Beetje te veel

23-10-2021 16:03 197 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het gaat weer goed.
ballenbak888 wijzigde dit bericht op 18-09-2022 12:56
98.27% gewijzigd
mcsteamy schreef:
23-10-2021 22:00
Lief! Maar ik ervaar het niet per se als moeilijk. Ik heb het geaccepteerd. Met de mindset dat het leven nu eenmaal zo is, is elk moment dat ik wel zorgeloos kan genieten extra leuk :)
Lijkt me een goede mindset.
Ik vind 30 uur niet veel als je kinderen al 11 en 13 zijn. Je vriend moet alleen meer zelf doen.
En waarom heeft hij een hond als hij om half 7 weg gaat en savonds laat pas thuis komt.
Alle reacties Link kopieren
Ballenbak888 schreef:
23-10-2021 21:47
Maar voor nu heb ik een goed gesprek met mijn vriend weer gehad. Badkamer en toilet zijn zijn verantwoordelijkheid. Als de kinderen bij hun vader zijn doet hij de boodschappen. Koken doet hij als hij op tijd thuis is. Wassen is van mij maar ik kan hem vragen als hij er iets in kan betekenen.
En we gaan kijken voor een schoonmaakster.
En nu ga ik volhouden.
Klinkt als een goed begin! Wekelijks evalueren in de eerste periode. Hoe reageerde je vriend vanavond?

Ik zag hierboven de tip om extra te koken, dat zou ik ook adviseren. Wij maken samen een weekmenu waarin we een paar keer dubbele porties koken zodat er maar 4/5x per week écht gekookt hoeft te worden.

Heb je ook al je wens om minder te werken (of iig meer vrije tijd te hebben) besproken of is dat een gesprek voor later?
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
23-10-2021 19:43
Maar dan blijft het een soort jouw verantwoordelijkheid. Als jij het niet vraagt, c doet hij het niet. Dat ging hier eerst ook (heel kort) zo. Vond ik zo vervelend, daarom doet man nu dingen waarvan wij vinden dat ze mijn of meer wekelijks moeten. Gewoon op een vaste dag. Vindt man fijner dan steeds zelfs bedenken en vind ik fijner dan steeds aansturen.
zelf ben ik ook zo: slecht in dagelijkse dingen, maar een of 2 dagen per week kan ik wel de afgebakende klussen doen. Voor mij is dat per kamer en dat ik weet wat ik wil doen. Slaapkamers zijn makkelijk: slingerende kleren in mand of indien schoon in kast leggen, nachtkastje opruimen, boeken op hun plek en evt terug naar boekenkast of tas voor bied voor kids, bed afhalen en opmaken, prullenmand leeghalen, stoffen en stofzuigen. Ik zet een timer voor 10 minuten en dat haal ik meestal net per kamer. Maar vraag mij niet de benedenverdieping op te ruimen, want voor je het weet doe ik 3 dingen tegelijk of te intens. Simpel voorbeeld: ik betrap me er als ik niet echt oplet erop dat ik op blote voeten alle badkamervoegen met een tandenborstel sta te schrobben en Antikal op verschillende plekken aanbreng. Oh en ik heb de stofzuiger nodig in om de badkamervloer, dan doe ik zometeen ook de trap en als daar toch ben ook boven wil gaan stofzuigen en daarna koken terwijl ik niet uit mijn hoofd weet of ik het eten van eergisteren op zou warmen of ik aardappeltjes die echt vandaag op moeten 45 minuten in de oven zou moeten doen.

Dus na jaren leren wat werkt bij mij, weet ik tegenwoordig dat ik vooraf mijn taak heel duidelijk moet hebben afgebakend en een timer gebruiker En dat werkt een stuk vlotter en minder verzuiperig.
Alle reacties Link kopieren
Goede stappen gezet TO. En wat hier eerder ook al gezegd is: kijk eens naar je werkuren en of je dan uit kan komen met je financieeen. Misschien 4 uur minder werken en die tijd besteden aan een hobby?

Wij verdienen samen evenveel als jullie en kunnen elke maand 500 euro sparen, 1000 euro ook wel soms. En dan zijn we daar niet eens zo bewust mee bezig.
Alle reacties Link kopieren
ollie-ollie schreef:
24-10-2021 00:52
Klinkt als een goed begin! Wekelijks evalueren in de eerste periode. Hoe reageerde je vriend vanavond?

Ik zag hierboven de tip om extra te koken, dat zou ik ook adviseren. Wij maken samen een weekmenu waarin we een paar keer dubbele porties koken zodat er maar 4/5x per week écht gekookt hoeft te worden.

Heb je ook al je wens om minder te werken (of iig meer vrije tijd te hebben) besproken of is dat een gesprek voor later?
Dat meer koken voor de volgende dag vind ik ook een goed plan. Moet ik nog bespreken maar ga ik uitvoeren.

Dat ik minder wil werken weet mijn vriend en hij zou het prima vinden. Hij zou het liefste willen dat ik helemaal niet werk. Maar ja, dan hoeft hij dus niets in huis te doen.

Maar ik heb onze financiën op een rijtje gezet en we houden 500 euro in de maand over om te sparen. Maar het gaat steeds op aan onderhoud van huis/ motoren/ auto's/ caravan. We leven dus gewoon duur.
Ik ga vandaag eens kijken waar we op kunnen bezuinigen.
Alle reacties Link kopieren
schaduwdier schreef:
24-10-2021 00:54
zelf ben ik ook zo: slecht in dagelijkse dingen, maar een of 2 dagen per week kan ik wel de afgebakende klussen doen. Voor mij is dat per kamer en dat ik weet wat ik wil doen. Slaapkamers zijn makkelijk: slingerende kleren in mand of indien schoon in kast leggen, nachtkastje opruimen, boeken op hun plek en evt terug naar boekenkast of tas voor bied voor kids, bed afhalen en opmaken, prullenmand leeghalen, stoffen en stofzuigen. Ik zet een timer voor 10 minuten en dat haal ik meestal net per kamer. Maar vraag mij niet de benedenverdieping op te ruimen, want voor je het weet doe ik 3 dingen tegelijk of te intens. Simpel voorbeeld: ik betrap me er als ik niet echt oplet erop dat ik op blote voeten alle badkamervoegen met een tandenborstel sta te schrobben en Antikal op verschillende plekken aanbreng. Oh en ik heb de stofzuiger nodig in om de badkamervloer, dan doe ik zometeen ook de trap en als daar toch ben ook boven wil gaan stofzuigen en daarna koken terwijl ik niet uit mijn hoofd weet of ik het eten van eergisteren op zou warmen of ik aardappeltjes die echt vandaag op moeten 45 minuten in de oven zou moeten doen.

Dus na jaren leren wat werkt bij mij, weet ik tegenwoordig dat ik vooraf mijn taak heel duidelijk moet hebben afgebakend en een timer gebruiker En dat werkt een stuk vlotter en minder verzuiperig.
Dat doe je goed. De huiskamer hoef ik mijn vriend ook niet te laten doen. Hij overziet het niet.
Maar ik sta dus iedere dag als ik thuis kom de woonkamer netjes te maken. Iedereen heeft in de ochtend dingen laten slingeren of overal liggen kruimels van het brood smeren. En als iedereen thuis komt zijn ze moe en smijten hun tassen en sleutels gewoon overal neer. Ik kan dat gewoon niet aanzien. Ik wil een net huis. Maar ja, ik doe het mezelf aan om dat altijd maar te blijven sloven.
Ballenbak888 schreef:
24-10-2021 08:51

Dat ik minder wil werken weet mijn vriend en hij zou het prima vinden. Hij zou het liefste willen dat ik helemaal niet werk. Maar ja, want dan hoeft hij dus niets in huis te doen.
Duidelijk. Maar jij werkt dus wel, dus hoef jij niet in je eentje het huishouden te doen. Dat is heel logisch tegenwoordig.
Alle reacties Link kopieren
Hij ziet het heus wel.
Echt, stop met te zeggen dat hij iets mankeert.

Je jas ophangen, je sleutels aan een haakje, je tas netjes weggezet.
Na het ontbijt de kruimels meenemen bij het afruimen, enzovoort... Het is allemaal gewoon een programma wat je afdraait. Een reeks handelingen. Die hoef je niet te kunnen 'overzien', je bent gewoon een volwassen vent die zich er niet met een Jantje van Leiden meer vanaf kan maken.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Ballenbak888 schreef:
24-10-2021 08:55
Dat doe je goed. De huiskamer hoef ik mijn vriend ook niet te laten doen. Hij overziet het niet.
Dat snap ik wel, dat hij niet kan. Als je niet gepromoveerd bent kan het ook best een ingewikkelde klus zijn om een huiskamer een beetje netjes te maken.
Alle reacties Link kopieren
Altea schreef:
24-10-2021 08:59
Dat snap ik wel, dat hij niet kan. Als je niet gepromoveerd bent kan het ook best een ingewikkelde klus zijn om een huiskamer een beetje netjes te maken.
:HA:

Het is mij echt een raadsel hoe veel mensen blijven geloven in "hij kan er echt niets aan doen want hij ziet het gewoon niet".

Als je de wasmand extra aanstampt dan heb je dus door dat hij te vol zit. Kruimels zie je gewoon liggen. Je kunt gewoon je jas ophangen en je tas op een vaste plaats neerzetten. Hoezo zijn dat moeilijke vaardigheden?
Alle reacties Link kopieren
Ballenbak888 schreef:
24-10-2021 08:51
Dat ik minder wil werken weet mijn vriend en hij zou het prima vinden. Hij zou het liefste willen dat ik helemaal niet werk. Maar ja, dan hoeft hij dus niets in huis te doen.

Maar ik heb onze financiën op een rijtje gezet en we houden 500 euro in de maand over om te sparen. Maar het gaat steeds op aan onderhoud van huis/ motoren/ auto's/ caravan. We leven dus gewoon duur.
Ik ga vandaag eens kijken waar we op kunnen bezuinigen.
Jij zei ergens ook dat je liever helemaal niet zou werken, zodat je meer tijd hebt voor jezelf (en het huishouden). Je zou dus kunnen onderzoeken wat mogelijk is.

Minder werken, niet werken en hier en daar wat bij verdienen? Maar dan zal je dingen moeten aanpassen in jullie dure levensstijl.

Dus willen jullie dat? Niet of minder werken, maar geen caravan, motoren en twee auto’s. Is iets om over na te denken.
aardbeienslof schreef:
23-10-2021 22:27
Ik vind 30 uur niet veel als je kinderen al 11 en 13 zijn. Je vriend moet alleen meer zelf doen.
En waarom heeft hij een hond als hij om half 7 weg gaat en savonds laat pas thuis komt.

Elf en dertien vind ik juist een lastige leeftijd. Te groot voor de bso, te klein om alle middagen alleen thuis te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Jupiter1995 schreef:
24-10-2021 09:05
:HA:

Het is mij echt een raadsel hoe veel mensen blijven geloven in "hij kan er echt niets aan doen want hij ziet het gewoon niet".

Als je de wasmand extra aanstampt dan heb je dus door dat hij te vol zit. Kruimels zie je gewoon liggen. Je kunt gewoon je jas ophangen en je tas op een vaste plaats neerzetten. Hoezo zijn dat moeilijke vaardigheden?
Ik vraag me ook altijd af hoe je dan denkt dat je man bijvoorbeeld een baan kan hebben… daar zegt hij echt niet tegen zijn baas dat hij zijn taken niet kan doen omdat hij het niet kan overzien. Waarom zou hij een simpele huishoudelijke taak dan niet kunnen?! 🙈
Ballenbak888 schreef:
24-10-2021 08:55
Dat doe je goed. De huiskamer hoef ik mijn vriend ook niet te laten doen. Hij overziet het niet.
Maar ik sta dus iedere dag als ik thuis kom de woonkamer netjes te maken. Iedereen heeft in de ochtend dingen laten slingeren of overal liggen kruimels van het brood smeren. En als iedereen thuis komt zijn ze moe en smijten hun tassen en sleutels gewoon overal neer. Ik kan dat gewoon niet aanzien. Ik wil een net huis. Maar ja, ik doe het mezelf aan om dat altijd maar te blijven sloven.

Jassen, tassen, sleutels zou ik ruzie over maken net zo lang tot ze het snappen. Kruimels iedere dag laten liggen en pas opruimen na het eten. Bij toerbeurt iedereen een keer.

Kijk ook eens kritisch naar wat je verwacht dat ze die dingen opbergen. Op een kapstok met nog ruimte voor jassen of eentje die overvol hangt? Als de kinderen door de achterdeur binnen komen is misschien een sleutelrekje bij de voordeur niet zo handig.

En bedenk: je huis is geen meubelshowroom maar een plek om te wonen met spullen om je heen.
Alle reacties Link kopieren
Het is ook pittig, bijna fulltime werken en een gezin draaien terwijl je partner weinig initiatief neemt om iets bij te dragen. Ik denk dat er daarom zoveel vrouwen deeltijd werken; het is gewoon aanpoten. En dat weinig bijdragen is denk ik niet zozeer een kwestie van ‘het niet zien’, maar een kwestie van geen eigenaarschap voelen. Als je iets niet ziet als jouw taak, zul je hem ook niet uitvoeren. Dan voel je geen alertheid als de taak zich voordoet, dan is een rommelige situatie geen seintje dat er een handeling zou moeten plaatsvinden, dan is de aanwezigheid van een kind geen seintje dat ervoor gezorgd zou moeten worden. De vraag is hoe je iemand zover krijgt dat hij eigenaarschap gaat voelen over iets waarvan hij bewust of onbewust vindt dat het niet zijn taak is. Dat is ingewikkeld.
Alle reacties Link kopieren
Het viel me altijd wel op dat op zijn werk mijn vriend autistisch netjes is. Alle gereedschap steeds op dezelfde plek opgeruimd enzo. Ik heb nooit begrepen waarom dat thuis niet kan😅. Dus ja, jullie hebben wel gelijk.
Alle reacties Link kopieren
Misschien werkt het om dingen op een vaste dag te doen? Mijn partner ziet het werk in huis ook niet. Wat hier werkt is dat partner voor "de Franse slag" is en ik de rest doe.
Alle reacties Link kopieren
Ballenbak888 schreef:
24-10-2021 09:38
Het viel me altijd wel op dat op zijn werk mijn vriend autistisch netjes is. Alle gereedschap steeds op dezelfde plek opgeruimd enzo. Ik heb nooit begrepen waarom dat thuis niet kan😅. Dus ja, jullie hebben wel gelijk.
Precies dat. Op zijn werk voelt hij zich verantwoordelijk en thuis wordt de troep toch wel opgeruimd (beetje jammer dat de vrouw die dat doet af en toe zeurt maarja dat laat je dan gewoon langs je heengaan).
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het trouwens ook stuitend dat het probleem is "ik ben overwerkt want ik moet een bijna-fulltime baan combineren met het volledige huishouden draaien want m'n vent doet niks" en dan de oplossing die door sommigen wordt aangedragen is "minder werken".
Wat als je dan toch uit elkaar gaat? Je komt dan minder makkelijk aan een baan, hebt veel minder pensioen opgebouwd, minder vermogen opgebouwd.
Terwijl 30 uur werken + huishouden prima te doen is als man ook zijn steentje bijdraagt.
Alle reacties Link kopieren
Jupiter1995 schreef:
24-10-2021 09:47
Terwijl 30 uur werken + huishouden prima te doen is als man ook zijn steentje bijdraagt.

Ja dan is het prima te doen. Maar dat is het punt hè, hij doet het niet.
Alle reacties Link kopieren
Thalas schreef:
24-10-2021 09:36
Het is ook pittig, bijna fulltime werken en een gezin draaien terwijl je partner weinig initiatief neemt om iets bij te dragen. Ik denk dat er daarom zoveel vrouwen deeltijd werken; het is gewoon aanpoten. En dat weinig bijdragen is denk ik niet zozeer een kwestie van ‘het niet zien’, maar een kwestie van geen eigenaarschap voelen. Als je iets niet ziet als jouw taak, zul je hem ook niet uitvoeren. Dan voel je geen alertheid als de taak zich voordoet, dan is een rommelige situatie geen seintje dat er een handeling zou moeten plaatsvinden, dan is de aanwezigheid van een kind geen seintje dat ervoor gezorgd zou moeten worden. De vraag is hoe je iemand zover krijgt dat hij eigenaarschap gaat voelen over iets waarvan hij bewust of onbewust vindt dat het niet zijn taak is. Dat is ingewikkeld.
Dit is de kern TO.

Ik 'zag' toen ik bij m'n ouders woonde ook de troep niet liggen, maar toen ik na de eerste dag op mezelf wonen erachter kwam dat mijn ontbijtbord zich niet vanzelf verplaatst naar de afwasmachine (sorry pap en mam) ruim ik die zelf op hoor. En dat is met alles zo.
lolllaaa schreef:
24-10-2021 09:44
Misschien werkt het om dingen op een vaste dag te doen? Mijn partner ziet het werk in huis ook niet. Wat hier werkt is dat partner voor "de Franse slag" is en ik de rest doe.

Fijn dat jij er tevreden mee bent. Ik zou het niet zijn. Als mijn vent voor spek en bonen zou meedoen en ik moest het echte werk doen zou ik er snel klaar mee zijn.
Thalas schreef:
24-10-2021 09:36
Het is ook pittig, bijna fulltime werken en een gezin draaien terwijl je partner weinig initiatief neemt om iets bij te dragen. Ik denk dat er daarom zoveel vrouwen deeltijd werken; het is gewoon aanpoten. En dat weinig bijdragen is denk ik niet zozeer een kwestie van ‘het niet zien’, maar een kwestie van geen eigenaarschap voelen. Als je iets niet ziet als jouw taak, zul je hem ook niet uitvoeren. Dan voel je geen alertheid als de taak zich voordoet, dan is een rommelige situatie geen seintje dat er een handeling zou moeten plaatsvinden, dan is de aanwezigheid van een kind geen seintje dat ervoor gezorgd zou moeten worden. De vraag is hoe je iemand zover krijgt dat hij eigenaarschap gaat voelen over iets waarvan hij bewust of onbewust vindt dat het niet zijn taak is. Dat is ingewikkeld.

Mooi omschreven!

Bij ons heeft thuiswerken door corona heel veel bijgedragen aan dat eigenaarschap bij man. Hij deed altijd te taken die we hadden afgesproken op de dag die we hadden afgesproken. Nooit problemen mee, hij hield zich aan de afspraak maar zag/vond niet altijd zelf dat het nodig was. Stuurde niet automatisch bij als die dag ineens een feestdag was etc.

In de corona-periode ben ik meer gaan werken verspreid over meer momenten. (Van 8-4-8 ging ik naar 4x7) en zag hij veel meer wat ik allemaal deed als ik thuiskwam. Ineens ziet hij ook de kleine dingen die moeten gebeuren.
Alle reacties Link kopieren
Thalas schreef:
24-10-2021 09:36
Het is ook pittig, bijna fulltime werken en een gezin draaien terwijl je partner weinig initiatief neemt om iets bij te dragen. Ik denk dat er daarom zoveel vrouwen deeltijd werken; het is gewoon aanpoten. En dat weinig bijdragen is denk ik niet zozeer een kwestie van ‘het niet zien’, maar een kwestie van geen eigenaarschap voelen. Als je iets niet ziet als jouw taak, zul je hem ook niet uitvoeren. Dan voel je geen alertheid als de taak zich voordoet, dan is een rommelige situatie geen seintje dat er een handeling zou moeten plaatsvinden, dan is de aanwezigheid van een kind geen seintje dat ervoor gezorgd zou moeten worden. De vraag is hoe je iemand zover krijgt dat hij eigenaarschap gaat voelen over iets waarvan hij bewust of onbewust vindt dat het niet zijn taak is. Dat is ingewikkeld.
Goede post.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven