Zou ik ze hiermee beledigen?

10-06-2010 14:08 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dilemma: Sinds kort hebben wij nieuwe buren. Dit zijn tijdelijke buitenlandse werknemers die hier waarschijnlijk voor een half jaar of een jaar zijn om geld te verdienen. Hiervoor hebben wij Poolse buren gehad en daar hebben wij nogal wat last mee gehad. Met deze buren ben ik een stuk gelukkiger. Zijn 3 mannen en 2 vrouwen (denk eind 20) en lappen hun ramen, houden de tuin bij en lopen niet ons pad onder te kotsen als ze weer eens lam zijn. Anyway, allemaal irrelevant aan mijn dilemma.

Ik heb vorige week mijn kast opgeruimd (en die van manlief) met als resultaat 2 grote zakken vol met knappe kleren (de oude meuk heb ik al weggegooid), sommige kleding is nog hartstikke nieuw. Nou zat ik te denken om het misschien aan hun te geven. Maar ja, ik ben bang dat ze misschien wel beledigd zijn en dat ik denk dat ze niet voor zichzelf kunnen zorgen en straatarm zijn. Goed, dat denk ik niet, maar denk dat ze het wel kunnen gebruiken. Ze verlaten niet voor niks voor lange tijd hun vaderland om tomaten te gaan plukken in een kas toch?

Wat vinden jullie?
Misschien kan je het eens aan ze voorleggen dat je een heleboel mooie kleren over hebt en aan ze vragen of ze mensen kennen die het zouden kunnen gebruiken.
Je kunt het altijd vragen.

Het zit 'm in de toon en blik, denk ik.

Als je er een uitstraling bij hebt van 'a gossie, arme zielepieten, ik zal jullie wel eens effe helpen', valt het misschien niet goed.

Maar als je het neutraal brengt, waarom zou iemand beledigd zijn?

Ik zou dus niet zeggen: jullie kunnen het misschien goed gebruiken, want.... Maar kort en krachtig: 'zeg ik moet van een hoop kleren af. Kan ik een van jullie daar toevallig een plezier mee doen? Nee? Dan vraag ik het aan iemand anders'.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Ik vind het op zich een lief idee, maar weet je zeker dat het tomatenplukkers zijn die hier maar heel tijdelijk wonen?

Heb je verder weleens contact met ze?
Zou kunnen.

Zou ook kunnen dat ze het erg waarderen en er blij mee zijn.

Het komt in ieder geval uit een goed hart toch?

En als ze wel beledigd zijn, en je vervolgens nooit meer aankijken, ze zijn toch over enige tijd weer weg...
Wat lief visje dat je aan ze denkt..

Ik geef onze oude kleding altijd aan mijn schoonvader, die heeft een poolse collega die er heel erg blij mee is (nu weer hartbrekend verhaal, door de dijkdoorbraak zijn ze veel kwijt, kindjes die op blote voeten naar school moeten etc)

Misschien kun je het een beetje open laten: ik heb kleding liggen waar wij niets mee doen, misschien weet jij iemand die we er blij mee kunnen maken? Dan insinueer je niet dat het voor hun is, omdat je denkt dat zij het nodig hebben...

En mochten ze uit Polen komen, dan kun je de overstromingen daar er nog bij betrekken
quote:Broedkippetje schreef op 10 juni 2010 @ 14:11:

Ik zou dus niet zeggen: jullie kunnen het misschien goed gebruiken, want.... Maar kort en krachtig: 'zeg ik moet van een hoop kleren af. Kan ik een van jullie daar toevallig een plezier mee doen? Nee? Dan vraag ik het aan iemand anders'.Dit vind ik een goede tip!
Waarom vraag je ze niet voor een borrel/drankje bij jullie? Dan kan je later op de avond zeggen dat je nog wat goede kleding hebt, en of ze die willen hebben, dat je ze anders verkoopt.

Ik krijg so nu en dan wel eens van vriendinnen wat kleding en ik ben er wel altijd blij mee (nu in een fin.magere periode).

En dingen die ik heb die mooi en nieuw zijn geef ik ook altijd gratis weer weg aan andere die het kunnen gebruiken. Zo doe je elkaar een plezier.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
begin eens met iets kleins... boodschappen ofzo

verzin er een verhaal bij over een kerstpakket of verjaardag ofzoiets in combinatie met jouw merk/ smaak niet ... allergisch,.... vul zelf maar in.

als ze dat aannemen kun je gelijk de reactie beoordelen!

succes!

en anders kan het altijd nog op Markplaats :D
quote:Pear schreef op 10 juni 2010 @ 14:10:

Misschien kan je het eens aan ze voorleggen dat je een heleboel mooie kleren over hebt en aan ze vragen of ze mensen kennen die het zouden kunnen gebruiken.

Dit vind ik nou een goeie!.

Als de mensen het kunnen gebruiken, zullen ze blij er mee zijn, en anders niet....... Top.
Age is mind over matter, if you don\'t mind is doesn\'t matter
quote:Ainne schreef op 10 juni 2010 @ 14:12:

Ik vind het op zich een lief idee, maar weet je zeker dat het tomatenplukkers zijn die hier maar heel tijdelijk wonen?

Heb je verder weleens contact met ze?

Ja dat weet ik zeker. Doordat wij namen met de vorige bewoners nogal wat problemen hebben gehad hebben wij toen contact gezocht met de eigenaar. Deze man is nog steeds de eigenaar en hij belt ons regelmatig om te vragen hoe het gaat.

Het fenomeen "tijdelijke buitenlandse werknemers" komt hier bij ons in de regio heel veel voor.

Verder weinig contact, aangezien ze geen Nederlands, Engels of Duits spreken. Verder dan gedag zeggen komt het dus niet.
Dank voor alle reacties!

Had ook al een paar vriendinnetjes om raad gevraagd, maar die waren allemaal vrij negatief (komt misschien ook wel door de slechte naam van de Polen enzo hier), dus ik dacht, laat ik het eens op neutraal terrein vragen

Heb namelijk ook nog 2 "oude" fietsen staan. Zat te denken om die misschien ook aan ze te geven. Zie ze namelijk altijd maar lopen van en naar de supermarkt met die zware boodschappentassen en das nog best een eindje met de benenwagen!
Zou ik zwaar beledigend vinden. Ook onopvallend polsen of ze iemand anders weten zou ik verdacht vinden. Je laat daarmee gewoon zien wat je denkt: je ziet er sjofeler uit dan ik.
quote:Visje21 schreef op 10 juni 2010 @ 14:35:

Heb namelijk ook nog 2 "oude" fietsen staan. Zat te denken om die misschien ook aan ze te geven. Zie ze namelijk altijd maar lopen van en naar de supermarkt met die zware boodschappentassen en das nog best een eindje met de benenwagen!

Misschien kun je ze die fietsen "te leen" aanbieden.

Voor zolang als ze daar zitten. Zo hoeven ze zich niet bezwaard te voelen, en kunnen ze toch makkelijk de boodschappen doen. Als het ijs gebroken is kun je misschien alsnog met die kleren op de proppen komen.
Groll: En daar ben ik dus zo bang voor. Kijk ik ken hun cultuur verder ook niet. Misschien zijn ze wel heel trots, of juist heel dankbaar.

Maar ja, als ik ze zo op het eerste gezicht zie, dan zien ze er inderdaad wat armoedig uit. Dat bedoel ik overigens echt niet vervelend en ik wil daar ook echt niet mee zeggen dat ik in Gucci en Prada door het dorp loop te paraderen.

Zucht, ik vind het echt lastig.
Visje, ik zou doen wat Broedkippetje zegt. Gewoon luchtig een praatje aanknopen, dan tussen neus en lippen melden dat je nog wat kleren weg gaat doen en of je anders hun er een plezier mee kan doen? Niet te moeilijk doen.
Dat praatje aanknopen kan ik ook nog wel wat tips voor gebruiken. Hun spreken geen Nederlands, Engels of Duits en ik spreek hun taal niet... wordt wat lastig...
Gewoon aanbieden. En erbij vragen of ze het waarderen.

Dat is zoals het in Nerderland gaat.

Dat het vriendelijk bedoeld is leren ze vanzelf als ze het niet meteen doorhebben omdat jij het echt enorm leuk en vriendelijk brengt.
..popcorn?
Mmmm dat wordt lastig dan. Ehh zak voor de deur, aankloppen en snel wegrennen? A la zwarte piet?
Nou, zoals Groll het opvat, zou ik het helemaal niet opvatten.

Hier is het bij vrienden en familie heel gebruikelijk om na een kastopruimsessie te vragen of iemand nog iets nodig heeft of kan gebruiken. Mensen denken heus niet dat ik ze er sjofel bij vind lopen en ik zou dat zelf ook niet denken als iemand het mij vraagt.

Taalprobleem maakt het wel lastiger om te vragen denk. Hoe was je van plan t aan te bieden als ze geen NL, engels of Duits spreken?
Je kan ze toch helemaal niet beledigen met een vraag?

Als ze geen gangbare talen spreken is er nog altijd translate.google.com vul zelf je tekst in dan kan je het ook nog beluisteren.

'zeg ik moet van een hoop kleren af. Kan ik een van jullie daar toevallig een plezier mee doen? Nee? Dan vraag ik het aan iemand anders'.

Wordt dan:

Mówię dużo ubranie. Czy ktoś z was, bo się do zabawy z nim? Nie? Pytam go do kogoś innego.
Let's play Twister, let's play Risk yeah
quote:not_me schreef op 10 juni 2010 @ 15:18:

'zeg ik moet van een hoop kleren af. Kan ik een van jullie daar toevallig een plezier mee doen? Nee? Dan vraag ik het aan iemand anders'.

Wordt dan:

Mówię dużo ubranie. Czy ktoś z was, bo się do zabawy z nim? Nie? Pytam go do kogoś innego.

En succes he

Het ergste dat je kan overkomen is dat ze zich beledigd voelen, terwijl je goede intenties hebt. Jij kan dan nog steeds met een 'goed geweten' gaan slapen, omdat je het niet beledigend hebt bedoeld.
quote:Ainne schreef op 10 juni 2010 @ 15:11:

Mmmm dat wordt lastig dan. Ehh zak voor de deur, aankloppen en snel wegrennen? A la zwarte piet?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Haha, dat neigt naar Pools volgens mij.

Zijn alleen geen Polen, maar Grieken, volgens mij.. :-) ---> waar zijn mijn smilies gebleven??
Wat een onzin dat je ook maar iemand daarmee zou beledigen. Er wordt hier in de buurt zo vaak gevraagd: heb je nog belang bij dit of dat, ons kind draagt het niet meer/ past het niet/ vindt het niet mooi, en anders gooi ik het in de zak van max. Is toch een doodnormale vraag..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven