Wie houdt er nog meer niet van festivals?
dinsdag 1 juli 2025 om 13:16
Soms heb ik het gevoel dat ik de enige ben die er niet van houdt.
Maar ik vind het vreselijk. Ik ben echt geen festivalliefhebber. Ik hou niet van veel mensen bij elkaar, van lawaai en hitte......en ik ben geen muziekliefhebber. Tenminste, niet van dat soort muziek die op festivals wordt gespeeld.
Je hebt meestal nergens schaduw, een drankje schijnt er vreselijk duur te zijn en je kunt elkaar denk ik slecht verstaan. Bovendien ben je zo een paar honderd euro armer.b
Ik ga veeeeeeel liever naar het zwembad of zit liever in de tuin in de schaduw of bij de ventilator en boek te lezen.
Wie houdt er nog meer niet van?
Maar ik vind het vreselijk. Ik ben echt geen festivalliefhebber. Ik hou niet van veel mensen bij elkaar, van lawaai en hitte......en ik ben geen muziekliefhebber. Tenminste, niet van dat soort muziek die op festivals wordt gespeeld.
Je hebt meestal nergens schaduw, een drankje schijnt er vreselijk duur te zijn en je kunt elkaar denk ik slecht verstaan. Bovendien ben je zo een paar honderd euro armer.b
Ik ga veeeeeeel liever naar het zwembad of zit liever in de tuin in de schaduw of bij de ventilator en boek te lezen.
Wie houdt er nog meer niet van?
dinsdag 1 juli 2025 om 15:04
Klopt hoor...en ik ben op een leeftijd dat ik denk, lekker jammer dan joh..zolang ik mensen met mijn mening en keuzes geen pijn doe bepaal ik het lekker zelf.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
dinsdag 1 juli 2025 om 15:04
Wat me opvalt, is het groot aantal festivals tegenwoordig. Naar een festival gaan hoort nu gewoon bij het uitgaansleven, vroeger zat je toch meer aan de alternatieve kant.
Ik ga nog wel heel af en toe, en ik ging/ga vooral voor de muziek. Ik hou van metal/rock/alternatief, en op zulke festivals is de sfeer ook heel fijn. Omdat je met gelijkgestemden bent (metalheads kom je "in het wild" niet zo vaak tegen). Ik ben bij bijna alle grote festivals in Europa geweest. Torhout/Werchter, Glastonbury, Rock am Ring, en Pinkpop. Parkpop natuurlijk. Fortarock, Dynamo Open Air, Fields of Rock, Wacken, Monsters of rock en heel veel kleinschalige progfestivals.
Wat ik nooit heb gedaan, is op de festivalcamping staan. Ik hou van mijn rust en wil 's nachts gewoon kunnen slapen. Ook nooit drugs gebruikt of bezopen rondgelopen. De muziek was het belangrijkste.
Dus ja, ik hou ervan. Maar er zullen genoeg mensen zijn die het niks vinden. Is ook prima, toch.
Ik ga nog wel heel af en toe, en ik ging/ga vooral voor de muziek. Ik hou van metal/rock/alternatief, en op zulke festivals is de sfeer ook heel fijn. Omdat je met gelijkgestemden bent (metalheads kom je "in het wild" niet zo vaak tegen). Ik ben bij bijna alle grote festivals in Europa geweest. Torhout/Werchter, Glastonbury, Rock am Ring, en Pinkpop. Parkpop natuurlijk. Fortarock, Dynamo Open Air, Fields of Rock, Wacken, Monsters of rock en heel veel kleinschalige progfestivals.
Wat ik nooit heb gedaan, is op de festivalcamping staan. Ik hou van mijn rust en wil 's nachts gewoon kunnen slapen. Ook nooit drugs gebruikt of bezopen rondgelopen. De muziek was het belangrijkste.
Dus ja, ik hou ervan. Maar er zullen genoeg mensen zijn die het niks vinden. Is ook prima, toch.
To the end of my days; I will follow.
dinsdag 1 juli 2025 om 15:06
Is toch logisch? Iemand die niks lust nodig je toch ook niet uit in een sterrenrestaurant? Ieder zijn voorkeuren.
dinsdag 1 juli 2025 om 15:08
Volgens mij wijk je helemaal niet af van de norm, dat maak je er zelf van. Het merendeel van de mensen geeft niets om festivals. Maar als jij tegen liefhebbers gaat zitten mopperen op festivals, ja dat zal misschien niet goed vallen. Sowieso is het leuker om te praten over dat waar je wël van houdt.
dinsdag 1 juli 2025 om 15:10
Ach ik werd nog vaak genoeg uitgenodigd voor zo'n Hollands feest/ festival/ toppers whatever. Dat haat ik dus echt intens. Dan werd er gezegd: jamaar met een biertje erbij wordt het wel gezellig. NEE, ik haat het.
Andere festivals heb ik dat gevoel niet zo sterk, maar heb er dus ook niet enorm veel mee. Soms is iets kleinschaligs wel leuk.
Andere festivals heb ik dat gevoel niet zo sterk, maar heb er dus ook niet enorm veel mee. Soms is iets kleinschaligs wel leuk.
dinsdag 1 juli 2025 om 15:11
Het schijnt ook dat clubs/concertzalen daar mee zitten. Die hebben te maken met toenemende concurrentie van festivals en kunnen vanaf mei lastiger programmeren. Zowel bezoekers als artiesten geven de voorkeur aan festivals.
dinsdag 1 juli 2025 om 15:12
Oh ja, de Toppers en Hazes enzo trek ik ook niet. Verschrikkelijk. Ook met een biertje erbij.TinyTiny schreef: ↑01-07-2025 15:10Ach ik werd nog vaak genoeg uitgenodigd voor zo'n Hollands feest/ festival/ toppers whatever. Dat haat ik dus echt intens. Dan werd er gezegd: jamaar met een biertje erbij wordt het wel gezellig. NEE, ik haat het.
dinsdag 1 juli 2025 om 15:13
Dat lijkt me vanzelfsprekend, dat is voor beide partijen niet leuk. Maar ik denk wel dat veel mensen bij gezelligheid in eerste instantie wel vaak aan uitgaansgelegenheden en festivals denken. Of misschien is dat laagdrempeliger als mensen 15-25 zijn? Want wat ik wel merkte is dat de mensen die samen naar festivallen zijn gegaan of een gedeeld uitgaansverleden hebben elkaar ook sneller vragen voor ander soort gelegenheden en uitstapjes. Weekendje weg, terrasje doen, ergens samen eten. Het werkt dan misschien verbindend. Terwijl ik dat soort dingen wél heel leuk vind (in een groepje en 1 op 1) maar dat kwam bij mij allemaal pas veel later op gang terwijl ik vroeger wel eens jaloers toekeek als ze met een groepje eerst naar Pinkpop waren geweest maar een maand later een weekendje Rome deden. Alsof je daar dan ook niet meer gezellig genoeg voor was of er niet meer helemaal bij hoorde. Ach ja. Is allemaal wel goedgekomen. Maar ik denk wel dat ik vroeger bekend stond als "die saaie die niks leuk vindt."
dala wijzigde dit bericht op 01-07-2025 15:14
0.24% gewijzigd
dinsdag 1 juli 2025 om 15:14
Misschien gaan bezoekers liever naar een festival omdat dat relatief goedkoper is dan naar een enkel optreden?
To the end of my days; I will follow.
dinsdag 1 juli 2025 om 15:16
Als iemand geen zin heeft in een festival en aankomt met allemaal argumenten (te warm, teveel mensen, te duur etc), dan ga ik liever naar Rome met mensen die zonder morren ook naar een festival meegaan. Want dat zijn gelijkgestemden.Dala schreef: ↑01-07-2025 15:13Dat lijkt me vanzelfsprekend, dat is voor beide partijen niet leuk. Maar ik denk wel dat veel mensen bij gezelligheid in eerste instantie wel vaak aan uitgaansgelegenheden en festivals houden. Of misschien is dat laagdrempeliger als mensen 15-25 zijn? Want wat ik wel merkte is dat de mensen die samen naar festivallen zijn gegaan of een gedeeld uitgaansverleden hebben elkaar ook sneller vragen voor ander soort gelegenheden en uitstapjes. Weekendje weg, terrasje doen, ergens samen eten. Het werkt dan misschien verbindend. Terwijl ik dat soort dingen wél heel leuk vind (in een groepje en 1 op 1) maar dat kwam bij mij allemaal pas veel later op gang terwijl ik vroeger wel eens jaloers toekeek als ze met een groepje eerst naar Pinkpop waren geweest maar een maand later een weekendje Rome deden. Alsof je daar dan ook niet meer gezellig genoeg voor was of er niet meer helemaal bij hoorde. Ach ja. Is allemaal wel goedgekomen. Maar ik denk wel dat ik vroeger bekend stond als "die saaie die niks leuk vindt."
Want misschien is het in Rome ook wel warm, Of duur. Of wil je daar naar uitgaansgelegenheid.
dinsdag 1 juli 2025 om 15:17
dinsdag 1 juli 2025 om 15:18
Artiesten hebben door spotify en dergelijke veel meer noodzaak aan festivals en concerten. Ze moeten de live ervaring verkopen, want aan de andere verkoop verdien je veel minder tegenwoordig.
dinsdag 1 juli 2025 om 15:20
Ik heb het over concerten versus festivals. Dat zijn beide live-ervaringen. Dus ik weet niet wat je met 'die andere verkoop' bedoelt. Over cd's gaat deze discussie toch niet?
dinsdag 1 juli 2025 om 15:23
Helder. Minste kans op gemor inderdaad. Het zou denk ik kunnen kloppen. Niet per se "te duur", maar de manier van invullen (uitgaan bijvoorbeeld) of de locatie waar je verblijft (jeugdherberg te druk/vies vinden en in een hotel willen) of 's avonds gaat eten (goedgekleed een restaurant opzoeken vs slice pizza in een park eten tussen alle andere jongeren). Het zal er inderdaad mee te maken hebben dat ze in mij geen gelijkgestemde zagen.Paradise schreef: ↑01-07-2025 15:16Als iemand geen zin heeft in een festival en aankomt met allemaal argumenten (te warm, teveel mensen, te duur etc), dan ga ik liever naar Rome met mensen die zonder morren ook naar een festival meegaan. Want dat zijn gelijkgestemden.
Want misschien is het in Rome ook wel warm, Of duur. Of wil je daar naar uitgaansgelegenheid.
dinsdag 1 juli 2025 om 15:26
Ik was eens met iemand die alles duur vond en zich daar de hele dag over op zat te winden. Toen heb ik ook gezegd, ophouden nu, als je 5x bij iets moet zeggen dat het duur is, dan leef je misschien gewoon in het verleden. Dit kost het en daar heb je je bij neer te leggen. Van mij hoef je niets te kopen, maar houd je mond over wat ik koop, want ik ga wel gewoon lekker eten en drinken hier.
dinsdag 1 juli 2025 om 15:29
En dat is wel lullig als je er anders instaat.Dala schreef: ↑01-07-2025 15:23Helder. Minste kans op gemor inderdaad. Het zou denk ik kunnen kloppen. Niet per se "te duur", maar de manier van invullen (uitgaan bijvoorbeeld) of de locatie waar je verblijft (jeugdherberg te druk/vies vinden en in een hotel willen) of 's avonds gaat eten (goedgekleed een restaurant opzoeken vs slice pizza in een park eten tussen alle andere jongeren). Het zal er inderdaad mee te maken hebben dat ze in mij geen gelijkgestemde zagen.
Maar toen ik jong was ging eigenlijk iedereen in mijn kring wel naar alles mee. Niet altijd iedereen, maar als ze niet gingen was dat niet omdat het niet leuk was.
Als je jong bent is uitgaan toch een belangrijke bezigheid. Je bent dan nog aan het ontdekken en wilt erop uit. En zo'n festival was een mooi moment om met een grotere groep te gaan. Voor ieder wat wils op een festival.
Als je jong bent is uitgaan belangrijker dan andere waarden in het leven die op latere leeftijd meer een rol gaan spelen.
dinsdag 1 juli 2025 om 15:29
Te duur vind ik ook een verschrikkelijk argument. Die zul je mij ook niet horen gebruiken. Nergens voor. Te duur is bovendien vrijwel altijd: ik vond het toch al niks.pina schreef: ↑01-07-2025 15:26Ik was eens met iemand die alles duur vond en zich daar de hele dag over op zat te winden. Toen heb ik ook gezegd, ophouden nu, als je 5x bij iets moet zeggen dat het duur is, dan leef je misschien gewoon in het verleden. Dit kost het en daar heb je je bij neer te leggen. Van mij hoef je niets te kopen, maar houd je mond over wat ik koop, want ik ga wel gewoon lekker eten en drinken hier.
dinsdag 1 juli 2025 om 15:37
Ik kan me inderdaad heel moeilijk voorstellen dat iemand helemaal niet/nooit naar muziek wil luisteren. Dat is in mijn oren hetzelfde als zeggen: ik eet nooit. Want er zijn zoveel genres en muziek betekent echt veel voor me. Ja, uit de bol gaan soms en keihard dansen, maar ook therapeutisch in mijn uppie 1 plaat over en over en over luisteren tot ik uitgehuild ben. Of lekker relaxen met een zacht deuntje.
Ik ga naar festivals, maar met wie ik ga luistert erg nauw. Ik wil bijvoorbeeld met iemand gaan die ook oprecht van muziek houdt, dus niet iemand die gaat om te zuipen en te ouwehoeren. Iemand die een brede smaak heeft, dus niet vastzit aan één bepaalde band. Iemand die mijn festivalstijl heeft (vroeger was dat: vooraan beuken in de moshpit en nu meer lekker relax met wat ruimte om me heen en misschien wat vaker zitten tussendoor). En vooral: geen gemiep. Ja het kan heet zijn, het kan ook regenen en je poncho is kapot en de dixie is vies en je hamburger koste een halve hypotheek. Deal with it!
Liever nog ga ik alleen dan met de foute mensen. Maar dat geldt wel voor bijna alles in mijn leven
Ik ga naar festivals, maar met wie ik ga luistert erg nauw. Ik wil bijvoorbeeld met iemand gaan die ook oprecht van muziek houdt, dus niet iemand die gaat om te zuipen en te ouwehoeren. Iemand die een brede smaak heeft, dus niet vastzit aan één bepaalde band. Iemand die mijn festivalstijl heeft (vroeger was dat: vooraan beuken in de moshpit en nu meer lekker relax met wat ruimte om me heen en misschien wat vaker zitten tussendoor). En vooral: geen gemiep. Ja het kan heet zijn, het kan ook regenen en je poncho is kapot en de dixie is vies en je hamburger koste een halve hypotheek. Deal with it!
Liever nog ga ik alleen dan met de foute mensen. Maar dat geldt wel voor bijna alles in mijn leven

Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.â€
dinsdag 1 juli 2025 om 15:37
Het is wel fijn als je jong bent en je kunt een beetje experimenteren met verschillende vormen van dat uitgaan. Ik was er zo een die zei "ik hou niet van uitgaan". Waar ik woonde ging iedereen naar "de disco". Dat was uitgaan. Toen ik 17 was verhuisden we, veranderde ik van school en ging bijna iedereen uit mijn klas naar "kroegjes" (en soms meerdere op een avond). Dat vond ik wel leuk. Nog steeds niet voor iedere vrijdagavond maar ik kon daar wel het plezier van uitgaan inzien.Paradise schreef: ↑01-07-2025 15:29En dat is wel lullig als je er anders instaat.
Maar toen ik jong was ging eigenlijk iedereen in mijn kring wel naar alles mee. Niet altijd iedereen, maar als ze niet gingen was dat niet omdat het niet leuk was.
Als je jong bent is uitgaan toch een belangrijke bezigheid. Je bent dan nog aan het ontdekken en wilt erop uit. En zo'n festival was een mooi moment om met een grotere groep te gaan. Voor ieder wat wils op een festival.
Als je jong bent is uitgaan belangrijker dan andere waarden in het leven die op latere leeftijd meer een rol gaan spelen.
Of een festival "voor ieder wat wils" is, weet ik niet. Je moet daar denk ik ook wel een type voor zijn, maar het zal wellicht voor velen toch wel redelijk laagdrempelig zijn.
dinsdag 1 juli 2025 om 15:41
Natuurlijk niet. Waarom mag je niet schrikken van de idioot hoge prijs van een biertje op een festival? Terwijl je dat misschien totaal niet verwacht had?
huismuis
dinsdag 1 juli 2025 om 15:43
Ik ben volgens mij te oud om het leuk te vinden, en toen ik jong was trok het me op zich ook niet zo. Ik hou wel van muziek maar niet in zo’n setting. Wat nog het dichtst in de buurt van een festival komt, wat ik wel leuk vond, is de parade die elk jaar wordt georganiseerd. Ik heb daar ooit, volgens mij was het 2008 of 2009, met mijn grote liefde, een prachtige avond beleefd.
dinsdag 1 juli 2025 om 15:44
Maar trouwens: het is soms ook de hel hoor, niemand is toch gek op lange rijen, vieze wc's, overal wachten, halflauw eten met een bamboe spork, derdegraads zonverbrand of als een verzopen kip rondlopen, lawaai op de camping en luide bezopen mensen.
Staat tegenover: het geluid van een meezingende mensenmassa, de ondergaande zon terwijl je staat te genieten van je favoriete band, de ongelooflijke sfeer vlak voor een podium, de nieuwe mensen die je leert kennen, de vrolijke gezichten om je heen, dansen tot je je voeten niet meer voelt.
Volgens mij is het lastig om het op latere leeftijd nog te gaan leren appreciëren als je het in je jeugd nooit hebt gedaan. Met ouder worden wegen de nadelen immers meer door: pijn aan je rug, pijn aan je voeten, behoefte aan een fatsoenlijk bed en misschien gewoon ook wat minder interesse in nieuwe bands of artiesten.
Staat tegenover: het geluid van een meezingende mensenmassa, de ondergaande zon terwijl je staat te genieten van je favoriete band, de ongelooflijke sfeer vlak voor een podium, de nieuwe mensen die je leert kennen, de vrolijke gezichten om je heen, dansen tot je je voeten niet meer voelt.
Volgens mij is het lastig om het op latere leeftijd nog te gaan leren appreciëren als je het in je jeugd nooit hebt gedaan. Met ouder worden wegen de nadelen immers meer door: pijn aan je rug, pijn aan je voeten, behoefte aan een fatsoenlijk bed en misschien gewoon ook wat minder interesse in nieuwe bands of artiesten.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.â€

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in