Wat is dat met vrouwen en roze?

04-05-2017 09:08 213 berichten
Ik ben een vrouw en ik vind roze werkelijk de lelijkste kleur die er is (op de voet gevolgd door zalmkleurig en oranje). Ik had altijd het idee dat ik hier lang niet de enige in was, maar af en toe...

Bij mijn sportschool wordt boksen voor vrouwen aangeboden. Hoe het heet? Pink boxing. Nu heb ik mijn eigen zwarte handschoenen, gelukkig, maar als je zelf (nog) geen handschoenen wilt aanschaffen mag je handschoenen van de sportschool gebruiken, die, jawel, roze zijn.

Gisteren zag ik in het plaatselijke suffertje een advertentie voor een of andere hardloopwedstrijd voor vrouwen. Jaja, Utrecht kleurt roze! Hoe het heet? Pink running (of zoiets). Nou zag ik later dat dat te maken heeft met Pink Ribbon, dus snap ik de link met roze. Maar Pink Ribbon is eigenlijk weer net zoiets: het gaat om een ziekte die vooral vrouwen treft, we maken het roze!

Wat is dat toch met vrouwen en roze? Dat veel kleine meisjes gek zijn op roze en prinsesjes en zo, nou ja oké. Maar daar groei je op een gegeven moment toch overheen? Toch is het vrijwel onmogelijk om bijvoorbeeld sportkleding en -schoenen te kopen waar geen roze (of zalm of zo) in zit. Het lijkt wel alsof zélfs als je iets 'stoers' doet je toch nog je meisjesachtigheid moet benadrukken. En zo gauw iets 'roze' of 'pink' in de naam heeft kun je er vanuit gaan dat het voor vrouwen is.

Wat ik met dit topic wil? Geen idee. Het is natuurlijk gewoon Eerste Wereld-problematiek. Maar soms raak ik er een beetje van gefrustreerd. Vind ik eindelijk een goed neutraal trainingsjack, is de rits weer roze. Grrr.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dreamer schreef op 04 mei 2017 @ 11:27:

[...]

Het voordeel van kleine meisjes is, dat ze qua bouw heel goed in de kleding van kleine jongetjes passen.Jup maar er zijn zat genoeg ouders die dat niet vinden kunnen en zich altijd laten leiden door de labels en bordjes.
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
quote:Nouschi schreef op 04 mei 2017 @ 11:11:

[...]

Ja snap ik, maar dat zijn andere biertjes, geen alcohol etc toch, en niet specifiek voor vrouwen in de markt gezet? Zet je een normaal biertje in de markt voor vrouwen ----------> roze.oh dan hebben wij dat gemist.

https://vrouwenenbier.wor ... ier-voor-en-door-vrouwen/

roze site, maar wel echt bier.

Ik snap het probleem dat jullie aankaarten gewoon echt niet, ik zie het niet.

Die biertjes slaan aan, dus de doelgroep wordt bereikt.

De doelgroep hoeft niet de vrouw te zijn, maar wel een bepaald type vrouw.

Ik geen vrouwen die geen bier lusten, of die op zoek gaan naar roze flesjes.

Producten worden niet zomaar de markt opgegooid, dat gebeurd dus omdat er nog ruimte op de markt is.

Marketing helpt die groep te bereiken.
Roze is the horror. Ik vind een man met een roze overhemd juist een must.
quote:ardni schreef op 04 mei 2017 @ 11:48:

[...]

oh dan hebben wij dat gemist.

Producten worden niet zomaar de markt opgegooid, dat gebeurd dus omdat er nog ruimte op de markt is.

Welk type vrouw heb je het dan over?

Tja, je kunt ook gewoon ipv de jongens in de Amstel reclame destijds, een groep vrouwen in de kroeg neerzetten.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Als je even let op genderonderscheid is het echt verschrikkelijk he, ook hier op het forum. Zomaar wat topics die ik vanochtend tegenkwam:

impact dagbehandeling icm gezin (zou haar man zich dat ook afgevraagd hebben het afgelopen half jaar?)

Werkkamer delen Herengracht Amsterdam (TO heeft een hostel voor vrouwen)

Werkende moeder

Dat is toch juist het punt? Vrouwen moeten bereikt worden, dus maken we het roze. Waarom kun je vrouwen niet bereiken met groen of paars of geel?

En kom nu niet weer aan met die radlers, want zoals ik net al uitlegde zijn die níet (specifiek) voor vrouwen op de markt gezet.
het is al raar eigenlijk dat je vooral voor vrouwen een product op de markt wilt zetten
quote:_Marana_ schreef op 04 mei 2017 @ 12:02:

het is al raar eigenlijk dat je vooral voor vrouwen een product op de markt wilt zettenJa toch?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:nelicquele schreef op 04 mei 2017 @ 12:00:

[...]

Dat is toch juist het punt? Vrouwen moeten bereikt worden, dus maken we het roze. Waarom kun je vrouwen niet bereiken met groen of paars of geel?

En kom nu niet weer aan met die radlers, want zoals ik net al uitlegde zijn die níet (specifiek) voor vrouwen op de markt gezet.Precies. Ik snap niet dat ze het niet snapt.

het is al raar eigenlijk dat je vooral voor vrouwen een product op de markt wilt zettenIk denk er nu over om een kleur "roze, speciaal voor mannen" te vermarkten .
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
Is het niet het punt dat zodra er ergens een vrouwenversie van gemaakt wordt, dat deze 9 van de 10 keer roze is? Ik weet niet wat ik storender vind, dat er vrouwenversies moeten komen of dat het verschil is dat ze roze zijn.

Als ik kan kiezen, kies ik liever iets anders dan roze, omdat het gewoon niet mijn favoriete kleur is. Maar soms is dat best lastig. Laatst was ik op zoek naar nieuwe sportkleding, ik had keus uit zwart, grijs of (baby)roze. Ik draag dus veel zwart, want ik vind (baby)roze gewoon niet mooi staan. Maar damessportkleding in hard blauw of groen of gewoon rood, is gewoon moeilijker te vinden en dat zou ik juist zo leuk vinden.

Ik zag laatst een mooi voorbeeld: Speciaal voor vrouwen. Trouwen ik zag hier een kort artikel over: Pink taxing.

Ik heb 1 keer meegedaan aan een ladiesrun, gewoon omdat het mij leuk was. Ik was geloof ik de enige in een blauw hardloopshirt. Ik viel wel op zeg.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
S7rin, richt je op de Italiaanse en Afrikaanse markt. Genoeg mannen die graag roze dragen. Alleen mijn eigen man verdomd het

het is al raar eigenlijk dat je vooral voor vrouwen een product op de markt wilt zetten

In het geval van bier is dat denk ik niet zo raar. Mannen drinken meer bier dan vrouwen (dat is namelijk van oudsher niet echt een vrouwendrankje, dat we dat nu wel drinken is wat anders) Dus zo'n 40% van de bevolking heb je, dan wil je nog dat andere deel, dat weinig bereikt wordt. En dan kijk je hoe je dat gaat doen.

Zo kwam er niet roze bier, maar rosé bier, want vrouwen blijken zomers op terrasjes graag een roséetje te drinken, terwijl hun partner aan een flesje bier lurkt. (want uit een flesje drinken, dat doet een vrouw dus óók al niet, mocht ze wel bier drinken) En dan hoopt de brouwer natuurlijk dat het aanslaat, zo'n vrouwenbiertje.
Later is nu

Nee dat is dus niet zo, het is niet gericht op alle vrouwen, net als dat de l'oreal commercials niet gericht zijn op alle vrouwen.

Zo kun je nog even doorgaan, er zijn een heleboel producten die je voor subgroepen in de markt zet.

Suitsupply reclames zijn niet voor mannen in het algemeen.

Deze bier reclame was bedoeld voor vrouwen in het algemeen en die ziet er dan weer net wat anders uit:

https://www.youtube.com/watch?v=UC-vGeoFcZE

http://love-beer.nl/

[...]

oh dan hebben wij dat gemist.

Marketing helpt die groep te bereiken.Was mijn post over tutvrouwen die van roze en lijnen houden toch niet zo heel raar.
quote:S7rin schreef op 04 mei 2017 @ 12:07:

[...]

Ik denk er nu over om een kleur "roze, speciaal voor mannen" te vermarkten .

Nou ik ken genoeg mannen die roze dragen, inclusief die van mij.

In de zomer zie je dat vooral.

zalmroze,roze,donkerroze

http://eu.suitsupply.com/ ... refn1=colorID&prefv1=Pink

https://www.debijenkorf.nl/herenmode/kleding/-roze

http://www.dockers.com/NL/en_GB/mens-pants/p/282740016
Ik hou van roze, ik vind bier goor, en bij love-beer denk ik aan een schattig teddybeertje met een hartje in zijn pootjes. Ik ben er ernstiger aan toe dan ik dacht
quote:Mevrouw75 schreef op 04 mei 2017 @ 12:18:

[...]

Was mijn post over tutvrouwen die van roze en lijnen houden toch niet zo heel raar.

Jawel tutvrouwen die van roze en lijnen houden.

Really?

Wat is een tutvrouw die van lijnen houd, dus dikke vrouwen die van tuinbroeken houden drinken tenminste echt bier?

Dat is een beetje dezelfde categorie opmerkingen.

Nu ben ik zwanger en houd ik van tuinbroeken, maar dat terzijde, er zit een waarde oordeel aan verbonden.
Mensen laten zich leiden door wat als normaal wordt beschouwd voor hun sekse. Het heeft invloed op het gedrag van heel grote groepen mensen. Dat is wat het zo eng maakt. Je kan natuurlijk zeggen dat iedereen alsnog vrij is om zelf keuzes te maken en lekker te doen waar hij/zij zelf zin in heeft, maar het probleem is dat heel veel mensen niet zo sterk in hun schoenen staan. Ze worden beinvloedt door wat maatschappelijk geaccepteerd is, wat andere mensen van hen verwachten. Door deze wijze van marketen worden de verschillen tussen mannen en vrouwen overdreven, alsof we totaal andere diersoorten zijn.

En het erge is: dit begint al bij kinderen. Juist kinderen zijn hier erg gevoelig voor en zijn nog bezig zichzelf te leren kennen en ontwikkelen. Het is dan ook jammer dat je zo in een bepaalde richting wordt gedrukt. Als meisje ga je toch eerder naar de meisjesafdeling, dan dat je naar de jongenshoek gaat. Natuurlijk mag je wel naar de jongenshoek en kun je daar best iets kopen, maar je hebt echt wel door dat dit eigenlijk niet de bedoeling is en je moet dus een extra effort maken om daarheen te gaan en wel dat technische lego te kopen, i.p.v. die Barbie.

Heel veel kinderen en mensen gaan gewoon naar de hoek waar ze voor hun gevoel bijhoren en zullen dus niet in aanraking komen met technisch lego, in het geval van meisjes, of een pop in het geval van jongens. Dit soort opgelegde keuzes kunnen doorwerken in later gemaakte keuzes voor bijvoorbeeld een technische studie, of juist een zorgstudie en het beinvloedt nog veel meer kansen en mogelijkheden.

Ik vind het gewoon triest en hoop echt dat hierover meer bewustzijn komt de komende jaren en we hier anders mee om zullen gaan in de toekomst.
quote:Dreamer schreef op 04 mei 2017 @ 12:13:

[...]

In het geval van bier is dat denk ik niet zo raar. Mannen drinken meer bier dan vrouwen (dat is namelijk van oudsher niet echt een vrouwendrankje, dat we dat nu wel drinken is wat anders) Dus zo'n 40% van de bevolking heb je, dan wil je nog dat andere deel, dat weinig bereikt wordt. En dan kijk je hoe je dat gaat doen.

Zo kwam er niet roze bier, maar rosé bier, want vrouwen blijken zomers op terrasjes graag een roséetje te drinken, terwijl hun partner aan een flesje bier lurkt. (want uit een flesje drinken, dat doet een vrouw dus óók al niet, mocht ze wel bier drinken) En dan hoopt de brouwer natuurlijk dat het aanslaat, zo'n vrouwenbiertje.

Als er enkel reclame zou worden gemaakt in een hipperdepippe tent met vrouwen en mannen die bier uit een flesje drinken, is het een kwestie van tijd eer elke vrouw bier uit een flesje drinkt.

Ik doe niet anders trouwens!
Ik ook niet, het zit al in een glas.

Alleen speciaalbiertjes drink ik niet rechtstreeks uit het flesje.
quote:ardni schreef op 04 mei 2017 @ 12:24:

[...]

Really?

Wat is een tutvrouw die van lijnen houd, dus dikke vrouwen die van tuinbroeken houden drinken tenminste echt bier?

Nu ben ik zwanger en houd ik van tuinbroeken, maar dat terzijde, er zit een waarde oordeel aan verbonden.Welk type bedoelde je dan?
quote:ardni schreef op 04 mei 2017 @ 12:24:

[...]

Really?

Nu ben ik zwanger en houd ik van tuinbroeken, maar dat terzijde, er zit een waarde oordeel aan verbonden.Nou nou zeg, in de hoofden van de makers van die biertjes/ het pr-team wel in ieder geval. Het zijn nl precies dezelfde bedrijven die ook 'echte mannen' willen lokken naar hun speciale mannenbier.
Toch grappig, want het is weer typisch een vrouwending wat er nou gebeurt.

Er begint er een te mekkeren over roze dit en roze dat, vrouwen die in hokjes worden gestopt en tot van alles worden gedwongen daardoor en "kijk mij eens tegen de richting in zwemmen aangezien ik niet van roze hou" en passant even vinden dat vrouwen die wel van roze houden op z'n minst in de peuter fase zijn blijven hangen enz enz.

Lekker belangrijk welke kleur je wel of niet mooi vindt, zegt niks over jou en ook niet over mij dus laat iedereen nou eens in zijn/haar waarde.
quote:stellar schreef op 04 mei 2017 @ 12:58:

Toch grappig, want het is weer typisch een vrouwending wat er nou gebeurt.

Er begint er een te mekkeren over roze dit en roze dat, vrouwen die in hokjes worden gestopt en tot van alles worden gedwongen daardoor en "kijk mij eens tegen de richting in zwemmen aangezien ik niet van roze hou" en passant even vinden dat vrouwen die wel van roze houden op z'n minst in de peuter fase zijn blijven hangen enz enz.

Lekker belangrijk welke kleur je wel of niet mooi vindt, zegt niks over jou en ook niet over mij dus laat iedereen nou eens in zijn/haar waarde.Ook jij hebt er niets van begrepen. De rest wel gelezen? Het gaat niet over de individuele gevallen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven