Wederom een topic over geloof

09-09-2013 15:10 190 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik snap mijn eigen geloof niet meer. Ik ben overtuigd dat Jezus voor mij gestorven is en geloof ook best in de bijbel. Best omdat ik denk dat dit boek vol waarheden staat, maar niet volkomen is, of niet volkomen wordt geïnterpreteerd.

Vanaf al heel jong (jaar of 8) vond ik de rol van vrouwen in de bijbel discutabel.

Pas hoorde ik een heel goed relaas waarom vrouwen niet een leiderschapsrol zouden mogen hebben met allemaal goede passages.

Mijn vraag… de hele bijbel is geschreven voor de man, niet de vrouw. Lees bijvoorbeeld de 10 geboden. Daar staat nergens dat een vrouw niet een echtgenoot van een ander mag begeren.

…ja maar, zo moet je dat niet lezen, hoor ik dan. Tenzij het gaat over de rol van de vrouw, dan behoor ik dat opeens wel zo te lezen. Waarom?

Al mijn hele leven voel ik al dat mijn talent ligt niet in mijn sekse, maar in wie ik ben. En toch zou ik dat, omdat ik vrouw ben, niet mogen uitdragen. Alleen in Nederigheid en mijn bek te houden. Laat dat nou net niet mijn talent zijn.

De zonen werden daarvoor gestraft. Dochters niet? Die mogen gewoon talenten krijgen en hun mannen behagen en verspelen aan een narcistische zak die ze per ongeluk tegen het lijf zijn gelopen?

In de bijbel staat ook dat slaven hun meesters moeten gehoorzamen. Maar volgens mij heeft het Israëlisch volk dat niet gedaan. Dat ging massaal door een opengespleten zee. Toch is het uitverkoren.

Er staat zoveel meer dat ik niet snap. Iemand een idee hierover?

Wat het met mij doet is dat ik me vaak alleen voel hierin. Voor de wereld ben ik een christen, voor de christenen ongehoorzaam. En dat ben ik volgens mijn hart niet. Dat voelt raar. Hier worstel ik trouwens al jaren mee.

De laatste tijd wat meer dan normaal. Zeker ook door dood van partner. Natuurlijk zie ik ook wel dat ik soms (vaak) domme keuzes in het leven maak en dat daar een reactie op komt en consequenties zijn die ik niet als prettig ervaar (blaren op billen enzo). Dan zit je erop en dat is niet leuk.

Maar ik begrijp “the bigger picture” al niet, dus hoe kan ik dan iets met de details?

Ja, ik weet wel 1 ding, wat ik in mijn hart als waarheid voel en ik weet donders goed wanneer ik iets fouts/stoms doe.

Maar ik lees graag inzichten. Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben.
Ja weet ik ook niet. Het schoot me even te binnen.
quote:white-linen schreef op 09 september 2013 @ 23:51:

Vaders Liefdesbrief

Mijn kind,

Je kent mij misschien niet,

maar Ik weet alles over je

Psalm 139:1

Ik weet het wanneer je zit en

wanneer je weer opstaat

Psalm 139:2

Alles wat je doet is bij mij bekend

Psalm 139:3

Zelfs de haren op je hoofd zijn geteld

Mattheüs 10:29-31

Want je bent gemaakt naar Mijn evenbeeld

Genesis 1:27

In Mij leef je, beweeg je en is je bestaan

Handelingen 17:28

Je bent uit Mij voortgekomen

Handelingen 17:28

Voordat je verwekt werd,

kende Ik je al

Jeremia 1:5

Nog voordat Ik de wereld maakte,

koos Ik je al uit

Efeziërs 1:4

Je bent geen vergissing

Psalm 139:15

Elke dag van je leven stond al

opgeschreven in Mijn boek

Psalm 139:16

Ik bepaalde je geboorte en waar je zou leven

Handelingen 17:26

Je bent prachtig gemaakt

Psalm 139:14

Ik heb je gemaakt in de buik van je moeder

Psalm 139:13

Ik verwelkomde je op de dag

dat je geboren werd

Psalm 71:6

Mensen die Mij niet kenden hebben

geprobeerd Mij te vertegenwoordigen

Johannes 8:41-44

Ik ben niet ver weg en kwaad,

want Ik ben de volmaakte liefde

1 Johannes 4:16

Mijn verlangen is om je te

overladen met Mijn liefde

1 Johannes 3:1

Gewoon omdat Ik je Vader

ben en jij Mijn kind bent

1 Johannes 3:1

Ik geef je veel meer dan een

aardse vader zou kunnen

Mattheüs 7:11

Want Ik ben de perfecte vader

Mattheüs 5:48

Al het goede dat je ontvangt komt uit Mijn hand

Jacobus 1:17

Ik geef je wat je nodig hebt

Mattheüs 6:31-33

Mijn plan voor jouw toekomst is

altijd vol hoop geweest

Jeremia 29:11

Want Ik hou van je met een eeuwigdurende liefde

Jeremia 31:3

Ik denk ontelbaar veel aan je

Psalm 139:17-18

En Ik zing een lied van blijdschap over je

Zefanja 3:17

Ik zal niet stoppen met het goede voor je te doen

Jeremia 32:40

Want je bent Mijn kostbare bezit

Exodus 19:5

Met Mijn hele hart en ziel verlang

Ik er naar om je te bevestigen

Jeremia 32:41

En Ik wil je grote en verbazingwekkende

dingen laten zien

Jeremia 33:3

Als je Mij met je hele hart zoekt,

zal je Mij vinden

Deuteronomium 4:29

Verheug je in Mij en Ik zal je al de

verlangens van je hart geven

Psalm 37:4

Want Ik heb die verlangens in je gelegd

Filippenzen 2:13

Ik kan oneindig veel meer voor je doen

dan dat je ooit kunt beseffen

Efeziërs 3:20

Ik ben diegene die je het meest aanmoedigt

2 Thessalonicenzen 2:16-17

En Ik ben ook de Vader die je

troost in al je verdriet

2 Corinthiërs 1:3-4

Als je terneergeslagen bent,

ben Ik dicht bij je

Psalm 34:19

Zoals een herder een lam draagt,

zo heb Ik je dicht bij Mijn hart gedragen

Jesaja 40:11

Op een dag zal Ik elke traan van je ogen afwissen

Openbaring 21:3-4

En Ik zal alle pijn die je op deze

wereld hebt geleden, wegnemen

Openbaring 21:3-4

Ik ben je Vader en Ik hou net zoveel

van jou als van Mijn Zoon, Jezus

Johannes 17:23

Want in Jezus heb Ik Mijn liefde

voor jou laten zien

Johannes 17:26

Hij is het exacte evenbeeld van

MijHebreeën 1:3

Hij kwam om te laten zien dat Ik aan jouw kant,

en niet tegenover je, sta

Romeinen 8:31

En je te vertellen dat Ik niet

meer naar je zonden kijk

2 Corinthiërs 5:18-19

Jezus stierf zodat wij weer bij

elkaar kunnen komen

2 Corinthiërs 5:18-19

Zijn dood was de ultieme uiting

van Mijn liefde voor jou

1 Johannes 4:10

Ik gaf alles op waar Ik van hield,

zodat Ik misschien jouw liefde zou winnen

Romeinen 8:31-32

Als je Jezus verwelkomt,

ontvang je Mij ook

1 Johannes 2:23

En niets zal je ooit nog scheiden van Mijn liefde

Romeinen 8:38-39

Kom thuis en Ik geef het grootste

feest dat je ooit beleefd hebt

Lucas 15:7

Ik ben altijd Vader geweest

en Ik zal altijd Vader blijven

Efeziërs 3:14-15

Mijn vraag is Wil je Mijn kind zijn?

Johannes 1:12-13

Ik wacht op je

Lucas 15:11-32

je Vader

Almachtig GodTja...dank je. wat mooi.
quote:roza34 schreef op 09 september 2013 @ 23:53:

Dus? En nu?Het geeft mij troost. Misschien jou niet, maar mij wel. Niet alleen deze. Sommigen troost, anderen moed om verder te zoeken.
En dat geeft het me ook, de moed om verder te zoeken. Bedankt. Die moed was ik even helemaal kwijt en misschien morgen ook weer. Het idee dat ik God alles kan vragen wat ik wil/moet ook. En nu? Terechte vraag. We shall see. Ik hoop als ik morgen weer alle moed verlies hier weer kan lezen.
quote:flakes schreef op 10 september 2013 @ 00:15:

[...]

Het geeft mij troost. Misschien jou niet, maar mij wel. Niet alleen deze. Sommigen troost, anderen moed om verder te zoeken.Ik word er vooral narrig van.
quote:roza34 schreef op 10 september 2013 @ 00:23:

[...]

Ik word er vooral narrig van.Oh.. nou ja, dat kan. Maar ik ga me daar helemaal niets van aantrekken. Zelf een topic openen?

Doe ik natuurlijk wel.... Maar waarom?
quote:roza34 schreef op 09 september 2013 @ 23:45:

Waarom zou Jezus voor jou gestorven zijn?

Wat mij betreft is dat ook niet zo, net zo min als ik geloof in de erfzonde, plaatsvervangers van god op aarde, enz.

Maar ik ben dan ook geen christen.
quote:tyche schreef op 09 september 2013 @ 21:27:

Interessante vraag Pulcher.

Ik zou zeggen: als jij jezelf thuis voelt bij het christendom en je staat achter wat het geloof uitdraagt, waarom zou je jezelf dan geen christen mogen noemen? Als een zesde van de predikanten twijfelt aan Gods bestaan of niet gelooft, heb jij als gelovige ook wel wat ruimte lijkt me zo.

Dank je wel Tyche.

Tsja, in principe is er natuurlijk niemand die de macht heeft te bepalen wie zich wel en niet Christen mogen noemen. Het gaat mij erom dat het zo 'nep' voelt. Voor mij voelt het als 'of je moet voor 100% geloven, maar dan ook echt geloven, of je gelooft niet. Er zit niets tussenin. Maar als ik dan van een Christen hoor dat ze ook twijfels hebben, zeker als een zesde (!) van de predikanten twijfelt, denk ik dat ik het misschien weer te zwart-wit zie. ik vind het lastig!
quote:Debora schreef op 09 september 2013 @ 21:27:

[...]

Maar ik herken je vraag hoor. Ik vond ook dat ik het letterlijk moest interpreteren. Waarom zou je anders geloven? Maar de bijbel of de koran letterlijk interpreteren is in de praktijk onmogelijk. Je gedachten kun je namelijk niet controleren. Waardoor je altijd zult zondigen volgens de definities.Debora, als ik er zo over nadenk, geloof ik niet per se dat ik de Bijbel letterlijk moet interpreteren om mezelf Christen te noemen. Ik denk wel dat ik aan bepaalde basisvoorwaarden moet voldoen om mezelf zo te noemen. Waaronder uiteraard een geloof in God en Jezus. En daar wringt het voor mij. Ik heb dat geloof niet per se. Ondanks dat ik het me heel mooi lijkt om te kunnen geloven, denk ik niet dat ik nu gelovig ben. Maar dan denk ik weer: misschien verwacht ik te veel van 'gelovig zijn'.
quote:.marty. schreef op 09 september 2013 @ 21:31:

Pulcher, als ik jou goed belees dat kan jij je vinden in een deel/veel van de normen en waarden van het Christelijke geloof. Dat voelt goed voor jou. Voor mij is echter de essentie van geloven dat ik in God geloof. Daar horen bepaalde normen en waarden - voor mij - onlosmakelijk bij. Maar het begint met geloven.

Voel jij je alleen vertrouwd met het 'warme' gedachtengoed of voel je ook ergens het bestaan van een God...?

Edit: ik baseer mijn vraag overigens op deze zinsnede uit jouw post:

"Ik vraag me af of het mogelijk is jezelf Christen te noemen als je niet echt in God gelooft."

Je beschrijft precies mijn kip of het ei-vraag. Ik kan de normen en waarden volledig omschrijven, maar ik geloof niet per se in God en Jezus. En dat is dus het probleem. Als ik morgen, of over drie minuten, ineens Christen zou worden, zou ik niets aan mijn leven veranderen. Inhoudelijk. Volgens mij leef ik mijn leven redelijk in overeenstemming met die normen en waarden. Maar toch 'durf' ik mezelf geen Christen te noemen.

Ik moet eigenlijk wel in God geloven om Christen te zijn denk ik dan. Maar dan denk ik ook weer: hoe dan? Hoe ga je geloven, als je niet zo bent opgevoed? Wanneer besluit je dat? Of doe je dat nadat je een bijna-doodervaring hebt gehad? Ik bedoel, hoe ga je vanuit je sceptische atheistische omgeving naar gelovig zijn. En vooral: hoe weet ik of ik die verandering zou willen maken?

Lastig uit te leggen.
quote:Cateautje schreef op 09 september 2013 @ 21:50:

Pulcher: Ik heb, nogmaals, een rotsvast geloof in God, maar ik ben geen christen. Ik geloof in geen enkel boek en hoewel ik denk dat Jezus heeft bestaan, geloof ik niet dat hij de enig geboren zoon van God is. Ik denk dat Jezus gewoon één van onze broeders is en de christus heeft bereikt, zoals een aantal voor hem en een aantal na hem en ben de overtuiging toegedaan dat we allemaal dat pad moeten volgen, om hetzelfde te bereiken als onder andere Jezus heeft gedaan.Cateautje, mag ik vragen waarom jij jezelf niet als Christen ziet, ondanks dat je wel in God gelooft? Ben je een aanhanger van een ander geloof (sorry, dat klinkt echt alsof ik vraag of je Feijenoord fan bent, maar ik weet geen betere omschrijving)? En indien je jezelf meer Christen zou vinden dan bijvoorbeeld Islamitisch, waarom noem je jezelf dan toch geen Christen? Onderschrijf je bijvoorbeeld wel alle normen en waarden uit het Christendom?
@ Flakes

Ik vind je topic heel interessant. Ik ben benieuwd wat je precies dwars zit over de positie van vrouwen in de Bijbel. Gaat het puur om dat vrouwen niet direct aangesproken worden? Hele stomme vergelijking misschien, maar de Nederlandse wetgeving spreekt bijvoorbeeld ook alleen maar van 'hij' en niet van 'hij of zij'. Maar daar heb je neem ik aan geen probleem mee, daardoor voel je je ook aangesproken toch? Of gaat het meer om de ondergeschikte positie van vrouwen.
In dat gedicht staat het me zo tegen dat god zichzelf als iets fantastisch ziet, en dat hij alvast maar voor je heeft bepaald hoe je leven eruit gaat zien. En als je het daar niet mee eens bent, wat dan?

Een echt goede ouder laat zijn kind toch een eigen pad kiezen, ook al ben je het daar niet altijd mee eens?

Ik snap niet dat mensen dat accepteren en zelfs veilig vinden.
quote:Pulcher schreef op 10 september 2013 @ 07:54:

[...]

Cateautje, mag ik vragen waarom jij jezelf niet als Christen ziet, ondanks dat je wel in God gelooft? Ben je een aanhanger van een ander geloof (sorry, dat klinkt echt alsof ik vraag of je Feijenoord fan bent, maar ik weet geen betere omschrijving)? En indien je jezelf meer Christen zou vinden dan bijvoorbeeld Islamitisch, waarom noem je jezelf dan toch geen Christen? Onderschrijf je bijvoorbeeld wel alle normen en waarden uit het Christendom?Het christendom is ook maar een clubje die denken te weten hoe het zit met God. Zij hebben zich God toege-eigend en dat doen ze al zo lang, dat mensen denken dat je haast wel christen moet zijn als je in God geloofd, maar ik ben de mening toegedaan dat God en die boeken waar al die stromingen uit voort zijn gekomen, helemaal niets met elkaar van doen hebben. Het zijn ook die stromingen die in feite alleen maar voor heel veel ellende hebben gezorgd en enorm veel slachtoffers hebben gemaakt, op alle fronten. Als je ook leest hoe de god van de bijbel met mensen omspringt. Sorry, maar met zo'n narcistische maniak, wil ik niets te maken hebben.
In het nieuwe testament zie je dat Jezus steeds fel tegen de hypocrisie van de bijbelgeleerden van die tijd is. Hij wordt iedere uitgedaagd met allerlei strikvragen of hij zich wel aan de wetten houdt omdat hij op de sabath zogenaamd aan het werk zou zijn. (omdat hij mensen die dag helpt) Ook trekt hij op met mensen die zondig zouden zijn volgens die bijbelmensen. Jezus heeft het over dat wie de minste (in de ogen van mensen) op deze aarde iets aandoet God zelf iets aandoet. Ik denk dat als Jezus vandaag de dag zou leven hij weer net zo zou worden uitgedaagd door mensen die zich strak aan de bijbel houden. (ik geloof zelf wel in God)
quote:dtp-er schreef op 10 september 2013 @ 09:11:

In het nieuwe testament zie je dat Jezus steeds fel tegen de hypocrisie van de bijbelgeleerden van die tijd is. Hij wordt iedere uitgedaagd met allerlei strikvragen of hij zich wel aan de wetten houdt omdat hij op de sabath zogenaamd aan het werk zou zijn. (omdat hij mensen die dag helpt) Ook trekt hij op met mensen die zondig zouden zijn volgens die bijbelmensen. Jezus heeft het over dat wie de minste (in de ogen van mensen) op deze aarde iets aandoet God zelf iets aandoet. Ik denk dat als Jezus vandaag de dag zou leven hij weer net zo zou worden uitgedaagd door mensen die zich strak aan de bijbel houden. (ik geloof zelf wel in God)Mee eens, met zelfs de vraag of hij er nu beter vanaf zou komen.
quote:Naara schreef op 09 september 2013 @ 20:49:

Nu dit topic toch verschillende kanten op gaat, heb ik ook een vraag:

@ongelovigen

Als jullie dan toch niet geloven in God, Hemel, Hel, Vagevuur, enz....

Waarom maken jullie je er dan zo druk over dat alleen de gelovigen een plek in de Hemel kunnen verwerven? En dat jij als ongelovige daar gene plekje hebt?

Ik maak me daar niet druk over, want ik geloof niet in hemel en hel

Ik kan het wel gebruiken als argument; waarom zou een ongelovige, die uit zichzelf grotendeels volgens de wetten uit de bijbel leeft (goed voor anderen, enz enz) niet in een eventueel bestaande hemel komen, alleen omdat hij/zij niet naar de kerk ging, maar een gelovige, die moord en dergelijke wel?

Ik 'geloof' dus dat, mócht er toch een god en een hemel + hel zijn, je hier niet per se een plekje in krijgt omdat je geloofde, maar omdat je je best deed zo goed mogelijk te leven. Maar bang ben ik er niet voor.
Later is nu
quote:scriptum schreef op 09 september 2013 @ 23:12:

Wat dat betreft zijn wij mensen narcistisch, wij willen belangrijk gevonden worden, we willen erkenning en we willen dat we na onze dood voortleven, hetzij door nageslacht, door boeken, schilderijen, liedjes, doelpunten, presidentschappen, standbeelden, straatnaambordjes...

En als er na dit leven niets is zou het nutteloos zijn. Tja. So what. Misschien moeten we het klein proberen te houden en genieten van de dingen die we hebben, die we kunnen ervaren en dat in positieve zin delen met de mensen om ons heen.

Niemand hoeft mij te herinneren na mijn dood hoor. Daar kan ik geen seconde wakker liggen. Maar het idee dat ik mijn moeder en mijn twee kindjes die ik heb na 2 vroeggeboortes heb verloren nooit meer zal zeen ja dat maakt mij gek.

Het idee dat ik twee keer voor niks ben bevallen, en twee keer kindjes heb gebaard waar ik meteen zielsveel van hield maar niet voor kan zorgen, ja dat idee lijkt mij niks. Dat lijkt mij zo nutteloos.
quote:Dreamer schreef op 10 september 2013 @ 14:09:

[...]

Ik maak me daar niet druk over, want ik geloof niet in hemel en hel

Ik kan het wel gebruiken als argument; waarom zou een ongelovige, die uit zichzelf grotendeels volgens de wetten uit de bijbel leeft (goed voor anderen, enz enz) niet in een eventueel bestaande hemel komen, alleen omdat hij/zij niet naar de kerk ging, maar een gelovige, die moord en dergelijke wel?

Dat hangt er vanaf wie je het vraagt met welk referentiekader. Er zijn tig antwoorden op te geven namelijk.

Ik 'geloof' dus dat, mócht er toch een god en een hemel + hel zijn, je hier niet per se een plekje in krijgt omdat je geloofde, maar omdat je je best deed zo goed mogelijk te leven. Maar bang ben ik er niet voor.

Wat ik interessant vind bij deze hersenspinsel, want het is immers gewoon een overdenking en geen geloof, waarom 'geloof' je dat? En wie bepaald wat zo goed mogelijk leven is? Is daar een referentiekader voor?

Als God helemaal niet bestaat en we zijn alleen maar toeval en niet zozeer met heel veel waarde (behalve voor elkaar) dan kan het een overtuiging zijn om zo min mogelijk mensen op aarde te hebben omdat ze de aarde kapot maken. Iemand die dan mensen vermoord omdat ze een aanslag doen op het aardschoon, kunnen dan echt denken dat ze goed bezig zijn. Ik geloof zelfs dat er mensen in Duitsland zijn geweest tijdens de tweede wereld oorlog dat de mensheid beter af was zonder Joden en daarnaar gehandeld hebben. Verdienen zij dan een hemel? Wie schept de referentiekader?
quote:maitje136 schreef op 10 september 2013 @ 14:21:

[...]

Niemand hoeft mij te herinneren na mijn dood hoor. Daar kan ik geen seconde wakker liggen. Maar het idee dat ik mijn moeder en mijn twee kindjes die ik heb na 2 vroeggeboortes heb verloren nooit meer zal zeen ja dat maakt mij gek.

Het idee dat ik twee keer voor niks ben bevallen, en twee keer kindjes heb gebaard waar ik meteen zielsveel van hield maar niet voor kan zorgen, ja dat idee lijkt mij niks. Dat lijkt mij zo nutteloos.Pfff heftig
quote:maitje136 schreef op 10 september 2013 @ 14:21:

[...]

Het idee dat ik twee keer voor niks ben bevallen, en twee keer kindjes heb gebaard waar ik meteen zielsveel van hield maar niet voor kan zorgen, ja dat idee lijkt mij niks. Dat lijkt mij zo nutteloos.
quote:hmdl schreef op 09 september 2013 @ 21:41:

Debora zou je willen uitleggen hoe het jou ongelukkig maakte?

Ik was er al bang voor omdat je volledig langs mijn posts heenpraat, maar heb je eigenlijk wel gelezen wat ik geschreven heb? Echt gelezen? Niet in de 'ik moet getuigen van Allah'-modus?

quote:Wat je zegt met je kunt er niks aan doen, nogmaals jij kan minder hard gestraft kan worden dan ik die 'de waarheid' weet maar me er niet aan zou houden.

Dat is allemaal leuk en aardig, maar de Christenen geloven weer dat iemand die niet in Jezus gelooft als verlosser, niet naar de hemel gaat. Jouw bijzondere band met God is zo bijzonder niet. Er zijn heel veel mensen die bijzondere spirituele ervaringen hebben. Dat is gewoon je brein die stofjes aanmaakt en je een tof gevoel geeft. Dat krijgen mensen die mediteren, mensen die graag bergwandelingen maken, mensen die vallen in de Heilige Geest, mensen die kicken op exterme sporten, mensen die muziek maken, etc...

quote:Ik vind het geen hypocrisie dat zondige mensen gestraft worden.. In de islam zou iedere ziel getuigd hebben van het bestaan van God voor hij zn lichaam betrad. Als dat echt de waarheid is, hoe erg is het dan om nu zijn bestaan te ontkennen. Als je alleen al kijkt naar alle details van de natuur, t heelal, de kracht van the secret ;)..De kracht van The Secret is dus totale onzin. Daar heeft Sara Kroos een mooi liedje over geschreven:

http://www.youtube.com/watch?v=xu9Ggjw6aBk

Waarom zou het nodig zijn om vóór je aardse leven wél van God te weten, maar zodra je geboren wordt, ben je al die kennis kwijt? Wat is het doel daarvan? God kan toch in de toekomst kijken? Waarom zou hij jou moedwillig geboren laten worden als hij toch al kan zien dat je niet gaat geloven en je dus naar de hel gaat? Dit is toch een volstrekt stupide en gemeen plan?

quote:Als je echt gelooft dat God alles en overal is, hem voelt, gelooft dat hij alles geschapen heeft enz, vindt je de hel een passende straf..

Ik heb dat allemaal gelooft en gevoeld en nog vind ik dat geen passende straf. Ik wil niet gaan Godwinnen, maar als jij de autoriteit gelijk geeft, alleen maar omdat hij de autoriteit is, sta je niet ver af van de gemiddelde fascist...

quote:En niet om sadisme of iets dergelijks, maar omdat hij zelfs daarmee het beste met je voorheeft.Hoezo het beste? Het is een one-way ticket hoor, die hel. Daar wordt je niet beter van...
Occam's razor
quote:Pulcher schreef op 10 september 2013 @ 08:01:

@ Flakes

Ik vind je topic heel interessant. Ik ben benieuwd wat je precies dwars zit over de positie van vrouwen in de Bijbel. Gaat het puur om dat vrouwen niet direct aangesproken worden? Hele stomme vergelijking misschien, maar de Nederlandse wetgeving spreekt bijvoorbeeld ook alleen maar van 'hij' en niet van 'hij of zij'. Maar daar heb je neem ik aan geen probleem mee, daardoor voel je je ook aangesproken toch? Of gaat het meer om de ondergeschikte positie van vrouwen.

Stom om mezelf te citeren, maar ik zie nu pas dat een deel van mijn reactie is weggevallen. Ik wilde toevoegen dat ik me goed kan vinden in de gedachtegang van Flakes dat het moeilijk is de Bijbel te rijmen met het dagelijks leven, waarin de traditionele rolpatronen (deels) zijn weggevallen en man en vrouw gelijk zijn. Het is dan ook opvallend dat het wegvallen van die traditionele rolpatronen pas mogelijk was nadat een grote ontkerkelijking had plaatsgevonden. Alsof mensen niet meer in het gareel werden gehouden. In mijn geval zou de positie van de vrouw binnen de Bijbel niet per se een belemmering zijn om in de Bijbel te geloven, maar ik zou de bijbel dan ook niet letterlijk interpreteren. Het gaat mij in het Christendom om de normen en waarden. Dezelfde normen en waarden die aan onze samenleving ten grondslag liggen. Ik zou het wel lastig vinden Katholiek te worden, aangezien daar echt sprake is van een geinstitutineerde vorm van ongelijkheid tussen man en vrouw. Vrouwen kunnen bijna geen belangrijke functies in de kerk bekleden en mannen die een functie hebben, mogen niet eens getrouwd zijn (ze zouden toch maar afgeleid raken ).

Ik ben benieuwd of dit topic je tot nieuwe inzichten heeft gebracht Flakes!
@ Cateautje: mooie gedachtengang, dat geen enkele stroming zich God kan toe-eigenen.

@dtp-er: ik vind jouw opmerking ook erg mooi. Wanneer ik tijd over heb, wil ik de Bijbel nog eens lezen en dan zal ik zeker aandacht besteden aan jouw opmerking.
Flakes, ik heb gelezen dat je het moeilijk had vannacht.

Nu weer een aantal uren verder ben ik benieuwd of je iets aan mijn posting van gister 20:46 hebt gehad.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven