Begonnen met methylfenidaat...

08-07-2016 16:31 91 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal

Ik ben net een paar uur geleden begonnen met methylfenidaat. Als proef voor 2 weken.

Mijn arts vermoed, en weet eigenlijk zeker, dat ik de combi vorm heb adhd

Graag wil ik horen hoe jullie je de eerste dag voelde na inname.

Alvast bedankt
Ja is goed

Nee ik heb niet de langwerkende helaas. Kan de eigen bijdrage niet betalen. Ga volgend jaar kijken naar een zorgverzekering met aanvullend pakket voor eigen bijdrage: langwerkend lijkt me zoveel fijner

Ik weet eigenlijk niet of het normaal is dat je lichaam zo snel went. In principe bouw je geen spiegel op. Misschien ben je nu al meer gewend aan de rust in je hoofd en dat het daarom minder opvalt?
Ik hoefde nu voor 2 weken maar 5 euro te betalen valt mee.

Ja ik denk dat het klopt dat de rust went en daarom het zo lijkt..
Dat valt zeker mee ja! Bij mij kwam het uit op rond de 40 euro per maand, de dosering die ik nodig zou hebben. Maar zit even op medicijnkosten.nl te kijken en zie dat de tabletten veel goedkoper zijn dan de capsules. Ga dan toch maar eens informeren, want de prijs van die tabletten is wel te doen
quote:Stefke schreef op 08 juli 2016 @ 22:27:

Zo, daar ben ik weer.

Ik gebruik ze dus sinds kort, de langwerkende variant. Voor mijn ADD.

Ik heb gelukkig geen last van bijwerkingen.

Ik merk dat het wat rustiger is in mijn hoofd. Maar dat is niet de hoofdzaak. Ik begin nu makkelijker en maak makkelijker dingen af. Ik ruim dingen op, ploeg lastige telefoontjes direct ipv volgende week en de was hoeft niet 3 x gedraaid te worden omdat hij te lang ligt.

Verder heb ik niet meer die ontzettende drang naar eten. Ik was de hele dag bezig met snaaien, werd er gek van. En nu dus helemaal niet meer. Gelukkig eet ik nog wel gewoon normaal. Gewone eetlust.

Ik zit nu nog in de instelfase, slik 54 Mg. Waar ik ga eindige weet ik niet. Ik heb de 'merkloze' maar wil de volgende afspraak toch ook eens vragen naar Concerta. Ben benieuwd of dat meer doet....

Hoi stefke

Wilde je een bericht sturen maar zie niet hoe dat moet

Wil je mij bericht sturen?
quote:Pyjamabroek schreef op 10 juli 2016 @ 12:47:

Ik heb eigenlijk nooit van andere AD(H)D'ers gehoord van die liedjes. 'Fijn' dat ik er niet de enige in ben. Inderdaad die refreintjes die zich maar blijven herhalen, de hele dag door. Vooral irri als je probeert te slapen... Als de gouden tip hebt, let me know Je bent zeker niet de enige. En hoe irritanter het liedje, hoe langer het blijft hangen
Slik die kikker!
quote:petra12345 schreef op 10 juli 2016 @ 20:08:

[...]

Hoi stefke

Wilde je een bericht sturen maar zie niet hoe dat moet

Wil je mij bericht sturen?

Zoals je zit hebben sommige mensen 3 icoontjes onder hun pofielfoto en sommige 4. Die vierde is dan een tekstballonnetje. Bij jou staat die nog uit.

Als je de prive-bericht-optie aan wilt zetten klik je op het poppetje rechts bovenin. Dan kies je Mijn Instellingen. Scrol een stukje naar onder. Daar kun je 'anderen mogen mij berichten sturen' aanvinken. Ik ben hier nog geen expert in, maar ik denk dat het zo zou moeten werken.

En dan zie je bij de startpagina een envelopje naast je naam staan, waarop je kunt zien of je een bericht hebt.
Ik had eerst ook methylfenidaat, tot ik op een gegeven moment 12 pillen 'moest' nemen verspreid over 5 innamemomenten, toen was de chaos echt compleet. Hoewel de tabletten zelf werkten had ik het gevoel dat mijn hele leven in het teken stond van 'wanneer moet ik de volgende nemen?' omdat ik een gigantische rebound kreeg als ze uitgewerkt waren. Dan liep ik gewoon letterlijk wel twintig keer heen en weer door mijn huis; op de bank gaan zitten, opstaan en naar de voordeur lopen, terug naar de bank, gaan zitten, opstaan en naar de voordeur, en weer terug, via de leuning, en even draaien, en weer opstaan. Ik kon dan niet eens meer op een stoel blijven zitten, voelde me echt een kleuter. Als ik dan mijn tabletten nam was het ook binnen een kwartier weer oké, waardoor ik de hele dag /\/\/\/\/\/\/ zo ging. Als ik na 17:00 uur medicijnen nam sliep ik pas rond een uur of 3 's nachts.

Sinds een jaar ben ik aan de concerta en jeetje wat een verschil, hoewel ik niet dezelfde rust ervaar als met de methylfenidaat (als ik die nam was het echt even stil in mijn hoofd, thankgod) is het wel veel stabieler. Ik heb nu veel meer overzicht en minder moodswings.
Mors herkenbaar wat je schrijft
Hier nog een happy methylfenidaat gebruiker. Ik ben begonnen met 3 x 10 mg per dag. Maar ik slik nu 2x 15 mg en 1x 10 mg. Dat werkt het beste voor mij.

Wat doet het voor mij? Nou, vooral veel meer rust in mijn hoofd. Zoals anderen hier ook al aangaven; ik heb nu een soort filter in mijn hoofd, kan hoofd en bijzaken beter onderscheiden. En ook had ik enorm last van stemmingswisselingen. Dat is nu echt nihil. Sociale contacten onderhouden gaat veel beter, ik ben ook minder afwachtend. Zie dingen die gedaan moeten worden en pak ze gewoon op, daar had ik eerder heel veel moeite mee. Ik kan me ook veel beter op een ding concentreren.

Ik ben gewoon erg blij met mn 'wonderpilletjes...'
Zijn er ook mensen die naast methylfenidaat ook iets van AD slikt?

Ik overweeg om te vragen of ik de 7mg er bij moet gaan slikken om de iets wat somberheid op te krikken en wellicht helpt het om beter te slapen.

Iemand?
quote:wendy23 schreef op 11 juli 2016 @ 10:57:

Hier nog een happy methylfenidaat gebruiker. Ik ben begonnen met 3 x 10 mg per dag. Maar ik slik nu 2x 15 mg en 1x 10 mg. Dat werkt het beste voor mij.

Wat doet het voor mij? Nou, vooral veel meer rust in mijn hoofd. Zoals anderen hier ook al aangaven; ik heb nu een soort filter in mijn hoofd, kan hoofd en bijzaken beter onderscheiden. En ook had ik enorm last van stemmingswisselingen. Dat is nu echt nihil. Sociale contacten onderhouden gaat veel beter, ik ben ook minder afwachtend. Zie dingen die gedaan moeten worden en pak ze gewoon op, daar had ik eerder heel veel moeite mee. Ik kan me ook veel beter op een ding concentreren.

Ik ben gewoon erg blij met mn 'wonderpilletjes...'

Bedankt Wendy

Waren je stemmingswisselingen gelijk weg? Heb daar nl ook last van
Petra bij mij waten ze minder en minder heftig. Weer dat filter dat hoofd en bijzaken filtert ipv alles als hoofdzaak zien en voelen.
quote:SuperWijf schreef op 11 juli 2016 @ 16:38:

Petra bij mij waten ze minder en minder heftig. Weer dat filter dat hoofd en bijzaken filtert ipv alles als hoofdzaak zien en voelen.

Dank je Super Wijf

Merkte je dat gelijk of met de tijd?
Bij mij waren ze met methylfenidaat direct een heel stuk minder en ook minder heftig, alleen tijdens de rebound kwamen ze dan als een malle weer binnen. Nu met concerta zijn ze er wel meer dan met methylfenidaat en ook weer iets heftiger, maar het is wel veel stabieler nu.
Hebben jullie ook alternatieven overwogen? Zoals LTO3 en of Orkestra? We zitten nog te twijfelen voor dochter met ADD, zie mijn topic hierover maar er komen weinig ervaringen...
Weet iemand hoe lang de langwerkende Methylfenidaat werkt?

Ik heb het idee een uur of 10 omdat ik zelf verschil merk na die 10 uur...of is dit verbeelding?
Ja, een uur of 10-12 volgens mij?
quote:shala91 schreef op 13 juli 2016 @ 13:37:

Ja, een uur of 10-12 volgens mij?

Top dank je!!! Dat dacht ik al...

Ik neem hem om 13.00 uur in en gisteren rond 23.30 dacht ik ineens ik lijk wel meer geprikkeld door geluiden te zijn buiten met hond uit laten. En in bed weer druk hoofd met gedachtes
Verschilt ook per merk. Volgensmij werkt concerta volgens de bijsluiter 10-12 uur en medikinet 8 uur. Terwijl het allebei Methylfenidaat met gereguleerde afgifte is. Maar verschilt uiteraard ook per persoon.

Maar denk dat die 10 uur bij jou dus heel goed kan kloppen

Kan jij wel in slaap komen als je het zo laat nog neemt?
Verschilt zelfs per merk omdat de hulpstoffen anders zijn. Ene concerta werkt binnen half uur en werkt 10uur. Merkloze concerta werkt bv na uurtje en werkt maar 8uur. Per merk en per persoon verschillend. Ik raad aan om allerlei merken te proberen. Ik functioneer t beste op concerta 54mg van Jansen cilag. Werkt bij mij van 7.00-16.00uur. Daarna neem ik 15mg methylfenidaat van Sandoz. Dat werkt van 16.00-20.00uur zodat ik jan koken en kind kan verzorgen.
quote:Pyjamabroek schreef op 13 juli 2016 @ 19:12:

Verschilt ook per merk. Volgensmij werkt concerta volgens de bijsluiter 10-12 uur en medikinet 8 uur. Terwijl het allebei Methylfenidaat met gereguleerde afgifte is. Maar verschilt uiteraard ook per persoon.

Maar denk dat die 10 uur bij jou dus heel goed kan kloppen

Kan jij wel in slaap komen als je het zo laat nog neemt?

Nou ik denk eigenlijk dat ik omdat het uitgewerkt is en mijn gedachtes weer zo veel zijn dat ik daardoor niet kan slapen..

Maar nog later nemen is ook geen optie..

En de tijd tot half 1 is ook heel druk in mijn hoofd..

Dus weet ff niet wat het beste is
Het is ook heel erg zoeken wat betreft slapen. Ik slaap ook slecht omdat ik zo druk ben in m'n hoofd, maar als ik m'n laatste pilletje te laat neem slaap ik ook niet. Dan ben ik rustiger in m'n hoofd, maar klaarwakker.
quote:lepeloetje schreef op 11 juli 2016 @ 20:02:

Hebben jullie ook alternatieven overwogen? Zoals LTO3 en of Orkestra? We zitten nog te twijfelen voor dochter met ADD, zie mijn topic hierover maar er komen weinig ervaringen...LTO3 werkte bij mij niet, maar ik heb ADHD met sterkte impulsiviteit en rusteloosheid. Sport jouw dochter ook veel?
Aan de ADHD'ers onder ons, dromen jullie 's nachts ook zoveel?? Ik droom elke nacht de hele nacht door, hele levendige dromen. Kan het me ook altijd nog herinneren als ik wakker word. Alsof zelfs 's nachts m'n gedachten niet stil staan....
Grappig... Ik ben s avonds zonder pillen zo moe dat ik om 21.00 niet wakker kan blijven. Ik slaap op de bank of als het moet zelfs aan een tafel vol gasten....

En liedjes in je hoofd, ik kan het liedje dat ik 30 sec geleden gehoofd heb niet eens reproduceren.

Totaal anders dus!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven