Weer gaan paardrijden
donderdag 7 januari 2016 om 22:20
Als kind heb ik een aantal jaren paard gereden (tot mijn 14e). Sindsdien nooit meer op een paard gezeten. Ik zit er nu, 17 jaar later, over na te denken om weer paardrijlessen te nemen. Is dit iets wat je, net als fietsen, gemakkelijk oppakt? Ik merk dat ik het in ieder geval een stuk spannender vind. Als kind reed ik op alle pony's en paarden, vond niets eng. Denk dat dit nu heel anders gaat zijn.
Heeft iemand tips voor een gezellige manege in of in de buurt van de stad Groningen waar beginnerslessen voor volwassenen worden aangeboden? Zie het niet zitten om tussen de kinderen en pubers te rijden (die vast veel meer kunnen en durven dan ik)
Heeft iemand tips voor een gezellige manege in of in de buurt van de stad Groningen waar beginnerslessen voor volwassenen worden aangeboden? Zie het niet zitten om tussen de kinderen en pubers te rijden (die vast veel meer kunnen en durven dan ik)
donderdag 7 januari 2016 om 22:28
Het is natuurlijk makkelijker als je ooit al gereden hebt, al is mijn ervaring dat bijna alle volwassenen paardrijden spannender vinden dan kinderen/pubers. Je denkt toch meer na over vallen. Als kind spring je bij wijze van spreke op iedere pony. Gewoon doen zou ik zeggen! Manege nieboer in Hoogezand geeft veel les aan volwassenen.
Always believe that something wonderful is about to happen.

donderdag 7 januari 2016 om 22:37

donderdag 7 januari 2016 om 22:46
Ik ben een aantal jaar geleden, rond mijn veertigste, weer begonnen. Al mag wat ik vroeger aan lessen heb gehad niet echt een naam hebben. Ik was toen eigenlijk te bang.
Ik rij bij een kleine stal en mag voor een groot deel mijn eigen tempo bepalen. Ik Maak geen hele snelle vorderingen, heb echt mijn tijd nodig, maar die krijg ik ook terwijl ik ook voldoende uitgedaagd word, Iedere keer als ik een drempel genomen heb, een doel behaald, is het zo'n kick! Ik cross tegenwoordig op een voor mij vertrouwd paard door de bossen (wel met begeleiding, soms in een groep) en dat is al veel meer dan ik ooit had durven hopen.
Ik zeg: doen!
Ik rij bij een kleine stal en mag voor een groot deel mijn eigen tempo bepalen. Ik Maak geen hele snelle vorderingen, heb echt mijn tijd nodig, maar die krijg ik ook terwijl ik ook voldoende uitgedaagd word, Iedere keer als ik een drempel genomen heb, een doel behaald, is het zo'n kick! Ik cross tegenwoordig op een voor mij vertrouwd paard door de bossen (wel met begeleiding, soms in een groep) en dat is al veel meer dan ik ooit had durven hopen.
Ik zeg: doen!
donderdag 7 januari 2016 om 22:48
Wat betreft houding en gewichtsverlies: mijn houding was al goed, maar m'n rugklachten zijn stukken minder als ik regelmatig rijd. Qua gewicht zet de frequentie niet genoeg zoden aan de dijk, maar ik merk wel dat als ik wat lichter ben, het rijden makkelijker gaat. Ik let dus om die reden zelf meer op mijn gewicht en zorg dat ik niet meer boven een bepaalde grens kom.
donderdag 7 januari 2016 om 22:51
Ik vind paardrijden behoorlijk intensief dus het helpt zeker mee met gewichtsverlies. Ben je echter niet te zwaar om te rijden? Sommige maneges houden gewichtsgrenzen aan van 85-90-100 kilo. Ben je lang, atletisch gebouwd en/of een goede ruiter dan kan een paard wat meer van je hebben, maar er is uiteraard een grens.
Ik ben ooit na 11 jaar pauze weer begonnen en voelde me wel weer een kruk. Lichtrijden pak je wel weer snel op, maar in het begin vertikte een van de paarden het gewoon om naar me te luisteren en als je dan onbedoeld in het midden van de bak stilstaat, dan weet je dat je techniek afgestoft moet worden en je weer kilometers moet gaan maken.
Veel plezier (paardrijden is echt leuker dan Pilates)
Ik ben ooit na 11 jaar pauze weer begonnen en voelde me wel weer een kruk. Lichtrijden pak je wel weer snel op, maar in het begin vertikte een van de paarden het gewoon om naar me te luisteren en als je dan onbedoeld in het midden van de bak stilstaat, dan weet je dat je techniek afgestoft moet worden en je weer kilometers moet gaan maken.
Veel plezier (paardrijden is echt leuker dan Pilates)
donderdag 7 januari 2016 om 22:55
quote:hiltje schreef op 07 januari 2016 @ 22:51:
Ik vind paardrijden behoorlijk intensief dus het helpt zeker mee met gewichtsverlies. Ben je echter niet te zwaar om te rijden? Sommige maneges houden gewichtsgrenzen aan van 85-90-100 kilo. Ben je lang, atletisch gebouwd en/of een goede ruiter dan kan een paard wat meer van je hebben, maar er is uiteraard een grens.
Ik ben ooit na 11 jaar rijden weer begonnen en voelde me wel weer een kruk. Lichtrijden pak je wel weer snel op, maar in het begin vertikte een van de paarden het gewoon om naar me te luisteren en als je dan onbedoeld in het midden van de bak stilstaat, dan weet je dat je techniek afgestoft moet worden en je weer kilometers moet gaan maken.
Veel plezier (paardrijden is echt leuker dan Pilates)Nee, ik ben niet te zwaar (65-67 kg). Ik houd totaal niet van sporten, maar denk wel dat het goed voor mij is weer iets op te pakken. Heerlijk even iets voor mijzelf (zonder kind) doen na een dag werken. Hoofd leegmaken, beetje bewegen. Vind paarden nog steeds prachtig. Hoop daarom ook dat paardrijden iets is waar ik de discipline voor kan opbrengen om te blijven gaan. I.t.t. de sportschool.
Ik ben ooit na 11 jaar rijden weer begonnen en voelde me wel weer een kruk. Lichtrijden pak je wel weer snel op, maar in het begin vertikte een van de paarden het gewoon om naar me te luisteren en als je dan onbedoeld in het midden van de bak stilstaat, dan weet je dat je techniek afgestoft moet worden en je weer kilometers moet gaan maken.
Veel plezier (paardrijden is echt leuker dan Pilates)Nee, ik ben niet te zwaar (65-67 kg). Ik houd totaal niet van sporten, maar denk wel dat het goed voor mij is weer iets op te pakken. Heerlijk even iets voor mijzelf (zonder kind) doen na een dag werken. Hoofd leegmaken, beetje bewegen. Vind paarden nog steeds prachtig. Hoop daarom ook dat paardrijden iets is waar ik de discipline voor kan opbrengen om te blijven gaan. I.t.t. de sportschool.
donderdag 7 januari 2016 om 23:03
Ik heb jaren les gehad, en ook rond mijn 14e gestopt. Ik rij op vakanties nog wel op een paard, endat is net als met fietsen: het is even onwennig maar daarna is het weer prima. Nou boeit het me niet of ik op het verkeerde been licht rij (heb je dat eigenlijk wel in het bos? ) en of mijn benen in een nette lijn zitten en of mijn doorzitten er niet mooi uit ziet. Maar dat zijn dingen waar he ongetwijfeld in je lessen weer op gewezen wordt.
Probeer het gewoon 10 lessen ergens, als het je niet bevalt ga je naar een andere manege of stop je helemaal.
Veel
Plezier!
Probeer het gewoon 10 lessen ergens, als het je niet bevalt ga je naar een andere manege of stop je helemaal.
Veel
Plezier!
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje

donderdag 7 januari 2016 om 23:03
Heerlijk paardrijden en zeker met rugklachten is het erg goed. Lekker zonder zadel een kwartiertje draven op een paard met vlakke gangen en je rugpijn verdwijnt als sneeuw voor de zon!
Raadt je wel aan om niet alleen maar manege lessen te nemen, beetje in een rijtje achter elkaar aan hobbelen is niks. Ik heb na 10 jaar 1 proefles genomen, gelijk een bijrijpaard voor 4 dagen in de week en toen weer een eigen paard gekocht.
Raadt je wel aan om niet alleen maar manege lessen te nemen, beetje in een rijtje achter elkaar aan hobbelen is niks. Ik heb na 10 jaar 1 proefles genomen, gelijk een bijrijpaard voor 4 dagen in de week en toen weer een eigen paard gekocht.
donderdag 7 januari 2016 om 23:09
Na 30 jaar niet rijden ben ik vorig jaar weer opgestapt. Eerst op een leasepaard en nu heb ik er zelf weer eentje.
Ik rijd vijf keer per week en ben nog geen gram afgevallen. Daar hoef je het niet voor te doen. Maar o, wat is het leuk. Rijden lukt nog wel natuurlijk, door het bos crossen verleer je ook niet, maar de finesses en de handigheid raak je wel kwijt na zoveel jaar. Ik train me helemaal het ongans om weer een beetje een serieuze dressuur ruiter te worden.
Ik rijd vijf keer per week en ben nog geen gram afgevallen. Daar hoef je het niet voor te doen. Maar o, wat is het leuk. Rijden lukt nog wel natuurlijk, door het bos crossen verleer je ook niet, maar de finesses en de handigheid raak je wel kwijt na zoveel jaar. Ik train me helemaal het ongans om weer een beetje een serieuze dressuur ruiter te worden.
Opinions are like assholes. Everybody has one.
donderdag 7 januari 2016 om 23:20
Bij onze manege zijn de manegelessen ook voor gevorderde ruiters uitdagend genoeg. Er wordt niet in een rijtje gehobbeld maar vrij gereden (wel allemaal op dezelfde hand) en als er wel klassikaal verplichte figuren worden aangegeven zijn die vrij uitdagend met veel tempowisselingen, overgangen, wijken en bijvoorbeeld stelling en contrastelling. Echt wel dressuurmatig (en inspannend) dus.
Ook zijn er voldoende uitdagende manegepaarden, de meesten zijn wel tot M-niveau te rijden.
Ook zijn er voldoende uitdagende manegepaarden, de meesten zijn wel tot M-niveau te rijden.
donderdag 7 januari 2016 om 23:47
Je verleert het niet. Maar je spieren zijn het niet meer gewend, en dat merk je wel. En ik ben idd banger dan vroeger. Geef mij die oude goedzak maar in plaats van de hitsige Arabier. Ik vind op een manege in een bak rijden niet meer leuk en maak eigenlijk alleen nog maar buitenritten op vakantie. En dan vind ik het weer het heerlijkste wat er is. Ik neem me dan elke keer voor om in Nederland ook weer te gaan rijden, maar dat komt er nooit van.
.
donderdag 7 januari 2016 om 23:51
vrijdag 8 januari 2016 om 01:02
Ik heb als kind ook jaren gereden. Nu al 15 jaar niet meer en overweeg ook vaak om weer te beginnen. Het enige probleem is dat ik in al deze jaren helaas een allergie voor paarden heb ontwikkeld. Ik kwam er bij toeval achter toen ik de pony waar ik vroeger altijd op reed een keer tegen kwam. Binnen een kwartier zitten mijn ogen helemaal dicht en het duurt eeuwen voor ik weer iets kan zien. Ik ga het denk ik wel een keer met antihistamine pilletjes proberen, maar wat ik wil zeggen is: ga eerst eens langs een manege