40 en dan?

28-05-2011 12:23 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een vrouw van 40, ik vraag me af of er meer vrouwen zijn als ik, die ook zoveel lichamelijke ongemakken ervaren, het is gewoon echt te gek de laatste tijd, van het een op het andere moment heb ik pijn elke keer iets anders, het een is nog niet over of het volgende staat alweer voor de deur. Niet kunnen lopen van de pijn in mijn rechterlies bijvoorbeeld, dat duurt een dag of 3, dan krijg ik tandpijn, is dat weer over krijg ik vreselijke hoofdpijn, is dat weer weg krijg ik overklaarbare buikpijn, dan weer vreselijke rugpijn, en dit alles zonder pauze het volgt elkaar echt razendsnel op, om helemaal krankjorum van te worden, ik kom gewoon niet bij! Bovendien ben ik constant ongeloofelijk moe, en ik wordt teneergeslagen van al die vreemde klachten. Dit duurt nu al zo'n half jaar, ik heb werkelijk nergens geen zin in, omdat mijn lijf zo pijn doet. Ik weet dat het normaal is dat je elke dag ergens iets anders voelt, geen probleem, maar als je dat steeds moet onderdrukken met pijnstillers wil ik eigenlijk alleen maar slapen. Ik baal als ik smorgens wakker wordt, dat de nacht weer voorbij is en zie enorm op tegen de dag, bang voor wat er weer komen gaat...Herkent iemand dit?
En je conditie was op je 39ste wel top?
En waarom staat dit onder psychisch? Het zijn toch allemaal fysieke klachten die je noemt. Denk je zelf dat hier een psychische oorzaak achter zit?
Vervelend en herkenbaar, al was ik al wat ouder toen dat begon. Opeens leek het alsof ik elke dag wel wat had. Niks ernstigs maar hier een steekje, dan weer daar een scheutje..

Geen idee hoe en waarom dat opeens is.

Ik blijf maar gewoon een beetje gezond eten en bewegen.

Wie weet is het tijdelijk.
Vlinder ik vind dat je (wellicht onbedoeld) fel reageert. Ze zegt toch nergens dat het pas zo is sinds haar 40e verjaardag oid?

Eens dat het beter bij gezondheid had kunnen staan..

TO, ben je al naar de huisarts geweest? Zo ja, wat zegt hij/zij er van?
Ben 45 en heb, behalve een incidentele snotneus, nergens last van. Kan me de tijd niet heugen dat ik bij een arts ben geweest of me ziek heb gemeld.

Ik denk dus meer dat het met je algehele conditie te maken heeft, dan met je 40+ zijn.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Misschien staat het onder psychisch omdat het tussen de oren van to kan zitten en ze dit misschien zelf beseft.

Het is absoluut niet zo dat bij 40 de ongemakken beginnen omdat de 3 voor een 4 ingeruild is.

Dit is gewoon domme pech.
Het is vast de overgang.
Oops, ook ik heb verkeerd gelezen. Sorry TO.
Mocht je nog niet geweest zijn, dan zou ik in elk geval naar de huisarts gaan. Allerlei vage klachten bij elkaar kunnen uiteindelijk ook 1 oorzaak hebben.
quote:camry schreef op 28 mei 2011 @ 12:36:

Het is vast de overgang.Dat zou dan wel jong zijn.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:perseph0ne schreef op 28 mei 2011 @ 12:33:

Vlinder ik vind dat je (wellicht onbedoeld) fel reageert. Ze zegt toch nergens dat het pas zo is sinds haar 40e verjaardag oid?

Eens dat het beter bij gezondheid had kunnen staan..

TO, ben je al naar de huisarts geweest? Zo ja, wat zegt hij/zij er van?

De titel van het topic is "40 en dan?"

En in de eerste alinea schrijft ze dat ze een vrouw is van 40, en sinds een half jaar deze klachten heeft. Logische vraag van mij is dan dus of ze voordien, dus op/tot haar 39ste nergens last van had. Lijkt mij niet fel, wel direct. Het was in ieder geval niet fel, in de zin van aanvallend, bedoeld.
Raad je ook aan om naar de huisarts te gaan. Met 40 kan het op zich weinig te maken hebben. Het leven begint toch bij 40? Ga ervan uit dat je 90 wordt, dan ben je nog niet eens op de helft..
Vlinder heeft wat dat betreft wel gelijk het had beter bij gezondheid kunnen staan, maar omdat ik ook over geestelijke klachten heb geschreven, zou het kunnen dat mensen zich hier eerder in herkennen.

En nee toen ik 39 was, was ik ook niet in topconditie, maar zoals ik schrijf moet ik deze klachten nu steeds vaker met pijnstillers onderdrukken.

Ik vind het raar, maar vooral belemmerd het mijn leven, het wordt zo moeilijk iets te plannen.

@ batwom fijn dat iemand zich herkent, het voelt een beetje of je de controle over je lijf verliest
Omdat de overgang een paar keer wordt genoemd, is dat dan wel herkenbaar voor de overgang??

Het zou wel vroeg zijn, maar zou kunnen.

En is dat te zien aan je bloed als je de pil slikt?
Het zou misschien de overgang kunnen zijn, is je ongesteldheid nog regelmatig? En ja, 40 is jong voor de overgang maar het is niet onmogelijk.
Wat vind je er zelf van dat je nu 40 ben, heb je daar problemen mee? Vind je dat je nu 'oud' bent? Dit vraag ik omdat je het bij psych hebt gezet.

Misschien heb je altijd wel kwaaltjes gehad en valt het nu extra op? Ik ben zelf 40+ en kreeg ook steeds meer kwalen, ik werd ook dikker en ontevreden met mezelf. Op een gegeven moment heb ik de knop omgezet, ben ik veel afgevallen en voel ik me nu weer 'fit'. Oh ja de kwaaltjes heb ik nog steeds, maar ja ouderdom komt met gebreken.

's Morgens moet ik mijn gezicht weer in de plooi zien te krijgen, wil mijn voet soms niet gelijk mee doen, heb ik een kramp in mijn lies. Doe ik wat rek en strek oefeningen en strompel ik verder. Meestal verdwijnen de klachten, maar soms ook niet. Geestelijk voel ik me overigens nog 22, alleen de spiegel liegt niet....
Ik ben 43 en heb geen last van kwaaltjes. De overgang is bij mij wel (vroeg) begonnen en daar had ik wel wat last van (opvliegers, stemmingswisselingen) maar daarvoor ben ik nu aan de pil en ik voel me weer prima.

Ik merk eigenlijk alleen aan mijn rimpels, gewicht en mijn wat strammere spieren en gewrichten dat ik geen 20 meer ben. En aan de bouwvakkers natuurlijk, die me minder nafluiten ;)
.
Dit zou ik even met je huisarts bespreken ravenna.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:vlindertje2367 schreef op 28 mei 2011 @ 12:40:

[...]

De titel van het topic is "40 en dan?"

En in de eerste alinea schrijft ze dat ze een vrouw is van 40, en sinds een half jaar deze klachten heeft. Logische vraag van mij is dan dus of ze voordien, dus op/tot haar 39ste nergens last van had. Lijkt mij niet fel, wel direct. Het was in ieder geval niet fel, in de zin van aanvallend, bedoeld.

TO is nu eenmaal 40 en het begint haar nu op te vallen dat ze toch wel veel kwaaltjes heeft en zich niet helemaal lekker voelt.

Er had ook 34 of 50 kunnen staan.

Het sluipt erin, je hebt eens hier wat, en dan weer daar, na een tijdje besef je dat je al een heel lang aan het kwakkelen bent. Ik denk dat TO dat bedoelt met haar vraag.
Of je in de overgang bent is te bepalen met bloed- of urineonderzoek naar je hormoonspiegels. Maar als je menstruatie helemaal normaal is (niet opeens heviger of minder) dan lijkt dat me uitgesloten.
.
quote:impala schreef op 28 mei 2011 @ 12:56:

Ik ben 43 en heb geen last van kwaaltjes. De overgang is bij mij wel (vroeg) begonnen en daar had ik wel wat last van (opvliegers, stemmingswisselingen) maar daarvoor ben ik nu aan de pil en ik voel me weer prima.

Ik merk eigenlijk alleen aan mijn rimpels, gewicht en mijn wat strammere spieren en gewrichten dat ik geen 20 meer ben. En aan de bouwvakkers natuurlijk, die me minder nafluiten ;)Sinds ik zoveel ben afgevallen fluiten de bouwvakkers ook weer tegen me vandaar dat ik me weer 22 voel. Alleen van dichtbij kan ik daar niet meer mee wegkomen
Nou ik ben 49 en ik kan mijn lach niet onderdrukken, wat een oude wijven zeg, haha.

TO, ga naar de huisarts en vraag een compleet onderzoek. Het is zowieso voor een krakkemikkige dame als jij geen overbodige luxe om je eens per jaar goed te laten onderzoeken en zo alle waarschijnlijkheden weg te laten nemen. Misschien ben je wel gewoon geen erg sterk mens en komen de kwaaltjes bij jou wat vroeger dan gemiddeld. Dus blijf er niet mee rondzeulen en ga naar de huisarts.Constant pijnstillers slikken is op de lange duur ook niet het beste wat je voor jezelf kunt doen.

Sterkte.
Ravenna, eet je gezond en beweeg je genoeg? Dat heeft heel veel invloed op je gestel als je wat ouder wordt. Op je 20 kun je leven op chips en marsen zonder daar wat van te merken maar dat is op onze leeftijd (helaas?) verleden tijd. En heb je een vriend(in)? Positieve aandacht en seks zijn ook jonghouders.
.
Ja ik ga dit ook met de huisarts bespreken.

En nee ik ondervind geen psychische klachten van het ouder worden, ik besef maar al te goed dat dit erbij hoort, bovendien ben ik onlangs flink afgevallen, ik vroeg me alleen af of het normaal is dat je wekelijks flinke kwalen krijgt als je ouder wordt.

Of hier meer mensen last van hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven