Wensballon > waar te koop?

29-12-2009 10:29 93 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor oudjaarsavond ben ik op zoek naar rode - en het liefst geen opdruk en/of speciale vorm zoals bijvoorbeeld een hartje - wensballonnen / gelukslampionen / wenslantaarns / ufoballonnen / Thaise ballonnen / vliegende lampionnen of hoe je ze ook wilt noemen. Ik heb ze laatst in een folder zien staan, maar weet helaas niet meer welke... Wie weet het wel of weet in welke winkels ze te koop zijn?

Via internet zijn ze wel te vinden, maar daar bestellen vind ik een te groot risico. Gezien het feit dat het erg kort dag is, wil ik ze vandaag of morgen even in een winkel kopen.

Deze vorm vind ik het leukst:

Thaise wensballonen zijn steeds populairder én gehater in Nederland. De brandweer noemt de ballonnen zelfs gevaarlijk en wil dat er een verbod op komt.

Niet alleen het aantal verkochte ballonnen, maar ook het aantal bedrijven dat ze verkoopt is het afgelopen jaar toegenomen. De ballonnen zijn vooral geliefd op bruiloften en begrafenissen.

GevaarlijkMaar daar is dus lang niet iedereen blij mee. Volgens de brandweerkorpsen kunnen de ballonnen op een dak van de woning of in droge natuur landen en brand veroorzaken. Ook zouden ze het verkeer afleiden.

Begin mei brandde een villa in Loosdrecht af, volgens ooggetuigen door een wensballon. Maar de politie kon dat na de brand niet meer vaststellen. En in Soest werd tevergeefs een zoektocht gehouden naar slachtoffers van een ongeluk met een luchtballon, totdat bleek dat ooggetuigen waarschijnlijk geen luchtballon, maar een wensballon hadden zien dalen.

Of het verbod er komt, is nog niet duidelijk. Daar moet de politiek uiteindelijk over beslissen. De brandweer adviseert gemeentes al wel geen toestemming te geven voor het massaal afsteken van de wensballonnen.

Ufo's

Ook de luchtverkeersleiding op Schiphol merkt de hype.

Daar komen steeds meer telefoontjes binnen van mensen die denken dat ze een ufo hebben gezien. "Als we dat dan uitzoeken, blijkt het vaak te herleiden naar een wensballon", zegt een woordvoerder.

Woensdag meldde Land- en Tuinbouworganisatie Nederland al dat boeren zich ook zorgen maken over de wensballon. Steeds meer boeren vinden zo'n uitgebrande ballon op hun erf. Volgens hen is het ijzer uit de ballonnen gevaarlijk, omdat dat in het veevoer vermalen kan worden. Dat is schadelijk en zelfs dodelijk voor een koe.

Regels

De Inspectie van Verkeer en Waterstaat zegt dat er al wel spelregels zijn voor het oplaten van wensballonnen om te voorkomen dat luchtverkeer in gevaar komt. Eén van die spelregels is dat er eigenlijk helemaal geen ijzerwerk in mag zitten, wat er volgens de boeren dus wel op grote schaal in wordt verwerkt. Verder mag de ballon niet groter zijn dan 2 meter, niet zwaarder dan halve kilo en niet in trossen worden opgelaten. En wie de ballon oplaat in de buurt van een vliegveld, moet eerst toestemming hebben van de luchtverkeersleiding. Deze regels gaan dus alleen over de luchtverkeersveiligheid, en niet over de brandveiligheid of dierenwelzijn.

http://headlines.nos.nl/forum.php/list_messages/16858
quote:dribbel4 schreef op 29 december 2009 @ 11:11:

[...]

Ik zal me er echt eerst nog wat beter in verdiepen voor het zover is...Nou, daar ben ik echt heel blij om. (en dat meen ik ook )
quote:MrsJones schreef op 29 december 2009 @ 11:11:

nou, ik ben het gekibbel zat (dus ik ga maar). Die dingen (zowel wensballonnen, als vuurwerk) zijn levensgevaarlijk. Door mij worden ze dan ook beiden niet gekocht. Ik hoop door anderen ook niet.Nou MrsJones, fijn dat er in ieder geval iemand verstandig is! Hopelijk heb je toch nog een fijne jaarwisseling, ook zonder die ballonnen.
quote:kaatje_85 schreef op 29 december 2009 @ 11:12:

doe geen moeite boro, er is geen redding meer voor Dribbeltje. Die heeft gewoon schijt aan alles. Typisch gevalletje van dik bord voor d'r kop.En dit vind ik dus een trieste reactie... lees mijn vorige post waarin ik zeg er eerst nog over na te denken... Je kan toch normaal reageren of heb je ergens problemen mee vandaag?
quote:MrsJones schreef op 29 december 2009 @ 11:11:

nou, ik ben het gekibbel zat (dus ik ga maar). Die dingen (zowel wensballonnen, als vuurwerk) zijn levensgevaarlijk. Door mij worden ze dan ook beiden niet gekocht. Ik hoop door anderen ook niet.
quote:dribbel4 schreef op 29 december 2009 @ 11:14:

[...]

En dit vind ik dus een trieste reactie... lees mijn vorige post waarin ik zeg er eerst nog over na te denken... Je kan toch normaal reageren of heb je ergens problemen mee vandaag?Tuurlijk ga je er over nadenken. Om het dan toch te doen. Wat ikwilhetikwilhetikwilhet!
quote:kaatje_85 schreef op 29 december 2009 @ 11:16:

[...]

Tuurlijk ga je er over nadenken. Om het dan toch te doen. Wat ikwilhetikwilhetikwilhet!Ja, want jij kent mij heel goed en weet precies hoe ik ben, toch?
quote:dribbel4 schreef op 29 december 2009 @ 11:07:

[...]

Dat bedoel ik Mrs Jones, en daar hoor je niemand over...

Dus omdat je niks over vuurwerk hoort, en wel over wensballonnen, mag je wensballonnen oplaten?

ohja.. hmhm
quote:dribbel4 schreef op 29 december 2009 @ 11:17:

[...]

Ja, want jij kent mij heel goed en weet precies hoe ik ben, toch?Nee en dat zou ik niet eens willen aangezien je me een heel naar, drammerig, dom persoon lijkt.
@MrsJones, sterretjes zijn veilig
@dribbel: als je die wensballon wel oplaat, zal je vast aan ons denken
@ Plious jaaaa, sterretjes!! Die zijn leuk!
Zo zo, wat een mensenkennis... Ik ga mezelf ook niet verdedigen, ik weet zelf wel beter.... gelukkig heb jij de wijsheid in pacht... Neem aan dat je dan met de jaarwisseling ook van het vuurwerk afblijft? Veel plezier nog op dit topic, ik ga niet meer verder met dit zielige geruzie.
Wat is er mis mee om een gewone ballon met helium op te laten vliegen? Of zijn de goden daar doof voor?
quote:Pilous schreef op 29 december 2009 @ 11:18:

@MrsJones, sterretjes zijn veilig Ja, want het is koudvuur....
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:Pompiedoe schreef op 29 december 2009 @ 11:22:

Wat is er mis mee om een gewone ballon met helium op te laten vliegen? Of zijn de goden daar doof voor?Of een gewone ballon beschrijven met je tekst, opblazen, niet dichtknopen en loslaten. Klaar, wens gedaan, troep opruimen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Én ik durf sterretjes af te steken
quote:dribbel4 schreef op 29 december 2009 @ 11:20:

Zo zo, wat een mensenkennis... Ik ga mezelf ook niet verdedigen, ik weet zelf wel beter.... gelukkig heb jij de wijsheid in pacht... Neem aan dat je dan met de jaarwisseling ook van het vuurwerk afblijft? Veel plezier nog op dit topic, ik ga niet meer verder met dit zielige geruzie.

Beetje gefrustreerd?

Fijne dag Dribbel

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven