Wat is dat met vrouwen en roze?

04-05-2017 09:08 213 berichten
Ik ben een vrouw en ik vind roze werkelijk de lelijkste kleur die er is (op de voet gevolgd door zalmkleurig en oranje). Ik had altijd het idee dat ik hier lang niet de enige in was, maar af en toe...



Bij mijn sportschool wordt boksen voor vrouwen aangeboden. Hoe het heet? Pink boxing. Nu heb ik mijn eigen zwarte handschoenen, gelukkig, maar als je zelf (nog) geen handschoenen wilt aanschaffen mag je handschoenen van de sportschool gebruiken, die, jawel, roze zijn.

Gisteren zag ik in het plaatselijke suffertje een advertentie voor een of andere hardloopwedstrijd voor vrouwen. Jaja, Utrecht kleurt roze! Hoe het heet? Pink running (of zoiets). Nou zag ik later dat dat te maken heeft met Pink Ribbon, dus snap ik de link met roze. Maar Pink Ribbon is eigenlijk weer net zoiets: het gaat om een ziekte die vooral vrouwen treft, we maken het roze!



Wat is dat toch met vrouwen en roze? Dat veel kleine meisjes gek zijn op roze en prinsesjes en zo, nou ja oké. Maar daar groei je op een gegeven moment toch overheen? Toch is het vrijwel onmogelijk om bijvoorbeeld sportkleding en -schoenen te kopen waar geen roze (of zalm of zo) in zit. Het lijkt wel alsof zélfs als je iets 'stoers' doet je toch nog je meisjesachtigheid moet benadrukken. En zo gauw iets 'roze' of 'pink' in de naam heeft kun je er vanuit gaan dat het voor vrouwen is.



Wat ik met dit topic wil? Geen idee. Het is natuurlijk gewoon Eerste Wereld-problematiek. Maar soms raak ik er een beetje van gefrustreerd. Vind ik eindelijk een goed neutraal trainingsjack, is de rits weer roze. Grrr.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dreamer schreef op 04 mei 2017 @ 10:15:

Stellar leest het net zo als ik, dus misschien moet ze anders wat aan haar uitleg doen?





Gewoon nog een keer uitleggen idd. Maar ik moet eerlijk zeggen dat het me heel erg verbaast dat jullie niet snappen wat ze bedoelt. Deze hele discussie is al zó oud. Roze voor meisjes en blauw voor jongens, het begint in de wieg met kleertjes, gaat over naar speelgoed etc etc.



Genderstereotypering is aan de orde van de dag. Zie het voorbeeld over het biertje.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
quote:valerievaldera schreef op 04 mei 2017 @ 10:24:

Mijn dochter werd tot haar haren wat langer gingen groeien, meestal als jongetje gezien. Alleen als ik haar wel een keer in het roze aankleedde, snapten mensen dat het een meisje was. Maar alle andere kleuren zijn kennelijk gereserveerd voor jongens. Alle tinten blauw, groen, grijzig, beige, zelfs wanneer ze wit droeg, of bruingele tinten werd ze aangesproken als jongetje. Ik vind dat zo gek.



Vind ik ook. Gebeurde met mijn dochter ook.



Ik koop trouwens nooit specifiek roze voor mijn dochter, maar als je zo eens in haar kast kijkt, of door haar speelgoed rondneust is het echt belachelijk hoe ontzettend veel roze ze nu al heeft. Niet alleen gekregen kleertjes, maar ook als geboren poppenkind ontkom je echt niet aan het roze.
Alle reacties Link kopieren
quote:Nouschi schreef op 04 mei 2017 @ 10:28:

[...]





Gewoon nog een keer uitleggen idd. Maar ik moet eerlijk zeggen dat het me heel erg verbaast dat jullie niet snappen wat ze bedoelt. Deze hele discussie is al zó oud. Roze voor meisjes en blauw voor jongens, het begint in de wieg met kleertjes, gaat over naar speelgoed etc etc.



Genderstereotypering is aan de orde van de dag. Zie het voorbeeld over het biertje.



Tuurlijk, ik heb ook niets met genderstereotypering (al was het alleen al met het typen ervan ) maar vallen over het feit dat vrouwen altijd geassocieerd worden met roze, inclusief roze bokshandschoenen, is wat anders dan ándere vrouwen gelijk maar met de grond gelijk maken, omdat ze toevallig van roze houden. "Je wilt toch niet geassocieerd worden met meisjes"

En dan.. zeg je dus alsnog dat roze voor meisjes is, kennelijk.



Mijn kinderen liepen, toen ze jong waren, in blauw en groen. Mijn kinderkamer was blauw (vind ik een lelijke kleur, overigens) die van mijn kinderen groen en geel. Het enige roze, dat ik in huis had voor m'n dochter, kwam bij m'n zus vandaan, die wél van roze houdt. Oh.. en de geboortekaartjes, daarin is een duidelijk onderscheidt (wij hadden gele kaartjes maar die felicitatiekaartjes die gestuurd worden)
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
quote:Nouschi schreef op 04 mei 2017 @ 10:28:

[...]





Gewoon nog een keer uitleggen idd. Maar ik moet eerlijk zeggen dat het me heel erg verbaast dat jullie niet snappen wat ze bedoelt. Deze hele discussie is al zó oud. Roze voor meisjes en blauw voor jongens, het begint in de wieg met kleertjes, gaat over naar speelgoed etc etc.



Genderstereotypering is aan de orde van de dag. Zie het voorbeeld over het biertje.



het is rose bier?

Ik vind het een slecht voorbeeld.

Al die andere wannabe biertjes zijn groen of geel.

kriek, had ook vaak een rode verpakking.
Alle reacties Link kopieren
quote:ardni schreef op 04 mei 2017 @ 10:35:

[...]





het is rose bier?

Ik vind het een slecht voorbeeld.

Al die andere wannabe biertjes zijn groen of geel.

kriek, had ook vaak een rode verpakking.



Geen rose bier volgens mij.



"Natuurlijk roze bierflesjes en dan natuurlijk zoet bier, want vrouwen kunnen bitter niet verdragen en lekker een frisje erdoor en o ja, alle dames zijn aan de lijn, dus het moet ook lage kcal hebben. Nou, hatsiekiedee. Reclamecampagne ertegenaan met een paar luchtig geklede vrouwen die ergens aan het dansen zijn op een tropisch eiland en we zijn er hoor. "
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Genderstereotypering is inderdaad heel irritant, maar je moet ook niet doorslaan en dus alle roze willen verbieden.



Qua kleur vind ik babyroze net zo erg als mintgroen en alle andere pasteltinten. Maar hardroze vind ik wel een mooie kleur. En ik heb juist vooral hardroze sportshirts, omdat die opvallen als je op de weg loopt, in zwart voel ik me minder veilig, en neongeel of -groen vind ik minder mooi.
Alle reacties Link kopieren
quote:Nouschi schreef op 04 mei 2017 @ 10:28:

[...]





Gewoon nog een keer uitleggen idd.

Daar waag ik me niet aan.



Blauw is een kleur. Een rijke kleur, een donkere kleur, een fletse kleur.

Dus de kleuterjuf die zogenaamd modern is omdat ze het stoer vindt dat een meisje blauw als lievelingskleur heeft, is bijna net zo ouderwets als de kleuterjuf die het gek vindt dat een meisje niet rose als lievelingskleur heeft.
Kortom: de maatschappij gebruikt roze misschien nog wel om gender te typeren, maar je kunt daar zelf niet aan meedoen, door kleur los te koppelen van wie het aan heeft.
Alle reacties Link kopieren
quote:_Marana_ schreef op 04 mei 2017 @ 10:44:

Genderstereotypering is inderdaad heel irritant, maar je moet ook niet doorslaan en dus alle roze willen verbieden.



Qua kleur vind ik babyroze net zo erg als mintgroen en alle andere pasteltinten. Maar hardroze vind ik wel een mooie kleur. En ik heb juist vooral hardroze sportshirts, omdat die opvallen als je op de weg loopt, in zwart voel ik me minder veilig, en neongeel of -groen vind ik minder mooi.Dat beweert ook niemand toch.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
quote:parbleumondieu schreef op 04 mei 2017 @ 10:46:

[...]



Daar waag ik me niet aan.



Blauw is een kleur. Een rijke kleur, een donkere kleur, een fletse kleur.

Dus de kleuterjuf die zogenaamd modern is omdat ze het stoer vindt dat een meisje blauw als lievelingskleur heeft, is bijna net zo ouderwets als de kleuterjuf die het gek vindt dat een meisje niet rose als lievelingskleur heeft.Eens
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
quote:parbleumondieu schreef op 04 mei 2017 @ 10:46:

[...]



Daar waag ik me niet aan.



Blauw is een kleur. Een rijke kleur, een donkere kleur, een fletse kleur.

Dus de kleuterjuf die zogenaamd modern is omdat ze het stoer vindt dat een meisje blauw als lievelingskleur heeft, is bijna net zo ouderwets als de kleuterjuf die het gek vindt dat een meisje niet rose als lievelingskleur heeft.Juist, goed gezegd.
quote:_Marana_ schreef op 04 mei 2017 @ 10:44:

Genderstereotypering is inderdaad heel irritant, maar je moet ook niet doorslaan en dus alle roze willen verbieden.



Qua kleur vind ik babyroze net zo erg als mintgroen en alle andere pasteltinten. Maar hardroze vind ik wel een mooie kleur. En ik heb juist vooral hardroze sportshirts, omdat die opvallen als je op de weg loopt, in zwart voel ik me minder veilig, en neongeel of -groen vind ik minder mooi.Ik heb juist laatst een zachtroze trui gekocht en een shirt in mintgroen ik hou er heel erg van! Vind het mooi, die zachte kleuren.
Alle reacties Link kopieren
Maar ik maak me er zelf ook schuldig aan hoor, iedereen denk ik. Laatst een zwart shirtje voor dochter gekocht en dan denk ik toch heel even, kan dat wel voor een meisje? (Ze is 10.) Maar uiteraard gewoon gekocht want het was een heel leuk shirtje/hemdje.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
net als dat jongens met auto'shoren te spelen en meisjes met poppen
Relax we're all crazy, it's not a competition
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook niets met roze.
Alle reacties Link kopieren
quote:Nouschi schreef op 04 mei 2017 @ 10:43:

[...]





Geen rose bier volgens mij.



"Natuurlijk roze bierflesjes en dan natuurlijk zoet bier, want vrouwen kunnen bitter niet verdragen en lekker een frisje erdoor en o ja, alle dames zijn aan de lijn, dus het moet ook lage kcal hebben. Nou, hatsiekiedee. Reclamecampagne ertegenaan met een paar luchtig geklede vrouwen die ergens aan het dansen zijn op een tropisch eiland en we zijn er hoor. "



Ja en radler, met citroen is geel en zoet en heeft een gele verpakking

en radler met groene thee is groen en heeft een groene verpakking, beide zoet overigens.

Doelgroep is nog steeds vrouw.

Overigens ken ik geen roze bier met roze fles, wel een roze verpakking.
quote:Nouschi schreef op 04 mei 2017 @ 10:51:

Maar ik maak me er zelf ook schuldig aan hoor, iedereen denk ik. Laatst een zwart shirtje voor dochter gekocht en dan denk ik toch heel even, kan dat wel voor een meisje? (Ze is 10.) Maar uiteraard gewoon gekocht want het was een heel leuk shirtje/hemdje.Mijn dochter heeft een zwart shirt met soort graffiti erop. Ik vind dat stoer. Maar het feit dat ik dat stoer vind, is misschien net zo suf als dat ik roze truttig zou vinden. Realiseer ik me net.... Dus idd. is het wel iets dat blijkbaar nog in ons zit..
Alle reacties Link kopieren
quote:ardni schreef op 04 mei 2017 @ 10:53:

[...]





Ja en radler, met citroen is geel en zoet en heeft een gele verpakking

en radler met groene thee is groen en heeft een groene verpakking, beide zoet overigens.

Doelgroep is nog steeds vrouw.

Overigens ken ik geen roze bier met roze fles, wel een roze verpakking.Dit was een nieuw biertje wat ik heb begrepen. Maar snap je het punt of niet? Hoeft niet hoor.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ik heb roze nooit mooi gevonden. Ook als kind zijnde niet. Tegenwoordig dragen sommige mannen ook roze maar dat zijn naar mijn mening meestal niet de meest mannelijke mannen dus roze is wel een vrouwelijke kleur.
quote:ardni schreef op 04 mei 2017 @ 10:53:

[...]





Ja en radler, met citroen is geel en zoet en heeft een gele verpakking

en radler met groene thee is groen en heeft een groene verpakking, beide zoet overigens.

Doelgroep is nog steeds vrouw.

Overigens ken ik geen roze bier met roze fles, wel een roze verpakking.Radler is niet voor vrouwen op de markt gezet. Ik kan me bijvoorbeeld een reclame herinneren over wielrenners die op een terras een radler gingen drinken (Amstel). Een man op het strand (Wieckse). Terugblik naar vroegah in zwartwit met mannetjes op fietsen en in café's en zo (Grolsch). Enzovoorts.
quote:Nouschi schreef op 04 mei 2017 @ 10:59:

[...]





Dit was een nieuw biertje wat ik heb begrepen. Maar snap je het punt of niet? Hoeft niet hoor.Dat het niet allemaal roze is.
quote:Blondie456 schreef op 04 mei 2017 @ 11:03:

Ik heb roze nooit mooi gevonden. Ook als kind zijnde niet. Tegenwoordig dragen sommige mannen ook roze maar dat zijn naar mijn mening meestal niet de meest mannelijke mannen dus roze is wel een vrouwelijke kleur.Ijzersterke redenering
quote:nelicquele schreef op 04 mei 2017 @ 11:04:

[...]





Radler is niet voor vrouwen op de markt gezet. Ik kan me bijvoorbeeld een reclame herinneren over wielrenners die op een terras een radler gingen drinken (Amstel). Een man op het strand (Wieckse). Terugblik naar vroegah in zwartwit met mannetjes op fietsen en in café's en zo (Grolsch). Enzovoorts.Ik vind bier dat voor 'echte mannen' op de markt wordt gezet (want dat is de andere kant) overigens ook niets en ik vertik het om die te drinken.
Alle reacties Link kopieren
quote:SallySpectra schreef op 04 mei 2017 @ 11:04:

[...]



Ijzersterke redeneringIdd
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
quote:SallySpectra schreef op 04 mei 2017 @ 11:04:

[...]



Dat het niet allemaal roze is.Ja snap ik, maar dat zijn andere biertjes, geen alcohol etc toch, en niet specifiek voor vrouwen in de markt gezet? Zet je een normaal biertje in de markt voor vrouwen ----------> roze.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven