antidepressiva, ervaringen gevraagd
zaterdag 29 juni 2013 om 21:21
Vorig jaar stelde mijn huisarts een depressie vast.
De antidepressiva die voorgeschreven werden, nam ik niet in, maar de klachten bleven.
Uit pure noodzaak startte ik 12 weken geleden dan toch met antidepressiva.
Eerst 8 weken 10 mg Sipralexa (dit werkte onvoldoende) en nu 4,5 week 75 mg Venlafaxine met verlengde afgifte (Efexor). Ik ga ook naar de psycholoog.
Mijn dokter heeft me al die tijd goed opgevolgd, maar aangezien er nog onvoldoende beterschap te merken is, ben ik doorverwezen naar een psychiater.
Maandag bel ik voor een afspraak.
Woensdag evalueerden hoe de 4 weken Venlafaxine verlopen waren.
Ik zei dat ik veel last had van slapeloosheid, enorm moe ben, maar ook gejaagd. Plus dat ik in m'n eentje de verkoop van chocolade omhoog krik (toen volgde een zuinig lachje langs zijn kant).
Voor ik medicatie nam, sliep ik als een roos.
's Ochtends ben ik een wrak, (dan lijkt het net alsof ik nog moet gaan slapen) en om 01.00u ben ik klaarwakker.
Ik kan ook nog geen plezier beleven aan activiteiten zoals vroeger.
Een droge mond heb ik ook en sinds donderdag ben ik kletsnat van het zweet als ik wakker word.
Met momenten kan ik terug lachen, heb binnenpretjes maar tegelijkertijd ook een zelfdodingswens (zeer bizar gevoel).
De zelfdodingswens heb ik nog niet met mijn huisarts besproken, ik heb wel gezegd dat ik me moedeloos voel.
Kort gezegd voel ik me met Venlafaxine slechter dan zonder medicatie. Mijn huisarts gaf me echter een voorschrift mee voor de volgende 8 weken.
Voor dat opgejaagde gevoel had hij een uitstekend middeltje: Risperidon/Risperidal. Dit is een antipsychoticum met ernstige bij werkingen. (geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om dit in te nemen)
Maar ik wijk een beetje af.
Waar ik met dit topic naar toe wil?
Neemt mijn arts mijn bijwerkingen te licht op?
Mijn volgende afspraak bij de huisarts is binnen 6 weken. Ik denk er echter ernstig over na om eerder terug te gaan (om de medicatie te bespreken).
Ik voel me erg slecht door het slaaptekort, mijn energiegebrek, het feit dat de medicatie niet werkt,...
Vinden jullie dat ik na 5 weken Venlafaxine kan concluderen dat dit medicijn me niet zal helpen of kan ik beter wachten tot ik dit 6 weken of langer slik?
Zijn er hier ervaringsdeskundigen die in een gelijkaardige situatie gezeten hebben?
Kortom, ik had graag advies/tips gekregen van jullie!
De antidepressiva die voorgeschreven werden, nam ik niet in, maar de klachten bleven.
Uit pure noodzaak startte ik 12 weken geleden dan toch met antidepressiva.
Eerst 8 weken 10 mg Sipralexa (dit werkte onvoldoende) en nu 4,5 week 75 mg Venlafaxine met verlengde afgifte (Efexor). Ik ga ook naar de psycholoog.
Mijn dokter heeft me al die tijd goed opgevolgd, maar aangezien er nog onvoldoende beterschap te merken is, ben ik doorverwezen naar een psychiater.
Maandag bel ik voor een afspraak.
Woensdag evalueerden hoe de 4 weken Venlafaxine verlopen waren.
Ik zei dat ik veel last had van slapeloosheid, enorm moe ben, maar ook gejaagd. Plus dat ik in m'n eentje de verkoop van chocolade omhoog krik (toen volgde een zuinig lachje langs zijn kant).
Voor ik medicatie nam, sliep ik als een roos.
's Ochtends ben ik een wrak, (dan lijkt het net alsof ik nog moet gaan slapen) en om 01.00u ben ik klaarwakker.
Ik kan ook nog geen plezier beleven aan activiteiten zoals vroeger.
Een droge mond heb ik ook en sinds donderdag ben ik kletsnat van het zweet als ik wakker word.
Met momenten kan ik terug lachen, heb binnenpretjes maar tegelijkertijd ook een zelfdodingswens (zeer bizar gevoel).
De zelfdodingswens heb ik nog niet met mijn huisarts besproken, ik heb wel gezegd dat ik me moedeloos voel.
Kort gezegd voel ik me met Venlafaxine slechter dan zonder medicatie. Mijn huisarts gaf me echter een voorschrift mee voor de volgende 8 weken.
Voor dat opgejaagde gevoel had hij een uitstekend middeltje: Risperidon/Risperidal. Dit is een antipsychoticum met ernstige bij werkingen. (geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om dit in te nemen)
Maar ik wijk een beetje af.
Waar ik met dit topic naar toe wil?
Neemt mijn arts mijn bijwerkingen te licht op?
Mijn volgende afspraak bij de huisarts is binnen 6 weken. Ik denk er echter ernstig over na om eerder terug te gaan (om de medicatie te bespreken).
Ik voel me erg slecht door het slaaptekort, mijn energiegebrek, het feit dat de medicatie niet werkt,...
Vinden jullie dat ik na 5 weken Venlafaxine kan concluderen dat dit medicijn me niet zal helpen of kan ik beter wachten tot ik dit 6 weken of langer slik?
Zijn er hier ervaringsdeskundigen die in een gelijkaardige situatie gezeten hebben?
Kortom, ik had graag advies/tips gekregen van jullie!
zaterdag 29 juni 2013 om 21:27
Heeft hij niet verteld dat de klachten met Venlafaxine de eerste weken vaak erger worden? Het effect ga je pas goed na 8 tot 12 weken merken. Je klachten klinken als bekende bijwerkingen van de Venlafaxine.
Ik zou eerder een andere psychiater zoeken als je zo weinig begeleid wordt. Een goede begeleiding is essentieel.
Ik zou eerder een andere psychiater zoeken als je zo weinig begeleid wordt. Een goede begeleiding is essentieel.
zaterdag 29 juni 2013 om 21:28
Hier een ervaringsdeskundige.
De eerste weken zijn het ergst. Je klachten verergeren en je voelt je gejaagd. Pas na 6 tot 8 weken ga je iets verschil merken.
Ook kan het zijn dat de dosis verhoogd moet worden.
Ik ben in januari voor de tweede keer gestart met Seroxat en pas in maart had ik het gevoel dat het echt weer begon te werken.
Daarnaast is het belangrijk je te realiseren dat AD een duwtje in de goede richting is. Het helpt je minder te piekeren en minder depressief te voelen, maar je 'moet' ook echt weer kleine dingetjes oppakken in je leven. Daardoor krijg je succeservaringen en durf je uit te breiden.
Hopelijk begrijp je een beetje wat ik bedoel.
Succes en hou vol! X
De eerste weken zijn het ergst. Je klachten verergeren en je voelt je gejaagd. Pas na 6 tot 8 weken ga je iets verschil merken.
Ook kan het zijn dat de dosis verhoogd moet worden.
Ik ben in januari voor de tweede keer gestart met Seroxat en pas in maart had ik het gevoel dat het echt weer begon te werken.
Daarnaast is het belangrijk je te realiseren dat AD een duwtje in de goede richting is. Het helpt je minder te piekeren en minder depressief te voelen, maar je 'moet' ook echt weer kleine dingetjes oppakken in je leven. Daardoor krijg je succeservaringen en durf je uit te breiden.
Hopelijk begrijp je een beetje wat ik bedoel.
Succes en hou vol! X
zaterdag 29 juni 2013 om 21:28
Klinkt een beetje als mijn verhaal , alleen ik gebruik dan 4 weken sertraline. En de huisarts die het voorgeschreven heeft wil het ook minimaal 6 weken aanzien en is ondertussen op vakantie gegaan.
Bijwerkingen van sertaline zijn bij mij duizeligheid, zere keel, diaree, nergens zin in, je raar"voelen
Gelukkig is wel, dat ik weet dat paroxetine mij zeker helpt, alleen die vervelende bijwerkingen ervan.
zie ook; http://www.apotheek.nl/Me ... e.aspx?mId=10704&rId=2304
Bijwerkingen van sertaline zijn bij mij duizeligheid, zere keel, diaree, nergens zin in, je raar"voelen
Gelukkig is wel, dat ik weet dat paroxetine mij zeker helpt, alleen die vervelende bijwerkingen ervan.
zie ook; http://www.apotheek.nl/Me ... e.aspx?mId=10704&rId=2304
zaterdag 29 juni 2013 om 21:34
Wat staat er in de bijsluiter? Daar staat vaak veel info in. Er wordt in ieder geval gezegd dat effect pas na 4-6 weken optreedt.
Ik vind het voornamelijk erg vreemd dat je huisarts zomaar het een na het andere uitschrijft. Met name het antipsychoticum...
Laat dit over aan de psychiater. Die zijn hier veel beter in thuis. Een huisarts heeft natuurlijk veel kennis maar dit vind ik vreemd.
Zelf heb ik goede ervaringen met citalopram. Geen bijwerkingen. Op 2x zwetend wakker worden geloof ik. Overigens ook voorgeschreven door mijn huisarts met een zeer ongeïnteresseerde houding. Hij heeft niet mijn depressie vastgesteld. Dit is gedaan door een arts en later door een psycholoog bij intake ggz. Psychiater ggz heeft de medicatie toen overgenomen.
Verwacht niet teveel in te korte tijd. Een depressie is niet zomaar iets, dat heeft tijd nodig om te herstellen.
Ik vind het voornamelijk erg vreemd dat je huisarts zomaar het een na het andere uitschrijft. Met name het antipsychoticum...
Laat dit over aan de psychiater. Die zijn hier veel beter in thuis. Een huisarts heeft natuurlijk veel kennis maar dit vind ik vreemd.
Zelf heb ik goede ervaringen met citalopram. Geen bijwerkingen. Op 2x zwetend wakker worden geloof ik. Overigens ook voorgeschreven door mijn huisarts met een zeer ongeïnteresseerde houding. Hij heeft niet mijn depressie vastgesteld. Dit is gedaan door een arts en later door een psycholoog bij intake ggz. Psychiater ggz heeft de medicatie toen overgenomen.
Verwacht niet teveel in te korte tijd. Een depressie is niet zomaar iets, dat heeft tijd nodig om te herstellen.
zaterdag 29 juni 2013 om 21:40
@ bootje
Ik weet dat mijn klachten de eerste weken erger worden. Venlafaxine zou sneller aanslaan volgens mijn huisarts omdat ik al Sipralexa nam.
Het klopt dat mijn klachten als bekende bijwerkingen klinken.
Mijn eerste consult bij de psychiater moet nog komen.
@ muisje
Ik voelde me zonder medicatie ook al erg gejaagd.
Klopt het dat bij een verhoging van de dosis je klachten (tijdelijk) erger worden?
Bedankt voor je advies.
Ik heb eigenlijk meer hoop in de handvaten die mijn psycholoog mij geeft/nog zal geven.
Bon, ik heb het moeilijk. Ik dacht dat je na 6 weken inname al iets kon zeggen?
Afwachten dan maar?
Ik weet dat mijn klachten de eerste weken erger worden. Venlafaxine zou sneller aanslaan volgens mijn huisarts omdat ik al Sipralexa nam.
Het klopt dat mijn klachten als bekende bijwerkingen klinken.
Mijn eerste consult bij de psychiater moet nog komen.
@ muisje
Ik voelde me zonder medicatie ook al erg gejaagd.
Klopt het dat bij een verhoging van de dosis je klachten (tijdelijk) erger worden?
Bedankt voor je advies.
Ik heb eigenlijk meer hoop in de handvaten die mijn psycholoog mij geeft/nog zal geven.
Bon, ik heb het moeilijk. Ik dacht dat je na 6 weken inname al iets kon zeggen?
Afwachten dan maar?
zaterdag 29 juni 2013 om 21:43
Ik ben wel bekend met het middel, de bijwerkingen die je beschrijft vind ik wel heftig voor een dosis van 75 mg/dag. Heb je wel de versie met een zogenaamde 'gereguleerde afgifte'? Dan wordt de werkzame stof langzaam door je lichaam opgenomen waardoor niet echt pieken van het middel krijgt bij inname en dalen wanneer dat een tijd geleden is. Ik heb zelf altijd het idee dat het langzaam afnemen van de concentratie van het middel voor steeds andere en wisselende bijwerkingen zorgt. Zelf neem ik 2 x 37,5mg om de 12 uur om zo die bijwerkingen te verlichten. Dat helpt wel maar het zweten in bed en vermoeidheid komen me bekend voor.
Heb je die zelfmoord wens pas sinds je Venlafaxine gebruikt? Dat is wel iets om te bespreken met de huisarts en misschien nog beter met een psychiater.
Heb je die zelfmoord wens pas sinds je Venlafaxine gebruikt? Dat is wel iets om te bespreken met de huisarts en misschien nog beter met een psychiater.
zaterdag 29 juni 2013 om 21:50
Bij verhoging worden kunnen de eventuele bijwerkingen van het medicijn tijdelijk aan de orde komen, maar niet zo erg als bij het starten. Het ophogen heb ik niet als zeer vervelend ervaren, alleen wat lichamelijke klachten. Maar die vind ik persoonlijk minder erg dan psychische klachten (die dus bij het opbouwen tijdelijk erger werden).
zaterdag 29 juni 2013 om 21:58
@ miedo, Lauraontopic
Bedankt voor jullie reacties
@ faxine
Ik heb inderdaad de Venlafaxine met verlengde afgifte.
Die zelfdodingswens kwam soms opsteken voor ik medicatie nam, maar ik vergat dit ook snel.
Met Venlafaxine komt dit veel sterker naar voor (vooral als ik weinig afleiding heb)
De kans dat ik domme dingen ga doen is klein maar het is moeilijk, vandaar ook mijn twijfel om hier mee verder te gaan.
Herken jij die zelfdodingswens? Zo ja, heb je dit besproken met je huisarts/psychiater en wat was hun reactie?
Of heeft iemand anders hier ervaring mee?
Bedankt voor jullie reacties
@ faxine
Ik heb inderdaad de Venlafaxine met verlengde afgifte.
Die zelfdodingswens kwam soms opsteken voor ik medicatie nam, maar ik vergat dit ook snel.
Met Venlafaxine komt dit veel sterker naar voor (vooral als ik weinig afleiding heb)
De kans dat ik domme dingen ga doen is klein maar het is moeilijk, vandaar ook mijn twijfel om hier mee verder te gaan.
Herken jij die zelfdodingswens? Zo ja, heb je dit besproken met je huisarts/psychiater en wat was hun reactie?
Of heeft iemand anders hier ervaring mee?
zaterdag 29 juni 2013 om 22:51
Ik gebruik cymbalta, de bijwerkingen zijn er nog steeds, o.a zweten en hoesten.
Ik heb bijna 3 maanden nodig gehad om mij iets beter te voelen, de med is dan ook diverse keren verhoogd.
Zorg dat je een goede psychiater krijgt want ook de gesprekken zijn belangrijk.
Mijn doodwens, is meer en meer geworden, laat mij maar net rust.
Om bijwerkingen tegen te gaan wil Vit B ook erg goed helpen.
Ik heb bijna 3 maanden nodig gehad om mij iets beter te voelen, de med is dan ook diverse keren verhoogd.
Zorg dat je een goede psychiater krijgt want ook de gesprekken zijn belangrijk.
Mijn doodwens, is meer en meer geworden, laat mij maar net rust.
Om bijwerkingen tegen te gaan wil Vit B ook erg goed helpen.
zaterdag 29 juni 2013 om 23:11
Dat zijn idd de meest voorkomende bijwerkingen, de eerste weken.
Mag ik zeggen dat ik het heel goed vind dat je niet alles maar alles klakkeloos aanneemt wat de huisarts je wilt voorschrijven..
In de meeste gevallen bepaalt de psychiater dat en niet een huisarts!
En ook al ben ik geen geneeskundige, het lijkt me niet een normale gang van zaken om te gaan mixen met medicijnen als deze.
Mag ik zeggen dat ik het heel goed vind dat je niet alles maar alles klakkeloos aanneemt wat de huisarts je wilt voorschrijven..
In de meeste gevallen bepaalt de psychiater dat en niet een huisarts!
En ook al ben ik geen geneeskundige, het lijkt me niet een normale gang van zaken om te gaan mixen met medicijnen als deze.
zaterdag 29 juni 2013 om 23:56
Heeft je huisarts niet aangegeven dat als je zelfdodingsgevoelens krijgt je aan de bel moet gaan trekken.
Hier dus wel, moest elke twee weken op gesprek komen bij de huisarts en tussendoor belde hij. Met de afspraak als enig moment de zelfdodingsgedachte in mijn hoofd opkwam ik meteen moest bellen, gelukkig heb ik dat nooit gehad, maar wel het opgejaagde en totale num zijn. Ik vind 6 weken aankijken wel erg lang.
Hier dus wel, moest elke twee weken op gesprek komen bij de huisarts en tussendoor belde hij. Met de afspraak als enig moment de zelfdodingsgedachte in mijn hoofd opkwam ik meteen moest bellen, gelukkig heb ik dat nooit gehad, maar wel het opgejaagde en totale num zijn. Ik vind 6 weken aankijken wel erg lang.
dinsdag 2 juli 2013 om 19:54
Hallo 'Almost happy'.
De zelfmoordneigingen herken ik niet als bijwerking, een hoop andere bijwerkingen wel. Ik heb deze medicijnen tegen een generaliseerde angststoornis. (dus tegen irreële angsten die mijn leven teveel beheersten, therapie hielp niet afdoende) Misschien dat daar wel een verschil zit.
Ik vind in elk geval wel dat je huisarts je weinig begeleid. Ik had toen ik begon ongeveer eens per twee weken een gesprek met de psychiater. Dat is natuurlijk niets voor niets, daar moet je ook eens op aandringen bij je huisarts. Wat wil hij trouwens doen als de medicijnen ingeregeld zijn?
De zelfmoordneigingen herken ik niet als bijwerking, een hoop andere bijwerkingen wel. Ik heb deze medicijnen tegen een generaliseerde angststoornis. (dus tegen irreële angsten die mijn leven teveel beheersten, therapie hielp niet afdoende) Misschien dat daar wel een verschil zit.
Ik vind in elk geval wel dat je huisarts je weinig begeleid. Ik had toen ik begon ongeveer eens per twee weken een gesprek met de psychiater. Dat is natuurlijk niets voor niets, daar moet je ook eens op aandringen bij je huisarts. Wat wil hij trouwens doen als de medicijnen ingeregeld zijn?
dinsdag 2 juli 2013 om 20:07
Jaren geleden paroxetine gebruikt werkte direct voorschrift 20 mg. Werd ik mat van en toen heb ik het zelf afgebouwd naar 10 mg voelde beter en later helemaal afgebouwd mbv therapie. Opbouwen voelde wel raar, emoties die vertraagden en wat langer blijven hangen maar verergering herken ik niet.
Het opgejaagde gevoel wat je beschrijft heb ik wel eens nog maar een ademhalingsoefening van Bram Bakker helpt mij wel goed. Een verkeerde ademhaling zorgt voor stressgevoel.
Het opgejaagde gevoel wat je beschrijft heb ik wel eens nog maar een ademhalingsoefening van Bram Bakker helpt mij wel goed. Een verkeerde ademhaling zorgt voor stressgevoel.
dinsdag 9 juli 2013 om 16:23
bij mij heeft anti depressiva niks toegevoegd aan mijn leven behalve ellende... maargoed, dat valt bij iedereen anders.. ben helemaal volgeduwd,opgenomen geweest, ik heb me nog nooit zo erg gevoelt.. totdat ik besloot dat ik t niet meer zou nemen, en prompt 3 weken later ging het ineens een heel stuk beter met mij!
maar zoals ik al zeg: dit is persoonlijk, en valt bij iedereen weer anders!
maar zoals ik al zeg: dit is persoonlijk, en valt bij iedereen weer anders!
dinsdag 9 juli 2013 om 21:33
Hi ik slik ook efexor 75mg na drie maanden werden mijn klachten eindelijk minder en kon ik mijn leven oppakken . Ik ben super blij met het middel ik kan weer werken , uitgaan alles! Het is niet helemaal weg en heb ook nog wel iets bijwerkingen (aangekomen en zweten) maar dat neem ik maar voor lief ... Als je vragen oid hebt mag je altijd berichtje sturen groetjes