Confrontatie

28-12-2010 00:54 190 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lang verhaal, maar heb even wat hulp nodig.

Ik heb een vriendin die naar eigen zeggen 3 vrienden heeft, niemand heeft deze jongens alleen ooit gezien. Nu heeft 1 van die jongen sinds kort msn en ook mij toegevoegd (samen met nog een gezamenlijke vriendin).

Na een tijdje al getwijfeld te hebben of deze jongens uberhaupt wel bestaan, heb ik nu een ipcheck uitgevoerd, het ip van de jongen is hetzelfde als de hare.

De verhalen gaan altijd over dat die jongens haar leuk vinden, ze gezoend heeft met ze en met 1 heeft ze zelfs een 'relatie' van half jaar gehad.

Nu willen ik en een vriendin de confrontatie aangaan, maar hoe pak je dit aan?

Ons grootste probleem is natuurlijk vertrouwen, maar ook haar psychische gesteldheid vinden we wel even een puntje. Voor zover we weten is ze 'gezond', maar dit wijst natuurlijk wel op totale onzekerheid of andere problemen.

Hopelijk heeft iemand wat goede tips om de confrontatie voor beide kanten wat beter te laten verlopen.
Hoe oud is de vriendin in kwestie?
Waarom confronteren? Dat hoeft toch niet perse? Hoe oud zijn jullie?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Waar bemoei je je mee?
Twintig jaar.. We willen niet langer doen alsof het allemaal leuk en waar is..

Dus we willen er wel iets van zeggen.. Maar hoe?
Je ziet ze nooit gelijk op msn?
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Ze zijn er juist altijd gelijk, maar typen nooit tegelijk. Zij op msn, hij op ebuddy.. kan dus op 1 computer
En wat denk je te winnen met een confrontatie? Dat jullie vriendin jullie huilend in de armen valt dat ze het nu èindelijk toe kan geven en of jullie pretty-please-with-a-cherry-on-top haar willen helpen?

Als er al speelt wat jullie denken dat er speelt, dan zal ze blijven ontkennen. Ze heeft in dat geval haar redenen waarom ze wil dat jullie denken dat die vrienden echt bestaan. Die redenen zijn niet ineens weg als jullie de "waarheid" blijken te weten.
Hoe kwam je erbij om een IP-check te doen?
quote:mrm schreef op 28 december 2010 @ 00:58:

Dus we willen er wel iets van zeggen.. Maar hoe?Waarom? Laat haar zou ik denken misschien is ze ongelofelijk onzeker. Gewoon niet in gaan op de verhalen over die vrienden is ook een keuze en verder wel gewoon gezelig kletsen.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Kan toch niet doen alsof er niks is?

IP-check omdat we al dachten dat ze zich voordeed als iemand anders
quote:mrm schreef op 28 december 2010 @ 00:59:

Ze zijn er juist altijd gelijk, maar typen nooit tegelijk. Zij op msn, hij op ebuddy.. kan dus op 1 computerJullie zijn vriendinnen ? Het komt eerlijk gezegd niet zo op mij over.
Waarom kun je niet doen alsof er niks is?
Nee, zo voel ik het ook niet meer.. maar wil het nog niet opgeven en haar een kans geven
waarom wil je haar confronteren? wat is je doel?
quote:mrm schreef op 28 december 2010 @ 00:58:

Dus we willen er wel iets van zeggen.. Maar hoe?waarom??
Natuurlijk is het niet netjes wat ze heeft gedaan, maar het geeft aan dat ze supereenzaam is, diepongelukkig, en heel krampachtig probeert een beeld op te bouwen om geaccepteerd te worden.

Waarom zou je haar hiermee confronteren? Het zal heel erg pijnlijk zijn voor haar. Waarschijnlijk zal daarna niet alleen de vriendschap over zijn, maar haar beeld op andere mensen krijgt weer een negatieve lading erbij. Waarna ze nog meer zal gaan liegen om zichzelf te beschermen tegen de boze buitenwereld.

Ik zou zeggen, negeer waar je achter bent gekomen. Je weet het nu. Fijn. Maar moet alles hardop gezegd worden? Ook wanneer je iemand daarmee een trap geeft?

Als zij weer gaat praten over die vrienden, zou ik dat ook negeren. Direct overstappen naar een ander onderwerp. Dat is een subtielere manier om duidelijk te maken dat je er niet meer over wilt praten.

Mocht ze daar iets van zeggen ('Je luistert nooit meer naar me wanneer ik het over mijn vriend heb'), is het vroeg genoeg om te zeggen: 'Ik vind je verhalen te vaag, geloof er niet zo hard in dat hij echt bestaat. Zodra je hem aan me hebt voorgesteld, wil ik graag met je verder praten over hem.'

Waarschijnlijk komt hij spoedig daarna bij een tragisch ongeluk om het leven.

Ze heeft hulp nodig. Geen confrontatie.
Als je niks aardigs te zeggen hebt, kun je ook je mond houden.
quote:mrm schreef op 28 december 2010 @ 01:01:

IP-check omdat we al dachten dat ze zich voordeed als iemand andersWaarom niet? Je hebt het toch over een vriendin?
Als je het er met haar over wilt hebben zul je toch bewijzen moeten hebben..
mrm, we hadden zo'n vriendin. De confrontarie leidde nergens naar toe. Ik zou me er niet mee bemoeien. Ze is geestelijk niet in orde. Als zelf dat kan zien en bereid is om hulp te zoeken, kan je haar helpen.
Hoe laat je haar dat inzien dan?
quote:mrm schreef op 28 december 2010 @ 01:06:

Als je het er met haar over wilt hebben zul je toch bewijzen moeten hebben..Waarom moet je bewijzen hebben om aan te geven dat je je zorgen maakt om een vriendin? Wat is er mis met: joh, ik maak me een beetje zorgen, soms krijg ik het gevoel dat die kwiebus van je niet echt is. Dat je hem op de een of andere manier nodig lijkt te hebben. Ik hoop dat je weet dat je met me kunt praten als er iets is waar ik je mee kan helpen.

In een vriendschap is fysiek bewijs niet nodig. Zou niet nodig moeten zijn. Is het wel nodig, dan is het geen gezonde vriendschap imho.
Nou, ik ken haar al jaren en zij zal echt niet zomaar toegeven dat ze liegt. dan blijft het poppenkastspel maar doorgaan
quote:mrm schreef op 28 december 2010 @ 01:01:

Als zij kan doen alsof er wel iemand is, kan jij toch wel doen alsof er niks is?

Je wil je vriendin nog een kans geven. Een confrontatie is geen kans. Dat is alleen maar een heel harde klap in haar gezicht.

Kans = help haar haar gevoel voor eigenwaarde op te bouwen. Zeg dat ze een leuke kledingsmaak heeft, gevoel voor humor, dat ze zo sociaal is, zo..... Als het maar positief is.

Zeg haar dat je haar waardeert om wie ze is, en dat het jou niet uitmaakt of ze wel of geen vriend heeft. Zo is het toch ook?
Als je niks aardigs te zeggen hebt, kun je ook je mond houden.
quote:mrm schreef op 28 december 2010 @ 01:09:

Hoe laat je haar dat inzien dan?

Wat moet je haar laten inzien? En waarom is dat zo belangrijk voor je?

Je vriendin voelt zich eenzaam of minderwaardig en probeert op deze manier haar imago op te vijzelen. Valt wat mij betreft onder dezelfde categorie als mensen die wildvreemden op hun faceboek hebben staan om maar zo interessant mogelijk over te komen.

Het is in ieder geval geen signaal van een psychiatrisch ziektebeeld, hooguit een teken dat ze onzeker is. Jij bent geen hulpverlener dus jij hoeft je vriendin hier niet mee te helpen. Ze zal zich waarschijnlijk kapot schamen en alleen maar onzekerder worden. Bemoei je er dus niet mee

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven