Autisme wie ook? Deel 3

29-11-2017 22:29 3027 berichten
Deel 2
psyche/autisme-wie-ook-deel-2/list_mess ... 1#23774901

Het wel en wee uit de levens van de viva-autisten deel 3. Nieuwkomers en nieuwsgerigen wees ook welkom.
Alle reacties Link kopieren
biobitch1984 schreef:
07-07-2018 20:22
wat is het hier rustig! Ik heb al een aantal grote peilers van mijn 'to do-list' afgestreept. Het geeft weer een stukje rust, morgen verhuis ik de eerste spullen naar een gemeubileerde woning in de stad waar ik werk, de eerste werkweek was ook wel fijn. Oude bekenden, werkwijzes waar ik al mee bekend ben, wel heel vreemd om weer terug te zijn daar, ze zijn flink aan het verbouwen vanwege ontwikkelingen maar toch is er nog zoveel hetzelfde, alsof ik nooit weggeweest ben.

Toch heb ik ook nog best wel wat te doen... ik probeer eigenlijk redelijk te ontspullen. Er ligt overal wel iets, ik moet toch een keer de administratie gaan bijwerken ook. Alle losse bladen weer even ordenen is iets om lekker uit te stellen haha.

Ik heb trouwens iets... wat ik al redelijk lang doe maar niet precies weet waarom. Ik ben echt een type dat heel erg gesteld is op privacy, ook in algemene ruimtes waar ik op zich niks 'geks' doen of naakt rondloop of wat dan ook. Maar het liefst heb ik afplakplastic, vitrage voor de ramen of zelfs de gordijnen half dicht. Het is niet perse vanwege de zon of wat dan ook, maar echt dat gevoel dat ik niet wil dat mensen mijn huis binnenkijken. Is dit herkenbaar voor iemand? Mijn ouders riepen altijd al: doe nou toch eens die gordijnen een keer open!
Heel herkenbaar! Nu ik verhuist ben heb ik rolgordijnen, staan altijd minstens halfverwege mijn raam, gordijnen in mijn slaapkamer zijn ook dicht maar meer voor de warmte.
"When you come out of the storm, you won’t be the same person who walked in. That’s what this storm’s all about.”
Het is inderdaad heel rustig in dit topic. Maar ik moet ook eerlijk bekennen dat ik hier meer post als het wat actiever is. Tenzij ik ergens mee zit ;)

Hier gaat het ook wel zijn gangetje. Wel veel last van de warmte dus buiten de verplichtingen om doe ik het rustig aan. Aankomende week nog werken en dan lekker een paar weken vakantie.
biobitch1984 schreef:
Ik heb trouwens iets... wat ik al redelijk lang doe maar niet precies weet waarom. Ik ben echt een type dat heel erg gesteld is op privacy, ook in algemene ruimtes waar ik op zich niks 'geks' doen of naakt rondloop of wat dan ook. Maar het liefst heb ik afplakplastic, vitrage voor de ramen of zelfs de gordijnen half dicht. Het is niet perse vanwege de zon of wat dan ook, maar echt dat gevoel dat ik niet wil dat mensen mijn huis binnenkijken. Is dit herkenbaar voor iemand? Mijn ouders riepen altijd al: doe nou toch eens die gordijnen een keer open!
Het lijkt me gruwelijk ergens te wonen waar mensen zomaar je huis binnen kunnen kijken. Zelfs in m'n tuin kun je met goed fatsoen niet kijken als je er voorbij wandelt wegens hoge dichte heg. Kan je dus goed begrijpen dat je je ramen blindeert.
Ik heb ook het liefst alles dicht. Ik kijk tegen een galerij aan waar veel ouderen lopen. Als ik mijn gordijnen open heb, kunnen ze zo naar binnen kijken en mij zien zitten. Vreselijk gevoel vind ik dit. Gelukkig heb ik ook 'doorzichtige' gordijnen (weet even niet meer hoe ze heten) en die heb ik altijd dicht.
Nu heb ik veel de zonwering naar beneden anders is het hier binnen echt een sauna.

Maar ik herken jullie gevoel zeker!
Je hebt ook folie waardoor je wel naar buiten maar niemand naar binnen kan kijken. Dat zou je ook nog kunnen doen als je je niet stoort aan mensen die voorbij lopen. Zelf zou ik daar helemaal hyper van worden als mensen voor mijn raam voorbij lopen, zelfs al kunnen ze mij niet zien.
Nou ja ze lopen niet letterlijk voor mijn raam gelukkig.
Ik kijk er schuin tegenaan zegmaar. Ik heb een klein tuintje waar ik wel graag zit, maar dan klap ik gewoon de parasol uit. Voel ik me toch wat beschermd.
Die folie die jij bedoelt hadden wij vroeger ook.
Niet op de begane grond gaan wonen. Scheelt al een hele hoop binnenkijkers.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
biobitch1984 schreef:

Hier ook de rolgordijnen altijd half dicht of nog iets verder naar beneden. Mijn huis is erg klein en je kunt me bijna overal zien. Een paar terug voelde ik me echt bekeken door een achterbuurvrouw. Elke keer als ze mijn huis passeerde keek ze me heel vuil aan. Vond dat erg ongemakkelijk. Telkens was ik er in mijn hoofd mee bezig: Straks komt ze weer en hoe laat? Blij dat ze na een half jaar kijken verhuisde! In het vorige huis liep de woonkamer in een L-vorm en kon je ook uit het zicht gaan zitten. Ik wil verhuizen (andere redenen) en het huis wat mij aantrekt daar kun je niet op straat kijken. Daar zie ik ook wel een voordeel in. Dan kunnen ze je ook niet zien.
Ja herkenbaar. Ik ben van een flat naar een huis verhuisd, met woonkamer beneden aan de straat. Dat was een fout.
Heb ook veel bedelaars aan de deur (collectanten, colporteurs, sponsorloopkinderen, jehovas en ander spul). Die kijken zo naar binnen dus je moet wel open doen. Ik heb luxaflex en folie maar ook vaak de gordijnen voor dicht.
Ik kan trouwens ook niet tegen felle zon dus op de flat ook altijd luxaflex gehad .
.
biobitch1984 schreef:

Ja, ik herken dat wel. Toen ik nog thuis woonde bij mijn ouders had ik ook bijna standaard mijn gordijnen dicht. Zij zeiden dan ook altijd, doe die gordijnen nu eens een keer gewoon open.
Nu ik op mezelf woon, heb ik de gordijnen vaker open. Maar dat komt er vooral door dat ik nu in een flatje woon, op een hoogte waar ik geen buren recht tegenover me heb. De slaapkamer aan de kant van de galerij is dan wel weer afgeplakt met raamfolie.
Ik woon in een rijtje van 4, helemaal in de hoek naast zo'n 'sluis' waardoor je van de ene naar de andere kant kan van het gebouw. Dus aan 1 kant lekker geen buren en er lopen nooit mensen direct langs mijn raam. Ook woont er tegenover mij ook een autistisch iemand die altijd zijn gordijnen dicht heeft dus overburen heb ik ook geen last van :p
"When you come out of the storm, you won’t be the same person who walked in. That’s what this storm’s all about.”
Dit nieuwe huis is wel een uitdaging.. ramen van mijn middel tot het plafond.. waarvan recht tegenover de badkamer geen gordijn. Hoe verzinnen ze het! Wel met een soort zitplaatsje voor mijn raam en ook nog huizen erachter met ramen.

Ik hang er wel een handdoek voor.
Heeft je badkamer geen deur dan?
Solomio schreef:
07-07-2018 23:14
Niet op de begane grond gaan wonen. Scheelt al een hele hoop binnenkijkers.
Dat zou je denken.. maar als er een flat aan de overkant staat of erger.. een overheidskantoor (zoals op mijn eiland. Blokkeerde het zeezicht grr), heeft t weinig zin. Mijn ex en ik hebben ook wel eens op het balkon bij iemand naar binnen zitten gluren die halfnaakt rondliep. Stelletje viespeuken die we zijn haha.
biobitch1984 schreef:
08-07-2018 15:08
Dat zou je denken.. maar als er een flat aan de overkant staat of erger.. een overheidskantoor (zoals op mijn eiland. Blokkeerde het zeezicht grr), heeft t weinig zin. Mijn ex en ik hebben ook wel eens op het balkon bij iemand naar binnen zitten gluren die halfnaakt rondliep. Stelletje viespeuken die we zijn haha.
Het scheelt iig langslopende mensen.
Mijn overbuurman staat dagelijks uren op het balkon te roken.
Gelukkig heb ik er geen last van, hij koekeloert maar lekker als ie dat wil.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Ik kan zelfs in mijn eigen voortuin topless zwemmen/zonnen, zo hoog en dicht is mijn heg.
redbulletje schreef:
08-07-2018 15:15
Ik kan zelfs in mijn eigen voortuin topless zwemmen/zonnen, zo hoog en dicht is mijn heg.
Ik heb wel wát inkijk in de tuin (alleen vanuit bovenverdiepingen), maar dat boeit me niet zo. Mijn vriend wel, die vind het vreselijk als ik bloot in de tuin lig. Mijn buren zijn nudisten, dus voor hun hoef ik het helemaal niet te laten. Hij loopt al naakt door de tuin als het nog maar 12 graden is. En dat kan ik ook alleen zien vanuit mijn slaapkamerraam.
impala wijzigde dit bericht op 08-07-2018 15:54
10.81% gewijzigd
.
redbulletje schreef:
08-07-2018 15:15
Hoe bevalt je badje?
.
impala schreef:
08-07-2018 15:53
Hoe bevalt je badje?
Ik heb 'm inmiddels geupgrade naar 2.0, die eerste was toch wat klein. Ja prima als ik er zoals ik dacht alleen maar in ging hangen, maar ik bleek de hele tijd rondjes te willen zwemmen en da's toch wat ongemakkelijk in 50cm diepte. Nu heb ik 'n intex frame bad van 4.57 bij 1.07 en dat zwemt 'n stuk prettiger.
Wij wonen hoog en hebben niet echt inkijk. Daarbij geniet ik echt van het weidse uitzicht dus ik heb het liefst de gordijnen open. Op de slaapkamer zet ik de lamellen standaard schuin zodat ze van de andere vleugel niet binnen kunnen kijken, maar wij wel naar buiten.
Verder vind ik het niet zo erg als anderen mij toevallig zien... maar goed, de gallerij loopt langs de keuken dus daar doe ik meestal geen gekke dingen.
biebeltje wijzigde dit bericht op 08-07-2018 22:17
0.48% gewijzigd
redbulletje schreef:
08-07-2018 16:00
Ik heb 'm inmiddels geupgrade naar 2.0, die eerste was toch wat klein. Ja prima als ik er zoals ik dacht alleen maar in ging hangen, maar ik bleek de hele tijd rondjes te willen zwemmen en da's toch wat ongemakkelijk in 50cm diepte. Nu heb ik 'n intex frame bad van 4.57 bij 1.07 en dat zwemt 'n stuk prettiger.
Patser :P
.
redbulletje schreef:
08-07-2018 15:08
Heeft je badkamer geen deur dan?
Jawel but what comes in must come out.. en dat ben ik, meestal (half) naakt.
Kleren mee naar de badkamer dan. Maar lastig wel idd, ik loop ook liefst gewoon zo naar de slaapkamer of naar de droger om daar schoon ondergoed uit te vissen.
Hoe gaan jullie om met de vele sociale prikkels en activiteiten in de zomer zoals festivals, zomerfeesten, mensen die terrasjes pakken? Ik heb zelf een zeer beperkt sociaal netwerk dus ga meestal uiteindelijk niet want wil niet in mijn eentje en geen behoefte om in mijn uppie op een terrasje te zitten, kan thuis ook. Ik wil eigenlijk dat deze periode zo snel mogelijk voorbij is en praat mezelf aan dat ik geen interesse heb in deze activiteiten maar mis gewoon wat mensen denk ik.
Bovendien die geforceerde gezelligheid, drukte en veel dronken mensen voel ik mij niet prettig bij. Sommigen kijken het hele jaar uit naar bepaalde dagen en ik laat ze zomaar aan mij voorbij gaan, ook Koningsdag en oud en nieuw etc.
In de zomer ben ik vooral veel thuis. Heb wel 'n hekel aan als buren dan luidruchtig zitten te bbq-en of kinderen die krijsend buiten spelen, maar goed, dat kun je helaas niet vermijden.
Een terrasje pak ik eerder in voor- of najaar op 'n doordeweekse middag. Lekker rustig. Festivals en zomerfeesten doe ik niet aan. Ik ben altijd blij als juli en augustus weer voorbij zijn. September gaan die koters weer naar school en kun je weer normaal ergens naartoe.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven