Autisme of narcisme?

14-10-2009 11:36 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie kan mij vertellen...wat zijn de verschillen tussen deze 2? De kenmerken hebben nogal wat overlap, maar hoe weet je of je met een autist of een narcist te maken hebt???????

Mijn ex heeft bijv. kenmerken die bij beide aandoeningen passen, zoals geen inlevingsvermogen. Zo zijn er nog meer dingen die bij beide aandoeningen passen, maar wat zijn nu de verschillen in kenmerken?
Kan iemand tegenwoordig ook nog gewoon een lul van een vebnt zijn zonder een diagnose opgeprikt te krijgen?
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
quote:Danayla schreef op 14 oktober 2009 @ 15:13:

Wat staan er lullige reacties tussen!!!!

Dan erbij ben IK degene die het uit heeft gemaakt, en daar is heel wat aan vooral gegaan! Heel veel knmerken van beide dingen, waardoor ik niet anders meer kon dan het uitmaken.

Echt flauw, sommige van deze reacties!

En waarom wil ik het weten? omdat hij me zowat stalked! Door te weten WAT er met hem is, kan ik er mss beter mee omgaam!!!!Autisten stalken niet.
quote:HoiPippiLangkous schreef op 14 oktober 2009 @ 18:44:

Kan iemand tegenwoordig ook nog gewoon een lul van een vent zijn zonder een diagnose opgeprikt te krijgen?Ja hoor en een hele grote kans dat de ex van TO dat ook gewoon is, maar het verschil tussen autist en narcist bespreken kan best nuttig zijn toch?
.
Een narcist kan emoties als geen ander herkennen en misbruiken en inlevingsvermogen veinzen, maar hebben ze niet. (emoties wel, maar meer woede en frustratie)

Een autist heeft deze emoties wel, maar kan ze niet herkennen of uiten. Daardoor is inleven moeilijk.

Een narcist kan een grote charmeur zijn in het begin. Voor een autist is dat moeilijk.
.
Lijkt me dan geen autist, Bosaapje....
Psies.... Dat was en is ook mijn gedachte.
Joouw verhaal lijkt niet helemaal op de beschrijving van een Asperger, bosaapje.

Iemand de deur uitzetten omdat je die persoon zat bent (teveel prikkels, bedreigd in comfortzone) is voor mij wel herkenbaar voor Asperger, evenals héél kwaad -en agressief- worden als ze het niet "in elkaar gepuzzeld" krijgen.

Geen inlevingsvermogen in de ander. -mind blindness- dat ontbreekt voor een groot deel.

Maar idd, ook bij een narcist als uitingsvorm dan.

Een narcist interesseert het gewoon niet.

Een Asperger, voelt het wel, maar kan dat niet plaatsen.
@ Bosaapje: ik heb jarenlang met een Asperger samengewoond, maar herken niets uit jouw beschrijving en mijn zus is getrouwd met een Narcist en die doet wel dergelijke rare dingen, dus ik ben het met je eens dat zijn diagnose zeer waarschijnlijk niet klopt.

Waarschijnlijk vond hij Asperger beter klinken als excuus voor zijn daden dan Narcist.
.
quote:iris1969 schreef op 14 oktober 2009 @ 17:10:

Wat gek, ben ik nu de enige die dit een volstrekt normale vraag vind en niet de behoefte heeft onder loepjes te kijken?

Soms is het gewoon fijn om iets meer begrip voor iemand te hebben, zodat je het een plekje kunt geven en verder kunt gaan met je leven. Of TO dit doet is dan verder aan haar en dat was ook niet haar vraag.

Iris, het is de toon die de muziek maakt. De vraag is inderdaad normaal en kan uit interesse geboren worden. Posts vol verontwaardiging, aannames en rijen vol vraagtekens en uitroeptekens leiden mij echter naar het loepje want daarin herken ik een dramaqueen. En dat bleek niet ver van de waarheid te zitten.

@TO, dat je al rond de 40 jaar bent, verbaasde me dan weer wel.
Of het nu 't één of het ander is, ga er de volgende keer met een grote boog omheen.
quote:Danayla wrote on 14 October 2009 @ 15:13:

Wat staan er lullige reacties tussen!!!!

Dan erbij ben IK degene die het uit heeft gemaakt, en daar is heel wat aan vooral gegaan! Heel veel knmerken van beide dingen, waardoor ik niet anders meer kon dan het uitmaken.

Echt flauw, sommige van deze reacties!

En waarom wil ik het weten? omdat hij me zowat stalked! Door te weten WAT er met hem is, kan ik er mss beter mee omgaam!!!!EGO. Narcist dus.
quote:domnaiefmutsje schreef op 14 oktober 2009 @ 19:19:

Een narcist kan emoties als geen ander herkennen en misbruiken en inlevingsvermogen veinzen, maar hebben ze niet. (emoties wel, maar meer woede en frustratie)

Een autist heeft deze emoties wel, maar kan ze niet herkennen of uiten. Daardoor is inleven moeilijk.Een essentieel verschil, mijns inziens. En daarmee is ook de vraag beantwoord.
World of Warcraft: Legion
Hans, waar is jouw topic nou gebleven? Kon em nie vinden. Ik wilde je een vraag stellen
Welk topic bedoel je? Deze?

Geen enkele vorderingen op bepaalde gebieden
World of Warcraft: Legion
zat toevallig (omdat ik viva abonnee ben eens op dit forum te bladeren en kwam dit topic tegen, het raakte me zo dat ik me gelijk heb aangemeld om een reactie te kunnen geven.

Ik vind het nogal wat dat mensen zomaar de term autisme of narcisme de lucht in gooien? En wat voor nut heeft dit ? moeten we idd allemaal een labeltje krijgen? Ik heb toevallig een zoon met een aan autisme aanverwante stoornis en mijn hemel, dat is een hele klap en bovenal heel complex. ieder mens heeft een "handleiding"of je nou "normaal" bent of iemand heeft beslist dat je "anders" bent! Het gaat om het "nu" en hoe je met elkaar omgaat. Jij vindt dat je partner geen inlevingsvermogen heeft, maar misschien heeft hij dit wel maar niet zoals jij wilt. leer eerst accepteren dat iedereen anders is en op een andere manier communiceert voor je zo een "label"erop wilt plakken. En BTW, mensen die beweren dat "autisten" geen relaties kunnen aangaan moeten dan ook maar eens verder kijken dan hun neus lang is, relaties, alle vormen van, zijn extreem complex, sommige mensen met autisme zijn extreem sensitieve mensen, die overgevoelig zijn maar de verbanden niet kunnen leggen, niet kunnen snappen waarom "normale" mensen wit zeggen maar zwart bedoelen en dat vind ik persoonlijk eentje om over na te denken!
Ik snap je verontwaardiging wel een beetje, maar toch ook weer niet. Labeltjes kunnen namelijk ook heel verhelderd zijn als je een een kind of een partner hebt wiens gedrag je niet goed kunt plaatsen.

Door het labeltje kun je je gaan inlezen en dus veel meer begrip hebben voor die persoon en er ook beter mee omgaan. Jij bent toch ook vast blij dat je nu weet waarom jouw zoon anders is, zodat je hem beter begrijpt?

Wat betreft het hebben van een relatie met een autist of iemand met Asperger: het is niet onmogelijk, maar wel heel moeilijk, dus dan ben je blij dat je door het labeltje iets meer houvast hebt.

En ik vind het verdrietig om het je te moeten zeggen, maar veel autisten/Aspergers vinden geen partner of hebben een hele moeilijke relatie met hun partner, waarbij deze de moed uiteindelijk vaak opgeeft. Hard maar waar.

Uiteraard moeten we niet op iedereen die een beetje afwijkt een label hangen en ook accepteren dat er verschillen zijn, maar soms is het dus wel fijn. Begrijp je een beetje waar ik heen wil?
Beste Iris1969,

Natuurlijk begrijp ik waar he heen wilt. ik wist dat mijn zoon anders was vanaf het eerste moment, heb land en stad afgelopen om z.s.m. een diagnose (lees labeltje ) te krijgen. Soms is het ook een verademing dat er eindelijk een diagnose gesteld wordt omdat je dan doelgericht om kunt gaan met ..alles.. het was een klap en een groot verdriet, dat ik overigens alleen heb gedragen omdat de omgeving er niet aan wil, niet kan geloven dat dit bijzondere kind een andere 'kijk' op de wereld heeft. de reden waarom ik zo boos was is omdat ik niet vind dat die terminologie zomaar te pas en te onpas gebruikt kan worden! En in de tegenwoordige maatschappij iemand te snel veroordeelt wordt. En het labeltje niet de oplossing mag en kan zijn voor alles (lees het excuus) dat zou te makkelijk zijn. Ik aprecieer je inzicht enorm en herken er ook veel in, dus bedankt!
Oei staan idd wel wat minder vriendelijke reacties tussen, ik begrijp het wel, maar ja jij hebt er niks aan. Ik denk overigens dat je exliefje geen autist en zeker geen narcist is. Waarom zou een narcisje jou stalken? Die vindt zichzelf erg belangrijk en jou een stuk minder....Ik snap de nare reacties wel een beetje, op dit forum en zeker bij dit onderwerp zitten heel veel dames met diverse labeltjes wat, en laat ik voor mezelf spreken, nou niet bepaald leuk is. Een gebrek aan inlevingsvermogen komt bij veel stoornissen voor maar ook bij "normale / stabiele" mensen en mijn ervaring is dat juist die "normale" mensen nogal beperkt zijn in hun inlevings of voorstellingsvermogen als het om psychische aandoeningen gaat. Neemt niet weg dat het wel erg vervelend is als je wordt gestalked. Maar als ik jou was, zou ik me daarop focussen

en wellicht kunnen hier of bij de relatietopics de dames je een stuk verder helpen! narcist, autist of gewoon een hondelul (of is het hondenlul???) je moet gewoon van die gast af...
anoniem_94114 wijzigde dit bericht op 07-11-2009 12:30
Reden: x typfouten as usual
% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven