Welke betekenis heeft kerst voor jou?
donderdag 25 december 2025 om 06:43
Kerst betekent weinig voor mij
En ik ben heel benieuwd wat kerst voor jou betekent!
Het christelijke kerstverhaal is voor mij geen reden voor feest. Ik leef mijn leven zonder god
Ik vind het belangrijk om tijd en aandacht te besteden aan mensen van wie ik hou - en daar doe ik het hele jaar door m’n best voor
Verbinding met mensen is altijd belangrijk voor mij. Dat hoef ik niet te benadrukken tijdens kerst
Ik vind het vervelend om mensen te zien worstelen met sociale ‘moetjes’ en het leed wat dat veroorzaakt
Het lijkt soms alsof kerst vooral een van feest van uitbundig eten is. Dat vind ik een karige reden voor feest
Ik vind het belangrijk dat het licht weer terug komt. Ik brand kaarsen en hang overal lichtjes op, om de kracht van licht te vieren.
Ik vind het mooi om in deze laatste decemberdagen de rust en stilte van de winter te beleven. De kracht van moeder aarde te voelen.
Het is een periode van stilstaan, achteruit én vooruit kijken
En ik ben heel benieuwd wat kerst voor jou betekent!
Het christelijke kerstverhaal is voor mij geen reden voor feest. Ik leef mijn leven zonder god
Ik vind het belangrijk om tijd en aandacht te besteden aan mensen van wie ik hou - en daar doe ik het hele jaar door m’n best voor
Verbinding met mensen is altijd belangrijk voor mij. Dat hoef ik niet te benadrukken tijdens kerst
Ik vind het vervelend om mensen te zien worstelen met sociale ‘moetjes’ en het leed wat dat veroorzaakt
Het lijkt soms alsof kerst vooral een van feest van uitbundig eten is. Dat vind ik een karige reden voor feest
Ik vind het belangrijk dat het licht weer terug komt. Ik brand kaarsen en hang overal lichtjes op, om de kracht van licht te vieren.
Ik vind het mooi om in deze laatste decemberdagen de rust en stilte van de winter te beleven. De kracht van moeder aarde te voelen.
Het is een periode van stilstaan, achteruit én vooruit kijken
wanneer was de laatste keer dat je iets voor het eerst deed?!
donderdag 25 december 2025 om 07:10
Ik vind het vooral lekker om vrij te zijn. Gezellig met alle lichtjes enzo. Vroeger vond ik de sociale verplichtingen rondom familie wel eens teveel, en trok ik graag mijn eigen plan. Tegenwoordig met een eigen gezin vind ik het juist wel fijn om naar familie te gaan. Bij ons wordt er veel gegeten maar we proberen ook altijd wel iets leuks buiten te gaan doen.
donderdag 25 december 2025 om 07:19
Opgevoed met het geloof had kerst wel de betekenis die het traditioneel heeft. Ik heb de kerk de laatste tien/vijftien jaar achter me gelaten.
Toch zit kerst vieren enorm in onze samenleving verweven. En dat vind ik mooi. Iedereen die tegelijk het zelfde doet of viert geeft een stukje verbinding, een stukje vrede op aarde, (onder de mensen en welbehagen).
Verder vind ik het fijn dat het wat extra vrije dagen zijn. Ik hoefde maar twee dagen op te nemen om een week vrij te zijn. En omdat veel mensen vrij zijn op deze dagen is het makkelijk om iets af te spreken.
Verder vind ik het soms ook veel gedoe. Onze ouders, die gedurende het jaar vaker bij ons komen of wij bij hen vinden het belangrijk om ons precies op die twee dagen ook nog te zien want het is wel kerst. Ze zijn al jaren gepensioneerd dus altijd vrij, maar bijvoorbeeld derde kerstdag samen iets doen willen ze niet. Met de kinderen de deur uit, wordt het lastiger om een datum te prikken. Zij hebben werk, eentje ook nachtdiensten en weekenddiensten. Ze hebben inmiddels ook schoonouders al dan niet gescheiden dus keer twee. Pas als ik dat rond heb, ga ik nadenken over mijn ouders en schoonouders.
Toch zit kerst vieren enorm in onze samenleving verweven. En dat vind ik mooi. Iedereen die tegelijk het zelfde doet of viert geeft een stukje verbinding, een stukje vrede op aarde, (onder de mensen en welbehagen).
Verder vind ik het fijn dat het wat extra vrije dagen zijn. Ik hoefde maar twee dagen op te nemen om een week vrij te zijn. En omdat veel mensen vrij zijn op deze dagen is het makkelijk om iets af te spreken.
Verder vind ik het soms ook veel gedoe. Onze ouders, die gedurende het jaar vaker bij ons komen of wij bij hen vinden het belangrijk om ons precies op die twee dagen ook nog te zien want het is wel kerst. Ze zijn al jaren gepensioneerd dus altijd vrij, maar bijvoorbeeld derde kerstdag samen iets doen willen ze niet. Met de kinderen de deur uit, wordt het lastiger om een datum te prikken. Zij hebben werk, eentje ook nachtdiensten en weekenddiensten. Ze hebben inmiddels ook schoonouders al dan niet gescheiden dus keer twee. Pas als ik dat rond heb, ga ik nadenken over mijn ouders en schoonouders.
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
donderdag 25 december 2025 om 08:29
Kerst betekent voor mij 2 extra vrije dagen. Het liefst had ik vrije feestdagen zonder geloofsthema. Ik kan gewoon biet begrijpen dat iemand gelooft in een entiteit terwijl er oorlogen vanuit die naam worden gestart, er honger en ellende is en er zoveel leed is. Het idee van eeuwig leven van mijn ziel hierna vind ik helemaal een vreselijk idee. Hier zit dus mijn overdenkingen met kerst: waarom massaal naar een kerk met kerst terwijl je de rest van het jaar er ook niet zit. Waarom massaal iets vieren terwijl een groot deel niet gelooft.
Vrije dagen dus....en ik ga met liefde de hele bubs langs want die 2 dagen iedereen wat extra zien vind ik echt niet erg. Gewoon rondje Nederland.
En qua eten geen grootse plannen, maar wel wat luxer. Wat wel vieren? De kleine dingen die dit jaar goed gingen.
Vrije dagen dus....en ik ga met liefde de hele bubs langs want die 2 dagen iedereen wat extra zien vind ik echt niet erg. Gewoon rondje Nederland.
En qua eten geen grootse plannen, maar wel wat luxer. Wat wel vieren? De kleine dingen die dit jaar goed gingen.
donderdag 25 december 2025 om 08:53
Kerst betekent voor mij ook weinig. Als kind vond ik het wel geweldig. Ik zat op een katholieke school en in de week voor kerst waren ‘s ochtends eerst de lampen uit, kerstboom en kaarsjes aan en dan werd elke dag een deel van het kerstverhaal verteld. Ook gingen we dan naar de kerk. Ik vond het allemaal magisch. Ook thuis, die kerstboom die nog echt naar kerstboom rook met prachtige glazen ballen, heel veel kaarsen en gezelligheid met familie.
Tegenwoordig probeer ik het eigenlijk vooral voor mijn kinderen gezellig te maken, voor mijzelf mag deze tijd snel voorbij zijn. Ik haat winter en de avonden waarop het zo vroeg donker is. Als kerst in de zomer zou vallen, zou ik er veel blijer van worden. Wel heb ik twee weken kerstvakantie, dat is natuurlijk wel lekker
Tegenwoordig probeer ik het eigenlijk vooral voor mijn kinderen gezellig te maken, voor mijzelf mag deze tijd snel voorbij zijn. Ik haat winter en de avonden waarop het zo vroeg donker is. Als kerst in de zomer zou vallen, zou ik er veel blijer van worden. Wel heb ik twee weken kerstvakantie, dat is natuurlijk wel lekker
donderdag 25 december 2025 om 09:01
Hier een afkeer van Kerst, zeker de laatste jaren met die reclames, opgeklopte tijdschriften over eten , (allerhande ed).
Ik word er recalcitrant van.
Dit jaar doen we het anders: ik ga vandaag een gesprekje hebben met een uitvaartbegeleider en ik ga me maar eens op een toespraak richten voor de uitvaart van mijn moeder.
Helemaal prima,die hield ook niet van Kerst.
Dit jaar doen we het anders: ik ga vandaag een gesprekje hebben met een uitvaartbegeleider en ik ga me maar eens op een toespraak richten voor de uitvaart van mijn moeder.
donderdag 25 december 2025 om 09:22
Ik vind kerst en (nieuwjaarsdag) echt vreselijk. Heb geen goede band met mijn ouders en eigenlijk ook niet met mijn schoonmoeder. Maar mijn man en kinderen willen wel graag naar schoonouders dus dat zal 1 dag moeten helaas. Sowieso heb ik ook al een hekel aan bankhangdagen en mijn kinderen zijn moe zo aan het einde vh jaar en willen juist het liefste alleen maar op de bank film kijken. En thuis kan ik dan nog wel gewoon wat anders gaan doen, maar bij schoonouders is het echt de tijd uitzitten (en op mijn telefoon scrollen of een boek lezen ipv film meekijken, vinden ze onbeleefd).
happyapple wijzigde dit bericht op 25-12-2025 09:23
2.53% gewijzigd
donderdag 25 december 2025 om 09:22
Ach, gecondoleerd!ambra schreef: ↑25-12-2025 09:01Hier een afkeer van Kerst, zeker de laatste jaren met die reclames, opgeklopte tijdschriften over eten , (allerhande ed).
donderdag 25 december 2025 om 09:25
Ik heb hele warme herinneringen aan kerst. Vroeger gingen we kerstavond naar de kerk en als we dan thuiskwamen aten we gerookte zalm met toast. Zalm was toen nog exclusief en mijn vader kreeg dat van een zakenrelatie uit Noorwegen.
Eerste kerstdag vierden we met familie en dan was er altijd een mega-kalkoen.
Tweede kerstdag weet ik niet meer. Mijn oma logeerde altijd een week bij ons en die had dan alle tijd voor spelletjes en knutselen enzo. En we hadden nog een kerstboom met echte kaarsjes die dan een uurtje aangingen. Mijn vader zat daar dan naast met een emmer zand en een plantenspuit, ik denk nu dat het voor hem niet zo relaxed was….
Toen ik op mezelf woonde, wisselde het wat. Sowieso wel een dag naar m’n ouders maar ook wel met vrienden. Tweede kerstdag altijd ‘s avonds uit. Later kookte ik meestal uitgebreid voor ouders en schoonouders en was er één dag voor z’n tweeën in pyama met kerstfilms.
Toen er kinderen kwamen was het diner met mijn ouders/schoonouders en alle broer en zussen van beide kanten die zin en tijd hadden. Altijd dankbaar geweest dat dat in goede harmonie kon en dat het ook prima was als iemand andere plannen had. Misschien wel daardoor waren we eigenlijk altijd compleet. Zo’n dag bestond dan uit spelletjes/wandelen/buffet met een bijdrage door iedereen/gluhwein/vuurtje stoken buiten met marshmallows.
Tegenwoordig vier ik het met mijn kinderen en een deel van de familie. Mijn ouders zijn er niet meer en ben gescheiden. Dus één dag ben ik meestal alleen en komt mijn vriend ‘s avonds (die moet altijd werken met kerst) maar dat vind ik ook wel prima.
Hele warme herinneringen dus.
Eerste kerstdag vierden we met familie en dan was er altijd een mega-kalkoen.
Tweede kerstdag weet ik niet meer. Mijn oma logeerde altijd een week bij ons en die had dan alle tijd voor spelletjes en knutselen enzo. En we hadden nog een kerstboom met echte kaarsjes die dan een uurtje aangingen. Mijn vader zat daar dan naast met een emmer zand en een plantenspuit, ik denk nu dat het voor hem niet zo relaxed was….
Toen ik op mezelf woonde, wisselde het wat. Sowieso wel een dag naar m’n ouders maar ook wel met vrienden. Tweede kerstdag altijd ‘s avonds uit. Later kookte ik meestal uitgebreid voor ouders en schoonouders en was er één dag voor z’n tweeën in pyama met kerstfilms.
Toen er kinderen kwamen was het diner met mijn ouders/schoonouders en alle broer en zussen van beide kanten die zin en tijd hadden. Altijd dankbaar geweest dat dat in goede harmonie kon en dat het ook prima was als iemand andere plannen had. Misschien wel daardoor waren we eigenlijk altijd compleet. Zo’n dag bestond dan uit spelletjes/wandelen/buffet met een bijdrage door iedereen/gluhwein/vuurtje stoken buiten met marshmallows.
Tegenwoordig vier ik het met mijn kinderen en een deel van de familie. Mijn ouders zijn er niet meer en ben gescheiden. Dus één dag ben ik meestal alleen en komt mijn vriend ‘s avonds (die moet altijd werken met kerst) maar dat vind ik ook wel prima.
Hele warme herinneringen dus.
donderdag 25 december 2025 om 09:35
Tegenwoordig betekend het niet veel meer voor mij. Lekker vrij en idd veel te veel eten. Maar vroeger had ik er wel leuke herinneringen aan, als kind. Bij mijn oma en opa thuis. Open haard aansteken ( deed mijn opa) oma in de keuken, bakken en braden. Ik ging het kerststalletje weer eens veranderen, kerstballen bekijken in de kerstboom, eten met de familie ( nichtjes en neefjes). Dat was voor mij ultieme kerst. Nu zijn mijn oma en opa overleden paar jaar terug, familie is uit elkaar gevallen, ik ben zelf gescheiden afgelopen jaar. Dus tja…
Voor iedereen een groene tuin
donderdag 25 december 2025 om 09:38
donderdag 25 december 2025 om 09:47
Voor mij is Kerst lekker vrij zijn. Dit vind ik dus juist de lekkerste tijd van het jaar, de winter en de korte dagen. Ik vind het daarom echt heerlijk om nu vrij te zijn en even van de tijd van het jaar te genieten (voordat we weer de "verkeerde kant" opgaan) en het kerstfeest versterkt dat voor mij.
Ik vind de decoraties leuk dus daar word ik al blij van en ik vind de sfeer van kerstfilms leuk. Lekker kneuterig. Een aanloop met Het Glazen Huis of de Q Escaperoom. Kijken naar een Engelse voetbalwedstrijd op Boxing Day wat iets charmants heeft. Al die kerstspecials op bbc nl. En dan één van de twee dagen ga ik met familie eten, dat vind ik wel gezellig. We hebben een prima relatie, maar lopen de deur niet plat. Dus een avondje met elkaar eten vind ik dan wel leuk.
Ik vind de decoraties leuk dus daar word ik al blij van en ik vind de sfeer van kerstfilms leuk. Lekker kneuterig. Een aanloop met Het Glazen Huis of de Q Escaperoom. Kijken naar een Engelse voetbalwedstrijd op Boxing Day wat iets charmants heeft. Al die kerstspecials op bbc nl. En dan één van de twee dagen ga ik met familie eten, dat vind ik wel gezellig. We hebben een prima relatie, maar lopen de deur niet plat. Dus een avondje met elkaar eten vind ik dan wel leuk.
donderdag 25 december 2025 om 10:05
Ik heb weinig met kerst. Van huis uit met het geloof opgevoed, dus vroeger was het de viering van de geboorte van Jezus en op die dagen waren we samen met de familie. Dat vond ik toen ik klein was altijd gezellig, later voelde het meer als een verplichting.
Ook nu zijn het nog twee verplichte, lange dagen met veels te veel eten. Maar ik doe het voor de familie. Ouders hechten er veel waarde aan.
Bij mij thuis geen kerstversieringen, maar ik wandel graag door de wijk en kan dan wel genieten van de versierde huizen en kerstbomen.
Voor mijn eigen gemoed mogen de dagen afgeschaft worden, ik raak uit mijn ritme. Roep ook altijd: het kan niet snel genoeg 2 januari zijn.
Ook nu zijn het nog twee verplichte, lange dagen met veels te veel eten. Maar ik doe het voor de familie. Ouders hechten er veel waarde aan.
Bij mij thuis geen kerstversieringen, maar ik wandel graag door de wijk en kan dan wel genieten van de versierde huizen en kerstbomen.
Voor mijn eigen gemoed mogen de dagen afgeschaft worden, ik raak uit mijn ritme. Roep ook altijd: het kan niet snel genoeg 2 januari zijn.
donderdag 25 december 2025 om 10:15
Vroeger vond ik Kerst heel leuk. Met opa's en oma's en op school werd er veel aandacht san besteed. Tegenwoordig, mede door verlies dierbare, is het minder. Ik kijk er meer tegenop.
Het wordt nu jaar in jaar uit, ook meer als een vreetfestijn gebracht dan wat de werkelijke betekenis is.
Gelukkig is het snel januari.
Het wordt nu jaar in jaar uit, ook meer als een vreetfestijn gebracht dan wat de werkelijke betekenis is.
Gelukkig is het snel januari.
donderdag 25 december 2025 om 10:50
Ik vind het vooral gewoon een gezellige tijd waar ik enorm van geniet. Mijn huis is dus flink versierd. Ik hou van de donkere dagen. En vind de aanloop naar kerst leuker dan kerst zelf want die symboliseren dat de dagen weer lengen en dat hoeft voor mij niet eigenlijk.
Ik ben niet gelovig. Mijn ouders, allebei uit een zeer streng gelovig katholiek gezin, hebben na hun trouwen het geloof afgezworen maar sommige dingen rondom kerst hielden ze wel in ere. De kerststal, de kerstmis in de kerk, urbi et orbi door de paus. Ik heb daar ook wel wat mee, maar mijn gezin helaas niet.
Qua familie heb ik alleen mijn moeder. Dat gaat wel steeds meer pijn doen met kerst. Broer en vader leven nog wel maar broer is al jaren van het padje en vader leeft als kluizenaar.
Meestal ben ik de dagen voor kerst met mijn gezin een paar dagen weg. Maar kinderen worden eigenlijk te oud voor gezinstripjes dus denk dat dit jaar de laatste keer was.
Ik ben niet gelovig. Mijn ouders, allebei uit een zeer streng gelovig katholiek gezin, hebben na hun trouwen het geloof afgezworen maar sommige dingen rondom kerst hielden ze wel in ere. De kerststal, de kerstmis in de kerk, urbi et orbi door de paus. Ik heb daar ook wel wat mee, maar mijn gezin helaas niet.
Qua familie heb ik alleen mijn moeder. Dat gaat wel steeds meer pijn doen met kerst. Broer en vader leven nog wel maar broer is al jaren van het padje en vader leeft als kluizenaar.
Meestal ben ik de dagen voor kerst met mijn gezin een paar dagen weg. Maar kinderen worden eigenlijk te oud voor gezinstripjes dus denk dat dit jaar de laatste keer was.
donderdag 25 december 2025 om 13:05
Mijn Kerst is juist veel leuker nu dan toen ik kind was.GroenTuintje schreef: ↑25-12-2025 09:38Ik zie kerst als een sprookje, als kind geloof je het nog, de pracht en praal. Maar later als je volwassen bent geworden, weet je dat het leven rauw kan zijn en alleen behalve een sprookje kan zijn. Het is wat je er zelf van maakt![]()
Ik heb actief gewerkt aan nieuwe kersttradities om het onprettige gevoel dat ik aan kerst verbond niet aan mijn kinderen door te geven. Dat is prima gelukt.
Ik heb maar een paar vereisten: een kerstboom in afzichtelijke kleurstelling, wat kleine cadeaus onder de kerstboom, veel te vroeg in de ochtend wandelen en Die Hard kijken (liefst deel 1 en 3).
Si abra la puerta hay lobos.
donderdag 25 december 2025 om 13:13
Hele warme herinneringen heb ik aan kerst toen ik op de lagere school zat. Met mijn zus en ouders lopend naar de nachtmis en daarna midden in de nacht het kerstontbijt bij alleen maar de verlichting van de lampjes in de kerstboom en kaarslicht. De nachtmis was ook altijd prachtig. Toen ik trouwde ook altijd sfeervolle kerstdagen met mijn (schoon)ouders. Iedereen is inmiddels overleden. Nu ook wel gezellige kerstdagen maar zoals vroeger is het nooit meer geweest, jammer..... Maar toch zijn mijn man en ik blij als het weer gewoon januari is. Inderdaad, wat iemand anders hier ook al schreef, het is allemaal zo opgeklopt: huis overdadig versieren, speciale kerstkleding en tot slot al dat overdreven eten, dat hoeft van ons niet. Iets extra's is heerlijk maar zoals het ons voorgeschoteld wordt via social media, dat hoeft van ons absoluut niet.
donderdag 25 december 2025 om 13:28
Ik vind vooral ook al die tradities en rituelen rondom Kerst mooi.
Onze kinderen hadden vroeger kerstdiner op school en daarna samenzang op het plein. Een koor van alle klassen en alle ouders er om heen. Daarna lopend naar huis en dan begon de kerstvakantie. Een keer sneeuwde het heel licht tijdens de samenzang dat was zo mooi.
En thuis vroeger altijd ontbijt in de nacht na de nachtmis.
Onze kinderen hadden vroeger kerstdiner op school en daarna samenzang op het plein. Een koor van alle klassen en alle ouders er om heen. Daarna lopend naar huis en dan begon de kerstvakantie. Een keer sneeuwde het heel licht tijdens de samenzang dat was zo mooi.
En thuis vroeger altijd ontbijt in de nacht na de nachtmis.
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
donderdag 25 december 2025 om 13:47
Ik vind de traditie mooi en het samenzijn gezellig en dat we vrij zijn,een tijd om na te denken en dankbaar zijn voor wat je hebt. Nadeel is dat er op dit moment trauma´s bij mij wat meer opspelen.
Hoor ik trouwens van meer mensen. Wat mij helpt is erover praten en afleiding zoeken.
madamebijoux wijzigde dit bericht op 25-12-2025 20:35
11.90% gewijzigd
Je pense donc je suis
donderdag 25 december 2025 om 14:20
Kerst betekent voor mij stilstaan bij wat je hebt en dankbaar zijn. Ook zie ik het als extra vrije dagen om van te genieten. Wel krijg ik er stress van hoe de schoonfamilie altijd graag kerst willen vieren. Terwijl het voor mijn part ook een keer niet hoeft en lekker ongepland mag zijn. Ze doen ook zo’n dobbelspel waarbij je willekeurige cadeau’s koopt en je ze ‘wint’. In mijn optiek is dat geld verspilling en niet duurzaam. Dat geld spendeer ik liever aan wat anders (of niet, want gewoon samen zijn is al prima).
Voor ons ‘gezin’ hebben we verder niks gepland. We zijn alleen gisteren in een huisje verbleven wat erg leuk was. Vanavond dus een familie diner en morgen eet ik met mn partner en kat. Althans… mijn kat houdt niet van zijn kersthapje (net geprobeerd), dus voor hem wordt dat wat anders
Voor ons ‘gezin’ hebben we verder niks gepland. We zijn alleen gisteren in een huisje verbleven wat erg leuk was. Vanavond dus een familie diner en morgen eet ik met mn partner en kat. Althans… mijn kat houdt niet van zijn kersthapje (net geprobeerd), dus voor hem wordt dat wat anders
donderdag 25 december 2025 om 14:39
Hoe hele fijne warme herinneringen aan kerst. Lekker eten en genieten met het gezin.
Vrije keuze hebben en maken bij wie we wanneer op bezoek gaan, geen verplichtingen en verwachtingen.
Vroeger uitgebreid ontbijten met de kerstplaat van André van Duin op de achtergrond.
Later met een vaste club vrienden uit eten.
Nu al weer jaren met ons eigen gezin kerst vieren waar iedereen cadeautjes voor elkaar koopt en fijne wandelingen in de kou.
En natuurlijk met een kerstservies (hetzelfde als mijn ouders).
Vrije keuze hebben en maken bij wie we wanneer op bezoek gaan, geen verplichtingen en verwachtingen.
Vroeger uitgebreid ontbijten met de kerstplaat van André van Duin op de achtergrond.
Later met een vaste club vrienden uit eten.
Nu al weer jaren met ons eigen gezin kerst vieren waar iedereen cadeautjes voor elkaar koopt en fijne wandelingen in de kou.
En natuurlijk met een kerstservies (hetzelfde als mijn ouders).
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in