Zure reacties op dit forum
donderdag 31 oktober 2019 om 03:29
Nou, daar is ie dan. Een nieuw topic over de 'zuurgraad' van sommige reacties op dit forum. Misschien is er, naar aanleiding van de gebeurtenissen van de afgelopen dagen*, aanleiding, behoefte en/of belangstelling voor een nieuw discussiedraadje op dit vlak. Daarom open ik de mogelijkheid 'tot'.
Het valt mij o.m. op dat er, met name in een nieuwe topics, geregeld een hoop sarcastische en ronduit onaardige reacties volgen. Veelal gaan deze reacties niet in op de door de TO gestelde vraag of het voorgelegde probleem. Het 'afzeiken'* lijkt daar de maat der dingen en doodnormaal, hetgeen mij telkens opnieuw verbaast.
Er lijkt een tendens van negatieve groepsdynamiek van waaruit de stelling dat dit nieuwkomers wegjaagt of eerdere forummers er toe bracht niet meer vaak terug te komen, gerechtvaardigd lijkt.
Ik erger mij doorgaans groen en geel aan deze toonzetting die zich ook vaak verderop in topics manifesteert, en ga er dan ook geregeld tegenin (loep mij even). Ik gebruik in dat verband ook vaak de kreet 'pH-waarde' of 'niet-constructieve reactie.' Inmiddels is ook de term 'groepje' gebezigd, die ik genuanceerd heb tot (negatief) groepsgedrag/dynamiek. Zie mijn posts in het topic overig/viva-mods-het-is-tijd-voor-excus ... #p30554095
Naar mijn idee zou één van Neerlands grootste onlinefora een podium moeten zijn waar ieder zijn of haar probleem binnen de door de reactie gestelde regels veilig kan neerleggen en om menselijk kan advies vragen, zonder dat dit wordt afgeserveerd met de vraag of het alweer zomer/herfst/voorjaarsvakantie is of de popcorneter
, die ik ik bij deze symbool maak voor het zure reactiepatroon van menig (zelfbenoemd) fossiel of andere reactant die het grappig vindt anderen anoniem te bespotten. Het gaat er uiteraard niet om dat de emoticon nu een dan eens wordt gebruikt, maar om de symboolwaarde.
De vrijheid van meningsuiting is een groot goed dat naar mijn idee tot het uiterste beschermd moet worden. Echter vind ik sommige dynamiek hier geen uiting meer daarvan, maar gedrag dat niet strookt met de sociale conventies.
Ik vind dat dit besproken moet kunnen worden. Dus ga hieronder je gang als je daar behoefte aan hebt. Het onderwerp is niet nieuw. Er zijn meer topics over geweest in het verleden, maar die vind ik nu niet terug.
* zie 'Medsgate' waardoor o.a. ook de discussie over 'zuurgraad' begon. Het gaat dus niet om S-Meds zelf of haar reacties t.a.v. andere forummers(!)
* dit slaat niet op de topics over ziek zijn/overlijden van naasten. Daar zijn de reacties doorgaans superlief en meelevend
Het valt mij o.m. op dat er, met name in een nieuwe topics, geregeld een hoop sarcastische en ronduit onaardige reacties volgen. Veelal gaan deze reacties niet in op de door de TO gestelde vraag of het voorgelegde probleem. Het 'afzeiken'* lijkt daar de maat der dingen en doodnormaal, hetgeen mij telkens opnieuw verbaast.
Er lijkt een tendens van negatieve groepsdynamiek van waaruit de stelling dat dit nieuwkomers wegjaagt of eerdere forummers er toe bracht niet meer vaak terug te komen, gerechtvaardigd lijkt.
Ik erger mij doorgaans groen en geel aan deze toonzetting die zich ook vaak verderop in topics manifesteert, en ga er dan ook geregeld tegenin (loep mij even). Ik gebruik in dat verband ook vaak de kreet 'pH-waarde' of 'niet-constructieve reactie.' Inmiddels is ook de term 'groepje' gebezigd, die ik genuanceerd heb tot (negatief) groepsgedrag/dynamiek. Zie mijn posts in het topic overig/viva-mods-het-is-tijd-voor-excus ... #p30554095
Naar mijn idee zou één van Neerlands grootste onlinefora een podium moeten zijn waar ieder zijn of haar probleem binnen de door de reactie gestelde regels veilig kan neerleggen en om menselijk kan advies vragen, zonder dat dit wordt afgeserveerd met de vraag of het alweer zomer/herfst/voorjaarsvakantie is of de popcorneter
De vrijheid van meningsuiting is een groot goed dat naar mijn idee tot het uiterste beschermd moet worden. Echter vind ik sommige dynamiek hier geen uiting meer daarvan, maar gedrag dat niet strookt met de sociale conventies.
Ik vind dat dit besproken moet kunnen worden. Dus ga hieronder je gang als je daar behoefte aan hebt. Het onderwerp is niet nieuw. Er zijn meer topics over geweest in het verleden, maar die vind ik nu niet terug.
* zie 'Medsgate' waardoor o.a. ook de discussie over 'zuurgraad' begon. Het gaat dus niet om S-Meds zelf of haar reacties t.a.v. andere forummers(!)
* dit slaat niet op de topics over ziek zijn/overlijden van naasten. Daar zijn de reacties doorgaans superlief en meelevend
Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)
zaterdag 2 november 2019 om 08:01
Helemaal mee eens!Het-groepje schreef: ↑02-11-2019 07:48Coconuts ik vind wel degelijk dat men ook zijn negativiteit moet 'ownen' en dus ook de gevolgen daarvan.
Mensen zijn zo van elkaar vervreemd dat ze geen enkele verantwoordelijkheid meer voelen vaak voor mensen buiten hun eigen kring.
Ze merken namelijk niet direct de gevolgen van hun acties of wuiven het weg naar individuele problemen van die ander.
Maar die individuele problemen, en dat zijn er zorgwekkend veel als je de cijfers bekijkt, worden soms juist veroorzaakt door die desinteresse en asociaal gedrag.
Opvallend vind ik daarnaast dat de mazzel hebben die problemen niet te hebben wordt gezien als persoonlijke positieve karaktereigenschap.
Ook dat vind ik naast aandoenlijk voor die mensen ook zorgelijk.
zaterdag 2 november 2019 om 08:01
zaterdag 2 november 2019 om 08:05
We zijn het er hier volgens mij allemaal al lang over eens dat zure, botte en gemene reacties op een forum kwetsend zijn.alongwiththesunshine schreef: ↑02-11-2019 07:53Dus alleen als het langdurig is, is het een vorm van misbehandeling? Dat betwijfel ik. Welke opmerkingen Iskek precies kreeg, weten we niet. Maar ik kan me goed voorstellen dat je er ondersteboven van kan raken.
Het dwaalspoor waarop we raken doordat er hier steeds niet nader genoemde schuldigen worden aangewezen, gaat het probleem niet oplossen. Het aanwijzen van Het Groepje, of wat Iskek nu deed, zorgt er alleen maar voor dat we met z'n allen kunnen roepen hoe fout anderen zijn. Terwijl ieder zichzelf af zou moeten vragen of hij/zij zelf onnodig kwetst.
zaterdag 2 november 2019 om 08:08
We weten niet eens of ze al suïcidaal was. En ik snap dat het makkelijker is om haar nu neer te zetten als zeer labiel persoon. Voor mij maakt het niet eens uit in welke staat van zijn ze was, ik vind het in alle denkbare scenario's triest dat ze schijt over haar heenkreeg. Diegene die hier verantwoordelijk voor waren (in het kader van: je bent alleen verantwoordelijk voor je eigen gedrag) hadden moeten weten dat eigen gedrag effect heeft op het gedrag van een ander. Dus: verantwoordelijk voor zelfdoding: nee, bijgedragen aan: ja.the_Wicked_Witch schreef: ↑02-11-2019 07:48Klopt. Maar voor iemand die suïcidaal is kan alles het laatste zetje zijn.
wij slapen nooit.
zaterdag 2 november 2019 om 08:09
Eens!yette schreef: ↑02-11-2019 08:05We zijn het er hier volgens mij allemaal al lang over eens dat zure, botte en gemene reacties op een forum kwetsend zijn.
Het dwaalspoor waarop we raken doordat er hier steeds niet nader genoemde schuldigen worden aangewezen, gaat het probleem niet oplossen. Het aanwijzen van Het Groepje, of wat Iskek nu deed, zorgt er alleen maar voor dat we met z'n allen kunnen roepen hoe fout anderen zijn. Terwijl ieder zichzelf af zou moeten vragen of hij/zij zelf onnodig kwetst.
zaterdag 2 november 2019 om 08:11
Mee eens.alongwiththesunshine schreef: ↑02-11-2019 08:08We weten niet eens of ze al suïcidaal was. En ik snap dat het makkelijker is om haar nu neer te zetten als zeer labiel persoon. Voor mij maakt het niet eens uit in welke staat van zijn ze was, ik vind het in alle denkbare scenario's triest dat ze schijt over haar heenkreeg. Diegene die hier verantwoordelijk voor waren (in het kader van: je bent alleen verantwoordelijk voor je eigen gedrag) hadden moeten weten dat eigen gedrag effect heeft op het gedrag van een ander. Dus: verantwoordelijk voor zelfdoding: nee, bijgedragen aan: ja.
zaterdag 2 november 2019 om 08:12
zaterdag 2 november 2019 om 08:12
Dit dus!Het-groepje schreef: ↑02-11-2019 07:48Coconuts ik vind wel degelijk dat men ook zijn negativiteit moet 'ownen' en dus ook de gevolgen daarvan.
Mensen zijn zo van elkaar vervreemd dat ze geen enkele verantwoordelijkheid meer voelen vaak voor mensen buiten hun eigen kring.
Ze merken namelijk niet direct de gevolgen van hun acties of wuiven het weg naar individuele problemen van die ander.
Maar die individuele problemen, en dat zijn er zorgwekkend veel als je de cijfers bekijkt, worden soms juist veroorzaakt door die desinteresse en asociaal gedrag.
Opvallend vind ik daarnaast dat de mazzel hebben die problemen niet te hebben wordt gezien als persoonlijke positieve karaktereigenschap.
Ook dat vind ik naast aandoenlijk voor die mensen ook zorgelijk.
wij slapen nooit.
zaterdag 2 november 2019 om 08:13
Als zij schreef: ik overweeg zelfmoord, dan was het topic verwijderd en zij was geband.alongwiththesunshine schreef: ↑02-11-2019 08:08We weten niet eens of ze al suïcidaal was. En ik snap dat het makkelijker is om haar nu neer te zetten als zeer labiel persoon. Voor mij maakt het niet eens uit in welke staat van zijn ze was, ik vind het in alle denkbare scenario's triest dat ze schijt over haar heenkreeg. Diegene die hier verantwoordelijk voor waren (in het kader van: je bent alleen verantwoordelijk voor je eigen gedrag) hadden moeten weten dat eigen gedrag effect heeft op het gedrag van een ander. Dus: verantwoordelijk voor zelfdoding: nee, bijgedragen aan: ja.
Als ze dat dus niet schreef kan het zeer wel zijn dat mensen iemand 'gewoon' even een schop onder de kont wilden geven, daar zijn velen hier nogal dol op.
Zo'n schop kan dan net een laatste zetje zijn, maar kan iemand ook weer even op het juiste spoor zetten.
De verantwoordelijkheid voor de gevolgen liggen dan niet bij degene die die schop onder de kont heeft uitgedeeld.
You can achieve anything that doesn't require skill or knowledge.
Week 6 van de Extremely Demotivational Calendar
zaterdag 2 november 2019 om 08:14
Kijk uit hè, straks moeten ze nog om je lachen.
zaterdag 2 november 2019 om 08:15
zaterdag 2 november 2019 om 08:16
Die is toch weggehaald na #metoo?the_Wicked_Witch schreef: ↑02-11-2019 08:14Ligt eraan welk pretpark. Heb je de grote boze wolf al weleens gezien?
zaterdag 2 november 2019 om 08:17
Geronimo2 schreef: ↑02-11-2019 08:08Ik zou je best willen geloven maar na dit topic is me één ding duidelijk, jouw medemens doet je helemaal niets, voor jou is het VF je persoonlijke spelletje en dit is voor jou een "heterdaadje". Jullie zijn helemaal niet begaan met wat er op het VF gebeurd en of er mensen gekwetst worden
en ik vermoed dat jij wel vaker staft om ongewenste reacties uit te wissen. Het groepje gaat dus nog veel verder dan ik had gedacht.
Dit is wel heel erg op de man.
En nee, ik heb em niet gestaft omdat iemand anders me al voor was.
zaterdag 2 november 2019 om 08:17
Het is niet realistisch en m.i. ook niet eerlijk om een zwaar probleem in een groep te gooien, of het nou Viva, FOK, babybrabbel of een gemiddelde treincoupé is, en te verwachten dat je alleen maar helpende reacties krijgt.
Mensen kunnen daar niets mee, je kent de probleemhouder ook niet, weet ook niet wat als helpend ervaren wordt, en het kan ook gewoon meer zijn dan je aankan.
Ik neem verantwoordelijkheid voor wat ik post, maar ik kan niet verantwoordelijk zijn voor hoe een ander dat opvat. Ik heb daar namelijk geen invloed op.
Mensen kunnen daar niets mee, je kent de probleemhouder ook niet, weet ook niet wat als helpend ervaren wordt, en het kan ook gewoon meer zijn dan je aankan.
Ik neem verantwoordelijkheid voor wat ik post, maar ik kan niet verantwoordelijk zijn voor hoe een ander dat opvat. Ik heb daar namelijk geen invloed op.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
zaterdag 2 november 2019 om 08:21
Maar wat houdt die verantwoordelijkheid voor een post voor jou dan in? Alleen het feit dat jij 'm gepost hebt?lolapaloeza schreef: ↑02-11-2019 08:17Het is niet realistisch en m.i. ook niet eerlijk om een zwaar probleem in een groep te gooien, of het nou Viva, FOK, babybrabbel of een gemiddelde treincoupé is, en te verwachten dat je alleen maar helpende reacties krijgt.
wij slapen nooit.
zaterdag 2 november 2019 om 08:22
Eens maar een schop onder de kont kan ook het laatste zetje zijn waardoor iemand juist wél naar de arts,psychiater,politie,advocaat whatever gaat om de hulp te zoeken die hij/zij echt nodig heeft.lolapaloeza schreef: ↑02-11-2019 08:17Het is niet realistisch en m.i. ook niet eerlijk om een zwaar probleem in een groep te gooien, of het nou Viva, FOK, babybrabbel of een gemiddelde treincoupé is, en te verwachten dat je alleen maar helpende reacties krijgt.
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
zaterdag 2 november 2019 om 08:24
Als iemand al suïcidaal is (Ja dat lijkt me wel als je door een paar opmerkingen een zelfmoordpoging doet), kan alles de druppel zijn. Ook iemand die je voorbijloopt op straat zonder te groeten bijvoorbeeld. Dus nee ik vind absoluut niet dat een forum of forummers daarvoor aansprakelijk is/zijn.alongwiththesunshine schreef: ↑02-11-2019 08:08We weten niet eens of ze al suïcidaal was. En ik snap dat het makkelijker is om haar nu neer te zetten als zeer labiel persoon. Voor mij maakt het niet eens uit in welke staat van zijn ze was, ik vind het in alle denkbare scenario's triest dat ze schijt over haar heenkreeg. Diegene die hier verantwoordelijk voor waren (in het kader van: je bent alleen verantwoordelijk voor je eigen gedrag) hadden moeten weten dat eigen gedrag effect heeft op het gedrag van een ander. Dus: verantwoordelijk voor zelfdoding: nee, bijgedragen aan: ja.
Zelf hou ik van zwarte humor en sarcasme, maar bij kwetsbare to's let ik wel op. En ik zie anderen dat trouwens ook doen.
Life is short. Eat dessert first.