Angst na inbraak

29-03-2021 00:17 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteren is er bij mijn vriend en mij ingebroken. We kwamen net voor de avondklok thuis en vonden het slot van de voordeur geforceerd en de achterdeur open. Wonder boven wonder is er niks weg, maar het idee dat er iemand in huis is geweest vind ik vreselijk. De afgelopen nacht hebben we bij mijn schoonouders geslapen (of in mijn geval een paar uurtjes wat gedoezeld), zodat we eventuele sporen niet zouden uitwissen. Vandaag is er een rechercheur geweest die à la CSI vingerafdrukken heeft veiliggesteld.

En nu lig ik weer in mijn eigen bed. In de kamer die we gisteren helemaal overhoop aantroffen. Mijn vriend stuipt altijd heel erg bij het in slaap vallen. Ik schrok daarvan, wat resulteerde in een paniekaanval (heb ik normaal hooguit een paar keer per jaar last van). Nu ben ik weer een soort van rustig, maar ik durf niet te gaan slapen.

Zijn er mensen die iets soortgelijks hebben meegemaakt? Slijt de angst? Wat hebben jullie gedaan om je weer veilig te voelen in je eigen huis?
The birds are the keepers of our secret, as they saw us where we lay
Het slijt ja. Het duurt even maar het slijt.
Wat wij deden was de gordijnen openlaten als we weggingen, ook als we na het donker thuis kwamen. Inbrekers houden niet van ramen waar je naar binnen kunt kijken. Ook keken we of de standby knop van de stereo (toen het meest kostbare in huis) brandde. Als hij brandde was hij niet weg, dan was er dus geen inbreker.

Het heeft een jaar of 2 geduurd, maar daarna was de angst en onrust weg.
Alle reacties Link kopieren
Ja, het slijt zeker. Wat bij mij heel erg hielp was nieuwe dikke deur, nieuwe sloten, ook sloten op de ramen (wat nodig is kan natuurlijk per woning variëren). Er werd heel duidelijk gezegd beveilig je huis beter dan anderen in de buurt en dat gevoel van ‘veiligheid’ hielp mij. Dat gezegd hebbende is er geen vakantie zonder dat ik terug kom en meteen naar de voordeur kijk of hij niet geforceerd is, maar goed dat is een fractie van een seconde en dan ben ik het weer kwijt. Je kunt ook een alarm laten installeren als dat je helpt om je huis makkelijker achter te laten.
Alle reacties Link kopieren
Hè toch, wat heftig!
Ik zou me ook heel onveilig voelen even.
Maar toch proberen te relativeren. De kans dat zo iemand terugkeert is er vrijwel niet. Hij heeft rondgescharreld en verder niet gevonden wat hij zocht...

Probeer er veel met anderen over te praten. Over wat er gebeurd is en ook over je angsten erover. Dat kan goed helpen.

Heb je een klein lichtje naast je bed dat je eventueel aan kunt houden vannacht?

Heel veel sterkte. Het is normaal dat je er even van onderste boven bent...
Alle reacties Link kopieren
En probeer op termijn blij te zijn dat er niets weg was, ik was paspoort, rijbewijs, pinpas en credit card kwijt (was op een verjaardagsfeestje en dacht dat het veiliger was om thuis te laten, was voor je je moest kunnen identificeren), dat was al drama want ik kon geen geld meer opnemen en me nergens meer identificeren. Maar het allerergste vind ik nog dat mijn camera was gejat met het rolletje er nog in (ja het is al even geleden :) ) en die foto’s ben ik dus voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
En als laatste probeer vannacht vooral de ontspanning te vinden en accepteer als je niet kunt slapen, dat komt later wel. Ontspanning is nu belangrijker en helpt je ook om morgen door te komen
Het is heel normaal dat jij je angstig voelt, het is een normale reactie op een abnormale gebeurtenis. Je huis is je basis en nu is het even een onveilige plek en aangetast door een lul die op zoek was en waarschijnlijk alleen bezig was zichzelf te verrijken of om zijn verslaving te bekostigen.

Het is goed om voor je eigen gevoel goed te beveiligen, vaak je verhaal doen en desnoods wat gesprekken met slachtofferhulp.

Veel sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Maki15 schreef:
29-03-2021 00:40
Ja, het slijt zeker. Wat bij mij heel erg hielp was nieuwe dikke deur, nieuwe sloten, ook sloten op de ramen (wat nodig is kan natuurlijk per woning variëren). Er werd heel duidelijk gezegd beveilig je huis beter dan anderen in de buurt en dat gevoel van ‘veiligheid’ hielp mij. Dat gezegd hebbende is er geen vakantie zonder dat ik terug kom en meteen naar de voordeur kijk of hij niet geforceerd is, maar goed dat is een fractie van een seconde en dan ben ik het weer kwijt. Je kunt ook een alarm laten installeren als dat je helpt om je huis makkelijker achter te laten.
Dit en ik zou voor mij eigen gemoedrust ook security cameras plaatsen.
Alle reacties Link kopieren
Jaren geleden in vorige huis inbraak gehad, 's nachts terwijl we gewoon thuis waren.
2 hondjes toen nog, niks gemerkt.
Ik schrok me natuurlijk kapot in de ochtend, een van onze auto's weg, mijn tas met inhoud, geld wat op een keukenkastje lag..

Er was een keukenraam geforceerd, grenzend aan onze achtertuin en daar konden ze in het donker, ongezien, naar hartelust eea uitboren.

Auto is teruggevonden, tas ook, de auto is als vluchtauto gebruikt bij een andere inbraak in de buurt.
De politie zei iets soortgelijks: zorg dat jouw huis onaantrekkelijk(er)/lastiger is tov andere huizen in de buurt.
Wij hadden het ook wel errug makkelijk gemaakt achteraf gezien: door het raam heen zag je de autosleutels en mijn tas en geld gewoon liggen.
We hadden de voordeur ook niet op slot, dus daar konden ze zo door naar buiten wandelen, ik denk dat alles nog geen 5 minuten heeft geduurd.

Daarna een poort naar de achtertuin die op slot kon, goede verlichting en sloten op dat keukenraam. Schijnt dat dieven niet houden van in het volle zicht (van de straat) bezig te zijn.

Ik heb er eerlijk gezegd na de 1e shock van die ochtend niet wakker van gelegen, maar het scheelt waarschijnlijk dat ze niet boven zijn geweest en er niks overhoop was gehaald oid. Eea lag voor de greep, dure auto voor de deur, dat was waar ze waarschijnlijk op afkwamen en in een klein dorp waar iedereen elkaar kent en je bij wijze van spreken de deur open laat en mensen nog achterom komen.

In het begin denk je nog: wat als ze naar boven waren gekomen?
Maar dat "wat als" zette ik vrij snel uit mijn hoofd: het was immers niet gebeurd, dus dat heeft geen zin om over te piekeren.

Toen ik nog thuis woonde is er ook een keer ingebroken, ging toen om antiek.
Ook iedereen thuis (7 mensen) en in slaap, mijn moeder is wakker geworden van een "klapperend raam" en op slaapkamers gaan checken of alles dicht was.

Die inbrekers zijn daardoor gevlucht, eea lag in de ochtend buiten in de regen.
Ook toen heb ik me niet onveilig gevoeld daarna, voor zover ik me kan herinneren.

De kans dat ze terugkomen is heel klein, zeker als ze niet gevonden hebben waar ze naar op zoek waren..
Houd je daar svp aan vast: jullie huis is nu onderzocht en doorzocht en ze hebben niks interessants gevonden blijkbaar, dus die gaan niet terugkomen.

Het slijt zeker wel, als je het niet groter maakt in gedachten dan wat het is.
Een open hart toont de weg naar een bezield leven..
Alle reacties Link kopieren
Het slijt inderdaad, maar dat kost tijd. Bij ons 2 x ingebroken. We hebben een alarmsysteem en camera’s laten plaatsen, dat is het enige dat mij hielp.
Elke keer als we de deur uit gingen maakte ik me druk. We lieten vaak de gordijnen wat open en de tv aan, sowieso een paar lampen of kleine lampjes op timer aan. Alles om er maar voor te zorgen dat het leek alsof iemand thuis was.

Hang en sluit werk op orde kan helpen, maar bij onze 2de inbraak (met dus hang en sluit werk op orde) hebben ze gewoon een baksteen door het raam van de achterdeur gegooid. Op een doordeweekse maandagmiddag. Als ze echt binnen willen dan komen ze wel binnen. En nee, geen bijzonder huis oid, gewoon een doodnormale rijtjeswoning...
Alle reacties Link kopieren
Suzy65 schreef:
29-03-2021 01:30

De kans dat ze terugkomen is heel klein, zeker als ze niet gevonden hebben waar ze naar op zoek waren..
Houd je daar svp aan vast: jullie huis is nu onderzocht en doorzocht en ze hebben niks interessants gevonden blijkbaar, dus die gaan niet terugkomen.
Dat gebeurde bij ons in de buurt dus wel, nadat er wel spullen meegenomen werden uiteraard. De inbrekers wisten namelijk dat alle tv’s, laptops en spelcomputers na een tijdje vervangen waren en kwamen gewoon nog een keer hun slag slaan. Tenzij dat niet lukte door betere beveiliging etc natuurlijk.

Bij ons hadden ze de autosleutel trouwens meegenomen maar niet de auto. Die hebben we diezelfde nacht nog ergens anders naar toe gebracht en pas weer thuis voor de deur gezet toen daarvan ook alles vervangen was.
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden sowieso toen idd verder geen waardevolle spullen: oude computer, oude tv, dat zal wel tegengevallen zijn, niet de moeite waard om mee te nemen iig.
Een open hart toont de weg naar een bezield leven..
Alle reacties Link kopieren
Vorig voorjaar is er bij ons ingebroken toen we een paar dagen weg waren in de meivakantie. We hadden toen al goed hang en sluitwerk (beter dan de buren in ieder geval) maar wij waren niet thuis en dat moeten ze geweten hebben. Ze hebben ook ruim de tijd genomen om alles overhoop te halen en het geld en de sieraden die ze tegenkwamen mee te nemen. Laptops en tablets die voor het grijpen lagen zijn blijven liggen. Ze zijn ruim drie kwartier binnen geweest. Wat mij hielp direct daarna: ze hadden duidelijk ons gekozen omdat we niet thuis waren. Ik ben dan ook geen moment bang geweest dat er weer ingebroken zou worden als we wel thuis zouden zijn. Hang en sluitwerk daarna wel nog beter gemaakt en een alarmsysteem geïnstalleerd, dat laatste is vooral voor de gemoedsrust van de kinderen. Zoon is soms nog steeds bang dat iemand ‘s nachts zijn knuffels komt stelen.
Alle reacties Link kopieren
Wat een vreselijk gevoel is dat.
Bij ons is er ook 2x ingebroken, in een redelijk korte tijd. De ene keer alles overhoop, matrassen open, van alles. De andere keer was het minimaal zichtbaar, lades die een centimeter open stonden, en ineens bleek er van alles weg te zijn.
Heel heftig, de ene keer waren we thuis, in slaap. Maar nu is het denk ik 5 jaar geleden, het slijt. Langzaam, maar het slijt.
Toen ik nog thuis woonde, is er drie keer ingebroken bij ons. Bij 1 van die inbraken was ik alleen huis, samen met mijn vriendje. Ik was 16. Ik heb mij daarna nooit meer fijn en veilig gevoelt. Het gevoel van onveiligheid slijt wel iets, maar het was niet helemaal weg.
Nu woon ik alweer 7 jaar in een ander huis, hier voel ik me wel veilig en we hebben goede camera systemen hangen.
Alle reacties Link kopieren
Ja, het slijt. Bij ons is er twee keer ingebroken door de jaren heen. Gelukkig waren we beide keren niet thuis. Het heeft een behoorlijke impact, echt heel rot.
Ik ben niet bang, al vrij snel daarna niet meer, maar ik heb me wel bewust toegesproken, in het begin elke dag: ik laat me NIET bang maken! Dat was echt mijn mantra, tot het een feit werd.
Wel ben ik nog steeds voorzichtig. Zelfs voor een klein ommetje met de hond gaan alle ramen dicht en alle deuren op slot. Ik slaap ook niet graag met een raam open.
Bij een bekende van me is er ingebroken vorig jaar en ze heeft er nog heel veel last van. Ze gaat binnenkort emdr doen, om van de angsten af te komen. Heel naar allemaal.
Alle reacties Link kopieren
Het slijt inderdaad. Ik vond het vooral een naar gevoel dat ze ondanks de camera het toch de moeite vonden om in te breken. En hoe goed de sloten ook waren, ze gewoon een baksteen door het raam hebben gegooid. Dat doe je niets tegen. Ik had trouwens meer de angst om weg te gaan van huis, omdat het was gebeurd toen we er niet waren.

Baal nog steeds van sommige zilveren sieraden die ze hebben weggenomen (uit m'n kindertijd), maar gelukkig de belangrijkste spullen voor mij niet. Enige voordeel vind ik dat ik nu weet waar spullen wel/ niet veilig zijn.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties. EMDR moest ik ook meteen aan denken, omdat ik weet dat ik van heftige gebeurtenissen lang last kan hebben. Maar eerst eens zien wat de tijd doet.

Ik vind 't best heftig om te lezen dat sommigen er na jaren nog steeds last van hebben. Wat gaat er in zo'n inbreker om vraag ik me dan af. Bedenken ze niet wat ze een ander aandoen of boeit het ze gewoon niet?

Het slot van de deur is inmiddels vervangen en we hebben een camera-deurbel opgehangen die meldingen geeft van bewegingen. Verder alle deuren en ramen drie keer nalopen bij weggaan, de laptop goed opruimen als we een klein ommetje gaan maken... Stom dat het nodig is.

We hebben bedankjes rondgebracht bij de buren die ons zaterdagavond opgevangen hebben. Heel fijn om te zien dat je op heel veel mensen kunt rekenen in een noodsituatie.
The birds are the keepers of our secret, as they saw us where we lay
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nog een vraag voor degenen die ooit in dezelfde situatie hebben gezeten: wel iemand binnen geweest, niks weggehaald.

Op de aangifte staat namelijk 'poging tot inbraak'. Volgens de agent is dat zo omdat er niks is gestolen, het komt pas als 'inbraak' op de aangifte te staan als er werkelijk spullen weg zijn.

Klopt dat? Want ik vind 't maar raar klinken... Er is immers iemand in huis geweest die er niet hoorde, m.a.w: er is ingebroken.

Overigens zou ik de woorden van de betreffende agent niet zo in twijfel trekken als er niet al vanalles meer is misgegaan met de aangifte (de aangifte veel te laat binnen gekregen, verkeerd telefoonnummer genoteerd waardoor wij niet meer te bereiken waren voor de politie, verkeerde tijden in de aangifte, enzovoorts...)
The birds are the keepers of our secret, as they saw us where we lay
_Vogeltje_ schreef:
05-04-2021 12:23
Ik heb nog een vraag voor degenen die ooit in dezelfde situatie hebben gezeten: wel iemand binnen geweest, niks weggehaald.

Op de aangifte staat namelijk 'poging tot inbraak'. Volgens de agent is dat zo omdat er niks is gestolen, het komt pas als 'inbraak' op de aangifte te staan als er werkelijk spullen weg zijn.

Klopt dat? Want ik vind 't maar raar klinken... Er is immers iemand in huis geweest die er niet hoorde, m.a.w: er is ingebroken.

Overigens zou ik de woorden van de betreffende agent niet zo in twijfel trekken als er niet al vanalles meer is misgegaan met de aangifte (de aangifte veel te laat binnen gekregen, verkeerd telefoonnummer genoteerd waardoor wij niet meer te bereiken waren voor de politie, verkeerde tijden in de aangifte, enzovoorts...)
Dat lijkt me niet juist. Poging tot diefstal wel. Insluiping en huisvredebreuk.

Een gefaalde inbraak is een poging tot inbraak.

Zie advocatenstrafrecht.nl
Alle reacties Link kopieren
miekemv schreef:
05-04-2021 14:21
Dat lijkt me niet juist. Poging tot diefstal wel. Insluiping en huisvredebreuk.

Een gefaalde inbraak is een poging tot inbraak.

Zie advocatenstrafrecht.nl
Zo was het bij ons ook, de eerste keer was het inbraak omdat er veel weg was. De tweede keer was het poging tot inbraak omdat ze betrapt zijn en er dus niets weggehaald is, ook al zijn ze wel binnen geweest en lag er veel overhoop.
Ik weet nog dat ik hetzelfde aan de politie heb gevraagd, omdat ik het zo ontzettend onlogisch vond. Maar onlogisch of niet, het heet pas inbraak als er iets gestolen is.
Jufjoke schreef:
05-04-2021 18:25
Zo was het bij ons ook, de eerste keer was het inbraak omdat er veel weg was. De tweede keer was het poging tot inbraak omdat ze betrapt zijn en er dus niets weggehaald is, ook al zijn ze wel binnen geweest en lag er veel overhoop.
Ik weet nog dat ik hetzelfde aan de politie heb gevraagd, omdat ik het zo ontzettend onlogisch vond. Maar onlogisch of niet, het heet pas inbraak als er iets gestolen is.
Er moeten dan wel sporen van braak zijn anders is het insluiping dacht ik. Ik lees dat het evengoed strafbaar is poging tot inbraak.


Ik zou contact opnemen met slachtofferhulp, zij kunnen het navragen. Dit dan voor TO.
Alle reacties Link kopieren
miekemv schreef:
05-04-2021 18:37
Er moeten dan wel sporen van braak zijn anders is het insluiping dacht ik. Ik lees dat het evengoed strafbaar is poging tot inbraak.


Ik zou contact opnemen met slachtofferhulp, zij kunnen het navragen. Dit dan voor TO.
Ja, inderdaad. Dat was bij ons zo.
Maar het is inderdaad evengoed strafbaar. En hemeltergend lang zijn de straffen sowieso niet.
To, zijn de daders gepakt?
Alle reacties Link kopieren
miekemv schreef:
05-04-2021 18:37
Er moeten dan wel sporen van braak zijn anders is het insluiping dacht ik. Ik lees dat het evengoed strafbaar is poging tot inbraak.


Ik zou contact opnemen met slachtofferhulp, zij kunnen het navragen. Dit dan voor TO.
Sporen van braak waren er: de cilinder was uit de deur gesloopt.

Slachtofferhulp vragen is een goede, daar ga ik maandag nog even voor bellen. Thanks.

De laatste keer dat we de politie hoorden was er nog niemand opgepakt. Ik heb zelf hier alle eigenaars van camera's in de buurt benaderd en heb daardoor best wat informatie kunnen verkrijgen. Ik heb dat aan de politie doorgegeven, maar ik vraag me af of we er ooit nog iets van gaan horen...
The birds are the keepers of our secret, as they saw us where we lay

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven