Wie houdt er nog meer niet van festivals?
dinsdag 1 juli 2025 om 13:16
Soms heb ik het gevoel dat ik de enige ben die er niet van houdt.
Maar ik vind het vreselijk. Ik ben echt geen festivalliefhebber. Ik hou niet van veel mensen bij elkaar, van lawaai en hitte......en ik ben geen muziekliefhebber. Tenminste, niet van dat soort muziek die op festivals wordt gespeeld.
Je hebt meestal nergens schaduw, een drankje schijnt er vreselijk duur te zijn en je kunt elkaar denk ik slecht verstaan. Bovendien ben je zo een paar honderd euro armer.b
Ik ga veeeeeeel liever naar het zwembad of zit liever in de tuin in de schaduw of bij de ventilator en boek te lezen.
Wie houdt er nog meer niet van?
Maar ik vind het vreselijk. Ik ben echt geen festivalliefhebber. Ik hou niet van veel mensen bij elkaar, van lawaai en hitte......en ik ben geen muziekliefhebber. Tenminste, niet van dat soort muziek die op festivals wordt gespeeld.
Je hebt meestal nergens schaduw, een drankje schijnt er vreselijk duur te zijn en je kunt elkaar denk ik slecht verstaan. Bovendien ben je zo een paar honderd euro armer.b
Ik ga veeeeeeel liever naar het zwembad of zit liever in de tuin in de schaduw of bij de ventilator en boek te lezen.
Wie houdt er nog meer niet van?
dinsdag 1 juli 2025 om 15:48
Vreemd genoeg werd ik bij mijn uitgaans/festival-ervaringen daar nog véél verdrietiger van. Echt ik kan me voor een avond echt wel heen zitten over lange rijen, vieze wc's en te dure hamburgers. Maar te veel vrolijkheid, verbondenheid, gezang en gedans en ik wil wég. Is een heel rare gewaarwording en ervaring die ik niet kan verklaren.belgali schreef: ↑01-07-2025 15:44Maar trouwens: het is soms ook de hel hoor, niemand is toch gek op lange rijen, vieze wc's, overal wachten, halflauw eten met een bamboe spork, derdegraads zonverbrand of als een verzopen kip rondlopen, lawaai op de camping en luide bezopen mensen.
Staat tegenover: het geluid van een meezingende mensenmassa, de ondergaande zon terwijl je staat te genieten van je favoriete band, de ongelooflijke sfeer vlak voor een podium, de nieuwe mensen die je leert kennen, de vrolijke gezichten om je heen, dansen tot je je voeten niet meer voelt.
Volgens mij is het lastig om het op latere leeftijd nog te gaan leren appreciëren als je het in je jeugd nooit hebt gedaan. Met ouder worden wegen de nadelen immers meer door: pijn aan je rug, pijn aan je voeten, behoefte aan een fatsoenlijk bed en misschien gewoon ook wat minder interesse in nieuwe bands of artiesten.
dinsdag 1 juli 2025 om 15:54
Je hoeft toch niet met een grote groep naar festivals? En er zijn ook plekken met rustige muziek. Maar mensen die alleen diepgaande gesprekken willen zonder muziek of andere activiteiten kosten de meeste mensen veel energie. Ik ga naar tal van evenementen. En tussendoor, vooraf of achteraf heb ik genoeg tijd om rustig bij te praten. Maar dat hoeft niet uren. Zo'n vriend heb ik ook. Altijd 1 op 1 bij iemand thuis. Heel leuk. Maar na een paar uur ben ik leeg.apiejapie schreef: ↑01-07-2025 14:58Dit vind ik altijd zo jammer. Zodra je wat introvert bent, liever 1 op 1 afspreekt omdat je dan meer de diepte in kunt dan met de drukte van een groep, je het onrustig vindt dat er steeds harde muziek op de achtergrond meedraait, oh en er ook niet van houdt om alcohol te drinken, word je vaak al meteen als ongezellig en niet sociaal neer gezet. Voor mij zit sociaal en gezellig veel meer in: echt naar anderen kunnen luisteren en verbindingen onderling zoeken, elkaar helpen, samen lachen, en nog honderd dingen meer. Mensen mogen wat mij betreft best af van het idee dat als je niet van grote groepen bent en drukte, dat je dan maar saai/niet sociaal bent.
Iemand die (zoals to) bij alles roept teveel lawaai, te druk, veel te duur etc. Die nodig je minder uit. Extraverte mensen doen alles wat jij ook noemt.
dinsdag 1 juli 2025 om 15:55
oh, maar ik kan de keren dat ik gejankt heb van oprechte emotie op een festival niet eens meer tellen ... verdrietig zijn herken ik dus ook welDala schreef: ↑01-07-2025 15:48Vreemd genoeg werd ik bij mijn uitgaans/festival-ervaringen daar nog véél verdrietiger van. Echt ik kan me voor een avond echt wel heen zitten over lange rijen, vieze wc's en te dure hamburgers. Maar te veel vrolijkheid, verbondenheid, gezang en gedans en ik wil wég. Is een heel rare gewaarwording en ervaring die ik niet kan verklaren.
maar dan meer omdat ik dan melancholisch denk aan alle andere dagen waarop mensen zo tegenover mekaar lijken te staan of denk aan al die plekken op de wereld waar het zo kut is nu
en ik heb het niet over de verplichte jolige "meezing" momenten - soms gebeuren er gewoon echte dingen die me raken / of een tekst komt opeens eens harder binnen dan al de andere keren dat ik hem heb gehoord
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.â€
dinsdag 1 juli 2025 om 16:02
Waarom vind je dat een vreselijk argument?
Niet iedereen heeft een paar honderd euro liggen voor een festival.
dinsdag 1 juli 2025 om 16:04
Maar dan ervaar jij de emotie (ondanks dat het ook een verdrietige of ontroerende emotie) is wel als iets positiefs verbindends vermoed ik.belgali schreef: ↑01-07-2025 15:55oh, maar ik kan de keren dat ik gejankt heb van oprechte emotie op een festival niet eens meer tellen ... verdrietig zijn herken ik dus ook wel
maar dan meer omdat ik dan melancholisch denk aan alle andere dagen waarop mensen zo tegenover mekaar lijken te staan of denk aan al die plekken op de wereld waar het zo kut is nu
en ik heb het niet over de verplichte jolige "meezing" momenten - soms gebeuren er gewoon echte dingen die me raken / of een tekst komt opeens eens harder binnen dan al de andere keren dat ik hem heb gehoord
dinsdag 1 juli 2025 om 16:06
sprokkelientje schreef: ↑01-07-2025 15:04Klopt hoor...en ik ben op een leeftijd dat ik denk, lekker jammer dan joh..zolang ik mensen met mijn mening en keuzes geen pijn doe bepaal ik het lekker zelf.
Ja ik ook. Ik doe niet (meer) mee met de meute omdat men mij anders saai vindt.
dinsdag 1 juli 2025 om 16:07
Nou ja, omdat diegene die er héél erg graag naartoe wil hetzelfde bedrag neer moet leggen, maar dat wel doet want die wil gewoon ontzettend graag.
Dus duur vind ik eigenlijk geen argument voor dingen die je toch al niet zo graag wil.
Het kan op zich wel een reden zijn voor iemand die toch graag wil om uiteindelijk niet te gaan maar dat is dan meer: momenteel niet genoeg geld ervoor hebben.
dinsdag 1 juli 2025 om 16:09
Heel herkenbaar!Dala schreef: ↑01-07-2025 15:48Vreemd genoeg werd ik bij mijn uitgaans/festival-ervaringen daar nog véél verdrietiger van. Echt ik kan me voor een avond echt wel heen zitten over lange rijen, vieze wc's en te dure hamburgers. Maar te veel vrolijkheid, verbondenheid, gezang en gedans en ik wil wég. Is een heel rare gewaarwording en ervaring die ik niet kan verklaren.
Festivals ga ik sowieso niet heen, maar heb dat bij concerten. Voel me altijd in een soort observeer modus en word heel verdrietig en ongelukkig van mensen die helemaal mee (kunnen) gaan in zo’n sfeer.
Voel me altijd een buitenstaander.
dinsdag 1 juli 2025 om 16:14
Ja, dat gevoel idd.
dinsdag 1 juli 2025 om 16:16
Ik hou ook niet van festivals en heb eigenlijk niks met muziek, zet bijna nooit muziek op. Vinden mensen inderdaad raar.
dinsdag 1 juli 2025 om 16:21
Als ik middenin de massa sta vind ik er ook niet veel aan. Mensen duwen, blokkeren het zicht, houden constant hun telefoon omhoog of zingen en schreeuwen zo hard mee dat je de artiest niet meer hoort. Ik ga (ging) voor de ervaring op de eerste rij, met niemand anders dan de artiest voor me. Dat is voor mij de ultieme concertervaring.
huismuis
dinsdag 1 juli 2025 om 16:26
evelien2010 schreef: ↑01-07-2025 15:54Je hoeft toch niet met een grote groep naar festivals? En er zijn ook plekken met rustige muziek. Maar mensen die alleen diepgaande gesprekken willen zonder muziek of andere activiteiten kosten de meeste mensen veel energie. Ik ga naar tal van evenementen. En tussendoor, vooraf of achteraf heb ik genoeg tijd om rustig bij te praten. Maar dat hoeft niet uren. Zo'n vriend heb ik ook. Altijd 1 op 1 bij iemand thuis. Heel leuk. Maar na een paar uur ben ik leeg.
Iemand die (zoals to) bij alles roept teveel lawaai, te druk, veel te duur etc. Die nodig je minder uit. Extraverte mensen doen alles wat jij ook noemt.
Je brengt het lekker stellig, maar is dat wel zo? Jij houdt niet van urenlang kletsen en waarschijnlijk heb je vooral mensen om je heen die net als jij houden van festivals en mensen om je heen en dan kan het lijken dat je onderdeel bent van een meerderheid. In het echte leven denk ik het aardig gelijk is verdeeld.
dinsdag 1 juli 2025 om 16:29
Jeetje, dit had ik dus ook vroeger.
Kon me zo alleen voelen ondanks dat ik met vrienden was. Heel naar gevoel
Frankly my dear, I don"t give a damn
dinsdag 1 juli 2025 om 16:44
Vooraf kan ik me er wat bij voorstellen, dat je een afweging maakt. Maar we zijn er nu, dus dan geen gezeur graag, het is wat het is. Dit is wat dingen op een festival in 2025 kosten. De dagen van gratis naar beach pop in 2001 liggen achter ons.
dinsdag 1 juli 2025 om 16:47
Daar geef ik ook niks om nee. Maar op Total loss festival staan geen lange rijen, vieze wc’s vallen ook wel mee, halflauw eten heb ik ook nog niet gehad en ik heb nog geen bamboe spork kunnen ontdekken daar. Ik sta meestal in de schaduw en tot nu toe was het altijd mooi weer. Ik smeer me ook in, dus geen derdegraads brandwonden en er is geen camping en de luide bezopen mensen heb ik denk ik altijd kunnen ontwijken. Bovendien ben ik zelf altijd luid (en niet bezopen, want meestal de bob)

dinsdag 1 juli 2025 om 16:48
Het obeserveren herken ik ook zeker, zie mezelf sowieso vaak als een toeschouwer in het leven. Maar ik vind het dan juist zo ontzettend mooi om te zien, al die mensen, en ik ben er bij. Ik loop ook heel vaak stukken alleen rond. Lekker mensen kijken.
Maar goed, ik kan dus soms al bij een filmpje denken, wat moet het daar gaaf geweest zijn.
Maar goed, ik kan dus soms al bij een filmpje denken, wat moet het daar gaaf geweest zijn.
dinsdag 1 juli 2025 om 16:50
Ja mee eens. Kan best zijn dat je even een moment hebt van *slik* maar ieder halfuur klagen zo duur als iemand een flesje cola of broodje gaat halen is gewoon irritant.
Ook op de kermis en in attractieparken die ik ook al

dinsdag 1 juli 2025 om 16:54
Een paar honderd euro?? Dat geef ik echt niet uit aan een dag festival hoor. Kaartje is €45,-, parkeren doe ik gratis. Dan nog wat drankjes en eten, ik drink geen alcohol want ben de bob dus ik kom op zo’n €30/€40 uit. Dan zit ik op hooguit €85,- voor de hele dag

En dat lentefestival wat ik eerder noemde bij slot Zeist was dus nog veeeel goedkoper. 2 Euro voor een kaartje, gratis parkeren en een ijsje en wat drinken. Met een tientje was ik wel klaar zo ongeveer

dinsdag 1 juli 2025 om 16:54
Wat ben jij aan het generaliseren zeg. Zeg dan gewoon dat jij moeite hebt met introverte mensen, dat het bij jou energie zuigt. Maar doe nou niet net alsof dat geldt voor iedereen met een uitgebreid uitgaansleven.evelien2010 schreef: ↑01-07-2025 15:54Je hoeft toch niet met een grote groep naar festivals? En er zijn ook plekken met rustige muziek. Maar mensen die alleen diepgaande gesprekken willen zonder muziek of andere activiteiten kosten de meeste mensen veel energie. Ik ga naar tal van evenementen. En tussendoor, vooraf of achteraf heb ik genoeg tijd om rustig bij te praten. Maar dat hoeft niet uren. Zo'n vriend heb ik ook. Altijd 1 op 1 bij iemand thuis. Heel leuk. Maar na een paar uur ben ik leeg.
To the end of my days; I will follow.
dinsdag 1 juli 2025 om 17:00
Nee hoor ik ook (niet meer) al jaren. Heerlijk geen geneuzel van anderen. Nadeel is wel dat mensen je dan ook werkelijk niks meer vertellen, want ja dat had je maar op Social media moeten lezensprokkelientje schreef: ↑01-07-2025 13:45En TO, vindt lekker leuk wat je leuk vindt en niet leuk.
Ik heb bv geen social media en voel mij daar ook weleens de enige in.

Ik vind muziek festival op z'n tijd wel leuk, maar helaas worden veel muziek festivals die klein begonnen later vaak erg commercieel door overname en daarmee duur.
De 1 vindt dit leuk en de andere gaat 3 weken z'n geld uitgeven met vakantie.
Ken ook mensen voor wie het festival seizoen de vakantie is.
teddydeniffler wijzigde dit bericht op 01-07-2025 17:06
Reden: aangepast
Reden: aangepast
32.62% gewijzigd

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in