Psyche
alle pijlers
Borderline persoonlijkheidsstoornis (BPD)
zondag 21 juli 2024 19:12
Nogal gestigmatiseerd, dus ik vind het moeilijk om ervoor uit te komen. Al heb ik vrede met de diagnose en heb ik uiteindelijk een helpend traject (MBT) mogen volgen, loop ik wederom vast.
Tijdens mijn therapie had ik geen relatie, dus lag de focus op de relaties t.a.v. van mijn vriendschappen en ouders. Daarin heb ik onwijs veel geleerd en leken mijn problemen onder controle.
Inmiddels heb ik een relatie en daarin raak ik continue compleet overspoeld door emoties (lees: hele negatieve emoties), nare en kwellende gedachtes en ik heb moeite om dat te reguleren. Ik krop vaak van alles op, waardoor het ineens als een bom barst.
Mijn vriend is heel benaderbaar en alles is bespreekbaar. Hij heeft zelf veel ervaring met de stoornis en heeft er niet per se een negatieve kijk op. Wel heeft hij een strenge voorwaarden gesteld: ik moét veranderen, wil ik dat onze relatie stand gaat houden - dit heeft natuurlijk wel z’n redenen gehad.
Ik heb gelukkig nog therapie, al is die niet per se gericht op een persoonlijkheidsstoornis, maar een bipolaire stoornis. Ik ben van plan om deze week alsnog aan te kaarten of zij mij een beetje kan bijsturen in de andere problematiek waar ik tegenaanloop, en dus niet zo zeer depressie/hypomanie.
Daarnaast ga ik vanaf morgen een coaching traject aan (geen friemel van het internet, maar iemand die ik vanuit mijn omgeving ken, dus betrouwbaar). Ik werk er dus wel hard aan en er is hoop voor verbetering.
Goed, positieve kijk erop dus. Verder ben ik hard bezig met continue alles opschrijven, proberen het een en ander te herkennen, te mediteren en als het ware mijn gedachtepatronen te herschrijven in mijn hoofd.
Waar ik tegenaanloop? Ondanks dat mijn vriend heel liefdevol en begripvol ermee omgaat, weigert hij wel vaak om bij zichzelf te rade te gaan wanneer wij een ruzie hebben gehad. Hierin heb ik een goed zelf reflecterend vermogen en kom ik na een ruzie er ALTIJD op terug wat mijn aandeel in de situatie is geweest en wat ik daarin ‘fout’ heb gedaan. Hij daarentegen niet, en wanneer ik hem aanspreek op de dingen die hij heeft gezegd (die ook niet altijd even leuk of oké zijn) krijg ik de reactie: je bent nu niet in de positie om mij daarop aan te spreken. Dat zijn zijn letterlijke woorden. Er is geen ruimte om, al is zijn aandeel lang niet even groot als dat van mij, alsnog met hem erover te praten.
We hebben een pittige start in onze relatie gehad waarin hij ernstig ziek was, zonder dat wij enig idee hadden ‘wat’ die ziekte inhield. Inmiddels is hij - sinds kort - genezen. Soms dacht ik: misschien zal het dan ook beter tussen ons gaan, want het bracht nogal wat frustratie met zich mee; een rondje samen door het bos lopen zat er al vaak niet in. Ik hoopte daarin ook wel in verandering vanuit hem, bijv. samen dus nú wel meer gaan ondernemen - ik heb dit aangekaart maar het wordt een beetje uit de wind geslagen onder het mom ‘ja, maar van de week hebben we dit/dat gedaan’
Het kwelt mij een beetje. De verantwoordelijkheid ligt bij mij en ik wordt herhaaldelijk geconfronteerd vanuit mijn vriend dat ik in bepaalde opzichten moet veranderen. We hebben, als het goed gaat met mijn koppie, een hele fijne, sterke en liefdevolle relatie. Maar dat kan dus heel abrupt omslaan. Mijn hoofd maakt het dat ik in een ware hell leef. Complete paniek dan dus, het is echt vreselijk…
Heeft iemand tips? Of mee wilt denken? Of ervaringen die jezelf heb hierin? Iets steunend, inzichten of gewoon begrip? Thanks anyway!
Tijdens mijn therapie had ik geen relatie, dus lag de focus op de relaties t.a.v. van mijn vriendschappen en ouders. Daarin heb ik onwijs veel geleerd en leken mijn problemen onder controle.
Inmiddels heb ik een relatie en daarin raak ik continue compleet overspoeld door emoties (lees: hele negatieve emoties), nare en kwellende gedachtes en ik heb moeite om dat te reguleren. Ik krop vaak van alles op, waardoor het ineens als een bom barst.
Mijn vriend is heel benaderbaar en alles is bespreekbaar. Hij heeft zelf veel ervaring met de stoornis en heeft er niet per se een negatieve kijk op. Wel heeft hij een strenge voorwaarden gesteld: ik moét veranderen, wil ik dat onze relatie stand gaat houden - dit heeft natuurlijk wel z’n redenen gehad.
Ik heb gelukkig nog therapie, al is die niet per se gericht op een persoonlijkheidsstoornis, maar een bipolaire stoornis. Ik ben van plan om deze week alsnog aan te kaarten of zij mij een beetje kan bijsturen in de andere problematiek waar ik tegenaanloop, en dus niet zo zeer depressie/hypomanie.
Daarnaast ga ik vanaf morgen een coaching traject aan (geen friemel van het internet, maar iemand die ik vanuit mijn omgeving ken, dus betrouwbaar). Ik werk er dus wel hard aan en er is hoop voor verbetering.
Goed, positieve kijk erop dus. Verder ben ik hard bezig met continue alles opschrijven, proberen het een en ander te herkennen, te mediteren en als het ware mijn gedachtepatronen te herschrijven in mijn hoofd.
Waar ik tegenaanloop? Ondanks dat mijn vriend heel liefdevol en begripvol ermee omgaat, weigert hij wel vaak om bij zichzelf te rade te gaan wanneer wij een ruzie hebben gehad. Hierin heb ik een goed zelf reflecterend vermogen en kom ik na een ruzie er ALTIJD op terug wat mijn aandeel in de situatie is geweest en wat ik daarin ‘fout’ heb gedaan. Hij daarentegen niet, en wanneer ik hem aanspreek op de dingen die hij heeft gezegd (die ook niet altijd even leuk of oké zijn) krijg ik de reactie: je bent nu niet in de positie om mij daarop aan te spreken. Dat zijn zijn letterlijke woorden. Er is geen ruimte om, al is zijn aandeel lang niet even groot als dat van mij, alsnog met hem erover te praten.
We hebben een pittige start in onze relatie gehad waarin hij ernstig ziek was, zonder dat wij enig idee hadden ‘wat’ die ziekte inhield. Inmiddels is hij - sinds kort - genezen. Soms dacht ik: misschien zal het dan ook beter tussen ons gaan, want het bracht nogal wat frustratie met zich mee; een rondje samen door het bos lopen zat er al vaak niet in. Ik hoopte daarin ook wel in verandering vanuit hem, bijv. samen dus nú wel meer gaan ondernemen - ik heb dit aangekaart maar het wordt een beetje uit de wind geslagen onder het mom ‘ja, maar van de week hebben we dit/dat gedaan’
Het kwelt mij een beetje. De verantwoordelijkheid ligt bij mij en ik wordt herhaaldelijk geconfronteerd vanuit mijn vriend dat ik in bepaalde opzichten moet veranderen. We hebben, als het goed gaat met mijn koppie, een hele fijne, sterke en liefdevolle relatie. Maar dat kan dus heel abrupt omslaan. Mijn hoofd maakt het dat ik in een ware hell leef. Complete paniek dan dus, het is echt vreselijk…
Heeft iemand tips? Of mee wilt denken? Of ervaringen die jezelf heb hierin? Iets steunend, inzichten of gewoon begrip? Thanks anyway!
zondag 21 juli 2024 20:41
Ja, herkenbaar! Het stukje aanklager-redder is nu MEGA aanwezig; zo erg is het eigenlijk nooit geweest. Hij zegt dan ook bijv. ‘Ik ben heel blij en trots dat je er zo goed aan werkt’ maar met de toevoeging ‘ik hoop dat je het ook vast kunt houden’ waardoor hij eigenlijk z’n compassie en steun teniet doet door mij er nogmaals op te wijzen dat ik eraan moet werken…stipjepipje schreef: ↑21-07-2024 20:35Herken dit in mindere mate in eigen relatie. Ik heb ADD en m’n vriend coacht me veel, maar kreeg op voordat we doorhadden dat het add was altijd bakken met kritiek over me heen. De driehoeksverhouding van aanklager - slachtoffer- redder, waarbij ik slachtoffer was en hij aanklager. Vreselijk!
Maar wij zagen t allebei in dat onze relatie ervan scheef groeide, en proberen dus te voorkomen dat we in oude patronen stappen. Moeilijk, maar gaat elke keer beter.
Hopelijk kun je hier iets mee want die patronen slijten er enorm in. Als je die niet allebei wilt aanpakken zit je niet gelijk in de relatie. Als hij niet wil erkennen dat jullie zo in de relatie staan dan vrees ik dat je ook niet meer elkaars gelijke kunt worden..
zondag 21 juli 2024 20:45
Dat klopt. Maar dat gaat dan over beslissingen als: 'Ik ga niet ieder appje dat ik schrijf drie keer overlezen om er zeker van te zijn dat er geen triggers in staan waardoor jij je afgewezen voelt. Je moet er maar op vertrouwen dat ik het goed bedoel en anders is dat toch echt jouw probleem.' Niet een algehele afwijzing van het feit dat je broer of partner is zoals hij/zij is.Anne1235 schreef: ↑21-07-2024 20:35Niet helemaal mee eens. Ik heb ervaring met een broer met een borderline stoornis en een man met adhd, ocd en een angststoornis en je moet als partner wel grenzen stellen aan bepaald gedrag wil je daar zelf niet aan onder door gaan. Het vraagt echt heel veel van een partner om samen te leven met iemand met een psychiatrische stoornis en het is heel erg lastig om niet meegesleept te worden in allerhande drama. Het stellen van eigen grenzen is daarvoor bijna altijd noodzakelijk.
Het kan zijn dat datgene wat door de partner van TO gevraagd wordt iets is wat nou eenmaal hoort bij TO en wat TO niet kan of wil veranderen. Het gevolg kan zijn dat deze relatie daardoor niet gaat werken. Het is aan TO om te bepalen of ze datgene wat de partner van TO vraagt wil/kan veranderen of niet.
Los daarvan moet de partner van TO natuurlijk ook naar zijn eigen aandeel kijken.
zondag 21 juli 2024 20:51
Dank je wel voor je bericht! Ik ben inderdaad wèl bereid om aan dat stuk te werken. En dat is niet eens om ‘de relatie te redden’ maar ook voor mijzelf. Ik ga er zelf aan onderdoor en zal in een andere relatie waarschijnlijk dan ook niet beter gaan (niet dat ik daar überhaupt mee bezig ben, maar dat terzijde), zolang ik er zelf niet aan werk. Die bereidheid is er dus volledig en met hetgeen waar ik op gewezen ben, ben ik het ook mee eens. Ik denk eerder dat ik het allemaal maar lastig vind is hoe er nu zo de nadruk op ligt dat het moet gebeuren. Dat voelt alsof er een grote verantwoordelijkheid ligt bij mij. Daarnaast vind ik het wrang dat er niet bij hem stilgestaan kan worden… alsof het een one way street is; hij mag zijn grenzen stellen, ik niet.Anne1235 schreef: ↑21-07-2024 20:35Niet helemaal mee eens. Ik heb ervaring met een broer met een borderline stoornis en een man met adhd, ocd en een angststoornis en je moet als partner wel grenzen stellen aan bepaald gedrag wil je daar zelf niet aan onder door gaan. Het vraagt echt heel veel van een partner om samen te leven met iemand met een psychiatrische stoornis en het is heel erg lastig om niet meegesleept te worden in allerhande drama. Het stellen van eigen grenzen is daarvoor bijna altijd noodzakelijk.
Het kan zijn dat datgene wat door de partner van TO gevraagd wordt iets is wat nou eenmaal hoort bij TO en wat TO niet kan of wil veranderen. Het gevolg kan zijn dat deze relatie daardoor niet gaat werken. Het is aan TO om te bepalen of ze datgene wat de partner van TO vraagt wil/kan veranderen of niet.
Los daarvan moet de partner van TO natuurlijk ook naar zijn eigen aandeel kijken.
zonnebloempitjes wijzigde dit bericht op 21-07-2024 20:53
Reden: Toevoeging
Reden: Toevoeging
1.87% gewijzigd
zondag 21 juli 2024 20:59
Wat fijn dat je dit zo met haar kunt bespreken.zonnebloempitjes schreef: ↑21-07-2024 20:39Hmm, gelukkig volgde ik de trajecten in een overkoepelende organisatie, waardoor m’n therapeut voor bipolair wel op de hoogte is gesteld door m’n mbt therapeut (waar de behandeling overigens tot een einde is gekomen) dus qua dat zit het gelukkig wel goed. Ik ga deze week aankaarten dat ik alsnog behoefte heb aan schematherapie en of zij dat samen wil doen, of dat ik een doorverwijzing voor kan krijgen
The wind just kinda pushed me this way
zondag 21 juli 2024 21:12
Je zult dan toch met hem in gesprek (of relatie therapie) moeten om aan te kaarten dat het eenrichtingsverkeer is qua wie er fout kan zitten en aan wie alles ligt. Want zo werkt het niet.zonnebloempitjes schreef: ↑21-07-2024 20:41Ja, herkenbaar! Het stukje aanklager-redder is nu MEGA aanwezig; zo erg is het eigenlijk nooit geweest. Hij zegt dan ook bijv. ‘Ik ben heel blij en trots dat je er zo goed aan werkt’ maar met de toevoeging ‘ik hoop dat je het ook vast kunt houden’ waardoor hij eigenlijk z’n compassie en steun teniet doet door mij er nogmaals op te wijzen dat ik eraan moet werken…
Op welke manier zou hij daarvoor open staan denk je, om dat bespreekbaar te maken en aan te gaan werken?
zondag 21 juli 2024 21:16
Ik weet niet hoe je ervoor kunt zorgen dat je meer zelfvertrouwen krijgt, uit kan gaan van goede bedoelingen en je eigenwaarde opkrikt, dit zijn toch echt zaken die met je therapeut(en) besproken moeten worden.zonnebloempitjes schreef: ↑21-07-2024 20:10heb ik vooralsnog wel oprecht een probleem met mijzelf waar ik graag beter mee om wil gaan! Dus als jullie daar ook iets voor hebben en weten, hoor ik dat graag! Dus echt wat losstaat van zijn houding hierin.
Wat ik me wel kan voorstellen is dat je vriend doodmoe wordt van het constant jou te moeten bevestigen en constant het gevecht aan moet gaan met jouw monsters.
Ik zou hem dan ook willen tippen standaard zinnen uit te spreken als jij weer eens met je monsters worstelt en die standaardzinnen ook met jou te overleggen. Het maakt namelijk niet zo heel veel uit wat hij zegt, als het slecht met jou gaat geloof je hem toch niet.
Is dat iets wat je met hem kunt bespreken? Dat hij standaard antwoorden geeft op jouw gedoe? En dat jij daar dan dus even genoegen mee zult moeten nemen?
...
zondag 21 juli 2024 21:20
Oh dit klinkt als een goede tip! Thanks! Daarin heb je ook gelijk; op die momenten komt niets binnen en is mijn behoefte naar liefde/bevestiging/aandacht een soort bodemloze put.Rooss4.0 schreef: ↑21-07-2024 21:16Ik weet niet hoe je ervoor kunt zorgen dat je meer zelfvertrouwen krijgt, uit kan gaan van goede bedoelingen en je eigenwaarde opkrikt, dit zijn toch echt zaken die met je therapeut(en) besproken moeten worden.
Wat ik me wel kan voorstellen is dat je vriend doodmoe wordt van het constant jou te moeten bevestigen en constant het gevecht aan moet gaan met jouw monsters.
Ik zou hem dan ook willen tippen standaard zinnen uit te spreken als jij weer eens met je monsters worstelt en die standaardzinnen ook met jou te overleggen. Het maakt namelijk niet zo heel veel uit wat hij zegt, als het slecht met jou gaat geloof je hem toch niet.
Is dat iets wat je met hem kunt bespreken? Dat hij standaard antwoorden geeft op jouw gedoe? En dat jij daar dan dus even genoegen mee zult moeten nemen?
zondag 21 juli 2024 21:23
Het is niet dat ik het helemaal niet herken hoor, begrijp me goed. Ik heb ook zo'n aandachtsmonster in me alleen heb ik geen stoornis dus ik krijg er veel beter grip op. Toen ik net in een relatie zat hebben mijn gedachten me ook behoorlijk gekweld en vond ik het heel moeilijk om mijn vriend op zijn mooie blauwe ogen te geloven.
Ik vind het mooi hoe je naar jezelf durft te kijken en openstaat voor oplossingen.
Ik vind het mooi hoe je naar jezelf durft te kijken en openstaat voor oplossingen.
...
zondag 21 juli 2024 21:44
Dat is lief van je, dank je wel. Dat doet mij goed .Rooss4.0 schreef: ↑21-07-2024 21:23Het is niet dat ik het helemaal niet herken hoor, begrijp me goed. Ik heb ook zo'n aandachtsmonster in me alleen heb ik geen stoornis dus ik krijg er veel beter grip op. Toen ik net in een relatie zat hebben mijn gedachten me ook behoorlijk gekweld en vond ik het heel moeilijk om mijn vriend op zijn mooie blauwe ogen te geloven.
maandag 22 juli 2024 10:16
Volgens mij gaat dat ook om ruzie zoeken als verlatingsangst de kop opsteekt, of als de behoefte aan bevestiging niet gestild wordt, omdat dat gewoon niet kan.Lariba schreef: ↑21-07-2024 20:45Dat klopt. Maar dat gaat dan over beslissingen als: 'Ik ga niet ieder appje dat ik schrijf drie keer overlezen om er zeker van te zijn dat er geen triggers in staan waardoor jij je afgewezen voelt. Je moet er maar op vertrouwen dat ik het goed bedoel en anders is dat toch echt jouw probleem.' Niet een algehele afwijzing van het feit dat je broer of partner is zoals hij/zij is.
Mijn schoondochter kampt ook met verlatingsangst. Het is een superleuke, lieve meid, maar van tijd tot tijd krijgt mijn kind de volle laag van haar. Echt onredelijk.
Ik kan me voorstellen dat je, in de zwaardere gevallen, echt wel grenzen moet stellen aan degelijk gedrag.
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
maandag 22 juli 2024 10:51
Het probleem is niet dat hij grenzen stelt, het probleem is dat TO geen grenzen zou mogen stellen aan zijn gedrag.
Maarja dit soort relaties, ik denk dat het geen stand houdt uiteindelijk. Zo'n man is niet voor niets bij een vrouw met psychische problemen, waarin hij haar moet "opvoeden."
Ik heb zelf lange tijd met psychische problemen gekampt en de partners die ik toen had, hadden na mij opnieuw vrouwen met psychische problemen.
Maarja dit soort relaties, ik denk dat het geen stand houdt uiteindelijk. Zo'n man is niet voor niets bij een vrouw met psychische problemen, waarin hij haar moet "opvoeden."
Ik heb zelf lange tijd met psychische problemen gekampt en de partners die ik toen had, hadden na mij opnieuw vrouwen met psychische problemen.
maandag 22 juli 2024 11:16
Ik denk dat bepaalde psychische problematiek verslavingsgedrag van de partner in de hand werkt.
Als het leuk is, is het ook echt heel leuk, vermoed ik. Die partner gaat heel hard zijn of haar best doen om het geheel zo te plooien dat het weer leuk wordt. Opvoeden, marchanderen. "Als jij nu even weer gewoon leuk doet, hebben we het helemaal geweldig". Maar zo werkt het natuurlijk niet.
Als het leuk is, is het ook echt heel leuk, vermoed ik. Die partner gaat heel hard zijn of haar best doen om het geheel zo te plooien dat het weer leuk wordt. Opvoeden, marchanderen. "Als jij nu even weer gewoon leuk doet, hebben we het helemaal geweldig". Maar zo werkt het natuurlijk niet.
maandag 22 juli 2024 11:31
Dit herken ik ook wel. Maar wat me ook stoort aan de vriend van TO, is dat hij zegt dat ze MOET veranderen. Zo dwingend. Of ze een projectje is.bijtie schreef: ↑22-07-2024 10:51Het probleem is niet dat hij grenzen stelt, het probleem is dat TO geen grenzen zou mogen stellen aan zijn gedrag.
The wind just kinda pushed me this way
maandag 22 juli 2024 11:58
Ik krijg hier zó erg de kriebels van! Zelf heb ik ADHD en veel wat je omschrijft als ‘belemmeringen’ komen mij heel bekend voor en dan heb je iemand naast je nodig die jouw ondersteunt. Niet iemand die je nóg verder onderuit haalt. Ik ben nu ruim 2 jaar single en daarvoor had ik ruim 10 jaar een relatie met iemand die het ook absoluut niet begreep. Niemand mag jou vertellen dat je ‘moet veranderen’ want jij bent zoals je bent! En ook met je stoornis ben je een fantastisch persoon, alleen soms met handleiding en dat is niet erg. Dat maakt je uniek! Laat hem maar veranderen hoor.
maandag 22 juli 2024 12:05
Voor iemand als TO is het ook verslavend. "Als ik maar goed genoeg ben, krijg ik zijn liefde."Hexopbezemsteel schreef: ↑22-07-2024 11:16Ik denk dat bepaalde psychische problematiek verslavingsgedrag van de partner in de hand werkt.
Als kind al gewend dat je het niet waard bent en liefde moet verdienen.
maandag 22 juli 2024 12:07
Ik denk dat ze dat ook is, een project zodat hij niet naar zichzelf hoeft te kijken.
Een toxische relatie kan heel veilig en vertrouwd voelen, maar toch beiden belemmeren in je groei.
maandag 22 juli 2024 12:30
Of in ieder geval dat je dat zelf zo ervaart. Mensen met gedragsproblemen, die nog wel eens gepaard gaan met sommige psychische problemen, kunnen het de mensen om hen heen erg moeilijk maken. Dat heeft niet per se te maken met wel of niet liefde moeten "verdienen".
maandag 22 juli 2024 12:34
Waar komt volgens jou hun schadelijke gedrag vandaan?Hexopbezemsteel schreef: ↑22-07-2024 12:30Of in ieder geval dat je dat zelf zo ervaart. Mensen met gedragsproblemen, die nog wel eens gepaard gaan met sommige psychische problemen, kunnen het de mensen om hen heen erg moeilijk maken. Dat heeft niet per se te maken met wel of niet liefde moeten "verdienen".
maandag 22 juli 2024 17:17
TO, voor een deel herkenbaar. In de relatie met mijn ex lag alle schuld ook altijd bij mij. Ik was van huis uit niets anders gewend, dus heb ik dat een hele tijd geslikt. Totdat ik door schematherapie zover veranderd was, dat hij er niet meer mee weg kwam. Dat leidde tot knetterende ruzie. En met een aantal andere factoren tot het einde van onze relatie.
Als het je lukt, kun jij ook eens proberen om voet bij stuk te houden. Dat de discussie niet stopt voordat hij naar zijn eigen aandeel heeft gekeken. Het was voor mij een grote eye-opener, het gebrek aan volwassen communicatie.
Als het je lukt, kun jij ook eens proberen om voet bij stuk te houden. Dat de discussie niet stopt voordat hij naar zijn eigen aandeel heeft gekeken. Het was voor mij een grote eye-opener, het gebrek aan volwassen communicatie.
maandag 22 juli 2024 22:26
Dat weet ik niet. De mensen met BPS die ik ken hebben mij wel eens uitgelegd dat het sterker is dan zijzelf. Het heeft beide veel moeite en therapie gekost om iets te doen aan hun destructieve gedrag.
Ik heb ook van heel dichtbij iemand helemaal onderdoor zien gaan aan het gedrag van zijn vriendin. Tegelijk had hij zelf ook wel wat vreemde trekken. Tijdlijnen bijhouden van wanneer ze on line was op WhatsApp, en dat koppelen aan wanneer andere mensen on line waren.
Misschien was hij wel net zo toxisch als zij. Ze bleven elkaar maar opzoeken. Achteraf denk ik zeker dat hij ook niet goed voor haar was.
dinsdag 23 juli 2024 10:47
Bedankt voor al jullie reacties lieve lezers! Ik ga er zeker mee aan de slag. Ik vind het fijn om te lezen dat ik toch niet zó gek ben dat ik aan mezelf moest gaan twijfelen dat ik mijn grenzen hierin niet mocht aangeven, ondanks het feit dat ik er zelfs soms ook een potje van maak - al komt dit wel echt altijd voort uit onzekerheid/verlatingsangst en benoem ik dat in het moment zelf 8/10 keer al. Ik heb een heel fijn boek binnen gekregen dat an sich al een soort schematherapie biedt (patronen doorbreken), en ga hiernaast nog proberen de therapie te krijgen bij de therapeut. Daarnaast heb ik iemand gevonden die mij CGT kan bieden, dus ik hoop dat ik hiermee mezelf onder controle kan krijgen en dan opnieuw aankijken of hij alsnog met zijn vinger blijft wijzen, of ook meebuigt als hij ziet dat ik veel in mezelf onder controle heb
dinsdag 23 juli 2024 10:49
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in