Welke elektrische fiets?

19-02-2019 21:18 54 berichten
Ik ben aan het overwegen een elektrische fiets te kopen voor naar mn werk (zo'n 16 km). Ik heb nu een klassieke "moederfiets" (een cortina roots transport met mandje voorop). Twee kinderen, een kleuter en een peuter. De kleuter fietst nog niet zelf, in ieder geval niet als ik ook fiets. De peuter is al bijna te klein voor het voorzitje. Maar we hebben een fietskar waar ze samen in kunnen.

Ik vind mijn fiets erg mooi dus een cortina elektrische fiets lonkt ;-D maar ik vroeg me af of jullie ervaringen hebben met kinderen icm elektrische fietsen. Wat is wel en niet handig. Volgens mij zijn er bijna geen fietsen waar ook een voorzitje op kan toch? Maakt het merk uit?

Het is de bedoeling dat ik de fiets ook voor "kleine" ritjes ga gebruiken maar dan heb ik de ondersteuning niet nodig. Kan je dat ook uitzetten of heeft dat geen zin?
Alle reacties Link kopieren
Heb geen moederfiets, maar een ‘gewone’ elektrische fiets. Eerst een Gazelle en nu een Batavus. Batavus vind ik wel fijner en minder dingen die kapot gaan, maar de gazelle was ook één van de eerste modellen. Bij allebei kinderen gewoon voorop gehad en achter en ook een fietskar erachter gehad. Als ik helemaal vol geladen was dan merkte je wel aan het gewicht en batterijduur dat het teveel was voor de fiets. Maar op allebei de fietsen ging het prima.
Wel de Yepp stoeltjes erop gehad, want de andere paste allemaal niet, maar misschien is dat nu ook wel anders.

En ik fiets nu zo’n 8 jaar elektrisch en ik vind het nog steeds heerlijk. Ook al staat de auto voor de deur, als het gewoon droog is pak ik altijd de fiets.
Al is het een half uur fietsen met tegenwind dat maakt mij nu echt niet meer uit.

Ik heb bij allebei tweedehands demo modellen van de fietsenmaker. Waren alleen gebruikt voor proefrondjes. Stond bij allebei nog geen 50 km op de teller en kon ik voor een mooie prijs kopen inclusief garantie. Mijn advies is wel om bij een goede fietsenzaak proefrondjes te rijden en dan het verschil te voelen. Vooral in middenmoter en voormotor zit erg veel verschil.
Niet alles gelezen, maar GEEN SPARTA!!!
Ik heb eerder een Flyer gehad (top!) maar toen die gestolen werd vanwege het prijsverschil toch de Sparta gekocht.
Werd me door een goede fietsenzaak waarbij m’n eerste kocht afgeraden, vanwege veel klachten.
Paar jaar later dus toch gedaan, omdat - ik was inmiddels verhuisd - een andere fietsenzaak zei dat ze er nooit problemen mee hadden.
Ik ben heeeeeel blij dat ik er extra garantie bij heb gekocht.... er is elk jaar wel iets en soms zelfs twee keer op een jaar. Wat normaal grote kosten zouden zijn.
Vorige maand begaf m’n accu het, na iets meer dan twee jaar.
Gelukkig dus vervangen, maar voor mij dus nooit meer een Sparta!
swaentje71 schreef:
01-03-2019 21:03
Niet alles gelezen, maar GEEN SPARTA!!!
Ik heb eerder een Flyer gehad (top!) maar toen die gestolen werd vanwege het prijsverschil toch de Sparta gekocht.
Werd me door een goede fietsenzaak waarbij m’n eerste kocht afgeraden, vanwege veel klachten.
Paar jaar later dus toch gedaan, omdat - ik was inmiddels verhuisd - een andere fietsenzaak zei dat ze er nooit problemen mee hadden.
Ik ben heeeeeel blij dat ik er extra garantie bij heb gekocht.... er is elk jaar wel iets en soms zelfs twee keer op een jaar. Wat normaal grote kosten zouden zijn.
Vorige maand begaf m’n accu het, na iets meer dan twee jaar.
Gelukkig dus vervangen, maar voor mij dus nooit meer een Sparta!
Ik heb 8 jaar lang probleemloos gefietst op mijn Sparta en veel ook, zeker 80.000 kilometer. Behalve het om de drie jaar vervangen van de accu (wat ik niet raar vind met zulke afstanden) heb ik op de normale onderhoudsbeurten na geen extra kosten gehad.
Calamitycat schreef:
01-03-2019 21:12
Ik heb 8 jaar lang probleemloos gefietst op mijn Sparta en veel ook, zeker 80.000 kilometer. Behalve het om de drie jaar vervangen van de accu (wat ik niet raar vind met zulke afstanden) heb ik op de normale onderhoudsbeurten na geen extra kosten gehad.
Ik geef mijn ervaring. En wat dus de eerste fietsenmaker tegen mij heeft gezegd.
En de accu was bij mij niet slecht, maar gewoon kapot, stuk, kaduuk.
Slijtage valt niet onder die verzekering.
En zoals gezegd, het was het een na het ander. Regelmatig dat de connectie tussen dat schermpje en de aansturing niet goed was. Is ook al een keer vervangen.
Fijn dat het bij jou anders gaat met je fiets.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven