Angst - relativeren

05-12-2021 09:01 8 berichten
Goedemorgen allemaal,

Plaatst dit even onder psyche, want de Corona pijler heb ik geblokkeerd.

Ik zit nog een beetje na te stressen van gisteravond. Had opeens zon angst.
Merk dat ik door de nieuwsberichten en verhalen om mij heen, steeds angstiger wordt. (Sterfgevallen corona jonge leeftijd etc.)

In mijn omgeving heeft iemand Corona en zelf kreeg ik het daardoor spontaan benauwd gisteravond. Door daar op te focussen werd het natuurlijk alleen maar erger. Relativeren lukte niet meer.
Ik woon alleen en dat vond ik gisteravond ook lastig. Normaal heb ik dat niet.

Hebben jullie dit momenteel ook? Dat je gedachten soms een loopje met je nemen door alles wat er gaande is? Hoe ga jij daar mee om?

Ik heb gekeken bij de andere topics over angst, maar dit zijn vnl vaste posters. Dus bij deze even een algemene.

Dank voor het lezen, ik moet dit even kwijt om het weer onder controle te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Hoe vaak is je angst terecht gebleken?
Alle reacties Link kopieren
Het is ook nogal wat allemaal hè. Merk dat ik het zelf ook begin te ervaren als een gebed zonder einde en ben er momenteel ook weer depri onder. Angst is er ook altijd wel, maar sluimerend aanwezig. Ik neem mijn afstand, mondkapje op en krijg over anderhalve week mijn boosterprik. We testen tijdig. Meer kan ik niet doen, daar houd mijn invloed op en probeer het daar dan ook los te laten.

Wat me ook helpt is toegeven aan mezelf dat ik bang mag zijn. Er tegen knokken kost me bakken met energie en helpt vaak averechts.
Alle reacties Link kopieren
Ja, maar over andere dingen. Doodgaan denk ik pas aan bij een fatale diagnose, als het met een onderdeel van mijn lichaam reddeloos verkeerd gaat ofzo.

Dat ik ooit dood ga wéét ik inmiddels wel, maar door er telkens aan te denken heb je nu ook geen leven. Je moet de wetenschap dat je ooit dood gaat als een motor gebruiken om het beste uit je leven te halen: je krijgt nog een dag!

Je kan ook als een konijn in het donker verblind in de koplampen van een auto staren in afwachting van de klap maar daar heb je niets aan.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
05-12-2021 09:44


Je kan ook als een konijn in het donker verblind in de koplampen van een auto staren in afwachting van de klap maar daar heb je niets aan.
Dit dus.

Ik heb me laten vaccineren zodra ik mocht, dat heeft de angst om covid op te lopen verminderd, omdat de kans dat ik zwaar ziek en/of dood ga dan nog wat kleiner is.
Ja, inderdaad een hele rare tijd!

In het begin had ik er minder moeite mee dan nu, maar ik doe mijn best.

Retrostar, mooie manier van omdenken! Ik probeer hem in gedachten te houden.

Parbleu, Ben zelf idd ook blij dat ik ben gevaccineerd, maakt mijn angsten ook wat minder.

Stevie, dank! Wat vervelend dat het op jou ook zon impact heeft. Fijn dat je even reageert. We doen idd wat binnen onze macht ligt.

Westerpalviljoen, gelukkig vaker niet dan wel!
Alle reacties Link kopieren
Hi !

Allereerst wat naar voor je dat je zo'n angst ervaart. En goed dat je de corona pijler hebt geblokkeerd.

Ik heb ook erg dat de gedachten een loopje met me nemen, en ervaar ook wel meer angst, piekeren en stress (en minder goede nachten slaap). Bij mij zit de angel niet zo zeer in angst voor corona, maar meer in de indirecte gevolgen van corona. Zoals contactbeperkende maatregelen en vooral thuiswerken (ik ben single, woon alleen en werk al vanaf februari 2020 thuis).

Al sinds kinds af aan kan ik er moeilijk mee om gaan als alles om me heen noodgedwongen ingrijpend verandert. Dan heb ik het gevoel alsof mijn veilige basis deels onder me uit valt. Ik merk de laatste tijd ook dat zodra ik met iets word geconfronteerd uit de pre-covid tijd, dat ik me echt enorm sentimenteel voel (zoals bijvoorbeeld de foto's van mijn reis naar nieuw-zeeland in januari 2020 nog, wat al een eeuwigheid geleden lijkt). Dan denk ik : wordt het ooit nog zo onbevangen en onbezorgd zoals toen?

Het is voor mij niet alleen covid, maar ook de woke community, de BLM community, de rel-groepen, de protest groepen, mensen die heel graag in tegenstellingen denken en anderen vingerwijzen en terecht proberen te wijzen / te cancellen. Begrijp me niet verkeer : ik vind het goed dat men zich uitspreekt tegen racisme, grensoverschrijdend gedrag... Maar de maatschappij is voor mijn gevoel wel heel erg hard en grimmig geworden. En bij een gevoelig persoon zoals ik creert dat spanning, vooral omdat ik door het vele thuis zitten ook veel te veel tijd heb om overal over te piekeren.
Ja, herkenbaar!

Er komt dan idd maar weinig positieve input binnen, en omdat je alleen zit, kun je daar ook ‘lekker’ over gaan malen..

Ik was een fanatieke nieuwslezer, daar begon mijn dag mee. AD, Volkskrant, NRC, daarna ook nog even de social media en de comments. Ik heb best een idealistische gedachtengang en vind dan dat iedereen eens gewoon ‘normaal’ moet doen tegen elkaar.
Wat voor mij goed werkte is stoppen met nieuws lezen en bewust op zoek gaan naar positief nieuws, domme comedyseries, 9gag, grappige plaatjes. Hele maand november nauwelijks nieuws gelezen, heel fijn! Misschien is dat ook iets voor jou? Komt er toch wat minder negativiteit binnen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven