Wensballon > waar te koop?

29-12-2009 10:29 93 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor oudjaarsavond ben ik op zoek naar rode - en het liefst geen opdruk en/of speciale vorm zoals bijvoorbeeld een hartje - wensballonnen / gelukslampionen / wenslantaarns / ufoballonnen / Thaise ballonnen / vliegende lampionnen of hoe je ze ook wilt noemen. Ik heb ze laatst in een folder zien staan, maar weet helaas niet meer welke... Wie weet het wel of weet in welke winkels ze te koop zijn?

Via internet zijn ze wel te vinden, maar daar bestellen vind ik een te groot risico. Gezien het feit dat het erg kort dag is, wil ik ze vandaag of morgen even in een winkel kopen.

Deze vorm vind ik het leukst:

Nee Pilous, daar gebeuren weer andere ongelukken mee,maar is wel gevaarlijk en wordt ook niet verboden.

En als wij de wensballonnen oplaten waar geen huizen zijn dan vliegen er ook geen huizen in de fik,misschien wel als je hem in een woonwijk oplaat zoals ik hier ergens las maar dat is dan ook niet echt slim...

Van die vliegvelden is wel een goede ja... gelukkig zijn die hier niet in de buurt...
quote:Pilous schreef op 29 december 2009 @ 10:58:

Dribbel: van vuurwerk vliegen huizen niet in de fik, van wensballonnen wel.Toch wel Pilous, google maar eens op "huis brand door vuurwerk"
En hoe weet jij nou , Dribbel, waar dat ding heen zweeft ?

Je kan hem op een open stuk oplaten hoor, natuurlijk, maar wie weet zweeft dat ding dan vrolijk een paar km verder wel een woonwijk of natuurgebied in.

...
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
quote:dribbel4 schreef op 29 december 2009 @ 11:02:

Nee Pilous, daar gebeuren weer andere ongelukken mee,maar is wel gevaarlijk en wordt ook niet verboden.

En als wij de wensballonnen oplaten waar geen huizen zijn dan vliegen er ook geen huizen in de fik,misschien wel als je hem in een woonwijk oplaat zoals ik hier ergens las maar dat is dan ook niet echt slim...

Van die vliegvelden is wel een goede ja... gelukkig zijn die hier niet in de buurt...Een heidebrand is niet erg?
quote:kaatje_85 schreef op 29 december 2009 @ 11:00:

[...]

Beetje overdreven en vooral ontzettend dom dat jij die dingen wel op gaat laten. Maar vooral lekker doen hoor, gelukkig weet jij precies waar die ballonnen terecht gaan komen.....sommige mensen.....

Nee, maar dan zullen ze al lang uit zijn... In bepaalde landen waaronder dus Thailand worden die dingen ontzettend vaak opgelaten... Wij hebben ze daar ook opgelaten samen met de gids nog wel, vlak bij het hotel... Niets gebeurd hoor...

Maar ja in Nederland wordt er altijd net iets moeilijker gedaan over alles!
Volgens mij ben je verplicht rekening te houden met vliegvelden die minder dan 25 km weg liggen.

Dan vallen er al een heleboel lokaties af, als je ook rekening houdt met woonwijken.
quote:dribbel4 schreef op 29 december 2009 @ 11:04:

[...]

Nee, maar dan zullen ze al lang uit zijn... In bepaalde landen waaronder dus Thailand worden die dingen ontzettend vaak opgelaten... Wij hebben ze daar ook opgelaten samen met de gids nog wel, vlak bij het hotel... Niets gebeurd hoor...

Maar ja in Nederland wordt er altijd net iets moeilijker gedaan over alles!En niet voor niks. Ben er maar blij om.
Ja, dat vind ik echt.
quote:Pilous schreef op 29 december 2009 @ 10:58:

Dribbel: van vuurwerk vliegen huizen niet in de fik, van wensballonnen wel.Ow.... das rot voor een kennis van me wiens rieten dak volledig afgefikt is door een vuurpijl
quote:borodini schreef op 29 december 2009 @ 11:04:

En hoe weet jij nou , Dribbel, waar dat ding heen zweeft ?

Je kan hem op een open stuk oplaten hoor, natuurlijk, maar wie weet zweeft dat ding dan vrolijk een paar km verder wel een woonwijk of natuurgebied in.

...Nee Boro, je leest niet goed, Dribbel heeft het in Thailand ook gedaan, nou dan is het natuurlijk haske veilig.....en ja, voor je bruiloft moet ook alles wijken weetjewel, zelfs als dat inhoudt dat er misschien wel een huis/bos/stuk grond of wat dan ook in de fik gaat....
quote:MrsJones schreef op 29 december 2009 @ 11:02:

[...]

Toch wel Pilous, google maar eens op "huis brand door vuurwerk"Dat bedoel ik Mrs Jones, en daar hoor je niemand over...

[...]

Ja nou. Gelukkig maar. Sorry dat ik het zeg maar ik vind je een beetje dommig overkomen. (ik wil het ik wil het ik wil het!)

In thailand gaan ze met heel veel dingen anders om dan in Nederland. Maar of dat ook goed is........?
quote:kaatje_85 schreef op 29 december 2009 @ 11:06:

[...]

Nee Boro, je leest niet goed, Dribbel heeft het in Thailand ook gedaan, nou dan is het natuurlijk haske veilig.....en ja, voor je bruiloft moet ook alles wijken weetjewel, zelfs als dat inhoudt dat er misschien wel een huis/bos/stuk grond of wat dan ook in de fik gaat....beetje gefrustreerd?
* en om nog maar niet te spreken van de hele woonwijk in Enschede die weggeblazen en gefikt werd door vuurwerk maar das een hele andere discussie ;-p *

[...]

Tja, met russisch roulette gebeurt over het algemeen ook niet veel, maar dat is nog geen reden om het dus maar te proberen.

En jij laat dat ding op in Thailand, je draait je om en hebt geen idee wat er een kilometer verder op gebeurt. 'Dus' is er ook niks gebeurd...
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:dribbel4 schreef op 29 december 2009 @ 11:07:

[...]

Dat bedoel ik Mrs Jones, en daar hoor je niemand over...

Pardon?

We hadden het hier toch over wensballonnen?

Ben ik nu zo slim of....
brand door vuurpijl:

[...]

beetje gefrustreerd?Ja als domme mensen zoals jij ondanks alle waarschuwingen van o.a. politie en brandweer van zulke domme acties moeten uithalen, alleen omdat het jou zo leuk lijkt. Beetje egoistisch.

[...]

beetje gefrustreerd?Misschien is er iemand een beetje gefrustreerd ja...om de harde kop van een ander hier.
hilversum -

De brandweer Gooi en Vechtstreek maakt zich grote zorgen over de trendy Thaise wensballon. De enorme vliegende lampionnen worden in de regio snel populair. ,,Je hebt er geen controle over, zo'n ding kan brand veroorzaken. Op daken, maar ook in de natuur'', zegt sectorcommandant Jaap Weijermans.

De Thaise ballon is dit weekeinde in opspraak geraakt door de brand die in Loosdrecht een villa met rieten kap heeft verwoest. Op de avond van de brand zijn vanaf het aangrenzende feestterrein een of meer Thaise ballonnen opgelaten. Stichting Sloep, verantwoordelijk voor de festiviteiten, legde zelf direct de link. Zaterdag is een verklaring afgelegd bij de politie. Die is nog bezig met het onderzoek.

De jaarlijkse feest- en herdenkingsweek werd onmiddellijk afgeblazen. Een pijnlijke beslissing. ,,Maar hoe kun je doorgaan met feestvieren als het huis van de buurman in de as ligt en er een mogelijk verband is met feestgangers?'', zegt Sloep-voorzitter Bart ten Herkel.

De Thaise ballon staat ook wel bekend als ufo-, wens- of geluksballon/lantaarn. ,,Heel gepast om er een met lieve teksten op te laten na een overlijden'', weet Boudewien Brasser van de Lionsclub Loosdrecht, die komende zaterdag met wenslantaarns de boer op gaat voor het goede doel. ,,Het is iets nieuws. Schitterend om te zien.'' De Lions hebben voor een duidelijke handleiding gezorgd. ,,Je mag hem niet oplaten bij meer dan windkracht twee en ook niet bij extreem droog weer of bij bomen en gebouwen.'' Joy's Woon- en Cadeau-accessoires in Loosdrecht verkoopt de zweefflampionnen steeds meer, zegt een woordvoerster.

Er gaan naar aanleiding van de brand in Loosdrecht stemmen op om de Thaise ballon te verbieden, maar dat wordt volgens brandweercommandant Weijermans lastig. ,,Dat zal landelijk opgepakt moeten worden, denk ik. Belangrijk is dat mensen beseffen dat die dingen gevaarlijk zijn. Niet alleen bij rieten kappen, ze kunnen net zo goed op andere daken brand veroorzaken, en in de droge natuur. Het is open vuur met een omhulsel van gewoon, brandbaar papier. Waait-ie scheef, dan komt het ding als fakkel naar beneden.''
quote:whopper schreef op 29 december 2009 @ 11:07:

[...]

Ja nou. Gelukkig maar. Sorry dat ik het zeg maar ik vind je een beetje dommig overkomen. (ik wil het ik wil het ik wil het!)

In thailand gaan ze met heel veel dingen anders om dan in Nederland. Maar of dat ook goed is........?Tuurlijk niet... En dat heeft niets met dom te maken, ik vind alleen dat sommige mensen ontzettend onnodig heftig kunnen reageren en probeer alleen maar te zeggen dat er veel dingen gevaarlijk zijn waar je ook niemand over hoort. Het is zeker niet zo dat voor ons trouwen alles moet wijken en ik het niet erg zou vinden als er iets door ons in de fik gaat... Ik zal me er echt eerst nog wat beter in verdiepen voor het zover is...
nou, ik ben het gekibbel zat (dus ik ga maar). Die dingen (zowel wensballonnen, als vuurwerk) zijn levensgevaarlijk. Door mij worden ze dan ook beiden niet gekocht. Ik hoop door anderen ook niet.
doe geen moeite boro, er is geen redding meer voor Dribbeltje. Die heeft gewoon schijt aan alles. Typisch gevalletje van dik bord voor d'r kop.
LTO Noord provincie Utrecht vraagt burgers om terughoudend te zijn met het oplaten van zogenaamde wensballonnen. Deze ballonnen landen regelmatig in een weiland of maïsperceel, waar vervolgens het in de ballon verwerkte ijzerdraad niet door de hakselaar wordt herkend en in het ruwvoer van de koeien terecht komt.

Wensballonnen zijn lichte constructies van ijzerdraad en papier, waarin een waxinelichtje wordt aangestoken. Door de warme lucht stijgt de ballon op en komt pas een heel eind verder weer terug op de grond. Daar landt de ballon buiten het zicht van een ieder in een weiland of een maïsperceel. Het hierin verwerkte dunne ijzerdraad wordt echter niet door een hakselaar herkent. Dat is niet nadelig voor de landbouwmachine, maar geeft wel grote problemen als dit in het ruwvoer van de koeien terechtkomt.

Ook wijst LTO Noord provincie Utrecht op het brandgevaar van de wensballonnen. Er zijn al meldingen van leden binnen gekomen waar een wensballon op een rieten dak van een boerderij terecht is gekomen. Dat geeft brandgevaar, omdat de ballon kan ook naar beneden kan komen nadat het papier vlam heeft gevat.

Om deze redenen doet LTO Noord een oproep aan de burgers om zeer voorzichtig te zijn met het oplaten van wensballonnen. Het provinciaal bestuur van LTO Noord Utrecht brengt het probleem ook onder de aandacht bij de gemeentebesturen in de provincie Utrecht. Aan de gemeenten wordt gevraagd de burgers te wijzen op de risico’s van het oplaten van wensballonnen en enigszins terughoudend te zijn met het verlenen van vergunningen hiervoor.
quote:MrsJones schreef op 29 december 2009 @ 11:11:

nou, ik ben het gekibbel zat (dus ik ga maar). Die dingen (zowel wensballonnen, als vuurwerk) zijn levensgevaarlijk. Door mij worden ze dan ook beiden niet gekocht. Ik hoop door anderen ook niet.Fijn ( en dat meen ik )

[...]

Nederland is iets dichtbevolkter?

Tikkie kortzichtig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven