zomertijd , wintertijd...

15-10-2010 16:07 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Binnekort wordt het weer wintertijd.

Ik vergeet altijd of de klok dan naar voren of achteren gaat...dat merk ik dan vanzelf wel weer.

Maar nu vang ik hier en daar berichten op om het verzetten van de klok afteschaffen.

Maar nu vroeg ik me af , misschien een hele stomme vraag , welke tijd is de echte tijd....?

Welk van de 2 wordt dan afgeschaft , zomer of wintertijd?
Ik ben helemaal hopeloos wat dat betreft, ik weet niet eens wat naar voren of naar achteren inhoudt eigenlijk.



Is naar voren, dat wanneer het 2 uur is de klok naar 3 uur moet worden gezet? Dan is dat vast als we van zomer naar winter gaan, toch?



Volgens mij is onze wintertijd de echte tijd, want Zuid Afrika bijvoorbeeld, waar ze niet aan winter- en zomertijd doen, hebben we alleen in de zomer een verschil van een uur volgens mij.
Alle reacties Link kopieren
Wintertijd is de 'echte' tijd, dus dan zou waarschijnlijk de zomertijd afgeschaft worden.
Alle reacties Link kopieren
Wikipedia zegt er dit over,

http://nl.wikipedia.org/wiki/Zomertijd
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Alle reacties Link kopieren
Wintertijd is een uur vooruit
Alle reacties Link kopieren
wintertijd is inderdaad de "echte" tijd.

En dat betekend in praktijk dat je 's ochtends een uur langer in je bed mag blijven liggen.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
quote:ronniemitchel schreef op 15 oktober 2010 @ 16:13:

Wintertijd is een uur vooruit Ja, maar wat is vooruit?
Alle reacties Link kopieren
quote:lolapaloeza schreef op 15 oktober 2010 @ 16:13:

wintertijd is inderdaad de "echte" tijd.

En dat betekent in praktijk dat je 's ochtends een uur langer in je bed mag blijven liggen.ehh, ik probeer dus mijn spelfout te corrigeren. Niet mijn bericht nogmaals te plaatsen. Vrijdagmiddag zeker?
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Alle reacties Link kopieren
een uur vooruit is toch dat het van 2 uur 3 uur wordt?

Dan mis je toch een uur en dan duurt de nacht toch een uur korter en slaap je dus een uur minder toch????
quote:eefjewentelteefje schreef op 15 oktober 2010 @ 16:16:

een uur vooruit is toch dat het van 2 uur 3 uur wordt?

Dan mis je toch een uur en dan duurt de nacht toc een uur korter en slaap je dus een uur minder toch???? Ja, dacht ik ook. Hoopte al dat bij mij het kwartje eindelijk gevallen was zelfs....
Alle reacties Link kopieren
V= Voorjaar=Vooruit, in de winter gaat de klok een uur achteruit.
Alle reacties Link kopieren
Wintertijd is een uur terug hoor, je mag een uurtje langer in je nest blijven liggen.
Wintertijd is juist de klok achteruit, van 3 uur naar 2 uur (of van 4 uur naar 3 uur). Dit is de chte tijd zoals al werd gezegd.



Bij zomertijd (daylight saving time) gaat de klok een uur vooruit. De dag begint eerder om van het vroege daglicht te profiteren. Voor 1x een uurtje minder slaap.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ezelsbruggetje is dat het winter wordt = nadeel, maar een uur langer kunnen blijven liggen = voordeel
Alle reacties Link kopieren
quote:NewYork05 schreef op 15 oktober 2010 @ 16:18:

V= Voorjaar=Vooruit, in de winter gaat de klok een uur achteruit.goeie tip , ezelsbrug...
Alle reacties Link kopieren
Ezelsbruggetje: In het VOORjaar gaat de klok 1 uur VOORuit
de wintertijd zie ik als achteruitgang, de zomertijd als vooruitgang



da's gelijk 'n ezelsbruggetje om te onthouden dat bij wintertijd de klok dus terug gaat en bij zomertijd vooruit
Alle reacties Link kopieren
mosterd
Alle reacties Link kopieren
quote:nostradame schreef op 15 oktober 2010 @ 16:18:

Wintertijd is juist de klok achteruit, van 3 uur naar 2 uur (of van 4 uur naar 3 uur). Dit is de chte tijd zoals al werd gezegd.



Bij zomertijd (daylight saving time) gaat de klok een uur vooruit. De dag begint eerder om van het vroege daglicht te profiteren. Voor 1x een uurtje minder slaap.



Maar best veel mensen hebben er lang last van.

Kinderen helemaal! of iig de mijne.



Maar mijn vraag is beantwoord.

Wintertijd is de echte tijd!
Nou ik onthou wel gewoon dat ik als we naar de winter toe gaan een uur langer in mijn nest kan blijven liggen, dan ben ik van het vooruit-achteruit-gedoe af.
quote:sjoko schreef op 15 oktober 2010 @ 16:12:

Wintertijd is de 'echte' tijd, dus dan zou waarschijnlijk de zomertijd afgeschaft worden.Ik zou liever de zomertijd als de echte tijd hebben en dan in de winter nog 'n uur extra zodat het 's middags nog 'n uurtje langer licht is. 's Ochtends hoeft 't nergens licht voor te zijn, ofwel moet je gaan werken of naar school of mensen die vrij zijn liggen nog op bed. Eind van de middag zou 'n uurtje daglicht na werktijd erg welkom zijn.
Alle reacties Link kopieren
De zomertijd is de echte tijd, want die is er 7 maanden en de wintertijd gelukkig maar 5. Van mij mogen ze de wintertijd afschaffen. Geen enkele toegevoegde waarde en het is hel irritant wennen.
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 15 oktober 2010 @ 16:23:

[...]



Ik zou liever de zomertijd als de echte tijd hebben en dan in de winter nog 'n uur extra zodat het 's middags nog 'n uurtje langer licht is. 's Ochtends hoeft 't nergens licht voor te zijn, ofwel moet je gaan werken of naar school of mensen die vrij zijn liggen nog op bed. Eind van de middag zou 'n uurtje daglicht na werktijd erg welkom zijn.Nee alsjeblieft ik moet er niet aan denken! Er is echt niks ergers dan opstaan terwijl het nog donker is. Dus wat mij betreft is het altijd wintertijd, of zelfs dubbel, want als het dan ook voor de 'normale' tijd donker is 's ochtends, dan mag de klok nog wel weer een uurtje achteruit. Zzzzz.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Alle reacties Link kopieren
quote:colalight schreef op 15 oktober 2010 @ 16:27:

De zomertijd is de echte tijd, want die is er 7 maanden en de wintertijd gelukkig maar 5. Van mij mogen ze de wintertijd afschaffen. Geen enkele toegevoegde waarde en het is hel irritant wennen.Het is niet echt gebaseerd op 'meeste maanden tellen".
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Alle reacties Link kopieren
quote:ronniemitchel schreef op 15 oktober 2010 @ 16:13:

Wintertijd is een uur vooruit





Is die smiley omdat je het bedoelde als een grapje?



Als het wintertijd wordt gaat de klok in de nacht van zaterdag op zondag in het laatste weekend van oktober van 3 uur 's nachts naar 2 uur 's nachts, achteruit dus.



In het NAjaar achteruit, in het VOORjaar vooruit!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven