Als tiener keuzen stress

13-11-2019 15:10 6 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit is heel raar om ze te zeggen maar ik ben momenteel 16 en sta voor een hele hoop keuzes. Nou ben ik niet echt goed in keuzes maken en twijfel ik altijd veel. Maar ik heb voor een opleiding gekozen die me echt niet beviel. Hierna ben ik naar een andere opleiding geswitcht binnen de afdeling van mijn oude omdat ik die echt niet meer aan kon. Nu ga ik deze periode afmaken (die duurt ongeveer tot januari). maar ik ben zo bang dat ik dit ook niet leuk vind en dat ik een soort van aan het falen ben in m’n leven. Misschien klinkt dit zo gek maar hebben jullie dit ook gehad? En zo ja hebben jullie goede raad voor een tiener in de stress?

Alvast bedankt
Je bent 16, dan zit je toch nog op de middelbare? Of ben je 2 van opleiding gewisseld in je eerste 2 maanden van beroepsopleiding daarna?
Lucifer2018 schreef:
13-11-2019 15:13
Je bent 16, dan zit je toch nog op de middelbare? Of ben je 2 van opleiding gewisseld in je eerste 2 maanden van beroepsopleiding daarna?

Als je vmbo-t hebt gedaan. Ben je mogelijk zestien als je in sept start op het mbo. Als je dan voor de herfstvakantie wisselt is dat je tweede opleiding, en als dat je dan nu weer niet bevalt ben je nog steeds zestien.
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor, dat hebben meer mensen. En hoe verder je komt in het leven hoe meer keuzes. Maar meestal zijn ze niet voor het leven, dat scheelt. Je kunt weer veranderen ooit.
Ga nu eerst dit jaar afmaken zie een diploma te halen.Je weet vaak pas als je het doet of het werk je bevalt. En kijk en luister eens bij ouderen, hoeveel iets heel anders zijn geworden dan dat ze vroeger wilden, of waar ze voor geleerd hebben.
Of minder ver, je vrienden en vriendinnen, hebben die hun levensweg al uitgestippeld? vast niet al kant en klaar. Je bent helemaal niet zo anders dan de rest

En wat die andere keuzes betreft die je nog tegen gaat komen: Ga ik een relatie aan met Jan, Kees of Marie?
waar ga ik wonen, ga ik trouwen of niet, kinderen of niet.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
nlies schreef:
13-11-2019 15:25
Ja hoor, dat hebben meer mensen. En hoe verder je komt in het leven hoe meer keuzes. Maar meestal zijn ze niet voor het leven, dat scheelt. Je kunt weer veranderen ooit.
Ga nu eerst dit jaar afmaken zie een diploma te halen.Je weet vaak pas als je het doet of het werk je bevalt. En kijk en luister eens bij ouderen, hoeveel iets heel anders zijn geworden dan dat ze vroeger wilden, of waar ze voor geleerd hebben.
Of minder ver, je vrienden en vriendinnen, hebben die hun levensweg al uitgestippeld? vast niet al kant en klaar. Je bent helemaal niet zo anders dan de rest

En wat die andere keuzes betreft die je nog tegen gaat komen: Ga ik een relatie aan met Jan, Kees of Marie?
waar ga ik wonen, ga ik trouwen of niet, kinderen of niet.

Dit dus! Twee mbo-opleidingen met twee diploma's op zak. Vier beroepen in zes banen uitgeoefend en nu pas sinds acht jaar mijn definitieve keuze gemaakt. Ben 52.
Alle reacties Link kopieren
Ja zeker! Het is lastig om zulke keuzes te maken op een jonge leeftijd. En op een oudere leeftijd ook nog steeds. Maar als je het niet probeert kom je er ook niet achter. En het voordeel van jong zijn: stel dat het toch niks wordt, dan heb je nog genoeg tijd om iets anders te gaan doen. Succes! :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven