Zonnebril

15-07-2020 16:38 15 berichten
Hoi,

Sinds mijn depressie februari dit jaar heb ik mijzelf een vreemde gewoonte aangeleerd. Een zonnebril op zetten ook gewoon in huis. Voor mijn gevoel filterde dit de omgeving om mij heen, waardoor ik mij wat meer op mijn gemak voelde. Nu merk ik steeds meer dat ik tegen deze vreemde gewoonte aanloop en hoofdpijn krijg. Ik snap dat het gewoon simpel is, zonnebril niet meer dragen alleen raak ik dan helemaal overstuur, doordat alle prikkels weer heel hard binnenkomen. Hebben jullie tips hoe ik van deze rare gewoonte af kan komen zonder gelijk weer helemaal in de stress te schieten?
Alle reacties Link kopieren
Ik herken dit van een neef van mij! Voor hem was de oplossing een bril met normale glazen waarbij bij het montuur de zijkanten gesloten waren. Hij kon dus alleen maar zien wat er voor hem gebeurde, dus geen 180 graden ( of hoeveel dat ook is) om zich heen. Hij vindt het een veel rustiger 'beeld' geven.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Tussenstapjes? Zonnebril, gele/roze glazen, gewone glazen, geen bril?
Alle reacties Link kopieren
Het klinkt alsof het ware probleem niet in het dragen van de zonnebril zit.
Heb je hulp bij het verwerken van je depressie, en met het omgaan met prikkels?
milena1 schreef:
15-07-2020 16:46
Het klinkt alsof het ware probleem niet in het dragen van de zonnebril zit.
Heb je hulp bij het verwerken van je depressie, en met het omgaan met prikkels?
Ja ik heb gesprekken met een psychologe, maar i.v.m. corona alleen maar via videobellen.
Alle reacties Link kopieren
Oefenen
Eerst een half uur zonder
Dan een uur
Etc
Alle reacties Link kopieren
•SweetDreams• schreef:
15-07-2020 16:48
Ja ik heb gesprekken met een psychologe, maar i.v.m. corona alleen maar via videobellen.
Dan zou ik dit gewoon eens met haar bespreken, want jij haalt niet voor niets zoveel rust en/of zekerheid uit het dragen van een zonnebril. Waarom het jezelf moeilijk maken, terwijl zij je misschien wel heel makkelijk kan helpen met oefeningen ofzo?
Alle reacties Link kopieren
Mogelijk heb je jezelf gevoeliger gemaakt door een zonnebril te dragen. Mensen die een overgevoelig gehoor hebben, hebben de neiging om vaker oordopjes te dragen. Dit wordt sterk afgeraden omdat je gehoor dan alleen maar gevoeliger wordt en je op een gegeven moment normale geluiden niet meer kan verdragen. Dit is waarschijnlijk ook met je zicht gebeurd. Ik denk dat de enige optie is om weer langzaam op te bouwen.
Alle reacties Link kopieren
Het is niet voor niets dat Bono een bril met gele glazen draagt.

Ga anders eens naar een goede opticien en kijk eens door verschillende gekleurde glazen.

Bespreek het ook eens met je huisarts. Misschien kan hij ook eens naar je pupil en pupilreflexen kijken.

Verder oefenen en brillen kopen die minder donker gekleurd zijn.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
hamerhaai schreef:
15-07-2020 18:30
Het is niet voor niets dat Bono een bril met gele glazen draagt.

Ga anders eens naar een goede opticien en kijk eens door verschillende gekleurde glazen.

Bespreek het ook eens met je huisarts. Misschien kan hij ook eens naar je pupil en pupilreflexen kijken.

Verder oefenen en brillen kopen die minder donker gekleurd zijn.
Die filtert ook de omgeving zodat alles minder hard binnenkomt?

Hij heeft een oogziekte, daarom draagt hij die bril.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een bril met meekleurende glazen.
Goede middenweg.
wat voor prikkels zijn er dan in huis ?
hamerhaai schreef:
15-07-2020 18:30
Het is niet voor niets dat Bono een bril met gele glazen draagt.

Ga anders eens naar een goede opticien en kijk eens door verschillende gekleurde glazen.

Bespreek het ook eens met je huisarts. Misschien kan hij ook eens naar je pupil en pupilreflexen kijken.

Verder oefenen en brillen kopen die minder donker gekleurd zijn.
Dat is voor een oogziekte, niet voor overprikkeling mbt een depressie.
Alle reacties Link kopieren
Ik draag zelf ook vaak een zonnebril, heb al snel last van het licht, vermoeiend dat felle licht. Ik weet dat ik er het wel zonder zou kunnen als het moet door hem steeds minder vaak te dragen.

Mijn oma in zuid Europa droeg de hele dag een zonnebril, in huis dus, was wel grappig, als zij haar siësta deed, lag ze ook met die bril in bed.
milena1 schreef:
15-07-2020 17:38
Dan zou ik dit gewoon eens met haar bespreken, want jij haalt niet voor niets zoveel rust en/of zekerheid uit het dragen van een zonnebril. Waarom het jezelf moeilijk maken, terwijl zij je misschien wel heel makkelijk kan helpen met oefeningen ofzo?
Ze heeft helaas vakantie en ik heb het wel besproken, maar zijn geeft aan als het mij helpt dat het geen probleem is. Maar het zit mij inmiddels in de weg en ze heeft vakantie.. :(

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven