Wie kan er Hebreeuws?

06-07-2014 12:27 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik laat binnenkort mijn eerste tattoo zetten. Mijn keuze is gevallen op een Hebreeuwse tekst met wat voor mij alles omvat. Ik heb hulp van een vrouw uit Israël die Hebreeuws kan lezen, schrijven en spreken. Samen hebben we gezocht naar de perfecte zin. We kwamen op 2 opties die hetzelfde betekenen maar 1 woord verschilt. Mijn keuze is op één van de 2 zinnen gevallen ik stond bijna op het punt om een afspraak te maken tot ik me bedacht het nog eens een extra check op Google Translate te doen (wat we overigens samen ook vaak hebben gebruikt waarna zij het weer naar het juiste ging vertalen). Echter hier bleek precies de vertaling van de andere zin naar voren te komen, wat dus wel hetzelfde betekend maar dus wel één woord verschilt. Nu is de vrouw die me helpt op vakantie en ik dacht het kan misschien geen kwaad om het eens extra te laten checken door een buitenstaander.

Wie kan me helpen? Of kent iemand die me kan helpen?

Ik kies er bewust niet voor de betekenis niet neer te zetten zodat degene die het kan lezen gewoon vertaald zoals hij/zij het leest.

De zin is: תאווה לחיים

Alvast bedankt!
Waarom een tattoo zetten in een taal die je niet machtig bent??? Je zult niet de eerste zijn die dan een heel verkeerde betekenis zal krijgen.
Google Translate (en iedere andere online vertaler trouwens) is berucht om haar kromme vertalingen. Als je zelf een taal niet goed genoeg beheerst om de gewenste tekst te schrijven, moet je er ook geen tattoo van laten maken.
"Hey baby girl, you're on speaker so behave" (© Derek Morgan)
quote:vogelbekdiertje schreef op 06 juli 2014 @ 12:31:

Waarom een tattoo zetten in een taal die je niet machtig bent??? Je zult niet de eerste zijn die dan een heel verkeerde betekenis zal krijgen.Iedereen z'n eigen mening. Ik wil graag een mooie betekenisvolle zin in het Hebreeuws en om fouten te voorkomen vraag ik hier dus alleen om een extra check en/of tips.
quote:eef7 schreef op 06 juli 2014 @ 12:51:

[...]

Iedereen z'n eigen mening. Ik wil graag een mooie betekenisvolle zin in het Hebreeuws en om fouten te voorkomen vraag ik hier dus alleen om een extra check en/of tips.

Gelijk heb je, je moet lekker zelf weten wat je wil laten zetten.

Kan je helaas niet helpen, maar succes ermee.
quote:GarciaCM schreef op 06 juli 2014 @ 12:35:

Google Translate (en iedere andere online vertaler trouwens) is berucht om haar kromme vertalingen. Als je zelf een taal niet goed genoeg beheerst om de gewenste tekst te schrijven, moet je er ook geen tattoo van laten maken.Goed mam.
Hebreeuwse teksten als tattoo schijnen vaker mis te gaan dan niet. Ik heb ooit naar aanleiding van eenzelfde topic hier wat gegoogled. Daaruit bleek dat een simpele punt al het verschil kan maken tussen de meest vreemde zinnen op je lijf versus de betekenis die je wil.
http://www.badhebrew.com/?m=1
Een van de vele verhalen op deze site:

Today's victim really did try. She even asked an Israeli friend to provide the correct translation for her Hebrew tattoo, but to no avail. Tattoos done in Hebrew just have a special way of always going wrong...

This Hebrew tattoo, which was discovered and sent in by Leor, is supposed to say "Lord give me strength". I have to admit, it is grammatically correct. Out poor victim made the mistake of trying to render it vertically, though, all by herself. Bad idea!

Below is how "Lord give me strength" is supposed to be written in Hebrew. They're the exact same words as in the tat. Can you spot what went wrong?

Mistake #1: This Hebrew tattoo is backwards. Unlike English, Hebrew is written right-to-left, so the rightmost letter should be on top, in a vertical tattoo.

Mistake #2: Letter Yod is not an apostrophe! Yod is the shortest letter, but it's still a letter, and as such, it deserves its own line when written vertically. In this tattoo, all Yods have to share their living space with other letters :(

Mistake #3: Some letters were replaced by other, similar looking letters. So you can very well read the word "Ten" (give) as "Chen" (grace), and you can read "Koach" (strength) as either "Noach" (comfy) or "Moach" (brain). Yeah, this tattoo could absolutely be read as "Lord give me brains".

Vertical Hebrew tattoos? Kids, don't do them!
Kitsch
Ik wilde ooit mijn naam in het Hebreeuws laten tatoeëren, na 5 verschillende Israëli's mijn naam te hebben laten opschrijven kwam ik erachter dat ze dat dus allemaal op een andere manier deden.

Uiteindelijk heb ik gekozen voor 1 Hebreeuws woord bij een voor mij belangrijke afbeelding. Dat woord kon niet missen. Ben er nog steeds blij mee.

Heb hem overigens wel in Israël laten zetten ook, want dan heb je tenminste ook iemand die het schrijft in plaats van natekent.
Google translate is prima voor losse woordjes en voor de rest totaal onbruikbaar.

Probeer het maar eens met zinnen in talen die je wel machtig bent. En dan moet je uiteraard wel een taal nemen die je écht kent. Anders neem je een zin uit een andere taal en vertaalt die naar het Nederlands.

Lachen gieren brullen. Echt waar.

Wat mij betreft, een vriendin heeft een chinees teken als tattoo, en dan nog op een plaats die niemand ziet. Want, ze heeft hem voor zichzelf. Maar zelf kan ze hem ook niet zien... Of het klopt wat er staat? Tja, dat is de vraag.

Ik heb die van mij zelf ontworpen.
Zoals er al eerder geschreven is, is Ivriet, Hebreeuws (Hebreeuws is de taal uit de Thora) niet geschikt echt geschikt voor tattoos. Door dat je een woord schrijft zonder klinker kunnen er meerder woorden staan en heb je de andere woorden nodig om precies te weten wat er staat. Letters lijken inderdaad soms op elkaar waardoor er inderdaad iets anders kan staan dan bedoeld. dus als je hte echt door wil zetten moeten je je laten tatoeëren door iemand die de taal leest en schrijft om zeker te weten dat het gewenste er staat.
Naast dat ik niet begrijp waarom je in godsnaam een tattoo wil in een taal die je zelf niet kan lezen, vind ik het ook altijd een beetje... ongepast om tatoeages in het Hebreeuws te zien. Ten eerste worden in het traditionele jodendom tatoeages als een verminking van je lijf gezien, ten tweede doet het denken aan concentratiekampen. Ik vind het zelf dus altijd een beetje vreemd om als niet Israeli en niet jood uitgerekend in die taal een tatoeage te willen.
Am Yisrael Chai!
Ik kan geen Hebreeuws. Wel Latijn, ook een populaire tatoeagetaal, en het is altijd lachen als mensen een potje maken van hun Latijnse tatoeages.

Maar daarom vind ik het juist slim dat TO goed onderzoek doet voordat ze die tattoo laat zetten.
quote:fozziebear schreef op 06 juli 2014 @ 14:25:

Ik wilde ooit mijn naam in het Hebreeuws laten tatoeëren, na 5 verschillende Israëli's mijn naam te hebben laten opschrijven kwam ik erachter dat ze dat dus allemaal op een andere manier deden.

Uiteindelijk heb ik gekozen voor 1 Hebreeuws woord bij een voor mij belangrijke afbeelding. Dat woord kon niet missen. Ben er nog steeds blij mee.

Heb hem overigens wel in Israël laten zetten ook, want dan heb je tenminste ook iemand die het schrijft in plaats van natekent.

Bedankt voor je reactie. Dit verklaart voor mij waarom het waarschijnlijk net een ander woordje is maar precies op hetzelfde neerkomt.

Een vriendin van mij (grafisch ontwerper) gaat het ontwerpen en dan laat ik het nogmaals checken door mijn kennis dus dan weet ik zeker dat het goed komt.
Dat kan het voor jou wel verklaren maar is niet de verklaring. Namen werken anders omdat wanneer een naam niet bestaat in het Ivriet de persoon de letters omzet naar het het Hebreeuwse schrift. Omdat letters zo verschillen zitten daar verschillen in. In dit gaat niet op wanneer er bestaande woorden worden gebruikt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven