Welke elektrische fiets?

19-02-2019 21:18 54 berichten
Ik ben aan het overwegen een elektrische fiets te kopen voor naar mn werk (zo'n 16 km). Ik heb nu een klassieke "moederfiets" (een cortina roots transport met mandje voorop). Twee kinderen, een kleuter en een peuter. De kleuter fietst nog niet zelf, in ieder geval niet als ik ook fiets. De peuter is al bijna te klein voor het voorzitje. Maar we hebben een fietskar waar ze samen in kunnen.

Ik vind mijn fiets erg mooi dus een cortina elektrische fiets lonkt ;-D maar ik vroeg me af of jullie ervaringen hebben met kinderen icm elektrische fietsen. Wat is wel en niet handig. Volgens mij zijn er bijna geen fietsen waar ook een voorzitje op kan toch? Maakt het merk uit?

Het is de bedoeling dat ik de fiets ook voor "kleine" ritjes ga gebruiken maar dan heb ik de ondersteuning niet nodig. Kan je dat ook uitzetten of heeft dat geen zin?
Alle reacties Link kopieren
Aanvulling; in mijn ogen kan een elektrische fiets nooit mooi zijn.....
Castor1975 schreef:
19-02-2019 22:22
Een gewone goede fiets heeft vele voordelen. Geen milieuvervuiling wat betreft fabricatie én gebruik. Daarnaast is het óók nog beter voor je lijf als je zelf trapt.....zo ver is 16 km nou ook niet, mooie afstand. En je hoeft ook niet meer naar een sportschool oid, hopen op af & toe een tegenwindje; goed voor de buikspieren. Ik bedoel het niét lullig of zo, al snap ik wel dat ik zo kan overkomen. Ik vond het een aanvulling op je vraag en op de overige reacties.
Oh, ik heb het overwogen hoor. Ik heb jarenlang 7 km heen en terug gefietst. Door weer en wind. Geen probleem. Maar cardio maakt mij niet afgetraind (krachttraining wel). Ik wil niet douchen als ik op mn werk kom. En ik fiets niet snel genoeg op m'n gewone fiets dus ik zou dan sowieso een nieuwe moeten. Plus het levert me een knieblessure op als ik te veel te zwaar fiets.
Ik heb een elektrische Sparta amazon 4 life. Voordeel ervan vind ik dat je het stuur in 2 standen kunt zetten: met een speciaal tussenstuk kun je hem naar voren zetten voor als je er een voorzitje op hebt en zonder het tussenstuk ziet het er gewoon uit als een normale fiets. Hij is daardoor niet zo ‘moederfietserig’.

Hij rijdt ook prima, niet erg zwaar als je zonder ondersteuning rijdt. Wel zwaarder dan een gewone slanke niet-elektrische fiets, maar dat is logisch. Ik had al een (niet-elektrische) Gazelle Bloom en die rijdt wel nog iets lekkerder (gewoon qua comfort), maar dat kan ook komen doordat ik die al veel langer gewend ben.

Ik heb hem zelf aangeschaft toen ik zwanger was van nr 3, dus het voorzitje zal bij ons nog een flinke tijd gebruikt worden. In jouw geval denk ik dat ik minder zou hechten aan de mogelijkheid van een voorzitje als je peuter er al bijna uitgegroeid is. Dan is een fietskar of elektrische bakfiets wellicht handiger.
Castor1975 schreef:
19-02-2019 22:23
Aanvulling; in mijn ogen kan een elektrische fiets nooit mooi zijn.....
Ja die lelijke accu, maar verder zijn ze ongeveer hetzelfde.

Maar goed ik heb nu zoiets, vinden veel mensen ook lelijk.Afbeelding
Castor1975 schreef:
19-02-2019 22:22
Een gewone goede fiets heeft vele voordelen. Geen milieuvervuiling wat betreft fabricatie én gebruik. Daarnaast is het óók nog beter voor je lijf als je zelf trapt.....zo ver is 16 km nou ook niet, mooie afstand. En je hoeft ook niet meer naar een sportschool oid, hopen op af & toe een tegenwindje; goed voor de buikspieren. Ik bedoel het niét lullig of zo, al snap ik wel dat ik zo kan overkomen. Ik vond het een aanvulling op je vraag en op de overige reacties.
Ik snap je punt hoor maar een E-bike kan soms echt een uitkomst zijn. Ik kan niet meer op een normale fiets fietsen door ernstige artrose in beide knieën. Dankzij de broodnodige ondersteuning van mijn E-bike fiets ik nog zo'n 10.000 km. per jaar dus ik ben er zielsgelukkig mee.
Niet om het één of ander, maar wat een grafzooi.
Ik heb nu sinds een jaar een nieuwe fiets. Woon-werk is bij mij 15 km en ik heb gekozen voor een lichtgewicht fiets met 24 versnellingen. Wat een genot ten opzichte van een oude gewone gazelle.

Ik heb weer voor een gewone fiets gekozen omdat dit voor mijn conditie beter is. Ik ben wel een mooi weer fietser 😊.

Maak je met de kinderen ook de lange ritten? Zo niet dan zou ik de aanschaf van een lichtgewicht fiets overwegen naast de fiets die je nu hebt.
Kinderen op een elektrische fiets vervoeren zou niet mijn voorkeur hebben.
nicole123 schreef:
19-02-2019 22:25
Ik heb een elektrische Sparta amazon 4 life. Voordeel ervan vind ik dat je het stuur in 2 standen kunt zetten: met een speciaal tussenstuk kun je hem naar voren zetten voor als je er een voorzitje op hebt en zonder het tussenstuk ziet het er gewoon uit als een normale fiets. Hij is daardoor niet zo ‘moederfietserig’.

Hij rijdt ook prima, niet erg zwaar als je zonder ondersteuning rijdt. Wel zwaarder dan een gewone slanke niet-elektrische fiets, maar dat is logisch. Ik had al een (niet-elektrische) Gazelle Bloom en die rijdt wel nog iets lekkerder (gewoon qua comfort), maar dat kan ook komen doordat ik die al veel langer gewend ben.

Ik heb hem zelf aangeschaft toen ik zwanger was van nr 3, dus het voorzitje zal bij ons nog een flinke tijd gebruikt worden. In jouw geval denk ik dat ik minder zou hechten aan de mogelijkheid van een voorzitje als je peuter er al bijna uitgegroeid is. Dan is een fietskar of elektrische bakfiets wellicht handiger.
Thanks nicole. Een bakfiets gaat er niet komen. De kans op een derde kind is groter ;-D maar ik heb geen idee of ik dat van doorslaggevend belang moet laten zijn. Aangezien dat op zn vroegst pas over twee jaar is, plus de kans groot is dat t niet gaat gebeuren.
rafs schreef:
19-02-2019 22:29
Ik heb nu sinds een jaar een nieuwe fiets. Woon-werk is bij mij 15 km en ik heb gekozen voor een lichtgewicht fiets met 24 versnellingen. Wat een genot ten opzichte van een oude gewone gazelle.

Ik heb weer voor een gewone fiets gekozen omdat dit voor mijn conditie beter is. Ik ben wel een mooi weer fietser 😊.

Maak je met de kinderen ook de lange ritten? Zo niet dan zou ik de aanschaf van een lichtgewicht fiets overwegen naast de fiets die je nu hebt.
Kinderen op een elektrische fiets vervoeren zou niet mijn voorkeur hebben.
Nu maak ik met de kinderen geen lange ritten. Dat zou ik wel willen maar dan sloop ik mn knie. Met elektrische fiets en fietskar wordt mn range wat groter (geen auto voor de deur).

Maar de fiets is vooral voor woon-werk.
COtweepuntnul schreef:
19-02-2019 22:27
Ja die lelijke accu, maar verder zijn ze ongeveer hetzelfde.

Maar goed ik heb nu zoiets, vinden veel mensen ook lelijk.Afbeelding
Afbeelding

Bijna zelfde toch? Kinderzitje achterop en je ziet die "lelijke accu" ook bijna niet.
Misschien ben je daar zelf al uit, maar ik zou echt niet voor voorwielaandrijving gaan. Dat geeft het gevoel dat er aan je fiets getrokken wordt.
Wel uiteraard even testen om zelf te ervaren!

Ik heb deze:
https://qwic.nl/app/uploads/2018/05/Vri ... 40x856.png
Ik ben hartstikke blij met mijn Cortina U4. In twee jaar tijd 10.000km, grotendeels aan woon-werkverkeer. Ik ben een altijd-fietser, alleen met heftige ijzel durf ik niet. Het enige wat echt slecht is, is de batterij. Dus ik zou aanraden om óf een ‘grote’ batterij te nemen óf een ander merk fiets.
Ik heb wel maar 1 kind trouwens, die zit nu achterop. Toen ik haar voorop had, kon het transportrekje er niet op en had ik fietstassen. Ik fiets niet voluit als zij achterop zit. En zonder batterij fietsen doe ik vooral in de zomer regelmatig, als ik voor de lol fiets, gaat hartstikke goed met deze fiets!
Calamitycat schreef:
19-02-2019 22:28
Ik snap je punt hoor maar een E-bike kan soms echt een uitkomst zijn. Ik kan niet meer op een normale fiets fietsen door ernstige artrose in beide knieën. Dankzij de broodnodige ondersteuning van mijn E-bike fiets ik nog zo'n 10.000 km. per jaar dus ik ben er zielsgelukkig mee.
Met zo'n argument kan ik niet meer tegensputteren.....
Heb zelf geen e-bike, maar wil je er even op wijzen dat de ANWB vorig jaar een elektrische fietsentest heeft gedaan. Misschien heb je er iets aan?

https://www.anwb.nl/fietsen/test/e-bikes-2018
Castor1975 schreef:
19-02-2019 23:17
Met zo'n argument kan ik niet meer tegensputteren.....
Fijn :D
Niet om het één of ander, maar wat een grafzooi.
Ik heb een Bikkel Ibee. Ik ben zelf vrij klein 1.58 en deze is er in framemaat 42. Mijn fietsverkoper adviseerde een fiets waarbij ik als ik stil sta met de voeten aan de grond kan als ik nog op het zadel zit dus. Ook de afstand van zadel tot voorstoeltje is belangrijk. Je moet er zelf natuurlijk nog makkelijk tussen kunnen.
Superuser2018 schreef:
19-02-2019 22:00
Ik vind het link, kinderen in zitjes op een elektrische fiets. Je gaat toch zo 25 km/u met zo’n fiets.
Dat hoeft niet hoor
Kent iemand nog een fijne winkel in de randstad waar ze een beetje assortiment hebben?
Ik heb een Giant Twist met twee accu's. Actieradius is zo'n 100 km. maar zoveel fiets ik niet per ritje.
Waar in de randstad zoek je een winkel?
Lobeliaatje schreef:
01-03-2019 18:56
Waar in de randstad zoek je een winkel?
Regio Den Haag/Rotterdam/Leiden
Ik heb proefritten gemaakt bij 12go Biking in Moordrecht (Megastore vlakbij de snelweg) en Fietsenwinkel.nl in Rotterdam (Hillegersberg). Zelfs daar hadden ze niet alles op voorraad, zeker niet verschillende framematen van dezelfde fiets e.d. Als een aantal fietsen je aanspreken zou ik van tevoren even contact met ze opnemen over of ze die hebben staan of niet.
De Bruin in Monster is een fijne winkel. In de Boogaard in Rijswijk heb ik ook veel fietsen getest bij ADO Bike
Ik heb ook een Cortina moederfiets elektrisch. Hij bevalt me echt super!! Hij heeft een fijne ondersteuning en heel veel standen. Dus niet maar 3 of 5. Ik had meerdere elektrische fietsen geprobeerd, o.a. stella en een batavus mamafiets.
12gobiking zat ik ook aan te denken ja.
Ik ben bij BikeTotaal geweest. Zitten er ook tal van in jouw regio. Ben erg tevreden over de service, maar volgens mij is het franchise, dus dan kan het misschien per filiaal verschillen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven