Angsten

01-06-2017 20:33 297 berichten
Alle reacties Link kopieren
Angsten beheersen mijn leven, en ik vind dat ik verkeerde keuzes maak of beslissingen neem en ben bang dat door deze keuzes mijn gezin (vooral mijn kinderen en mijn man en niet ik) ernstig ziek wordt. Ja, ik ben reeds onder behandeling geweest en wacht nu op nieuwe afspraak bij andere psycholoog en ik gebruik ook al antidepressiva sinds maandag. Maar ik weet me op dit moment weer geen raad met mijn angsten. In mijn omgeving kan ook steeds moeilijker erover praten, ze worden moe van mij.

De angsten die me hoog zitten is gebruik van teflonpannen met pfoa (inmiddels is pfoa verboden in pannen). Deze heb ik ruim 10 jaar iedere dag gebruikt, en dus kans op pfoa in ons lichaam. Maar op dit moment nog het meeste is de nano deeltjes die tm 2013 in zonnebrandspray verkocht werden (inmiddels ook verboden). Deze hebben wij als gezin wel 8 zomers gebruikt, ook gewoon op lichaam en gezicht gesprayd, met dus de kans op inademing van nano deeltjes.

Mensen in mijn omgeving worden moe van mijn angsten. En zeggen gooi dan die oude troep weg en koop nieuwe en klaar! Maar zo werkt niet bij mij, ik ben nog steeds bang op ernstige ziektes door heel veel schadelijke dingen die ik in verleden gebruikt heb en misschien nu nog gebruik zonder te weten.
anoniem_339795 wijzigde dit bericht op 01-06-2017 21:13
3.74% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Vandaag op nu.nl

http://www.nu.nl/gezondheid/4800711/mag ... essie.html
Beste --ik--,

Er zijn inderdaad wel vitamines/mineralen die je depressie en angstklachten kunnen verminderen.
Ik gebruik nu zelf op advies van een therapeute best veel vitamines, visolie etc ivm heftige PMS klachten.

Gebruik je zelf ook vitamines?
Het helpt natuurlijk ook om je lichamelijk fitter te voelen. Bij stress schijnt je lichaam ook veel meer vitamines/mineralen te 'verbruiken'. Magnesium is ook een goed mineraal tegen angst/paniek.
Alle reacties Link kopieren
Nee, ik gebruik nu geen vitamines. Ga straks meteen een potje magnesium halen, want helpt ook tegen kramp, lees ik.

Ik heb vandaag nog een 2de antidepressiva (ben naam vergeten, vanmiddag pas ophalen) erbij gekregen. Ga starten met 10 mg en moet in een maand opbouwen naar 40 mg. Als ik opgebouwd heb, duurt het nog een aantal weken voordat middel optimaal werkt.

Oxazepam mag ik nog gebruiken, maar moet ik dadelijk als eerste afbouwen.
Alle reacties Link kopieren
Nieuwe antidepressiva is Paroxetine.
Morgen ga ik starten met 10 mg
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het stom (kan geen andere woord bedenken) dat een angst die 'gezakt' is, dan weer plotseling enorm hoog kan zitten. Terwijl ik ze al een tijdje niet had, wel andere angsten.

Soms denk ik wel eens dat ze na elkaar aan de beurt zijn in mijn hoofd.
De eerste was officieel geen antidepressiva toch? meer een stemmingsstabilisator? Maar inderdaad, paroxetine zit na 4 tot 6 weken op de optimale werking. Dus hopelijk werkt die goed tegen de tijd dat je therapie begint.

Ik slik geen supplementen, van alles wel geprobeerd in het verleden maar niets met dusdanig resultaat dat ik denk dat het zin heeft om het te blijven slikken. Kreeg nog wel de tip van een mesoloog (die zou kunnen meten of je ergens tekorten van hebt) maar op dit moment is me dat te heftig. Misschien op een later tijdstip,

De angsten vechten soms om voorrang he. Het was bij mij maar net welke het hardst getriggert werd. Maar uiteindelijk is het in de basis dezelfde angst, al kan de een wat heftiger voelen dan de ander. Kun je dat soort dingen ook met de verpleegkundige bespreken of is die puur voor het dagelijks overleven?

Vloog mij ineens aan vandaag: volgende week hebben de kinderen hier vakantie. Daar gaan de rustmomenten die ik nu had ingebouwd. Moet even flink puzzelen hoe ik dit ga invullen om vol te houden o_o
--ik-- schreef:
03-07-2017 19:26
Ik vind het stom (kan geen andere woord bedenken) dat een angst die 'gezakt' is, dan weer plotseling enorm hoog kan zitten. Terwijl ik ze al een tijdje niet had, wel andere angsten.

Soms denk ik wel eens dat ze na elkaar aan de beurt zijn in mijn hoofd.
Dat herken ik heel goed! Ik heb dan weer andere angsten maar ze wisselen elkaar af inderdaad.
Freya; dat is wel pittig de hele de kinderen thuis. Al vind ik het ook wel een fijne afleiding..zo lang ze elkaar niet steeds in de haren vliegen :)..
Hoe oud zijn jouw Kinderen? Die van mij 12 en 6.

Hier 21 juli vakantie. We gaan dan ook een week op vakantie. Wel spannend maat heb er ook wel zin in!
Alle reacties Link kopieren
Ja kan met verpleegkundige alles bespreken. Ik ga er vanaf nu ook wekelijks naar toe.

Vakantie had eigenlijk nog niet over nagedacht, zal wel door medicijnen komen. Zal wel lastig worden voor mij, vooral de eerste week want dan zijn ook mijn ouders op vakantie.
Dat is fijn zo'n verpleegkundige!

Kan me voorstellen dat vakantieplannen nu op de achtergrond komen. Dat van ons stond al heel lang geboekt.
Vriend heeft een vakantie geboekt, hij moet echt er tussenuit want thuis loopt hij gewoon door. Ik ben normaal al niet zo'n fan van vakantie, maar nu zie ik er echt als een berg tegenop.

Mijn kinderen zijn 10, 6 en 4. Op zich lieve schatten maar erg aanwezig en elkaar in de haren vliegen gebeurt vrij regelmatig. De jongste is nog net te jong om me even terug te kunnen trekken. Ik moet wel gewoon werken, maar dan nog blijft er drie-en-een-halve dag over dat ik met ze alleen ben.Met ze er op uit werkt het beste maar raak zelf zo snel overprikkeld op het moment. Daarnaast is het door het wegvallen van het schoolritme moeilijker om zelf een ritme aan te houden, is ook niet zo handig voor me.

@matz, was je al begonnen met een re integratie traject? Jij wilde toch wat anders dan je huidige functie?
Ja klopt! Mijn psychiater heeft een verklaring geschreven aan de bedrijfsarts waarin ze schrijft dat het niet verstandig is om me terug te laten keren in een medische functie (ivm mijn hypochondrie)..
Hierdoor zit ik nu in een traject. Spannend maar voelt heel goed!! Word nu begeleid door een reïntegratie/loopbaanadviesburo..weet zelf wel wat ik leuk vind dus dat scheelt.

Poeh 3 kinderen pittig! Dat van 'in de haren vliegen' herken ik heel goed! Mijn zoon is 12 en dochter bijna 6 en die kunnen er ook wat van hoor!! Hij 'vergeet' dan wel 's dat ze veel jonger is dan hij en dan ergert hij zich aan haar..vervolgens gaat zij er keihard tegenin (en ze is behoorlijk fel!)..
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben vakantie ook al vorig jaar geboekt. En ik heb daar wel redelijk zin in, want dan is man thuis en hopelijk geeft andere omgeving minder angsten. Dat hoop ik tenminste.

Vorige week waren we een dagje weg en dat ging ook best redelijk.

Onze vakantie duurt nog paar weken, hopelijk werkt de nieuwe antidepressiva dan al een beetje.
Ja soms kan een andere omgeving wel even goed doen..en soms ook patronen wat doorbreken.

Waar gaan jullie heen --ikke--?
Wij een weekje Terschelling :)
Alle reacties Link kopieren
Wij gaan een weekje naar een camping tegen de Belgische grens in de bossen. We zijn vorig jaar herfst eerst naar de camping gaan kijken. Ik wil met de kids zeker weten of het goed is ! Terwijl ik toen nog geen last had van mijn angsten, waarschijnlijk wel al lichte depressie.

Ja andere omgeving en bepaalde bezigheden kunnen inderdaad soms patronen doorbreken. Achteraf denk ik misschien hadden we iets langer moeten boeken ipv 1 weekje. Mijn man en ik zijn de afgelopen tijd weinig samen geweest en als we samen waren was het niet altijd gezellig. Ik hoop dat de vakantie ons er dichterbij elkaar brengt.

Ik probeer ook niet TE positief te kijken naar de vakantie, want dan valt het misschien tegen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ochtends nogal duf van nieuwe medicijn en/of verhoging van de eerdere. Ik had tablet van 20 uur gisteren al om 19 uur genomen.
Mijn man moest me vanmorgen nog steeds wakker maken. Maar dufheid leek iets korter.

Ik dacht dat eetlust en dromen ook iets minder waren maar helaas de afgelopen dagen/nachten toch weer last van. Ik vind het fijn dat ik maandag weer kan bespreken.

Ik was ook nogal verbaasd over de vele bijwerkingen van Paroxetine, zelfs al onder het 'kopje' vaak!

Als jullie op vakantie gaan checken dan ook 10x of je alles hebt en al dagen van tevoren stapeltjes kleding maken, lijstje maken etc
Wel een lijstje maar het liefst pak ik wat kort van te voren in..anders heb ik de neiging om weer te gaan controleren..
Wij gaan op vakantie naar Frankrijk. Ik heb al jaren een vaste vakantie inpak lijst waar ik alles wat ingepakt is op afspreek. Inpakken van de vouwwagen doet vriend in de week voor de vakantie. In huis staat een boodschappenkrat waar ik alles ingooi dat ik tegenkom en waarvan ik denk dat moet ook nog mee, maar het grootste deel pas de dag vooraf in 1 keer, is het meest overzichtelijk. En ik kan het redelijk loslaten dan, zolang ik mijn pinpas en de paspoorten maar bij me heb komt het wel goed. Nou vergeet ik altijd wel wat, dus dan sta je de eerste dag onderbroeken voor dochter te kopen of ben je op zoek naar goedkope hoeslakens....

De bijwerkingen van medicatie lees ik meestal niet eens. Hooguit achteraf als ik ergens last van heb wat ik niet kan plaatsen. Anders maak ik mezelf helemaal gek (nou ja, nog gekker dan dat ik al ben dan :proud: )

@ikke, is er geen optie om de vakantie te verlengen? Fijn dat je wat aan de verpleegkundige hebt.

@matz, mooi dat het traject goed voelt. Scheelt inderdaad wel dat je weet wat je wil. Ik wil eigenlijk al jaren met vlagen de zorg uit maar heb echt geen idee wat ik dan wil en zou kunnen. Probleem is dat ik mezelf meeneem, zou best een beroep met iets van coaching of videohometraining willen maar gezien mijn buien is dat gewoon niet haalbaar. Moet wel werk hebben wat ik op de dieptepunten ook nog kan doen.
Alle reacties Link kopieren
Misschien kan ik bijsluiter ook maar beter niet lezen. Bij de gesprekken wordt ook telkens gevraagd, we doen niks qua therapie en medicijnen wat jij niet wilt. Maar vind dat ik geen keuze heb, en maar moet doen wat ze zeggen. Zij hebben de juiste kennis voor deze problemen.

Ik was met mijn man in de stad vorige week. Doe dat doen we altijd 1x per jaar, maar dat was dit jaar een enorm grote stap maar achteraf best goed gegaan. Vandaag met kids en moeder in de stad maar dat was te druk en hectisch. En dan komen er weer angsten en ben ik heel negatief, kortaf etc.
Wat goed dat je de stad in bent geweest met je man ikke..en dat het best goed ging!

Ik wandel zelf nu regelmatig met een hondje..zo ben ik zelf meer in beweging (en buiten :)) en ik krijg altijd energie van dieren..en mijn dochter vindt het ook geweldig! Het is zo'n dwergpoedel, zo'n heerlijk enthousiast beestje!
Alle reacties Link kopieren
Ja, iets doen kan soms afleiding geven.

Met mijn angsten gaat iets beter, maar nu ben ik vooral een beetje somber en slecht humeur. (Kom vooral denk ik omdat ik bang ben dat er weer angst komt) Blijf s morgens ook nog steeds duf/suf van medicijnen, maar omdat er wel goed van kan slapen blijf medicijnen voor het slapen hetzelfde. Antidepressiva morgen verhogen naar 20 mg.
anoniem_339795 wijzigde dit bericht op 10-07-2017 17:56
17.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Vandaag ook te horen gekregen dat ik tot eind september moet wachten op therapie. Ik had gehoopt direct na zomervakantie te kunnen beginnen.

Ik weet niet zo goed wat ik ervan moet verwachten, verpleegkundige kon ook geen voorbeelden verzinnen voor mij. Haar voorbeeld was dat mensen met smetvrees hun handen vies moeten maken en daarna niet mogen wassen. Maar wat mijn oefening dan zou moeten zijn wist ze niet maar zou ze gaan vragen aan psycholoog. Zodat ik me beter kan voorbereiden op therapie.

Net weer zo'n enorm stress moment, een vd kids gaat schaal met salade op de tafel zetten maar de salade eindigt op de grond. Pff alles op de grond, we zijn beide boos.
Eind september, dat is inderdaad nog een heel eind. Je voorbereiden op de therapie kan haast niet, hangt van zoveel factoren af hoe het er voor jou uit gaat zien. Maar inderdaad zal je je angsten onder ogen moeten zien en ze moeten gaan uitdagen. Vrij moeilijk omdat het geen hele praktische angst is zoals smetvrees of straatvrees. Misschien dat matz er iets zinnigs over kan zeggen, denk dat er voor jou wel overlappingen zijn met hypochondrie.
Bij mij is de psychoog met gedachtenschema's gaan werken. Aan angst gaat vaak een gedachte vooaf; deze moest ik dan opschrijven.
Ik moest deze gedachten dan analyseren..in hoeverre hij 'waar' is zeg maar om uiteindelijk de gedachte minder angstig te maken. Het dus minder zwart/wit gaan zien.

Als je nog erg in je angst zit vond ik dit soms wel lastig..gaat nu beter.

Wat ik nu ga doen is schematherapie in een groep.
Alle reacties Link kopieren
Ja klopt, bij mij gaat vaak ook een gedachte vooraf aan een angst.

Ik vermijd nu ook bepaalde dingen, ik denk dat ik die dingen toch zal moet doen.
Daar zie ik tegenop, gisteren kids even buiten gespeeld en dan ben ik weer overstuur en heb ik kleding, handen en voeten gewassen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven