Bang dat het weer verkeerd gaat

26-02-2020 11:59 22 berichten
Dag allemaal,

Ik hoop dat iemand me even kan helpen relativeren/ me een schop onder m’n kont wil geven. Het zit zo:

Ik ben sinds half januari aan het daten met een hele leuke man. We zien elkaar sindsdien zo’n 2 à 3 in de week en het voelt gewoon heel fijn en goed. Dat hebben we ook naar elkaar uitgesproken.

5 jaar geleden heb ik een tijdje bij een psycholoog gelopen omdat ik last had van bepaalde klachten waardoor ik vastliep in het leven, en dan vooral op relationeel vlak. De psycholoog heeft toen ook gesproken over dat er bij mij sprake was van borderline kenmerken (maar geen diagnose) en ik herkende mezelf daar heel erg in. Het heeft mijn vorige relatie helemaal kapot gemaakt en ik wil dat echt nooit meer meemaken. Therapie heeft niet heel lang geduurd. De relatie was inmiddels beëindigd en het ging weer beter met me.

Maar nu het met deze man steeds serieuzer wordt, ben ik steeds banger dat hij mij niet leuk vindt of dat hij ook nog met iemand anders appt/ date. Terwijl daar gewoon 0 objectieve redenen voor te bedenken zijn. Ik wil gewoon zo graag dat het werkt! Hij is nu een weekje op wintersport met vrienden en de eerste dagen gingen bij mij mentaal goed. Hij stuurde best wel vaak een berichtje met hoe het daar was met een fotootje etc. Gisteravond/ vannacht heb ik eigenlijk de hele tijd wakker gelegen omdat hij niets meer van zich had laten horen nadat hij een berichtje stuurde dat het helemaal aan het escaleren was bij de après ski. Ik ga dan meteen van het ergste uit. Terwijl we niets eens hebben afgesproken dat we exclusief zijn en ik hem gewoon een leuke tijd met z’n vrienden gun.

Ik haat dit zo aan mezelf. Ik begrijp dat het begin van een dateperiode gepaard gaat met een bepaalde vorm van onzekerheid, maar de onrust die door m’n lijf giert is echt slopend. Is dit iets om mee naar de huisarts te gaan omdat ik nu concreet iets heb om mee aan de slag te gaan?

En denken jullie dat het oké is om na de vakantie te bespreken of we exclusief kunnen zijn? We daten dan zo’n 6 weken en hebben dan zo’n 15 dates gehad.
Alle reacties Link kopieren
Het kan altijd mis gaan ook onafhankelijk van jou en ook een afspraak kan niet voorkomen dat gevoelens soms over gaan of veranderen. Garanties bestaan niet.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
En ik walg van het idee dat hij mogelijk met iemand anders seks heeft. Ik zou dan ook geen seks meer met hem kunnen hebben, maar ik weet niet of dit voor hem duidelijk is. Is zoiets nu aan hem duidelijk te maken zonder dat ik hem wegjaag?
Roze-tulp schreef:
26-02-2020 12:40
En ik walg van het idee dat hij mogelijk met iemand anders seks heeft. Ik zou dan ook geen seks meer met hem kunnen hebben, maar ik weet niet of dit voor hem duidelijk is. Is zoiets nu aan hem duidelijk te maken zonder dat ik hem wegjaag?

Ik zou het niet doen. In feite beschuldig je hem dan al van vreemdgaan. Ik vind je niet gezond klinken hoor. Misschien nog een sessie met je hulpverleners van toen?
Na zes weken daten en 15 afspraakjes, zou ik verwachten dat mijn date eerst bij mij aftoetst of ze nog andere mannen mag zien, ipv wat te rommelen en mij in het ongewisse te laten.
Begrijp niet dat dit niet eerder ter sprake is gekomen als het voor jou belangrijk is.
Moirmel schreef:
26-02-2020 12:46
Na zes weken daten en 15 afspraakjes, zou ik verwachten dat mijn date eerst bij mij aftoetst of ze nog andere mannen mag zien, ipv wat te rommelen en mij in het ongewisse te laten.
Begrijp niet dat dit niet eerder ter sprake is gekomen als het voor jou belangrijk is.
Omdat ik van mezelf weet dat ik vrij snel kan gaan in een relatie en ik nu juist niet claimerig wil overkomen door zoiets aan te kaarten...
Dus eigenlijk wil je een essentiële voorwaarde voor jezelf negeren, uit angst om hem kwijt te spelen?
Wat is het ergste dat kan gebeuren?
Je spreekt het uit en hij ziet dit ook zo: gemoedsrust voor beide.
Je spreekt het uit en hij wilt nog wat experimenteren: geen partner voor jou.

Misschien moet je gewoon jezelf op de eerste plaats zetten, ipv het hebben van een relatie, want die onzekerheid doet je momenteel geen goed.
Alle reacties Link kopieren
Je spreekt uit nog niet exclusief te zijn, maar je walgt van het idee dat hij met een ander meisje gaat vozen. Wat maken jullie het nodeloos ingewikkeld.

Ga daar eerst eens 1 lijn in trekken.

Maar ja, ik ben dan ook van de tijd dat vanaf het moment dat de een de ander verkering vroeg (na een paar keer met elkaar gezoend te hebben) dat je dus vriend en vriendin was en niet meer rond voosde.
Bedankt voor jullie reacties. Jullie hebben gelijk, die lijn had ik eigenlijk al moeten trekken. Ik vind het gewoon heel lastig om onderscheid te maken in (zo noem ik het dan maar even) mijn irrationele borderline trekken en wat wel rationeel is in een bepaalde situatie. Dit weekend zie ik hem weer en dan ga ik hem vertellen hoe ik er in sta (qua exclusief zijn) en dan maar kijken hoe het loopt.

En kan ik hem vragen of er iets is gebeurd op vakantie of is dat not done? Of zou ik dat misschien ook niet moeten willen?
Alle reacties Link kopieren
Duidelijk maken dat jij graag monogaam wil zijn en dat het voor jou niet werkt wanneer hij dat niet is. Dan weet je tenminste waar je aan toe bent.
Alle reacties Link kopieren
Je moet je afvragen wat je met die informatie wil doen. Mocht het een dealbraker zijn dan zou ik het wel navragen. Niet weten gaat zeer hoogstwaarschijnlijk aan je knagen.
Alle reacties Link kopieren
Roze-tulp schreef:
26-02-2020 13:55
En kan ik hem vragen of er iets is gebeurd op vakantie of is dat not done? Of zou ik dat misschien ook niet moeten willen?
Ik zou het niet doen. Maar als jij er dan over blijft malen, dat helpt natuurlijk ook niet.
Wat dan als hij zegt dat er iets is gebeurd op vakantie? Betekent dat dat je hem niet meer kan zien? Dan is het niet echt een faire vraag he.
Alle reacties Link kopieren
Hoi hoi! Ik snap wel dat je met deze gevoelens zit. Ik denk eerder dat het meer met je onzekerheid etc te maken heeft, dan met de borderline. Ik herken mezelf van vroeger hier heel erg in. Je leeft jezelf vanzelf beter kennen en dit soort dingen worden steeds makkelijker, geloof me.

Ik zou hem sowieso niet vragen wat er gebeurd is op wintersport. Als hij jou iets moet of wil vertellen dan moet je er sowieso vanuit kunnen gaan, in een gezonde relatie, dat hij dit sowieso al met je zou delen. Daarnaast hebben jullie nog geen afspraken gemaakt. Natuurlijk zou 't het fijnst en meest netjes zijn van hem, als hij niks geks doet. Maar in principe mag dit wel. Mocht er toch iets gebeurd zijn, dan verpest je alleen maar een mogelijke relatie voor jezelf wanneer je dit uit hem gaat trekken. Jij gaat dat sowieso niet meer los kunnen laten, zoals je zelf ook al aangaf. Dan misschien maar beter niet weten.

Ik zou sowieso wel even een gesprekje met hem hebben als hij terug is. Vooral om deze situatie voor jezelf in de toekomst te verkomen of makkelijker te maken. Ik zou hem niet zo zeer vertellen dat je je zorgen hebt gemaakt. Verwelkom hem thuis en vraag of hij het leuk heeft gehad! Toon oprechte interesse. Vervolgens kunnen jullie 't laten op de avond even over jullie hebben. Wat hier dan ook uitkomt, het geeft je sowieso duidelijkheid!
Ik vind het eigenlijk ook wel fijn om te weten ivm evt. soa’s. Dus ik ga het hem gewoon vragen.

De evt. consequentie die ik eraan verbind vind ik lastig. Ik zou me denk ik een soort van gebruikt/ niet speciaal voelen...
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het niet vragen. Ik zou zeggen wat jij wil. Zo van: we zijn nu een tijdje aan het daten ik zou het fijn vinden dat we exclusief zijn, dat is voor mij belangrijk.

Ik zou er niet van alles bij halen zoals soa's enzo. Gewoon zeggen wat jij wil en kijken hoe hij reageert. Zegt hij nee of ik ben er niet aan toe dan zou je kunnen aangeven dat het voor jou stopt omdat jullie dan gevoelsmatig niet dezefde intenties hebben.

Ik zou het niet hebben over soa''s, onzekerheden of seks met anderen. Misschien beschuldig je hem dan van iets wat hij niet gedaan heeft en wellicht doet hij het buiten de deur altijd veilig...de kern is dat jij exclusiviteit wil en daar zou ik het bij laten.

Hebben jullie het samen wel veilig gedaan in zo een prille fase?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Roze-tulp schreef:
26-02-2020 14:50
Ik vind het eigenlijk ook wel fijn om te weten ivm evt. soa’s. Dus ik ga het hem gewoon vragen.

De evt. consequentie die ik eraan verbind vind ik lastig. Ik zou me denk ik een soort van gebruikt/ niet speciaal voelen...
Wat een onhandige aanpak. Heel aanvallend.

Spreek vanuit jezelf dat je het lastig vindt dan gedacht dat jullie relatie niet exclusief is en dat je gek op hem bent en dat jij het graag exclusief wil maken.

Als hij dit afwijst, weet je genoeg.

En als je dan wel exclusief voor elkaar wordt, en je wilt seks zonder condooms, dan doe je eerst een soa test. Ik neem tenslotte aan dat ie nu gewoon condooms gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
Dit gaat em niet worden. Stop met de relatie en werk eerst maar es aan jezelf... Hebt nog heel wat te doen zo te lezen. Sjeemig wat een ongezond gedrag is dit.
niks moet en alles mag
Alle reacties Link kopieren
Because schreef:
26-02-2020 16:06
Wat een onhandige aanpak. Heel aanvallend.

Spreek vanuit jezelf dat je het lastig vindt dan gedacht dat jullie relatie niet exclusief is en dat je gek op hem bent en dat jij het graag exclusief wil maken.

Als hij dit afwijst, weet je genoeg.

En als je dan wel exclusief voor elkaar wordt, en je wilt seks zonder condooms, dan doe je eerst een soa test. Ik neem tenslotte aan dat ie nu gewoon condooms gebruiken.
Inderdaad wanneer je gezondheid zo belangrijk voor is dan neem je daar zelf verantwoordelijkheid voor door condooms te gebruiken zolang je geen vaste relatie hebt en wellicht nog langer. Wanneer je in de date fase het al bare doet met iemand die je een net kent dan neem je zelf het risico op het krijgen van een ziekte, die verantwoordelijkheid kun je niet bij een ander leggen.

Ik zou het zo ook niet aanpakken want het komt onvolwassen en beschuldigend over.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik vind het zo stom om die aanvallende gedachten van mezelf terug te lezen hierboven, net of er op dat moment een soort monstertje in me zit als ik me zo zit op te winden.

Ik wil ook gewoon een gezonde relatie met hem opbouwen, maar ik vind het lastig hoe dat moet. Heb dat vroeger ook niet echt van huis meegekregen... maar jullie suggesties klinken fijn.

Dus wanneer ik hem weer zie (hij heeft vanmiddag nog geappt dat hij daar heel veel zin in heeft)
1. aandacht voor elkaar hebben en er een leuke avond van maken;
2. niet gaan zitten vissen over wat er wel of niet zou zijn gebeurd op vakantie;
3. aankaarten dat ik exclusief wil :)

En we doen het gewoon met condoom hoor.

Dank jullie wel voor jullie reacties, ik zal jullie op de hoogte houden.

Als jullie verder nog tips hebben voor het opbouwen van een gezonde relatie hoor ik het graag!
Allesmag schreef:
26-02-2020 16:15
Dit gaat em niet worden. Stop met de relatie en werk eerst maar es aan jezelf... Hebt nog heel wat te doen zo te lezen. Sjeemig wat een ongezond gedrag is dit.
Ik vind deze opmerking niet helemaal terecht. Ik signaleer (wat mij betreft) nu, voordat het misgaat, dat het ergens wringt en ik vraag daarvoor om hulp en ik ben daar nu voor mezelf mee aan de slag.
Alle reacties Link kopieren
Roze-tulp schreef:
26-02-2020 16:21
Ik vind het zo stom om die aanvallende gedachten van mezelf terug te lezen hierboven, net of er op dat moment een soort monstertje in me zit als ik me zo zit op te winden.

Ik wil ook gewoon een gezonde relatie met hem opbouwen, maar ik vind het lastig hoe dat moet. Heb dat vroeger ook niet echt van huis meegekregen... maar jullie suggesties klinken fijn.

Dus wanneer ik hem weer zie (hij heeft vanmiddag nog geappt dat hij daar heel veel zin in heeft)
1. aandacht voor elkaar hebben en er een leuke avond van maken;
2. niet gaan zitten vissen over wat er wel of niet zou zijn gebeurd op vakantie;
3. aankaarten dat ik exclusief wil :)

En we doen het gewoon met condoom hoor.

Dank jullie wel voor jullie reacties, ik zal jullie op de hoogte houden.

Als jullie verder nog tips hebben voor het opbouwen van een gezonde relatie hoor ik het graag!
Kijk, dat klinkt verstandiger.
Het is voor hem vast heel leuk om te horen dat je hem gemist hebt en dat je nu zoveel voor hem voelt, dat je het officieel wilt maken.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
Roze-tulp schreef:
26-02-2020 16:21
Ik vind het zo stom om die aanvallende gedachten van mezelf terug te lezen hierboven, net of er op dat moment een soort monstertje in me zit als ik me zo zit op te winden.

Ik wil ook gewoon een gezonde relatie met hem opbouwen, maar ik vind het lastig hoe dat moet. Heb dat vroeger ook niet echt van huis meegekregen... maar jullie suggesties klinken fijn.

Dus wanneer ik hem weer zie (hij heeft vanmiddag nog geappt dat hij daar heel veel zin in heeft)
1. aandacht voor elkaar hebben en er een leuke avond van maken;
2. niet gaan zitten vissen over wat er wel of niet zou zijn gebeurd op vakantie;
3. aankaarten dat ik exclusief wil :)

En we doen het gewoon met condoom hoor.

Dank jullie wel voor jullie reacties, ik zal jullie op de hoogte houden.

Als jullie verder nog tips hebben voor het opbouwen van een gezonde relatie hoor ik het graag!
Opbouwen van een gezonde relatie lukt alleen als je zelf goed in je vel zit en dat is denk ik niet het geval. Je bent alles aan het overanalyseren en je bent op voorhand al allerlei what if scenario's aan het bedenken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven