betekenen dromen iets?

23-11-2011 21:07 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn familie heeft na het overlijden van oma vaak dromen over haar, ze bespreken dit vaak met elkaar en de meeste dromen ongeveer het zelfde, dat oma haast heeft voor iets. Ik persoonlijk geloof niet dat dromen iets kunnen betekenen. Ik droom wel soms over een overledene maar daar denk ik later niet eens aan. Denken jullie dat dromen iets betekenen? En hebben jullie hier een reden voor? Er zijn ook site's waar op staat wat iets kan betekenen in een droom, best interessant maar heb mij er niet meer in verdiept omdat ik het niet echt geloof.
Heeft niet zo veel met 'gelovern in' te maken, dromen is een manier van je hersenen om bepaalde gebeurtenissen te verwerken. Een droom heeft dus altijd een betekenis, al kun je de link niet altijd leggen met daadwerkelijke gebeurtenissen of gedachten.
Precies wat Jorina zegt. Je verwerkt, middels dromen, hetgeen je meemaakt. Vooral als het gaat om impactvolle gebeurtenissen, diepere gedachten/angsten/gevoelens.

Ik merk het vaak ook aan mijn eigen dromen. Als er iets wat me sterk bezighoudt, dan droom ik daar over. Ik ben ervan overtuigd dat het een manier van je hersenen is om het te verwerken, een plekje te geven. Ik vind het eigenlijk best een mooi mechanisme van je lijf!
Ik hoop het niet. Ik heb vannacht gedroomd dat de wereld zo ongeveer vergaan was en dat ik in de chaos wanhopig op zoek was naar mijn jongste kind.

Dromen uit het verleden zijn bij mij in elk geval nog nooit uitgekomen. Ik denk idd eerder dat je in je slaap dingen verwerkt waar je overdag (on)bewust mee bezig bent. Gisteren een hele discussie over de economische crisis gehad, dus in dat licht is dromen over het einde van de wereld nog niet zo ver gezocht, waarschijnlijk.
..
Ik geloof er overigens wel in dat energieën (zoals jou oma nu is) via dromen iets over proberen te brengen. 's Nachts als je slaapt sta je daar 'het meest voor open' zeg maar.

Maar voor de rest, de wereld die vergaat en dromen dat je in je nakie de college-zaal inloopt: dat is puur het verwerken van gebeurtenissen.
Ik droom erg vaak dat ik mee speel in de serie Prison Break en dat me dan allemaal nare dingen gebeuren daar. Denk dat dat betekent dat ik deze serie érg spannend vind:P (mag daarom van mezelf ook niet meer kijken 's avonds, alleen nog overdag haha).
Alleen maar in mijn dromen ben ik 100% tevreden met de situatie zoals die is, onverschillig wat ik droom. Als de droom niet zo leuk is dan stuur ik een beetje bij. Maar ik denk dan nooit aan het volgende moment of aan het verleden.

Ik denk dat je 's nachts in je dromen de werkelijkheid compenseert. Anders zou het leven moeilijker vol te houden zijn. Want sommige behoeften worden niet goed vervuld. Dus ´s nachts haal je dat in.
Ik denk dat ik ´s nachts ook een conclusie van de daagse werkelijkheid omzet naar een andere gebeurtenis met ongeveer dezelfde gevoelswaarde.

In de realiteit is er bijvoorbeeld iets gebeurd waar ik gedachten en gevoelens over heb. In mijn dromen knutselt mijn geest dan iets in elkaar met dezelfde gedachten en dezelfde gevoelens, maar in een ander verhaal.
In dromen verwerk je inderdaad gebeurtenissen die je aangrijpen. Waarschijnlijk is het een verwerking over de dood van je oma. Als je wil weten wat het precies betekent moet je even google-en. Er zijn genoeg websites te vinden die dromen uitleggen.

@reizigster2004 dromen moet je niet te letterlijk opvatten. Zoals je zelf al aangeeft heb je het op je werk over de crisis gehad, dit kun je in je dromen zien als "het eind van de wereld". Dat je daarin op zoek gaat naar je jongste kind, kan misschien te maken hebben dat je je zorgen maakt over je financiële situatie en of je je kindje nog wel te eten kunt geven. Het kan ook betekenen dat je je misschien (on)bewust zorgen maakt over de (financiële) toekomst van je jongste.
Voor mij heeft het weinig met geloof te maken. Ik zie mijn dromen als een soort grote schoonmaak waarmee ik verwerk wat ik heb meegemaakt. Soms komen dingen die ik overdag heb gezien of gehoord terug, soms gaat het over dingen waar ik me bijvoorbeeld zorgen over maak. Voorbeeld: als ik een klusje te lang uitstel droom ik 's nachts vaak dat ik achtervolgd word. Mijn hersenen proberen me dan dus duidelijk te maken dat ik ermee aan de slag moet. Ergens een nachtje over slapen werkt bij mij ook echt: als ik ergens mee worstel krijg ik 's nachts soms een droom waarin de oplossing als het ware gepresenteerd wordt. Maar dat vind ik verder niet paranormaal, het is gewoon mijn brein dat nadenkt.
quote:Liquorice schreef op 23 november 2011 @ 22:35:

Voor mij heeft het weinig met geloof te maken. Ik zie mijn dromen als een soort grote schoonmaak waarmee ik verwerk wat ik heb meegemaakt. Soms komen dingen die ik overdag heb gezien of gehoord terug, soms gaat het over dingen waar ik me bijvoorbeeld zorgen over maak. Voorbeeld: als ik een klusje te lang uitstel droom ik 's nachts vaak dat ik achtervolgd word. Mijn hersenen proberen me dan dus duidelijk te maken dat ik ermee aan de slag moet. Ergens een nachtje over slapen werkt bij mij ook echt: als ik ergens mee worstel krijg ik 's nachts soms een droom waarin de oplossing als het ware gepresenteerd wordt. Maar dat vind ik verder niet paranormaal, het is gewoon mijn brein dat nadenkt.

dit vind ik wel een hele goede uitleg!

alhoewel mijn "grote schoonmaak" me wel eens erg uit balans brengt, chagerijnig of onzeker door rare dromen die ik niet wil hebben
Dromen over iemand die overleden is is een heel normaal deel van een rouwproces. Wat je droomt kan ook te maken hebben met de manier waarop die persoon overleden is, de omstandigheden er omheen.

Mijn moeder is heel onverwacht overleden. Ik heb veel dromen gehad waarin ze dus ineens niet overleden was, het was een grote grap ofzo, en vaak wist mijn zus er trouwens van. Dat liep altijd uit op ruzie. Duidelijk dus dat ik moeite had met het hele plotselinge overlijden.

Overigens heeft ze me ook in een droom gefeliciteerd met mijn zwangerschap. En ik zou zo graag willen dat ze dat echt zo was, maar dat was toch echt een diepe wens en mijn gemis.
Ik denk ook dat de meeste dromen te maken hebben met de dingen in je leven. Maar ik heb toch ook een paar dromen gehad die anders waren. Maar dat is dan weer een moeilijk punt, de een gelooft daar wel in en een ander niet.
Ik vindt het zelf altijd moeilijk om te bevestigen wat een droom nou inhoud of betekend. Mijn moeder is daarmee altijd bezig geweest, zelf een periode ong. 10 jaar terug tot het extreme van een boek kopen en alles, maar dan ook alles opzoeken tot ieder detail en mij dan zitten waarschuwen voor dingen waar ik helemaal niet aan wilde denken. Ik ben gelukkig met de jaren wel vrij nuchter geworden, alhoewel ik onderhand wel het idee heb dat sommige dromen je iets duidelijk proberen te maken, of je wellicht voor iets willen waarschuwen. Waar komt dat dan vandaan vraag ik me af. Ik ben er zeker niet teveel mee bezig maar ik heb begin 2011 een moeilijke periode doorgemaakt met mijn moeder waar het niet goed mee ging (psychisch, waanideeen) en ons( eigenlijk haar hondje, ik woon niet meer thuis) werd daar volledig mee ingesleurd. Ik ben natuurlijk heel erg betrokken geweest en zag hoe het met de maanden achteruit ging, ook met het hondje. Ik was samen met me moeders beste vriendin op visite om me moeder 'in de gaten te houden' en me hondje was het hondje niet meer die ik kende. toen we vertrokken die avond wou ik haar het liefste meenemen en opvangen om haar uit de ellende te halen maar kon het niet over me hart halen want ondanks alles was het hondje alles voor me moeder. De volgende middag smste me tante dat het hondje was overleden. Laat ik nou net de nacht voor mijn bezoek aan me moeder gedroomd hebben dat ik haar dood in haar mandje zag liggen. Nu borrelt bij mij nog steeds de vraag of het een soort waarschuwing is geweest, of dat ik onbewust heel bang ben geweest dat dit ook daadwerkelijk zou gaan gebeuren. Tjah het is en blijft mysterieus die dromen..
It takes a smart brunette, to play a dumb blonde

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven