Achter mijn rug om

05-03-2011 08:22 18 berichten
Hallo allemaal,

Op dit moment woon ik voor een half jaar in een studentenhuis in een buitenland. Helaas klikt het niet met de andere studenten, maar gelukkig heb ik zelf aansluiting gevonden met andere mensen waar ik het wel heel leuk mee heb. Dat het niet klikt met mijn medebewoners komt, denk ik door verschillend redenen. Een is dat zij een andere taal praten en als ik er bij ben meestal niet zo netjes zijn even naar Engels te switchen, wat hier de voertaal is. Ik versta ze dus gewoonweg niet. Het volgende is, dat ze allemaal enorm van uitgaan houden en ik dus helemaal niet. Nou, maakt dat voor mij niet uit, maar zij vinden dat dus raar en onbegrijpelijk. Verder heb ik het idee dat ze soms wel proberen contact te zoeken, maar het klikt blijkbaar gewoon niet. Dat kan nou een keer. Erg jammer, maar het is niet anders. Ik heb zoiets van je probeert gewoon netjes met elkaar samen te leven en vriendelijk te zijn tegen elkaar. Tot gister had ik het idee dat, dat andersom ook zo is.

Wat nu het probleem is, dat ik net via iemand anders die ik net leerde kennen, hoorde dat er achter mijn rug om door mensen uit mijn huis dingen over mij verteld worden. Zoals dat ik nergens aan mee doe in huis, niet mee uitga en saai ben. Vanuit hun bekeken kan ik me die eerste twee dingen nog wel voorstellen. Zeggen dat ik saai ben, vind ik nogal kortzichtig. Ze kennen me totaal niet. En er zijn zoveel meer dingen dan uitgaan, dat je echt niet saai hoeft te zijn alleen, omdat je daar toevallig niet van houdt. Maar waar het mij om gaat is, dat nu dus mensen die ik niet eens ken al bevooroordeeld over mij zijn als ik ze leer kennen. De vraag is nu wat te doen. Moet ik het gewoon laten zoals het is, terwijl het me dwars zit of zal ik ze er op aan spreken en vragen of ze het tegen mij kunnen zeggen als iemand een probleem met me heeft in plaats van tegenover anderen? Ik neig naar het laatste, maar wil de dingen natuurlijk ook niet erger maken dan ze zijn. Wat vinden jullie?
Alle reacties Link kopieren
Zou er niets van zeggen. Jij hebt niets met hun en je huisgenoten hebben niets met jou. Waarom zouden ze je niet saai mogen vinden? Dat is hun mening... Jij vind jezelf niet saai (hoop ik voor jou). Laat gaan. Misschien is er 1 keer over gesproken, zei de 1 tegen de ander; saai zeg dat ze nooit meegaat. Maak jij er een heel zwaar iets van, houden je huisgenoten zich er verder niet mee bezig! Als je wel wat beter in huis wil komen te liggen (figuurlijk he (0; ) kun je eens overwegen wel een keer mee te gaan.
Je zegt zelf dat ze wel moeite hebben gedaan om met je in contact te komen, maar dat jij daar blijkbaar geen raad mee weet. In ieder geval strandt hun poging. Dus helemaal bevooroordeeld zijn ze niet. Hoe ben je in dat huis terechtgekomen?
Joh, laat gaan.

Waarom zo veel waarde hechten aan hun mening?
Ik zou mij er ook niet zo mee bezig houden. Wanneer je iemand hiermee confronteert dan zeggen ze dat het niet zo is, en wanneer je wegloopt gaan ze er weer mee verder. Helaas zijn mensen niet zo oprecht als dat ze zich voordoen en gekletst wordt er altijd. Gewoon vriendelijk blijven en je eigen ding doen zonder dat anderen hier last van hebben.
Nakoma, het is vervelend dat dit zo gebeurd. Maar het kan gewoon gebeuren, soms klikt het gewoon echt niet. Dat zij achter je rug om aan het kletsen zijn is niet netjes, en het zegt meer over hen dan over jou. Laat ze lekker. Een 'goed gesprek' hierover kan de zaak erger maken dan het nu is want waarschijnlijk schieten ze in de verdediging en dan word het er niet leuker op.

Hou de eer maar aan jezelf.

Maar ondertussen zit je wel in dat huis, het is te doen maar helemaal niet gezellig zo. Heb je al overwogen om een andere kamer te zoeken? Dan kunnen zij een huisgenootje zoeken die beter bij hun past en ben jij bevrijd van dat gedoe. Wie weet vind je een huis dat wel bij je past, en dat kan zo leuk zijn.
Tja wij hadden ook iemand in huis die eigenlijk totaal niet in het huis paste en gewoon haar eigen lijn trok. En dat vonden wij best. Tot ze inderdaad ook niet meer begon schoon te maken. Maar zo lang jij dat nog doet en af en toe wc-papier haalt, moeten zij niet zo zeuren ;).

Het gros hierboven zegt: trek je er niets van aan, maar dat vind ik makkelijker gezegd dan gedaan. Hoe lang woon je er nog? Ik zou het super vervelend vinden als ik ergens niet op mijn plek is en dan gaat het nog niet zozeer om dingen die misschien gezegd worden. Maar vertel een keer dat je het lastig vindt als iedereen in jouw bijzijn een andere taal spreekt en je daarom maar afhaakt, omdat jij op die manier ook geen aansluiting bij ze kan vinden. En als je echt wil dat je beter met ze kan opschieten, moet je daar ook in investeren: ga een keer met z'n allen eten of zet je er toch overheen om 1 keer met ze mee te gaan de stad in. Wie weet zijn het beregezellige mensen ;). En anders: blijf bij jezelf en leg je anders erbij neer dat het gewoon niet klikt. Soms heb je dat gewoon . Of wat Guinevieve zegt: evt. een andere kamer zoeken?
Ik zou het laten gaan. Je bewijst zelf toch wel dat je niet saai bent bij nieuwe ontmoetingen?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
*
Dankjulliewel voor jullie reacties.

Ik heb een halfjaarcontract dus een andere kamer zoeken is niet echt een optie. Misschien dat ik zou kunnen overleggen dat ik eerder weg kan, maar vind dan alsnog maar eens een andere kamer.

Wat betreft schoonmaken enzo doe ik gewoon wat ik moet doen. Ik deel de keuken met twee mensen en heb hier verder ook helemaal geen problemen mee en zij ook niet. Als er iets is overleggen we dat altijd gewoon.

En ik zeg idd dat ze geprobeerd hebben contact te maken (andersom ik ook wel met hun trouwens) maar door het taalverschil en het feit dat we erg verschillen klikt het gewoon niet echt. En ik probeer het ook echt wel maar het lukt gewoon niet. Om een voorbeeld te geven, laatst vroegen ze of ik mee wilde eten, dan gingen ze eten halen en konden we dat in huis opeten. Prima. Vervolgens is er niemand die mij even vertelt dat het eten er al is en beginnen ze gewoon zonder mij. Dat vind ik gewoon niet netjes. Maar goed, ik weet het ook niet. Is gewoon wat jammer aangezien het inderdaad zo leuk had kunnen zijn.
Ik weet niet welke taal ze daar spreken? jij zegt dat ze een andere taal spreken dan jij. Jij bent degene die ervoor kiest een half jaar in het buitenland te gaan wonen. Je zou ook moeite kunnen doen om die taal (een beetje) te leren..
Nee, de voertaal is hier Engels, dus het zou wel zo netjes zijn als zij ook Engels spreken.... het zou een beetje raar zijn als ik naar een Engels sprekend land ga (uiteraard ook om mijn Engels te verbeteren), dat ik dan een andere taal moet gaan leren omdat er toevallig veel mensen uit het zelfde buitenland in dit huis wonen.
Nou ja, dan ben je saai omdat je niet van uitgaan houdt (dan ben ik ook saai, whatever!).

Ze kunnen wel ergere dingen over je zeggen, zoals dat je onsympathiek zou zijn, of arrogant, weet ik veel. Maar dat doen ze niet. Ze zeggen alleen dat je saai bent, maar daarmee zeggen ze nog altijd niet dat ze je niet mogen.

Hoe komt het trouwens dat jij geen engels spreekt?
Neehee, ze spreekt wel engels, die andere lui spreken in hun andere moerstaal als zij erbij is. Turks, Chinees, farsi, weetikveel.
quote:nakoma schreef op 05 maart 2011 @ 08:22:

Ik heb zoiets van je probeert gewoon netjes met elkaar samen te leven en vriendelijk te zijn tegen elkaar.

Dit deel van jouw post sprong er voor mij direct uit. Ik heb een vergelijkbare ervaring gehad. Ik ging er ook altijd van uit, maar er zijn mensen die daar meer moeite mee hebben.

Bijna zes jaar geleden heb ik vrijwilligerswerk gedaan in het buitenland. Dit was emotioneel erg zwaar, en ook maakten we lange dagen. Ik woonde in een huis met mensen van verschillende nationaliteiten. Ook met twee Nederlandse meisjes (een paar jaar jonger dan ik). Ik had met hen in Nederland al contact gehad. Zij waren toen al vriendinnen. Tegen één van hen had ik gezegd dat ik de periode van ons vrijwilligerswerk ook zag als een vakantie en als tijd om weer tot mezelf te komen (ik heb voor dit vrijwilligerswerk toentertijd mijn baan opgezegd). Gezien de aard van het vrijwilligerswerk dat we deden, had ik volgens hen nooit de link mogen leggen met het woord vakantie. Die ene uitspraak van mij was voor hen voldoende om mij af te schrijven. Op mijn vraag of we dan tenminste gewoon normaal als volwassenen met elkaar om konden gaan, werd geantwoord dat ze niet eens zin hadden om dat te proberen. Het einde van het liedje was dat ik me met de buitenlandse vrijwilligers een paar maanden lang enorm vermaakt heb (tussen het werk door overigens), en deze twee 'dutchies' door de rest werd uitgekotst. En niet door kwaadsprekerij van mijn kant, maar simpelweg door hun rare houding, die - naar later bleek - in meer dingen naar buiten kwam.

Wat ik er maar mee wil zeggen: zoek mensen op met wie je het wel fijn hebt en laat de rest lekker kletsen.
Ik zou mijn eigen plan trekken. Gewoon je huishoudelijke taken in het huis doen, netjes gedag en hallo zeggen, misschien zelfs een praatje aanknopen als je daar zin in hebt, maar verder laten voor wat het is. Je hebt getracht contact te leggen, maar het klikt niet. Daar doe je niet veel aan. Omdat je er toch tijdelijk woont, zou ik hier verder weinig energie in steken. Dat ze aan andere mensen vertellen dat ze je saai vinden en dat je niet meedoet is vervelend, maar je kunt het ze moeilijk verbieden. Je geeft aan dat je wel andere leuke mensen ontmoet hebt. Steek daar je energie in. En als andere mensen je leren kennen, merken ze vanzelf wel of ze het met je huisgenoten eens zijn of niet.
quote:emaille schreef op 05 maart 2011 @ 17:37:

Neehee, ze spreekt wel engels, die andere lui spreken in hun andere moerstaal als zij erbij is. Turks, Chinees, farsi, weetikveel.Ow! Dat is inderdaad niet zo sympathiek nee. En nog minder redenen om met ze op te trekken.
Thanks! Heb inderdaad het geluk dat ik hier ook mensen ken waarmee het wel erg gezellig is! Het is gewoon zo'n teleurstelling als je hierheen komt met het idee van leuk, een internationaal studentenhuis dus allemaal nieuwe mensen leren kennen, een gezellige tijd hebben en hopelijk leuke dingen doen met elkaar. Maar dat zit er dus jammer genoeg niet in. Maar gelukkig dat ik dat dan ergens anders nog wel vindt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven