Complotdenkers, wat zijn dat voor mensen?

01-06-2020 21:17 94 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van het topic over complottheorieën en de onnavolgbare discussies daar met complotdenkers, wat mij nou fascineert: wat zijn dat voor mensen? En hoe zijn ze zo geworden?

Daar willen complotdenkers zelf waarschijnlijk weinig over zeggen, maar ik denk dat we inmiddels bijna allemaal wel een oom, een vage FB-kennis of een collega kennen die gelooft dat er in de wereld allerlei duistere krachten aan het werk zijn om ons te controleren. Dus ik dacht: als we nou allemaal die persoon hier beschrijven, dan ontstaat er misschien een beeld.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
MarvelousMrsMaisel schreef:
02-06-2020 08:10
Zo'n beetje alles. Je kiest de verkeerde dingen om sceptisch (met een c) over te zijn. When you hear hooves, think horses, not zebras.
Hoezo?
De dood van JFK is alles behalve consistent, en er waren veel groepen die hem weg wilde. Het is niet raar om daar dan sceptisch over te zijn.
9/11 was een aanval tegen het sterkste land op aarde, waarvan we weten dat ze Osama bin Laden trainde in de jaren 80 tegen de Soviets. Hun CIA en FBI zijn twee van de beste geheime diensten op de planeet.
Is het dan raar om te denken dat Amerika er misschien van af wist, of dat er gewoon iets meer achter zat?
De media is in handen van maar 5 bedrijven, dat is niet eens een complottheorie, dat is gewoon een monopolie.
Kwa politiek denk ik dat als democratie echt veel kon veranderen, ze het allang illegaal gemaakt hadden.
Kwa surveillance en privacy, wel, de afgelopen 30 jaar zien we alleen meer en meer internet surveillance, en minder privacy. Het is niet raar om te denken dat diezelfde mensen die dat toen pushte, ook nu weer de kans zouden grijpen.

Ik zie niet welke van deze dingen "gekkie" waardig zijn
Als je meteen alles accepteert hoe het je verteld word, dan ben je in mijn ogen gewoon naïef
anoniem_386559 wijzigde dit bericht op 02-06-2020 12:39
30.86% gewijzigd
Ik ben het wel met simsalabim eens dat complotdenken, empirisch denken, maar ook religie allemaal manieren zijn om de werkelijkheid te duiden.

En laten we wel wezen; wetenschap is ook gebaseerd op voortschrijdend inzicht. Meetinstrumenten hebben beperkingen en ons vermogen resultaten te duiden nog veel meer. Die blinde vlekken zijn moeilijk in kaart te brengen en veel vertalingen van wetenschappelijke onderzoeken naar de rest van de wereld slaan volkomen de plank mis.

Ik vind het een interessante gedachteoefening op deze manier. Individuen beschrijven in een post op een forum voelt voor mij wat te veel als roddelen over mensen die anders zijn. En volgens mij werkt dat polarisatie alleen maar in de hand.
Merrick schreef:
02-06-2020 12:34
Individuen beschrijven in een post op een forum voelt voor mij wat te veel als roddelen over mensen die anders zijn. En volgens mij werkt dat polarisatie alleen maar in de hand.
Daar heb je wel gelijk in.

Ik heb mijn bericht aangepast.

@TO: Jij hebt mijn bericht op pagina 1 gequote, zou je daar de beschrijving van de individuen weg kunnen halen?
Alle reacties Link kopieren
Ik ken er zo uit mijn hoofd twee. Een is het type: ik tegen de hele wereld, en de hele wereld, vooral de powers that be zijn actief bezig deze persoon tegen te werken, helaas ziet diegene niet dat er een hand in eigen boezem gestoken mag worden.
De ander heeft een niet aangeboren hersenafwijking en overziet dingen gewoon niet meer goed. Erg sneu.
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
valisa schreef:
02-06-2020 06:48
Ik ken ook zo iemand vanuit mijn werk.
Niet erg intelligent...maar denkt zelf wel dat hij slim is.
Overschat zichzelf en overschreeuwt zichzelf. Heeft een slechte jeugd gehad.
Blowt veel en drinkt veel.

Daar ken ik er ook 2 van.
Door het blowen wordt het allemaal nog erger.
Gelukkig heb ik er al jaren geen contact meer mee, want deze personen probeerde je ook echt te breken. Hun zijn goed en de ander is ontzettend fout. ( volgens hun )
Zielig dat er daar kinderen in het spel zijn.
Alle reacties Link kopieren
GreenLadyFern schreef:
02-06-2020 12:43
@TO: Jij hebt mijn bericht op pagina 1 gequote, zou je daar de beschrijving van de individuen weg kunnen halen?
Done
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een complotdenker! Ik schaam mij er ook niet voor. Ik geloof niet in alle complotten hoor, maar er zijn genoeg zaken waar ik mijn bedenken over heb en zo nu en dan verdiep ik mij eens ergens in.

Ik ben overigens geen complotdenker die op social media van alles neer plempt of deelt. Ik heb ook mijn grenzen :bonk:

Ik kan je niet vertellen wat voor 'soort mensen' complotdenkers zijn. Die heb je namelijk in alle gradaties, soorten en maten. Net zoals alle andere mensen.

Maar als je iets wil weten over een complotdenker, vraag maar raak :popcorn:
Alle reacties Link kopieren
@rightorwrong, welkom hier! :proud:

Kun je een paar dingen noemen waar je zo je bedenkingen over hebt en een paar complotten waar je overtuigd van bent?
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
Wil mezelf niet zozeer als een complotdenker beschouwen; zover wil ik het ook niet laten komen.
Toch wil ik ook anderzijds weer niet blindelings achter de MSM aan lopen.
Sta dan ook zeker wel in zekere mate open voor 'alternatieve media'.
Niet dat ik mij hier helemaal wil door laten meesleuren, maar interessant en ook prikkelend vind ik het zeker wel.
En het kan me ook weer nieuwe inzichten en andere invalshoeken geven.
Om nou alles klakkeloos alleen maar van de NOS etc aan te nemen, vind ik ook wel weer wat 'summier'.
Niet dat ik iets tegen de NOS heb; wil me hier echter hier niet alleen maar op toespitsen oid.
blauwebessensap schreef:
02-06-2020 08:32

Ik durf mijn linkerbeen er om te verwedden dat ik een leuker leven heb dan zij.
Heb je een zaag bij de hand?
Alle reacties Link kopieren
Avena schreef:
02-06-2020 20:55
@rightorwrong, welkom hier! :proud:

Kun je een paar dingen noemen waar je zo je bedenkingen over hebt en een paar complotten waar je overtuigd van bent?
Haha dank je!

Ik ben wel behoorlijk overtuigd dat de algemeen aangenomen waarheid over de moord van pim fortuyn, 9/11 niet klopt. En zo heb ik er nog meer. Van klein tot groot. Ik ben even de naam kwijt van die jongen die toen hij het NOS met een pistool binnen drong. Daar heb ik mij toen veel in verdiept. En groot, wie bestuurt de wereld, welke grootmacht trekt aan welke touwtjes.

Waar ik mijn bedenkingen heb, zit meestal in het feit dat ik er wel overtuigd van ben dat er iets niet klopt, maar ik niet precies weet hoe iets zit. Buitenaards leven bijv. Ik ben er van overtuigd dat het bestaat, maar hoe wat en waar. Ben ik niet over uit. Vaccinaties heb ik zo mijn bedenkingen bij. Ik weet niet waar het in zit. Dit betekent dat overigens dat ik wel vaccineer, maar ik zal niet vooraan staan bij een nieuw corona vaccin bijv. Zelfde met corona, voor mij klopt er ergens iets niet, maar dat 5G gedoe geloof ik niet. Ik weet het nog niet, dus ik hou mij wel aan alle maatregels.

En misschien nog gekker. Soms denk ik iets, maar wil ik mij er niet verder in verdiepen. In december/januari begon ik overal een beetje te roepen over corona en was ik de complotdenker, maar dat is waarheid gebleken. Dat een van die complotten van mij waarheid is, is meestal helemaal niet zo prettig.
Alle reacties Link kopieren
Het zijn mensen zoals jij en ik.
Zelf zou ik ook als complotdenker weg gezet kunnen worden.
Ik ben geen typische anti-vaxxer en ik geloof ook niet dat Corona is verzonnen als rookgordijn voor de uitrol van 5G.
Wel geloof ik inderdaad dat “duistere krachten” achter de schermen aan het werk zijn zoals jij het noemt.
Ik heb hier heel wat research naar gedaan en ben vanuit verschillende bronnen tot bepaalde conclusies gekomen.
De meest “extreme” complotdenkers worden meestal als voorbeeld gebruikt zodat de hele groep als een stel gekken neergezet kan worden.
Ik vind mijzelf gewoon een normaal kritisch denkend persoon.
Ik ben ook niet zo iemand die van alles gaat posten op social media. Ook ga ik geen mensen proberen te overtuigen van mijn gelijk.
Hier interssant artikel over complotdenkers:

https://decorrespondent.nl/8236/complot ... 2-66a1a1e7
felix_fenix wijzigde dit bericht op 02-06-2020 22:02
5.56% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
rightorwrong schreef:
02-06-2020 21:39
Ik ben wel behoorlijk overtuigd dat de algemeen aangenomen waarheid over de moord van pim fortuyn niet klopt.
Ik pak er gewoon even eentje uit hoor. Dat 'iets' niet klopt of dat ergens 'meer' achter zit, vind ik wel wat vaag. Met buitenaardse wezens is dat logisch, want niemand kan dat weten. Maar voor de moord op Pim Fortuyn is gewoon iemand veroordeeld. Dus wat klopt daar dan niet aan, volgens jou?

En vind jij complotten en alternatieve waarheden en zo interessant, of maak je je ook echt zorgen dat 'we' met zijn allen door duistere machten gigantisch om de tuin worden geleid?
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond dit overigens een goed stuk. Ik vind het 'nieuwe' complotdenken wel heel anders dan de oude X-files romantiek. Er zit nu voor mijn gevoel steeds meer een agenda achter.

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/05/22/he ... k-a4000519
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
[quote=lemoos2 post_id=31465201 time=1591087600 user_id=173597]
Is dat die mevrouw die in haar gezonde tijd nog een redelijk goed verkopend boek heeft geschreven (economie)?

Klopt!
Alle reacties Link kopieren
rightorwrong schreef:
02-06-2020 20:50
Ik ben een complotdenker! Ik schaam mij er ook niet voor. Ik geloof niet in alle complotten hoor, maar er zijn genoeg zaken waar ik mijn bedenken over heb en zo nu en dan verdiep ik mij eens ergens in.

Ik ben overigens geen complotdenker die op social media van alles neer plempt of deelt. Ik heb ook mijn grenzen :bonk:

Ik kan je niet vertellen wat voor 'soort mensen' complotdenkers zijn. Die heb je namelijk in alle gradaties, soorten en maten. Net zoals alle andere mensen.

Maar als je iets wil weten over een complotdenker, vraag maar raak :popcorn:
Ik kan mij hier in vinden. En ook in de teksten van Syntax. Er zijn gewoon dingen die niet kloppen maar ik ben altijd voor rede vatbaar. Iets wat ik van veel zogenaamde realisten niet kan zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Avena schreef:
02-06-2020 22:00
Ik pak er gewoon even eentje uit hoor. Dat 'iets' niet klopt of dat ergens 'meer' achter zit, vind ik wel wat vaag. Met buitenaardse wezens is dat logisch, want niemand kan dat weten. Maar voor de moord op Pim Fortuyn is gewoon iemand veroordeeld. Dus wat klopt daar dan niet aan, volgens jou?

En vind jij complotten en alternatieve waarheden en zo interessant, of maak je je ook echt zorgen dat 'we' met zijn allen door duistere machten gigantisch om de tuin worden geleid?
Klopt, blijf ook bewust een beetje vaag. Bij Pim Fortuyn weet ik natuurlijk dat er iemand veroordeeld is en Fortuyn heeft vermoord. Maar ik geloof er niet in dat zo is gegaan zoals de media doet voorkomen. Dat hij alleen heeft gehandeld en ik denk dat de overheid er ook een rol in heeft gespeeld. Ik ga daar niet dieper op in omdat dit volgens mij niet de bedoeling is van je topic.

Ik denk inderdaad dat er een 'macht' is die de wereld regeert en dan bedoel ik niet Trump of wie dan ook. Maar personen die hier ver boven staan. En ik denk ook dat de motieven van deze personen niet perse in het belang van de normale burger. Denk bijv. Aan een familie als de Rothschilds. Maar ik ga niet zover dat ik denk dat er duistere machten zijn die ons als mensheid wil verwoesten.

Gigantisch om te tuin leiden? Zo zie ik het niet. Niet alles is goed om te weten. En we kunnen allemaal (nu met corona minder) vrij leven, we hebben keuzes en kunnen mooie levens leiden. Dus of we dan om de tuin geleid worden of niet? Wat doet het ertoe als ik het leven kan hebben wat ik wil?
Alle reacties Link kopieren
rightorwrong, het is inderdaad ook gewoon dat bepaalde groepen mensen en/of bedrijven heel veel macht hebben.

Kijk maar naar zoiets 'simpels' als de voedingsindrustrie.

Het overgrote deel van de bekende merken is in handen van slechts 10 (!) bedrijven (https://www.businessinsider.nl/10-compa ... =true&r=US). Dus een hele beperkte groep beheest de markt en 'bepaald' hoe ons eten eruit ziet. Ook hebben ze natuurlijk best veel macht over hun leveranciers.

Een x aantal jaar geleden ging de AH een prijzenoorlog aan en probeerde dit af te wentelen op de leveranciers. Die weinig keus hadden omdat de AH de enige afnemer was.

Daarnaast probeert de voedingsmiddelenindustrielobby te voorkomen dat overheden verplichtingen op gaan leggen mbt hoe gezond producten zijn. Hoe moeilijk was het om de nutriscore op de verpakking te krijgen, waarbij klanten makkelijker kunnen zien hoe gezond een product is. Terwijl de lobby (bij voorkeur helemaal geen natuurlijk) liever het stoplichtsysteem had, omdat deze per onderdeel ging, daardoor zou een product toch gezonder lijken.

En het draait in veel gevallen gewoon om geld...
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Allemaal niet oké natuurlijk, maar dit zijn toch geen complotten?
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
rightorwrong schreef:
02-06-2020 23:36
Klopt, blijf ook bewust een beetje vaag. Bij Pim Fortuyn weet ik natuurlijk dat er iemand veroordeeld is en Fortuyn heeft vermoord. Maar ik geloof er niet in dat zo is gegaan zoals de media doet voorkomen. Dat hij alleen heeft gehandeld en ik denk dat de overheid er ook een rol in heeft gespeeld. Ik ga daar niet dieper op in omdat dit volgens mij niet de bedoeling is van je topic.
Nee klopt, maar het geeft wel een beeld van wat iemand een 'complot' noemt. En dit is een rasechte (als ie waar zou zijn). Maar dat sommige partijen onevenredig veel macht hebben, dat noem ik geen complot. Dat is hooguit oneerlijk of onrechtvaardig.

Je bent volgens mij wel een best a-typische complotdenker omdat je nog wel vrolijk in het leven zegt te staan en er niet je hele leven door laat bepalen. Of eentje van de oude stempel. ;-D
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
Avena schreef:
03-06-2020 16:48
Nee klopt, maar het geeft wel een beeld van wat iemand een 'complot' noemt. En dit is een rasechte (als ie waar zou zijn). Maar dat sommige partijen onevenredig veel macht hebben, dat noem ik geen complot. Dat is hooguit oneerlijk of onrechtvaardig.

Je bent volgens mij wel een best a-typische complotdenker omdat je nog wel vrolijk in het leven zegt te staan en er niet je hele leven door laat bepalen. Of eentje van de oude stempel. ;-D
Of jij hebt een zwart-wit, stereotype idee van een complotdenker. :-)
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Alle reacties Link kopieren
Avena schreef:
03-06-2020 16:44
Allemaal niet oké natuurlijk, maar dit zijn toch geen complotten?
Toch wel. In die zin dat je eigenlijk niet weet of je betrouwbare informatie over voeding krijgt. Hetzelfde geldt voor de farmaceutische industrie. Persoonlijk denk ik dat er al lang een methode bestaat die kanker kan terugdringen of zelfs genezen maar dat dit niet op de markt komt omdat het ten koste zou gaan van de dure chemobehandelingen die er nu steeds plaats vinden. Hou me te goede, ik denk het alleen maar he. Dus niet naar bewijzen vragen want die heb ik niet. Daarom is het ook een complot ;)
manonna wijzigde dit bericht op 03-06-2020 17:14
Reden: Aanvulling
2.55% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Avena schreef:
03-06-2020 16:44
Allemaal niet oké natuurlijk, maar dit zijn toch geen complotten?
De vraag is even wat zie je als complot? Iets dat niet wetenschappelijk bewezen is? Geen algemene onderbouwing? Iets dat tegen de heersende gedachten in gaat?

Het is dus best wel verstandig om kritisch te blijven tov de voedingsindustrie. Is iets echt wel zo gezond als ze beweren en zo. De voedingsindustrie doet echt wel zijn best om ons consumenten zoveel mogeljk te laten kopen. En daarbij schuwen ze bepaalde praktijken, die niet in het voordeel van de gezondheid van de consument zijn, niet. De overheid roept vaak dat voedingsbedrijven zelf moeten reguleren (bv met toegevoegd zout/suiker), maar over het algemeen gebeurd er pas iets als de overheid ze verplicht.

Zou de overheid niet harder moeten zijn ten behoeve van onze gezondheid en gevolgen/kosten voor de gezondheidszorg? Waarom doen ze dat dan niet? Is er sprake van belangenverstrengeling? Krijgen ze smeergeld?

Op de laatste vraag na, lijken mij dat normale kritische vragen. De laatste zou richting een complot kunnen gaan.
Of ook gewoon een kritische vraag kunnen zijn. Sommige artsen lieten zich in het verleden ook feteren door Farmabedrijven en in ruil daarvoor schreven ze bepaalde medicijnen vaker voor.

Complotdenken is helaas niet zo zwart wit.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben in andere topics als complotdenker weggezet omdat ik kritisch was op de groene energietransitie en omdat ik moest huilen toen ik een filmpje zag over een oude meneer die niet meer wil leven vanwege de coronamaatregelen in het verzorgingstehuis waar hij woont en ik vond dat het anders moet.
Dus als je vraagt ‘wat zijn complotdenkers voor mensen’ hierbij een korte samenvatting van hoe mijn leven eruit ziet:
Hoogopgeleid, leuke baan, hecht gezin en rijk sociaal leven.
Alle reacties Link kopieren
simbalabimba schreef:
03-06-2020 16:57
Of jij hebt een zwart-wit, stereotype idee van een complotdenker. :-)
Klopt, ik heb zeker een beeld. En ik besef dat de spreiding veel breder is. Ook omdat je allerlei gradaties hebt. Iemand die zich afvraagt of er misschien meer mensen betrokken waren bij de moord op Kennedy, vind ik nog geen typische complotdenker. Iemand die denkt dat er een verband is tussen corona en 5G wel.
avena wijzigde dit bericht op 03-06-2020 18:19
0.98% gewijzigd
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven