asperger en niet begrepen worden

12-04-2011 11:36 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
goede dag allemaal,

sinds 2 jaar geleden weet ik dat ik asperger heb,Dus waarom ik nooit een vriend of relatie kon vasthouden in mijn leven.Ik voel me erg eenzaam,en onbegrepen.Ik ben licht dislextisch,maak daarom vaak taal fouten met schrijven.Doe wel mijn best het goed te doen.

Ik heb een coach van de zorg,maar deze wisselt vaak en zonder aankondiging,van afspraken met mij.Ik bel haar dan regelmatig,omdat ze veel vergeet?! haar eraan te herrineren,of ze die of die dag om zo laat echt komt? vaak zegt ze goed dat je belt

ik kan die dag niet ofzo: ze knabbelt ook aan de uren waar ik recht op heb.. Ik wordt hier erg onrustig door.Soms gaat het weer beter

en met mij ook.Ik baal ervan dat ik zo,gevoelig ben hiervoor ,en steeds..in de war raak met mezelf,als mensen zich niet goed aan de afspraken met mij houden.Ze: de coach zegt ik verwen je altijd

en alles komt toch weer goed!? maar een gesprek hierover wil ze niet echt.ze houd niet van discussies. Hoe moet ik op deze dingen reageren,zonder hier onrustig over te worden.. alvast bedankt voor jullie reacties en raad...groetjes harriet
Ze knabbelt aan de uren waar je recht op hebt? Ik zou als de donder contact opnemen met haar leidinggevende en dit probleem aankaarten. Zij neemt je niet serieus blijkbaar.
Heeft idd helemaal niks met Asperger te maken, maar met je coach die gewoon haar werk niet doet.

Stel een brief op (gewoon zelf doen) waar je je beklag op zakelijke manier maakt. Dus alle emotie als in bovenstaande post weg laten.

Laat de brief lezen/corrigeren door een goede vriend (bij voorkeur iemand zonder dyslexie) en hoppa daar ga je
Inderdaad, vraag bij de organisatie via welke je deze coach hebt om een andere. Deze coach is duidelijk niet op haar plek in haar hulpverlening naar jou toe. Zeker als ze aan je uren komt is het belangrijk dat jij voor jezelf opkomt. Als je niet direct tegen haar durft.kunt zeggen wat je dwart zit, dan direct naar haar leidinggevende wat plops zegt of in het algemeen naar de organisatie waar ze werkt. Succes en laat je niet afschepen!
Ik verwen je altijd????? Zegt ze dat echt? Ik gruwel van die zin.

Vraag om een andere coach want hier heb je niets aan. Succes
quote:rieltje schreef op 12 april 2011 @ 11:45:

Heeft idd helemaal niks met Asperger te maken, maar met je coach die gewoon haar werk niet doet.

Stel een brief op (gewoon zelf doen) waar je je beklag op zakelijke manier maakt. Dus alle emotie als in bovenstaande post weg laten.

Laat de brief lezen/corrigeren door een goede vriend (bij voorkeur iemand zonder dyslexie) en hoppa daar ga jeHelemaal mee eens!
quote:mamaria schreef op 12 april 2011 @ 11:50:

Inderdaad, vraag bij de organisatie via welke je deze coach hebt om een andere. Deze coach is duidelijk niet op haar plek in haar hulpverlening naar jou toe. Zeker als ze aan je uren komt is het belangrijk dat jij voor jezelf opkomt. Als je niet direct tegen haar durft.kunt zeggen wat je dwart zit, dan direct naar haar leidinggevende wat plops zegt of in het algemeen naar de organisatie waar ze werkt. Succes en laat je niet afschepen!de coach is zelf de leiding gevende
quote:vlinder72 schreef op 12 april 2011 @ 11:56:

Ik verwen je altijd????? Zegt ze dat echt? Ik gruwel van die zin.

Vraag om een andere coach want hier heb je niets aan. SuccesJa ze bedoelt dat ze me op uitjes tracteert soms(.in mijn uren uiteraard) en dat ze me op een broodje en wijntje tracteert dan.
hartelijk dank voor jullie reacties en adviezen.

het heeft me wel gesteunt,en ik ga die brief opstellen.o.a.

harriet
Juist iemand met Asperger is vaak gebaat met duidelijkheid. JIJ vindt dat je die onvoldoende krijgt en het is je goed recht om hierover te klagen. MAAR... misschien is dit onderdeel van je behandelplan. Doet de coach deze dingen om je flexibeler te maken, je losser te maken. Maar dan vind ik wel dat ze je daarover moet informeren. Gaat dit zonder overleg, dan is het voor jou een onzekere factor en gaat het je zeker niet helpen. Aan de bel trekken dus. En de fouten door je dyslexie moeten ze maar voor lief nemen. JIJ bent JIJ.
Horen, zien en .... reageren
Kan je een andere instantie inschakkelen? Waarschijnlijk is ze ZZP'er. Kan je niet een andere inhuren?
Als een zus, vrienden of echtgenoot fouten maak, moet je erover praten en een tweede kans geven.

Als een coach zich niet aan de afspraken houdt, moet je gewoon een andere nemen/eisen.

- ze vergeet afspraken

- ze besteedt niet voldoende tijd aan u

Ik vind dit nog extra erg omdat mensen die van zo'n coach afhankelijk zijn, niet vaak in staat zijn zelf de coach te corrigeren.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
quote:Carliena schreef op 12 april 2011 @ 12:38:

Juist iemand met Asperger is vaak gebaat met duidelijkheid. JIJ vindt dat je die onvoldoende krijgt en het is je goed recht om hierover te klagen. MAAR... misschien is dit onderdeel van je behandelplan. Doet de coach deze dingen om je flexibeler te maken, je losser te maken. Iemand met Asperger syndroom hoeft niet te accepteren dat een coach haar afspraken vergeet, andere mensen hoeven dat namelijk ook niet te accepteren.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Harriet, ga bijhouden wanneer jullie afspreken en voor hoelang en of daar ook aan voldaan wordt. Ook wanneer een afspraak verzet wordt, opschrijven wat de reden is en wie de afspraak verzet. Op die manier heb je zwart op wit hoe het contact tussen jullie is en daarmee kun je dan je klacht mee ondersteunen
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
quote:Carliena schreef op 12 april 2011 @ 12:38:

Juist iemand met Asperger is vaak gebaat met duidelijkheid. JIJ vindt dat je die onvoldoende krijgt en het is je goed recht om hierover te klagen. MAAR... misschien is dit onderdeel van je behandelplan. Doet de coach deze dingen om je flexibeler te maken, je losser te maken. Maar dan vind ik wel dat ze je daarover moet informeren. Gaat dit zonder overleg, dan is het voor jou een onzekere factor en gaat het je zeker niet helpen. Aan de bel trekken dus. En de fouten door je dyslexie moeten ze maar voor lief nemen. JIJ bent JIJ.bedankt !maar ik denk niet dat dit erbij hoort,en zij is zelf de organisator.ze heeft een dochter met asperger,en zegt dat ze het wel begrijpt.maar dat ik aardig intilegent ben,om de problemen aan te kunnen.Die soms opdoemen.
quote:rosanna08 schreef op 12 april 2011 @ 13:21:

Harriet, ga bijhouden wanneer jullie afspreken en voor hoelang en of daar ook aan voldaan wordt. Ook wanneer een afspraak verzet wordt, opschrijven wat de reden is en wie de afspraak verzet. Op die manier heb je zwart op wit hoe het contact tussen jullie is en daarmee kun je dan je klacht mee ondersteunen heel goed idee rosanna:dat ga ik zeker doen
Eens met de meeste posts hier. Ik kan me echter niet voorstellen dat dat een deel is van het behandelplan.

Vraag me verder af waarom zij het woord "verwennen" gebruikt. Daar denk ik namelijk wat anders bij dan wat ze uiteindelijk blijkt te bedoelen (gewoon trakteren).
World of Warcraft: Legion
Ik zou op zoek gaan naar een andere coach, liefst via een grotere instantie. Die coach van jou komt nogal onprofessioneel op mij over.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
quote:Susan schreef op 12 april 2011 @ 18:17:

Ik zou op zoek gaan naar een andere coach, liefst via een grotere instantie. Die coach van jou komt nogal onprofessioneel op mij over.

Mij ook. Op een broodje en/of op een wijntje tracteren? Dan heeft ze volgens mij ook geen alcoholbeleid. Er is echter niks mis met het trakteren op een broodje. Van mijn begeleidster krijg ik tijdens het gesprek een kop koffie. Dat gesprek vindt plaats op haar kantoor.

Ik haal heel even mijn situatie erbij. Ik zit in een woonvorm en leer zelfstandig te wonen. Een keer per twee weken heb ik een gesprek met mijn begeleidster van 20 minuten. Zij houdt zich bijna altijd aan de afspraak. De reden van de keren dat dat niet gebeurt, is dat ze ziek is, of dat er plotseling wat tussengekomen is. Zijzelf of een andere begeleidster laat dat mij van te voren weten. Afzeggingen van mijn kant zijn uiterst zeldzaam, omdat altijd met haar controleer of ik op de voorgestelde datum kan.

Wat trakteren en alcohol betreft: Als het warm weer is, zal de begeleiding met de bewoners (wie daar zin in heeft) een terrasje pakken. Je kunt op hun kosten wat drinken, mits het geen alcohol is. Bewoners die alcohol mogen drinken (omdat ze geen medicatie hebben die dat zou verbieden) moeten dat zelf betalen. De begeleiding drinkt zelf nooit bier.

Maar is dit vergelijkbaar met het bovenstaande verhaal?
World of Warcraft: Legion
quote:hans66 schreef op 12 april 2011 @ 21:13:

[...]

Mij ook. Op een broodje en/of op een wijntje tracteren? Dan heeft ze volgens mij ook geen alcoholbeleid. Er is echter niks mis met het trakteren op een broodje. Van mijn begeleidster krijg ik tijdens het gesprek een kop koffie. Dat gesprek vindt plaats op haar kantoor.

Ik haal heel even mijn situatie erbij. Ik zit in een woonvorm en leer zelfstandig te wonen. Een keer per twee weken heb ik een gesprek met mijn begeleidster van 20 minuten. Zij houdt zich bijna altijd aan de afspraak. De reden van de keren dat dat niet gebeurt, is dat ze ziek is, of dat er plotseling wat tussengekomen is. Zijzelf of een andere begeleidster laat dat mij van te voren weten. Afzeggingen van mijn kant zijn uiterst zeldzaam, omdat altijd met haar controleer of ik op de voorgestelde datum kan.

Wat trakteren en alcohol betreft: Als het warm weer is, zal de begeleiding met de bewoners (wie daar zin in heeft) een terrasje pakken. Je kunt op hun kosten wat drinken, mits het geen alcohol is. Bewoners die alcohol mogen drinken (omdat ze geen medicatie hebben die dat zou verbieden) moeten dat zelf betalen. De begeleiding drinkt zelf nooit bier.

Maar is dit vergelijkbaar met het bovenstaande verhaal?

hoi wat interesant,Ja zo zou het bij mij ook moeten gaan.Dat klopt

maar ze komt 1x per 3 weken,om uren op te sparen.Zodat we 3 uurtjes samen hebben. meestal betaal ik zelf voor mijn koffie,maar zo nu en dan.Krijg ik er een van haar en soms een broodje erbij,of wijntje. Ik gebruik medicijnen voor mijn astma 2x daags.kan geen kwaad voor een glaasje wijn!,ik drink normaal nooit.Ze vind zichzelf bijzonder aardig dat ze dat voor mij doet,ook dat terrasje en een wandeling.ofzo:Ik vind het ook leuk uiteraard.
Oja ik woon zelstandig met een kleine uitkering,waar ik van rond moet komen.Ik kan met weinig rondkomen gelukkig.

Het is jammer dat er zo weinig begrip voor asperger is,in mijn kennisenkring.ze denken dat het een goede smoes is om ergens onder uit te kunnen komen ofzo:
ja en ik ben best zenuwachtig omdat ik haar die brief ga geven

hoe haar reactie zal zijn Ik weet dat ze niet tegen de waarheid kan.. Best eng hoor.

Ik zou op zoek gaan naar een andere coach, liefst via een grotere instantie. Die coach van jou komt nogal onprofessioneel op mij over.Ja vind ik ook wel. 2 jaar en ik kan slecht tegen verandering,Al is het soms nodig. Ik ben nu weer aardig van slag door wat er nu weer verranderen moet.Al is het voor mijn eigen bestwil.

Ik zou op zoek gaan naar een andere coach, liefst via een grotere instantie. Die coach van jou komt nogal onprofessioneel op mij over.Ja vind ik ook wel. 2 jaar en ik kan slecht tegen verandering,Al is het soms nodig. Ik ben nu weer aardig van slag door wat er nu weer verranderen moet.Al is het voor mijn eigen bestwil.
Hoi Harriët

Ik heb zelf ook Asperger en ik kan me goed voorstellen hoe vervelend dit voor je is.

Helaas heb ik zelf ook een flinke bult slechte ervaringen met hulpverleners, de organisatie laat nou eenmaal vaak te wensen over.

Ik zie al een aantal goede tips staan ik zou deze zeker opvolgen als ik jou was. Dus bijhouden hoe vaak ze afzegt, waarom, en als je het 1 en ander verzamelt hebt kan je een klachtenbrief sturen. Ik zou er trouwens ook bij vermelden wanneer ze jou heeft laten weten dat ze af wil zeggen of bijv. later komt of eerder weg moet. Als dit echt op het laatste moment gebeurd mag je hier zeker een klacht over neerleggen want die mensen zouden heel goed moeten weten dat mensen met Asperger zulke dingen het liefst helemaal niet hebben, en als het dan toch moet dan ruim op tijd.

Als ze ZZP-er is en geen leidinggevende heeft waar je kan klagen, denk ik dat er wel 1 of andere overkoepelende organisatie is waar je deze klacht kan neerleggen.

Gebruik je bijvoorbeeld een persoons gebonden budget, kan je klachten als deze als het goed is neerleggen bij de Sociale Verzekeringsbank. Zij regelen wie , wanneer en hoeveel PGB ontvangt en dit is als het goed is ook de organisatie waar deze mevrouw haar uren moet verantwoorden. Zij zullen het ook zeker niet accepteren als er met uren gesjoemeld word, omdat er dan veel geld verloren gaat.

Dan nog een ander puntje. Ik ga er even vanuit dat je een PGB hebt als dit niet zo is geef dat even aan.

Ik vind 3 uur per 3 weken zeer weinig. Ik weet niet in welke mate jij problematiek hebt en wat je indicatie is, maar ik heb gemiddelde problemen (ik ben dus geen extreem geval) maar ik heb een indicatie voor 6 uur per week. Ik heb dus recht op PGB voor 6 uur in de week welke ik zelf kan besteden bij een coach naar keuze (mits goedgekeurd door de SvB)

Ik weet niet of het voor jou mogelijk is, maar misschien kan je wat meer uren aanvragen. Dan zou je ook een andere coach kunnen 'proberen' , en misschien bevalt dit beter. Sowieso verwacht ik dat je altijd de vrijheid hebt om met deze coach te stoppen en een nieuwe te zoeken.

En heb je wel eens gehoord van de instantie MEE? Ik weet niet waar je woont maar bij mij heet het bijvoorbeeld MEE Oost-Gelderland. Ik denk dat er bij jou ook wel 1 in de buurt zit.

Als je een diagnose hebt (en die heb je neem ik aan) kan je bij deze organisatie terecht voor persoonlijke begeleiding bij hoe jij je PGB gaat besteden, aan wie en hoe je dit gaat beheren. Heel handig, ik raadt je dit echt aan. Deze mensen nemen je een hoop werk en zorgen uit de handen en zij weten vaak de juiste keuzes te maken.

Zo dat was een heel verhaal, ik kan me voorstellen dat het misschien vrij overweldigend en verwarrend voor je is. Toch hoop ik dat ik je nog wat nuttige tips heb kunnen geven. Als je nog vragen hebt dan hoor ik het graag!!!

Groeten, LoneWolf :D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven