Alleen wonen, eenzaam

06-12-2012 01:06 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik woon sinds 2 maanden op mezelf. Dat wil zeggen, op kamers.

Nadat ik bij mijn ouders uit huis was gegaan om te studeren

heb ik anderhalf jaar bij mijn zus gewoond, maar zij is verhuisd, dus ja, ik moest wat anders.

De nieuwe kamer bevalt me goed, het hele huis is netjes en schoon, mijn huisgenoten zijn aardige, rustige studenten, we hebben nooit last van elkaar.

Maar ik voel me eenzaam. Aan vrienden geen gebrek, dat is het punt niet. Maar ik kom nu opeens in een leeg huis (lege kamer). Voorheen had ik altijd iemand om mee te praten, of die ik zag s'morgens bij het ontbijt. Nu wordt je wakker en ben je alleen, je komt thuis: alleen. Niemand om aan te laten zien wat voor nieuwe nagellak je gekocht hebt of te vertellen wat je die dag hebt meegemaakt, of om samen mee te koken ... Ik mis zelfs de hond die me anders altijd vrolijk begroette als ik thuiskwam.

Ik lig zo nu en dan een beetje te huilen in m'n bedje, en dat heb ik nooit zo gehad. Wat te doen?
Huisdier nemen??
Het is ook even wennen en je draai vinden. Maar misschien kun je iemand bellen op dat soort momenten?
Luister naar je hart, want dat klopt
quote:plofkipje84 schreef op 06 december 2012 @ 01:11:

Huisdier nemen??Dat zou ik graag willen, ik woon vlakbij een park en ben vaak genoeg thuis voor een hond of kat, maar het is een kamer he: no pets allowed, helaas.
Ik denk dat het vooral even wennen is. Vanuit het ouderlijk huis bij je zus gaan wonen is natuurlijk wel vertrouwd. Misschien is het juist het punt dat je geen last hebt van je huisgenoten? Vind je een drukker huis fijner?

Wat ik me kan herinneren uit mijn tijd op kamers is dat er juist altijd wel iemand was om even aan te kloppen, om mee te kletsen, om samen in de woonkamer gezellig wat te praten of een film mee te kijken. Dat miste ik wel toen ik daarna alleen woonde.

Ik hoop dat je snel gewend bent in je nieuwe huis!
En wat Joss28 zegt: misschien kun je op die momenten even iemand bellen?
@ Mayhem

Ja, ik kan wel mensen bellen, dat heb ik ook al gedaan op zulke momenten, nu ik erbij stilsta. Daar knap ik dan wel van op.

Maar toch, helemaal alleen, voor niemand te hoeven zorgen, uren niemand zien, het is inderdaad echt iets waar ik aan moet wennen.
Fijn dat even telefoneren helpt

Maar zie je je huisgenoten dan zo weinig?
quote:mayhem schreef op 06 december 2012 @ 01:24:

Fijn dat even telefoneren helpt

Maar zie je je huisgenoten dan zo weinig?Het is een huis waar alle kamers eigen keukentjes hebben. Ik heb de enige kamer beneden, samen met het toilet. Er is ook geen gezamenlijke woonkamer e.d.. Ik zie mijn huisgenoten wel, in het voorbijgaan, en dan praten we even. Maar niet zoiets als samen zitten of zo.
Nodig ze uit in je kamer...
En ken je je huisgenoten al een beetje? Je kunt ze wellicht leren kennen?

Misschien vinden zij het ook wel leuk om een keertje aan te komen kloppen en wat te kletsen.

En iemand om voor te zorgen: gebeurde wel eens dat een huisgenoot ziek was, dan fietste ik door weer en wind naar de apotheek Of draaide een was voor een huisgenoot, of nam wat boodschappen mee uit de winkel als ik toch ging. Misschien dat je in die zin dan ook iets voor elkaar kunt betekenen?
Geef een etentje om ze te leren kennen, flesje wijn erbij... Moet jij eens zien!

En neem stiekem een cavia!
ik vond het juist heerlijk toen ik net op mezelf woonde dat ik

alleen was.

je kan doen en laten wat je wil, eten wat en wanneer je wil, naar bed gaan wanneer je wilt, opruimen wanneer je wilt enz.

TO: wat vervelend dat je je draai nog niet gevonden hebt.

echter op jezelf gaan is niet niks dus geef het even tijd zodat je

eraan kan wennen.

ondertussen kan je idd. kijken of je het met je huisgenoten kan vinden. een huisdier kan ook, maar als je nooit thuis bent is dat natuurlijk niet zo handig.. (of als je kamertje heel klein is, dat is niet leuk voor zo'n beest...)
quote:beelicious schreef op 06 december 2012 @ 06:12:

Geef een etentje om ze te leren kennen, flesje wijn erbij... Moet jij eens zien!

En neem stiekem een cavia!Dit zou ik je ook aan willen raden!
Dat lijkt me supervervelend TO. Wat hier ook aangeraden wordt, probeer een klik te vinden met een huisgenootje, borreltje erbij en hupsakee.
Meeste kamers waar geen huisdieren mogen mag in overleg! een konijn of een cavia wel. Herken het wel dat het heel erg wennen was in het begin. Heb toen een cavia genomen en later een konijn. Nooit problemen met de huisbaas over gehad.

En misschien is het een leuk idee om bijvoorbeeld enkele keren in de week met vriendinnen of huisgenootjes te eten.
Ik denk dat het heel goed is om te leren alleen te zijn. Je hoeft je nieuwe nagellak niet aan iemand te laten zien. Je kunt ook tegen jezelf zeggen dat het een mooie aanwinst is. En je belevenissen in een dagboek schrijven. Het hoort bij volwassen worden dat je meer op eigen benen gaat staan en minder bevestiging en aandacht van anderen nodig hebt. Mensen die niet alleen kunnen zijn kunnen op latere leeftijd vervelende plakkers worden. Je huisgenoten vinden het misschien heerlijk om zich op hun kamer terug te trekken en hebben dan geen zin in de buurvrouw met haar flesje nagellak want who cares, really?!
Bah
Ga meeschrijven op Viva Hier kun je je nieuwe aankoopje ook kwijt. Ik belde ook regelmatig met mijn moeder als ik thuiskwam, die vond dat alleen maar gezellig.
quote:573g8b schreef op 06 december 2012 @ 10:04:

Ik denk dat het heel goed is om te leren alleen te zijn. Je hoeft je nieuwe nagellak niet aan iemand te laten zien. Je kunt ook tegen jezelf zeggen dat het een mooie aanwinst is. En je belevenissen in een dagboek schrijven. Het hoort bij volwassen worden dat je meer op eigen benen gaat staan en minder bevestiging en aandacht van anderen nodig hebt. Mensen die niet alleen kunnen zijn kunnen op latere leeftijd vervelende plakkers worden. Je huisgenoten vinden het misschien heerlijk om zich op hun kamer terug te trekken en hebben dan geen zin in de buurvrouw met haar flesje nagellak want who cares, really?!Herkenbaar wat je zegt, maar het went wel. Ik had eerst ook heel erg dat ik graag mijn verhalen aan iemand wilde vertellen, maar nu als ik iets heb gekocht oid ben ik er vooral zelf blij mee. Maar ik neem aan dat je overdag studeert, dan heb je toch wel contact met mensen? Het leek mij eerst verschrikkelijk om alleen te wonen (ik kom ook uit een grote familie), maar nu vind ik het wel lekker om alleen thuis te zijn. Het went echt snel genoeg!
quote:573g8b schreef op 06 december 2012 @ 10:04:

Ik denk dat het heel goed is om te leren alleen te zijn. Je hoeft je nieuwe nagellak niet aan iemand te laten zien. Je kunt ook tegen jezelf zeggen dat het een mooie aanwinst is. En je belevenissen in een dagboek schrijven. Het hoort bij volwassen worden dat je meer op eigen benen gaat staan en minder bevestiging en aandacht van anderen nodig hebt. Mensen die niet alleen kunnen zijn kunnen op latere leeftijd vervelende plakkers worden. Je huisgenoten vinden het misschien heerlijk om zich op hun kamer terug te trekken en hebben dan geen zin in de buurvrouw met haar flesje nagellak want who cares, really?!

Het gaat me niet om de bevestiging van anderen, of om aandacht. Ik hoef niet te weten en te horen dat ik het goed doe of geliefd ben van mijn medebewoners. Mijn huisgenoten ga ik echt niet lastigvallen met nagellak of kleren, ik weet zelf ook wel dat dat hen niet kan schelen, maar mijn zus kon ik daar bijv. wel mee lastigvallen, die vond dat leuk. Het enige is dat ik gewoon iemand om me heen wil hebben, een dier for instance, iets om voor te zorgen.

Hoe dan ook, ik ben geen plakker en heb ook totaal de aard niet om dat te worden. Ik houd gewoon niet van alleen zijn. Dat ben ik ook nooit geweest, ik ben de helft van een tweeling, en daar ben ik heel close mee (niet de zus waarmee ik heb samengewoond overigens)
[quote]phoebe82 schreef op 06 december 2012 @ 06:37:

ik vond het juist heerlijk toen ik net op mezelf woonde dat ik

alleen was.

je kan doen en laten wat je wil, eten wat en wanneer je wil, naar bed gaan wanneer je wilt, opruimen wanneer je wilt enz.

Dat zijn dan weer de dingen waar ik zeker wel de voordelen van ervaar. Je bent voor niemand verantwoordelijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven