Wat maakt iemand een goede gast?

27-01-2010 14:12 110 berichten
Alle reacties Link kopieren
.
Zie jij jezelf maar als gast. Viva ziet ons meer als spekbiggetjes hoor. Er gaan niet voor niks banen in om waar men een salaris aan verdient.
.
quote:Spinster schreef op 27 januari 2010 @ 14:17:

Zie jij jezelf maar als gast. Viva ziet ons meer als spekbiggetjes hoor. Er gaan niet voor niks banen in om waar men een salaris aan verdient.

Hetzelfde geldt voor, bijvoorbeeld, de horeca. En daar is het wel de gewoonste zaak van de wereld om je naar de do's en don'ts van de toko te voegen waar je je op dat moment bevindt. Ik vraag me af waarom dat op een internetforum anders zou moeten zijn, terwijl hier niet eens een consumptie verplicht is.

Q was me voor, Q werkt koortsachtig snel..... (pun intended)
uh Qwert, een restaurant wil graag geld verdienen hoor, gunst om er te mogen eten? Volgens mij is de klant nog steeds koning, binnen de fatsoensnormen dan wel
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Nee, het is geen gunst. Viva noch een café zijn filantropische instellingen. Het markten waar kwestie is van vraag en aanbod.

Wij maken gebruik van een gelegenheid (forum, café) omdat het ons iets biedt. Maar vergeet niet dat datgene wat ons geboden wordt, ons geboden wordt door iemand die hier direct of indirect rijk van wordt. Dit een gunst noemen vind ik bijna slaafs.
Ik vermoed dat sommige gasten meer permanente bewoners zijn geworden. En dat vertroebelt het zicht.
Het ligt eraan of het een betalende gast is of niet. Een betalende gast mag wel degelijk eisen stellen.
Een rondje voor de hele zaak!
.
Ik vind dat de gastheer de regels ten allen tijden bepaald.

En als je je daar niet aan houdt is de gast heer altijd vrij je de toegang te weigeren.

Al moet dat wel duidelijk gemotiveerd worden.

Denk maar eens aan de verborgen camera actie bij Joop Braakhekke;

Een marokaans gezin met hoofddoekjes wilden gaan eten bij Le Garage maar werden geweigerd onder het mom " wij zitten vol".

5 minuten later kwam er een fris hollands gezin en toen was er opeens wel een tafel....

Afwijzing op basis van antipathie jegens een persoon mag wat mij betreft dus niet.

Op basis van gedrag mag het zeker.

Als een gast zich maar blijft gedragen als een verongelijkt kind en door en door dreint over het feit dat de service hem niet bevalt en de andere gasten ook niet aardig zijn, mag hem de deur gewezen worden vind ik.

Te vermoeiend voor de gastheer of gastvrouw....
Maar als je gast bent in de horeca, laten we zeggen in een luxe restaurant met witte tafelkleden, kristallen glazen en zilveren bestek. Moet de eigenaar / manager het maar accepteren als jij besluit achterover te leunen en je voeten op tafel te leggen?
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
.
Een vriend van mij antwoordde laatst in een restaurant op de vraag" Hoe smaakt het?" dat het niet echt lekker was.

"Dan had je het niet moeten nemen of ergens anders gaan eten" was het antwoord.

Ook dat is gastheerschap
quote:rosanna08 schreef op 27 januari 2010 @ 14:24:

Volgens mij is de klant nog steeds koning, binnen de fatsoensnormen dan welDie door de uitbater bepaald worden.
Binnen de horeca... Klant is koning, zolang je maar genoeg betaald. Mensen houden ook van regels en fatsoensnormen, voor anderen dan.
quote:Evidenza schreef op 27 januari 2010 @ 14:24:

Ik vermoed dat sommige gasten meer permanente bewoners zijn geworden. En dat vertroebelt het zicht.En door dat vertroebeld zicht gaat men zich dan soms ster-allures aanmeten, iets waar een aantal overduidelijk geen ervaring mee hebben. Als je je vervolgens niets aantrekt van de signalen om je heen loop je tegen een muur op. Erg slecht voor je sterren-status.
quote:neele schreef op 27 januari 2010 @ 14:29:

Een vriend van mij antwoordde laatst in een restaurant op de vraag" Hoe smaakt het?" dat het niet echt lekker was.

"Dan had je het niet moeten nemen of ergens anders gaan eten" was het antwoord.

Ook dat is gastheerschap
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
.
De gastheer moet zorgen voor een prettige omgeving met hierbij alle voorzieningen die hiervoor nodig zijn. In een restaurant kom je omdat het eten je aanspreekt, de sfeer je aanspreekt etc.

Op het forum kom ik persoonlijk voor de vele meningen en adviezen die je dan leest. Ik stel zelf ook vragen en weet dat ik dan ook reacties kan verwachten die mij misschien niet aanstaan.. Jammer de bammer.. dat is nu het forum. De kracht van een forum zit juist in het feit DAT je ALLES (met alle redelijke en billijke fatsoensnormen) kunt zeggen. Je bent relatief anoniem tenslotte en je hoeft 's avonds niet meer met die persoon naar huis.

Maar er moeten uiteraard regels zijn die men moet respecteren.. Maar daar mag je wel over discussiëren vind ik.. niet alle regeltjes en de wijze waarop die toegepast worden zijn soms correct..En met kritiek kan je leren omgaan.
Ik vind dat Viva wel een grens mag trekken. Anders wordt het misschien een forum waar iedereen z'n gal op grove wijze gaat spuwen en dat kan dan van kwaad tot erger worden (actie -> reactie).

Ik denk dat eenieder zijn/haar mening hier moet kunnen geven maar anderen in zijn/haar waarde moet laten.

Verder denk ik dat dit forum voor Viva een bron van ideetjes is om artikelen over te schrijven. Bovendien worden -of in elk geval werden- in Viva delen van dit forum in Viva afgedrukt.
Qwertu, jouw opmerkingen - hier en elders - zijn een van de weinigen die (in mijn ogen) getuigen van zelfinzicht!

Ik ben het dan ook hartgrondig met je eens.
quote:Evidenza schreef op 27 januari 2010 @ 14:24:

Ik vermoed dat sommige gasten meer permanente bewoners zijn geworden. En dat vertroebelt het zicht.Dat vind ik hier wel mee vallen, imho. Vroeger was ik nog wel eens te vinden op het flairforum.....
.
Ik vind het ook interessant om te bedenken dat het voordeel van de ene gast, het nadeel van de andere gast is. Natuurlijk wil je een gast tevreden stellen, maar niet ten koste van andere gasten.

Hetzelfde geldt voor het forum...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven