Wat voor dier is dit?

02-04-2020 22:57 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beetje rare vraag, maar de laatste dagen zie ik deze beestjes zo nu en dan in huis, voornamelijk op de muren. Heeft iemand enig idee wat dit is? Kan het online niet vinden. Lijkt een beetje op een lieveheersbeestje, maar is veel kleiner (2mm max) en deze heeft een veel ruwere huid (noem je dat zo? 😅) Zover ik weet vliegen ze niet, en lopen langzaam.
Alvast bedankt!
Afbeelding
Tapijtkever https://www.rentokil.nl/blog/gefelicite ... ijtkevers/
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor je reactie :)
Ik denk niet dat het een tapijtkever is, had daar naar gekeken maar die zijn vaak groter, vliegen, dat doet deze niet. Ik weet dat mijn foto nogal wazig is 😅 kreeg hem niet duidelijker.
Alle reacties Link kopieren
Die heb ik ook in huis gehad! Bij het wegdoen van m'n IKEA-bed zijn ze weg gebleven.
Just lurkin'
Alle reacties Link kopieren
NineLives schreef:
02-04-2020 23:08
Die heb ik ook in huis gehad! Bij het wegdoen van m'n IKEA-bed zijn ze weg gebleven.

Aha. Je had de zeldzame Ikea-kever. :rofl:
Alle reacties Link kopieren
Die heb ik af en toe ook, tenminste, als ze echt heel klein zijn he? Geen idee wat het is, ze vliegen niet, dus die tapijtkever valt af...
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
Panda1987 schreef:
02-04-2020 23:08
Bedankt voor je reactie :)
Ik denk niet dat het een tapijtkever is, had daar naar gekeken maar die zijn vaak groter, vliegen, dat doet deze niet. Ik weet dat mijn foto nogal wazig is 😅 kreeg hem niet duidelijker.
🤔 Dan geen idee...
Ik heb wel tapijtkevers gehad (gelukkig niet veel). Heb ze niet zien vliegen.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is het wel een tapijtkever. Ik heb ze ook nooit zien vliegen.
Just lurkin'
Alle reacties Link kopieren
Ze zijn inderdaad heel klein, 1 max 2mm. Ik heb ze ook niet zien vliegen, ook als ik ze weghaalde met een papiertje. Lijkt me toch dat als ze kunnen vliegen ze dat ook doen als ze worden aangeraakt? Daarom leek het mij ook geen tapijtkever, die zijn volgens mij ook iets groter.
Heb echt geen idee..
Heb er nu denk ik 6 gezien in 3 dagen tijd, dus niet extreem veel. Gezien de corona situatie ga ik nu ook geen ongediertebestrijder bellen om langs te komen (al zou ik ze wel kunnen mailen, moet ik alleen wel een betere foto hebben dan deze)
Mijn grootste “zorg” is eigenlijk of ze kwaad kunnen, of ze iets aanvreten (hout, stof etc) of dat ze niks doen. Hopelijk hebben we een beestjes expert op het forum :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
C⨀urage schreef:
02-04-2020 23:10
Aha. Je had de zeldzame Ikea-kever. :rofl:
Tja mijn huis is wel grotendeels ikea... :rofl:
Alleen het laatst gekochte item is toch zeker ruim een jaar geleden
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er maar eentje in de vensterbank, maar ik heb er wel eens eerder één gezien. Volgens google vliegt zo'n tapijtkever, dus ik zou niet weten waarom ze niet wegvliegen als je een papiertje onder ze drukt...
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
Hier ook in huis. Ik dacht ook tapijtkever eigenlijk. Had ze in ons oude huis ook. Zie er af en toe 1 en druk die dan plat of gooi ze in de gootsteen of buiten. Nooit echt last van gehad.
Alle reacties Link kopieren
Verrek! Ik heb er eens een close-up foto van gemaakt met een heleboel flits, en ja, het is een tapijtkever! Nou ja, mijn ene tapijtkever is nu weer weg...

Dank allen! Waarom het beest niet wegvliegt als ie geplaagd wordt met flitslicht en papiertjes is me nog steeds onduidelijk.
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
Ik kan ze hier altijd gewoon op mijn hand pakken en weggooien. Wist niet eens dat ze konden vliegen. Zo’n harige larve kom ik ook soms tegen. Maar ik zie vooralsnog geen schade ofzo die ze veroorzaken, dus vind het wel prima zo :)
Alle reacties Link kopieren
Dus toch een tapijtkever?
Heb mn kleed en bank net grondig doorzocht, niks gevonden gelukkig. Wel vreemd dat ze dan inderdaad niet vliegen. Hoop niet zo’n larve tegen te komen, die zien er minder smakelijk uit...
Vind het wel raar dat 4 van de 6 op de muur in mn keuken zitten, maar dat zal wel niet zoveel zeggen dan denk ik.
Bedankt voor jullie hulp!
Alle reacties Link kopieren
Dit zijn wantsen... Dacht ook dat dit erg kan stinken als je ze doodklopt.
Alle reacties Link kopieren
Of helemaal niet, ik weet het eigenlijk niet
Boeitnietema schreef:
03-04-2020 00:06
Dit zijn wantsen... Dacht ook dat dit erg kan stinken als je ze doodklopt.
Nog nooit iets geroken bij plat drukken.
Alle reacties Link kopieren
Kennelijk ligt er iets wat ze eten.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Interessant, ik had zo'n beestje nog nooit gezien.
Een tapijtkever dus als ik internet mag geloven.. de afbeeldingen komen wel heel sterk overeen.
Dit is niet de kever, maar het larfje van die kever. Als je hem laat zitten wordt hij langwerpig en een soort wurmpje. Hoe de volwassen versie eruit ziet weet ik niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik ruik niks geks bij platdrukken.. Het lijkt mij ook dat ze op iets afkomen, maar weet niet wat. Gezien ik nu toch thuis zit maak ik iets vaker schoon dan normaal, dus het is niet dat er oude etensresten, veel stof of wat dan ook ligt.
Minke, die larven zijn toch juist die langwerpige dingen? Dat is tenminste wat ik op internet zie, de larven zijn 4-5mm en harig, de volwassen kevers 2-3mm. Maar die larven heb ik nog helemaal niet gezien.

Ik ga straks mn kussenhoesjes allemaal even in de was gooien, en nogmaals mn kleed goed uitzuigen. Ik zie verder niks bijzonders dus ik hoop maar dat ze geen kwaad kunnen :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven