Beetje te veel

23-10-2021 16:03 197 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het gaat weer goed.
ballenbak888 wijzigde dit bericht op 18-09-2022 12:56
98.27% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Jupiter1995 schreef:
24-10-2021 09:50
Dit is de kern TO.

Ik 'zag' toen ik bij m'n ouders woonde ook de troep niet liggen, maar toen ik na de eerste dag op mezelf wonen erachter kwam dat mijn ontbijtbord zich niet vanzelf verplaatst naar de afwasmachine (sorry pap en mam) ruim ik die zelf op hoor. En dat is met alles zo.
Dat is ook wel zo. Ik vermoed dat met mijn perfectionisme voor de woonkamer dat mijn vriend zich ook niet verantwoordelijk voelt om zijn rommel op te ruimen. Maar waar ligt dan de grens? Als hij een dag thuis is vergeet hij in de middag ook de hond uit te laten terwijl we een hond hebben genomen omdat hij heel graag een hond wilde hebben. En de theorie is dat hij vaak in het weekend ook weg is. Ik ben degene die iedereen tevreden wil houden. Ook regelmatig mijn dochter op school haal (die 32 km per dag moet fietsen en geen elektrische fiets mag van haar vader). Het is voor een groot gedeelte mijn eigen schuld dat ik het druk heb besef ik me. Ik wil iedereen maar tevreden houden. Maar ik ben een beetje bang dat ik dat er niet uit ga krijgen. Mijn moeder is net zo.
En we krijgen mannen die dat heerlijk vinden als moeder de vrouw alles doet.
Maar ik vind het nog stressvoller om met iedereen de discussie steeds aan te moeten gaan dat ze hun rommel opruimen.
Ik heb het al jaren verkeerd aangepakt. Maar nu is het wel tijd voor verandering. Gelukkig ziet mijn vriend nu ook in dat ik veel werk en het niet trek op deze manier. Dan is er ruimte voor verandering. Eerder vond hij ook gewoon dat het mijn verantwoordelijkheid was omdat ik minder werkte.
Ballenbak888 schreef:
24-10-2021 10:36
Dat is ook wel zo. Ik vermoed dat met mijn perfectionisme voor de woonkamer dat mijn vriend zich ook niet verantwoordelijk voelt om zijn rommel op te ruimen. Maar waar ligt dan de grens? Als hij een dag thuis is vergeet hij in de middag ook de hond uit te laten terwijl we een hond hebben genomen omdat hij heel graag een hond wilde hebben. En de theorie is dat hij vaak in het weekend ook weg is. Ik ben degene die iedereen tevreden wil houden. Ook regelmatig mijn dochter op school haal (die 32 km per dag moet fietsen en geen elektrische fiets mag van haar vader). Het is voor een groot gedeelte mijn eigen schuld dat ik het druk heb besef ik me. Ik wil iedereen maar tevreden houden. Maar ik ben een beetje bang dat ik dat er niet uit ga krijgen. Mijn moeder is net zo.
En we krijgen mannen die dat heerlijk vinden als moeder de vrouw alles doet.

Maar ik vind het nog stressvoller om met iedereen de discussie steeds aan te moeten gaan dat ze hun rommel opruimen.
Ik heb het al jaren verkeerd aangepakt. Maar nu is het wel tijd voor verandering. Gelukkig ziet mijn vriend nu ook in dat ik veel werk en het niet trek op deze manier. Dan is er ruimte voor verandering. Eerder vond hij ook gewoon dat het mijn verantwoordelijkheid was omdat ik minder werkte.
Zeg je nou dat je er dus eigenlijk ook niks aan kunt doen?

Hup, stap uit die slachtofferrol. Het is niet genetisch bepaald dat je zo'n man krijgt. Daar kies je voor. Of niet.
Och och, de mannen die niets zien en zelf niet begrijpen dat de kabouters niet bestaan en dan nog steeds die vrouwen die daar intrappen.... waarom?

Zelfs je minder werkt betekend het niet automatisch dat je meer moet doen in huis. Er is echt geen wet dat als je minder geld inbrengt je automatisch de huishouder word hoor. Daar heb je zelf ook nog wat over te zeggen tegenwoordig.
anoniem_404927 wijzigde dit bericht op 24-10-2021 10:42
24.35% gewijzigd
En dat je dochter geen elektrische fiets heeft, heeft ook te maken met keuzes. Je bent niet meer bij haar vader toch? Geef dat kind een elektrische fiets voor de dagen dat ze bij jullie is. Dan staat haar gewone fiets bij haar vader.
Ballenbak888 schreef:
24-10-2021 10:36
Dat is ook wel zo. Ik vermoed dat met mijn perfectionisme voor de woonkamer dat mijn vriend zich ook niet verantwoordelijk voelt om zijn rommel op te ruimen. Maar waar ligt dan de grens? Als hij een dag thuis is vergeet hij in de middag ook de hond uit te laten terwijl we een hond hebben genomen omdat hij heel graag een hond wilde hebben. En de theorie is dat hij vaak in het weekend ook weg is. Ik ben degene die iedereen tevreden wil houden. Ook regelmatig mijn dochter op school haal (die 32 km per dag moet fietsen en geen elektrische fiets mag van haar vader). Het is voor een groot gedeelte mijn eigen schuld dat ik het druk heb besef ik me. Ik wil iedereen maar tevreden houden. Maar ik ben een beetje bang dat ik dat er niet uit ga krijgen. Mijn moeder is net zo.
En we krijgen mannen die dat heerlijk vinden als moeder de vrouw alles doet.
Maar ik vind het nog stressvoller om met iedereen de discussie steeds aan te moeten gaan dat ze hun rommel opruimen.
Ik heb het al jaren verkeerd aangepakt. Maar nu is het wel tijd voor verandering. Gelukkig ziet mijn vriend nu ook in dat ik veel werk en het niet trek op deze manier. Dan is er ruimte voor verandering. Eerder vond hij ook gewoon dat het mijn verantwoordelijkheid was omdat ik minder werkte.
Heb je je prioriteiten dan wel op orde naar je vriend toe? Kijk, een beetje rommel daar kun je mee leren leven. Maar dat hij de hond niet eens uitlaat? Dat is gewoon sneu. En geen eten koken gaat ook verder dan zijn schoenen bij de bank laten slingeren. Waarom maak je dan ruzie over de rommel?
Alle reacties Link kopieren
Jupiter1995 schreef:
24-10-2021 09:47
Ik vind het trouwens ook stuitend dat het probleem is "ik ben overwerkt want ik moet een bijna-fulltime baan combineren met het volledige huishouden draaien want m'n vent doet niks" en dan de oplossing die door sommigen wordt aangedragen is "minder werken".
Wat als je dan toch uit elkaar gaat? Je komt dan minder makkelijk aan een baan, hebt veel minder pensioen opgebouwd, minder vermogen opgebouwd.
Terwijl 30 uur werken + huishouden prima te doen is als man ook zijn steentje bijdraagt.
Ff teruglezen. TO zegt zelf: ik zou eigenlijk niet willen werken zodat ik meer tijd heb voor mezelf.
Alle reacties Link kopieren
SunShine35 schreef:
24-10-2021 10:56
Ff teruglezen. TO zegt zelf: ik zou eigenlijk niet willen werken zodat ik meer tijd heb voor mezelf.
En geen geruzie heb met mijn gezin.
Ballenbak888 schreef:
24-10-2021 11:01
En geen geruzie heb met mijn gezin.
Over welke dingen?
Alle reacties Link kopieren
Brokkel schreef:
24-10-2021 10:41
En dat je dochter geen elektrische fiets heeft, heeft ook te maken met keuzes. Je bent niet meer bij haar vader toch? Geef dat kind een elektrische fiets voor de dagen dat ze bij jullie is. Dan staat haar gewone fiets bij haar vader.
Ja precies. Doen.
Alle reacties Link kopieren
Ballenbak888 schreef:
24-10-2021 11:01
En geen geruzie heb met mijn gezin.
Nee maar dat je dan dus liever maar wel het sloofje thuis blijft ofzo? :-?
Alle reacties Link kopieren
Brokkel schreef:
24-10-2021 10:40
Zeg je nou dat je er dus eigenlijk ook niks aan kunt doen?

Hup, stap uit die slachtofferrol. Het is niet genetisch bepaald dat je zo'n man krijgt. Daar kies je voor. Of niet.
Dat weet ik. Maar het 'ik wil iedereen tevreden houden' krijg ik er nog niet uit bij mezelf. Ben ik al 20 jaar mee bezig nadat ik in een burnout raakte omdat mijn vriend toen een eigen bedrijf had met 60 uur in de week werken en ik met een fulltime baan in het onderwijs alles erbij op me nam.
Nu ik erover nadenk heb ik in 20 jaar tijd nog niet veel geleerd blijkbaar.

Maar het gaat nu echt veranderen. Ik ben meer waard dan sloof zijn.
Alle reacties Link kopieren
FeeLucifer01 schreef:
24-10-2021 11:03
Over welke dingen?
Dat ze hun eigen spullen opruimen of ook eens een wasje draaien.
Ballenbak888 schreef:
24-10-2021 11:01
En geen geruzie heb met mijn gezin.

Voor de rest van je leven met geruzie leven lijkt mij ook vreselijk. Maar nu één keer goed ruzie maken en laten weten dat het zo niet langer kan, gaat je misschien juist winst opleveren.

Begin met de grote zaken zoals koken en de hond. Uiteindelijk gaan dan de kleine dingen zoals sleutels opruimen misschien wel heel makkelijk omdat ze weten dat jij het niet langer pikt.
Ballenbak888 schreef:
24-10-2021 11:07
Dat ze hun eigen spullen opruimen of ook eens een wasje draaien.
Tja en dat snap ik dus niet. Je wil dus wel minder gaan werken om iedereens huisslaaf te gaan zijn. En daar wil je dan rust uithalen?

Ipv je partner gewoon zijn deel te laten doen en je kinderen gewoon op te voeden. Ik snap daar echt geen bal van.

En dat mag hoor, maar dan ga je dat gewoon doen en er niet over miepen in een topic lijkt me?
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder was de discussie over een elektrische fiets aardig zat en heeft van de week met mijn dochter een fiets uitgezocht. Ik had het geld niet liggen en leende haar nog wel eens mijn oude elektrische fiets. Maar er waren weer steeds mankementen aan waardoor ik haar steeds weer moest gaan halen.
Ik heb nu flinke ruzie met mijn ex omdat hij vindt dat ze op een gewone fiets moet maar dat is jammer dan.
Het is nergens pais en vree.


Mijn dochter is 11 en een echte rommelkont, maar ook met haar kunnen we prima afspraken maken over haar taken.
anoniem_636f8b86cbe89 wijzigde dit bericht op 24-10-2021 11:59
83.68% gewijzigd
Ballenbak888 schreef:
24-10-2021 11:11
Mijn moeder was de discussie over een elektrische fiets aardig zat en heeft van de week met mijn dochter een fiets uitgezocht. Ik had het geld niet liggen en leende haar nog wel eens mijn oude elektrische fiets. Maar er waren weer steeds mankementen aan waardoor ik haar steeds weer moest gaan halen.
Ik heb nu flinke ruzie met mijn ex omdat hij vindt dat ze op een gewone fiets moet maar dat is jammer dan.
Als je daar geen geld voor hebt, lijkt me minder werken zeker niet de oplossing. Lief dat je moeder bijspringt.
anoniem_636f8b86cbe89 wijzigde dit bericht op 24-10-2021 11:17
0.50% gewijzigd
Ballenbak888 schreef:
24-10-2021 11:11
Mijn moeder was de discussie over een elektrische fiets aardig zat en heeft van de week met mijn dochter een fiets uitgezocht. Ik had het geld niet liggen en leende haar nog wel eens mijn oude elektrische fiets. Maar er waren weer steeds mankementen aan waardoor ik haar steeds weer moest gaan halen.
Ik heb nu flinke ruzie met mijn ex omdat hij vindt dat ze op een gewone fiets moet maar dat is jammer dan.

Hoe is je moeder partij geworden in deze discussie? (O) (O)
Andersom schreef:
24-10-2021 11:16
Hoe is je moeder partij geworden in deze discussie? (O) (O)
Gelukkig heeft oma wel gewoon schijt aan wat haar ex-schoonzoon vindt en kijkt naar wat het kind nodig heeft.
Brokkel schreef:
24-10-2021 11:17
Gelukkig heeft oma wel gewoon schijt aan wat haar ex-schoonzoon vindt en kijkt naar wat het kind nodig heeft.
:-D :-D
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
24-10-2021 11:16
Hoe is je moeder partij geworden in deze discussie? (O) (O)
Ze past in de week van mijn ex op op mijn dochter en het was haar opgevallen dat mijn dochter er 2 uur over doet om thuis te komen. Dat is niet nodig maar mijn dochter neemt haar tijd. Dat vond ze zonde van mijn dochter haar tijd en gaf haar een elektrische fiets.
Alle reacties Link kopieren
SunShine35 schreef:
24-10-2021 10:56
Ff teruglezen. TO zegt zelf: ik zou eigenlijk niet willen werken zodat ik meer tijd heb voor mezelf.
Dat heb ik gelezen, maar de reden dat ze meer tijd nodig heeft is dat haar vent heel weinig doet (ze heeft nu namelijk nauwelijks tijd voor zichzelf).

@TO: misschien helpt het ook om inzichtelijk te maken hoeveel tijd jij voor jezelf hebt (dus tijd die je niet besteedt aan betaald werk, huishouden of zorgt voor de kinderen) en hoeveel tijd je vriend voor zichzelf heeft. Ik heb zomaar het vermoeden dat dit aardig scheef zit.
Verder zou ik echt opnieuw beginnen met de taken verdelen. Dus niet "wat kan vriend van mij overnemen?" (want dan zeg je alsnog dat het 'eigenlijk' jouw taak is), maar "wat moet er gedaan worden en hoe kunnen we dat verdelen op een manier dat we er allebei tevreden over zijn?".
Het helpt om beiden voor andere dingen verantwoordelijk te zijn. Mijn vriend doet stofzuigen en de was ophangen en ik doe stoffen en de was opvouwen bijvoorbeeld. Als het wasrek vol met droge kleding hangt dan is het duidelijk wie zijn taak nog moet doen (ik).
Alle reacties Link kopieren
Toch wel fijn dat het viva forum bestaat. Het klinkt suf maar ik weet echt niet beter dan dat de meeste mannen zo zijn als de mijne.
Mijn moeder heeft er eentje die niets doet in huis. Mijn vriendinnen klagen over hetzelfde. En de vriendinnen die dat gezeur niet hebben hebben of een hoog inkomen om alles uit te besteden of hebben ervoor gekozen om nooit (meer) met een man samen te gaan leven en blijven latten.
Alle reacties Link kopieren
Brokkel schreef:
24-10-2021 11:14
Het is nergens pais en vree.

Voor mijn dochter hebben we een beloningssysteem. Ze krijgt per dag 1uur wifi (verdeeld over 2 apparaten, dus 30min telefoon, 30min iPad). Voor alles wat ze per dag doet (zonder dat wij daar naar vragen) krijgt ze bonusminuten. Elke avond lopen we de lijst langs en bepalen we de wifi-limiet voor de volgende dag. Soms wil ze haar minuten liever opsparen voor het weekend. Voor de meeste klusjes krijgt ze 10minuten wifi.

Dit systeem zorgt ervoor dat er dingen in haar systeem komen, zoals wekelijks haar kamervloer leeg, ligt haar sportkleding op tijd bij de wasmand, ligt haar beddengoed regelmatig bij de was, regelt ze haar eigen ontbijt en lunch en is het aanrecht leeg/schoon als ik thuiskom.

Mijn dochter is 11 en een echte rommelkont.
Maar dat is dus juist het verschil: jouw dochter is 11. Er is een reden dat we kinderen van 11 nog geen baan laten hebben, stemmen of autorijden. Namelijk dat ze nog dingen moeten automatiseren en dat ze niet altijd kunnen overzien wat ergens de gevolgen van zijn. Jij werkt er aan om je kind zo ver te krijgen, en deze manier werkt voor jullie, prima dus.
De vriend van TO is al lang geen kind meer. Die ga je toch niet nog opvoeden met een beloning als hij zijn was in de wasmand gooit?
Alle reacties Link kopieren
Ballenbak888 schreef:
23-10-2021 17:32
Als ik mocht kiezen werkte ik helemaal niet. Ik word gelukkig van mijn projectjes. Beetje schilderen, naaien, schoonmaken bij ouderen. Maar dat alles bij elkaar levert me geen 2200 euro in de maand op.
Deze post bedoelde ik. Die ging over tijd voor jezelf, en niet over het huishouden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven