedkoop boodschappen heb gedaan en voor 30 euro met vriendinnen mee kon om te stappen, zonder dat er 'extra geld verdween'. Goed, ik heb het principe dat je je geld maar een keer uit kunt geven ondervonden.

Het volgende dat mijn psycholoog zei is dat ik moet leren prioriteiten te stellen en niet met alles mee moet willen doen. Wij waren heel arm thuis en ik wilde gewoon niet dat mensen zouden denken dat ik arm was. In weze dacht ik zelf dat ik arm was als we geen WII hadden of als we geen Senseo hadden. Als ik nu bij de AH mijn euroshopper-spulletjes sta af te rekenen dan bedenk ik gewoon maar dat ik niet arm ben, maar dat mijn prioriteiten ergens anders liggen dan bij boodschappen (heel stom voorbeeld, maar goed).

Het belangrijkste was dat ik 200 euro opzij mocht zetten als 'slaapgeld'. Ik ben zo bang zonder geld te zitten dat ik nu 200 euro in huis heb, in een grote pot met daarop 'slaapgeld' en dat maakt dat als er iets stukgaat ik met een gerust hart kan gaan slapen omdat er sowieso geld is.

Wat ook een eye-opener was is dat het geld dat ik wegstort in weze gelijk geld oplevert, omdat ik dat de maand erop niet aan rente hoef te betalen. Klinkt heel simpel en logisch, maar hij bracht het zo positief en leuk, dat geld aflossen klinkt als iets leuks, ipv beperkend omdat er dan minder geld overblijft.

Wat niet beperkend voelt is dat ik nog steeds zelf bepaal waar ik mijn geld aan uitgeef, zolang ik me maar aan mijn budget hou. Geen gezeur of dat en dat wel nodig was omdat ik me aan mijn budget hou. En alles dat ik aan het eind van de week overhou is van mij, het is al gebudgetteerd en ik zou het al uitgegeven kunnen hebben en zo kan ik toch zelf sparen voor een parfummetje of een avondje stappen.

Met mijn vriend heb ik ook maar eens een hartig woordje gesproken. Iemand zei hier dat het mooiste/beste kado aan mijn aanstaande schuldenvrij zou zijn en dat vond ik wel een goede. Hij heeft me nog nooit zo overstuur gezien, ik ben echt 3 dagen van slag geweest van onze situatie en dit topic dat hij mij nu echt gaat helpen. Hij heeft de pinpassen en de cc, ik mijn budget tot ik echt onder de knie heb dat 'dit is wat er is'. Hij denkt mee en let ook op onze budgetten, dus dat is fijn.

Mijn beste vriendinnetje heb ik in vertrouwen genomen en gelijk de wind van voren gekregen. Ze had in alles gelijk, maar het was zo pijnlijk, vernederend en kwetsend. Drie dagen later was ik weer bijgekomen en zie ik beter waar ik de mist in ga. Ik heb een weekendje weg geboekt, pas voor in januari, was een aanbieding die ik niet kon laten lopen. Ik blij, vriend bij, vriendin dus 'kwaad', want het is natuurlijk helemaal geen handige zet. Eerst aflossen en dan pas jezelf belonen, heb ik hier weer van geleerd.

Vorige maand dus vol goede moed gestart, overmoedig 1600 euro weggestort, dus de laatste 2 dagen soep gegeten, maar zo blij als een kind. Deze maand wat onverwachte rekeningen ivm eigen risico en kwartaalbetalingen, maar de 1000 euro gaan we zeker halen.

Zodra ik met mijn budget en de andere budgetten om kan gaan ga ik met mijn psycholoog kijken hoe we op dingen kunnen besparen, zodat we nog sneller kunnen aflossen en ook straks kunnen rondkomen van minder dan we nu te besteden hebben als we een huis gaan kopen en/of kinderen krijgen. Het zal vast allemaal heel kinderachtig klinken en ook allemaal heel erg naar wat jullie gezegd hebben, maar het moest even bezinken en vorm krijgen. Nogmaals bedankt voor alle reacties, het is iig niet voor niks geweest en met alle stokken achter de deur en mijn motivatie kan het alleen maar beter gaan!

Ps: iemand had het trouwens over 40.000 euro plus 10.000 er bovenop, maar het is echt (álles bij elkaar) 37.569,-, nog steeds veel geld, zeker als je dat terug moet betalen maar hoewel ik niet met geld om kan gaan weet ik wel wat er binnenkomt en uitgaat en ook hoeveel we nog moeten betalen.

Ps2: dat met die verschillende rekeningen ben ik mee bezig, ik zit alleen nog met wat praktische bezwaren (er 'hangt' een krediet aan mijn rekening, dus ik moet mijn salaris op die rekening laten komen, voor vriendlief hetzelfde verhaal en wat valt nou precies waaronder etc.) maar als die lening op mijn naam is afgelost en ik budgetteer beter, dan voeren we het gelijk in, een supertip!)
Ik heb steeds meegelezen en me ook wel eens achter mijn oor gekrabd, maar fijn te lezen dat je zo hard aan het werk bent om echt iets te veranderen! Heb hier zelf ook hele goede tips vandaan gehaald en ook zoals je nu beschrijft hoe je het aanpakt, kan ik zelf iets aan hebben. Bedankt.

Succes nog!
Mariekje! Met die flauwe reacties bedoel je waarschijnlijk onder andere die struisvogel van mij? Mijn reacties in dit topic had ik bedoeld om jou te laten zien dat je wél een probleem had, met die ¤ 40.000 schuld. Ook al is zo'n bedrag niet onoverkomelijk, het is gewoon gruwelijk veel!

Ik ben blij om te lezen dat je nu iemand hebt die je steunt en, dat je er écht mee bezig bent. En dat het nu kennelijk tot je doorgedrongen is dat het anders moet, je financiele huishouding. En dat het ook anders gáát! Gefeliciteerd Mariekje! En heel veel succes, het gaat je vast lukken!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven