Alleen op de wereld?

19-02-2012 20:35 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of ik onder de goede pijler post, maar moet het gewoon kwijt. Ik ben een jonge vrouw dat stottert. Al vanaf mijn 6e heb ik dit probleem. Vooral de laatste jaren (toen ik begon met werken) heb ik er ontzettend veel last van. Ik ben niet iemand die altijd en overal vastzit. Soms praat ik best lekker vlot,maar vaak gaat dit ook met trucjes. Als ik in mijn omgeving kijk zie ik niemand die stottert. En mocht ik ze ergens tegenkomen zijn het mannen. Zijn er vrouwen die ook stotteren net als ik en hoe gaan jullie ermee om? Ik heb logopedie gehad en del ferro gedaan, maar het enige wat er gebeurde was dat het me veel geld heeft gekost. En ik deed echt mijn best...
Ik heb een vrouwelijke collega gehad die stotterde en zij heeft veel baat gehad bij iets als theatersport of theatertraining. Volgens haar zeggen was dat de beste combinatie samen met logopedie. TO er zijn toch vast wel verenigingen voor stotteraars? Of wil je daar niet bij?
Heb je logopedie gehad van een logopedist of een stottertherapeut? Dat is een groot verschil namelijk!

En Delferro zijn oplichters.

Overigens komt stotteren veel meer voor bij mannen dan bij vrouwen.. Vandaar dat je weinig stotterende vrouwen tegenkomt.
Ik wil best een nieuwe stotter therapie volgen, maar het probleem is dat ik geen geld daarvoor heb. Het solliciteren gaat mij ook moeilijker af. Bij veel banen moet je goed uit je woorden komen en soms kan ik dat, maar soms zit ik ontzettend vast.Toen ik del ferro deed was ik degene die het minste stotterde daar. Ben daarna bij een stotter therapeut geweest. Zij luisterde alleen naar mijn verhaal en zei dat ik het moest accepteren... De therapeut was ook niet in de buurt.. Er stotteren inderdaad meer mannen, maar zijn er helemaal geen vrouwen?
Er zijn wel stotterende vrouwen hoor. Alleen iets minder. Zoek anders eens op de term stottercafe, ik weet niet of je daar mee bekend bent? Daar komen ook vrouwen en het is soms best prettig om met mensen te zijn die mee kunnen praten over dingen waar je tegen aanloopt.

Lastig dat je alleen een stuk acceptatie mee hebt gekregen van je therapeut, of heb je wel ook actieve oefeningen meegekregen?

Dat theatersport prettig is kan ik me voorstellen. Een beetje assertief op een podium leren staan is altijd een pre bij dit soort spreekproblemen denk ik.
Ik denk dat het afhangt van hoe je ermee omgaat.

Via mijn studie heb ik lessen gevolgd van een vrouw die stotterde en soms ook heel lang bij de beginletter van een woord bleef hangen.

Maar ze bleef gewoon les geven en ik vond dat heel stoer!

Je bent zeker niet de enige. Ik heb mijn vriend horen vertellen over een paar collega's (baan met veel contact met andere mensen) die ook erg stotteren, waaronder ook een vrouw.
Wat is er mis met stotteren? In alle beroepsgroepen komen stotteraars voor. Misschien is acceptatie wel het beste wat je kan overkomen. Zelfvertrouwen zal het stotteren vast doen verminderen.

Het lijkt mij overigens heel vervelend hoor en wil er niet te makkelijk over doen. Maar er tegen vechten is ook niet zinvol lijkt me.
Heb het opgezocht. Stottercafe is in rotterdam, best een eind maar het lijkt me wel wat. Vaak voel ik me de enige..

Van de stottertherapeut kreeg ik wel wat oefeningen,maar de schaamte is bij mij erg groot. Bang om uitgelachen te worden. Ik probeer altijd mijn gebrek te verdoezelen met een verzorgd uiterlijk. Al val ik soms door de mand.. Nadat ik op mijn werk een slechte beoordeling kreeg, mede door het stotteren is mijn zelfvertrouwen nog meer gedaald. Ik laat het niet merken maar van binnen doet het me pijn.

Stotteren is lastig, maar er zijn ook mensen die er goed mee omgaan. Wat goed van je lerares dat ze lesgaf ondanks het stotteren. Dat is inderdaad stoer! Hoop dat ik er ook lak aan zal krijgen. Soms doe ik alsof,maar voel me heel klein worden omdat ik me verbaal niet sterk voel. Ben blij om te horen dat ik niet de enige ben.
In mijn ogen is er niks mis met stotteren. Maar veel mensen denken daar anders over en dat doet me pijn. Op werk is het vooral lastig als je snel en telefonisch iets moet regelen. Maar ik wil niet klagen er zijn ergere gevallen dan ik..
Zelfvertrouwen en acceptatie zijn heel belangrijk, natuurlijk. Maar dat krijg je niet zomaar omdat iemand zegt dat je dat moet gaan kweken, en al helemaal niet als je al jaren onzeker bent over je spraak.

Vechten tegen stotteren is dan weer het laatste wat je moet doen, vaak werkt dat het stotteren (op de lange duur) in de hand!
Ik zou je een link kunnen geven van een stotteraar die onlangs een zelfhulpboek heeft geschreven, maar wil uiteraard niet spammen.
Ik wil heel graag zelfverzekerder zijn mbt mijn spraak, maar het blijft lastig. Op zich ben ik niet een exteem onzeker iemand of laat ik het niet merken, maar als ik niet uit mijn woorden kom vind ik het lastig om niet onzeker te zijn. Vaak speel ik een rol en vermijd woorden. Heb jaren tegen stotteren gevochten, maar daardoor stotter ik meer..

Welk zelfhulpboek is het? Heb overigens eentje thuis. Er staat in dat je alle spieren moet ontspannen en nog wat oefeningen die praktisch niet te doen zijn!
Het gaat niet over stotteren an sich maar over zelfvertrouwen.

Overigens denk ik nog dat je met alle hulp van de wereld nooit echt van het stotteren afkomt. En eigenlijk is er niets mis met het vermijden van woorden. Als de boodschap uiteindelijk maar over komt. Ik word altijd knalrood bij presentaties in het openbaar, compleet met vlekken in mijn nek, maar het weerhoudt mij niet presentaties. Dit is wie ik ben.
Ik vind het echt vervelend voor je. Ik hoop dat je iets aan het stottercafe hebt en wie weet aan zo'n zelfhulpboek.

Weet ook dat mensen die jouw stotteren niet accepteren zelf sociaal onaangepast zijn.

Ik had onlangs nog een heel leuke aflevering gevonden van BNN 'je zal het maar hebben'. Daarin is een docent van mij te zien en een jongen die stottert maar daar heel positief mee omgaat. Ik ben zo thuis en zal eens kijken of ik de link kan vinden, ik vond het heel inspirerend hoe hij er mee omging!
Tuorrebout: Knap dat je ondanks dat presenteerd! Ik kan er alleen over dromen voorlopig Er schijnen wel mensen te zijn die van hun stotteren zijn afgekomen. De enige oplossing is meer zelfvertrouwen en lak hebben aan het stotteren, maar het is niet makkelijk helaas.

Liezebetje: Doordat ik zoveel geprobeerd heb is mijn vertrouwen in dat het goedkomt erg laag geworden, maar dit helpt mij natuurlijk niet. Ik moet positief blijven. Ik ga even kijken of ik de aflevering kan vinden. Heel erg bedankt voor jullie hulp!
Klik
ben nu thuis, maar kan niet vinden wat ik bedoel. het is een aflevering met Patrick Lodiers en niet die met Ruben Nicolai.

Ik moest er namelijk aan denken omdat de jongen in het filmpje wat ik bedoel ook veel moet presenteren en telefoneren op z'n werk. En hij doet dat zo vasthoudend en stoer, ik vond het echt leuk.

Edit:

ik heb 'm, maar alleen via een site waar je moet inloggen. Ik kan inloggen omdat mijn studie verbonden is aan deze site, maar ik weet dus niet of het werkt als ik de link gewoon hier neer zet. Ik ga het toch proberen dus bij deze: je zal het maar hebben
Oei, dit lijkt me wel heel vervelend... Heb er nooit zo bij stil gestaan, zelfs wel grapjes over gemaakt inderdaad, dat zoiets zo een impact kan hebben op iemands leven. Wat andere mensen ook al schreven: het is misschien het beste dat je het accepteert als een deel van jezelf. Je mag er zijn, al stotterend of niet.

Wat wel interessant is dat je schrijft dat je soms vloeiend spreekt en soms echt vast zit. Zit daar ook een patroon in? Na zoveel zinnen bijvoorbeeld? Of na een bepaald tijdstip (vermoeidheid)? Misschien als je gespannen bent of juist ontspannen? Als je een patroon herkent, dan kun je misschien naar een oorzaak zoeken en wat gerichter oefenen om in juist die situaties beter uit je woorden te komen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven