contact zoeken ja/nee?

04-07-2016 21:53 68 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een paar jaar geleden zijn de gesprekken bij mijn toenmalige psycholoog beëindigd.

Heel lang heb ik niet aan haar gedacht, tot nu eigenlijk. Ik mis de diepgaande gesprekken. Ik zit niet goed in mijn vel en merk dus dat ik ineens ontzettend veel behoefte heb aan haar.

Probleem is, ik heb nul contactgegevens. Ze werkt niet meer bij de organisatie waar ik behandeling had en ik weet ook niet waar ze nu werkt. Nu het volgende. Ik heb wel haar privé nr. Ooit gekregen van de receptioniste (heel slecht eigenlijk dat dit gebeurd is bedenk ik me nu, ik denk ook niet dat psycholoog daarvan op de hoogte was), alleen denk ik dus niet dat ze blij zal zijn als ik met een appje/telefoontje kom aanzetten op haar privé nummer, omdat we dus toen ook nooit contact hadden via dat nr.

De verleiding is zo groot, maar ik wil echt niet dat ze me gaat zien als stalker.

Zij motiveerde me echt en ik heb haar echt nodig nu. Maar ik denk niet dat het handig is, wat vinden jullie?
Er is nooit maar één persoon die je kan helpen. Nooit.

Er is ook niet maar één manier waarop je geholpen kunt worden. Er is altijd wel iemand anders die je ook kan helpen, of dat nou met of zonder die persoonlijke klik is. De vraag is of jij daar wel voldoende voor open staat. Ook hulpverleners die wat nadrukkelijker hun professionele afstand bewaren kunnen je goed helpen. Je kunt ook iemand vertrouwen op basis van professionaliteit, zonder dat diegene heel persoonlijk dicht bij je komt staan. Probeer eerst eens meer open te staan voor de behandeling die je nu geboden kan worden door de hulpverleners die werkzaam zijn bij de organisatie waar jij nu aan verbonden bent. Zonder iedereen met de psycholoog te vergelijken die jij nu geïdealiseerd hebt. Niet aan het verleden blijven hangen, maar eerst maar eens roeien met de riemen die je in het heden hebt.

En dat raad ik je aan precies om wat anderen ook al opviel: je lijkt wel geobsedeerd door je oude psycholoog. Alsof zij de enige is die je kan helpen. Maar dat is echt niet zo. Het is ook niet zo dat iedereen je maar kan helpen omdat 'ie een diploma in de psychologie heeft, maar het andere uiterste, alleen zíj, is ook niet waar. En juist om die onjuiste opvatting te doorbreken zou ik iemand anders zoeken.
Zie het als verkering: je gaat ook niet terug naar je ex van een paar jaar geleden, omdat je nu niet meteen op slag verliefd kan worden op een ander nu je weer actief op zoek bent. Gezien de obsessie die uit je posts lijkt te spreken voor je oude psych, lijkt me dat de beste vergelijking. (Hoewel die mank gaat natuurlijk op gebied van de liefde. )
Ben ik de enige die denkt dat dit Mat is?
Als je dat denkt, moet je staffen.
Projectie.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Dat ik nu als stalker mat wordt gezien zegt wat over mijn gedrag. Vind ik best erg.

Ik denk dat jullie gelijk hebben. Ik moet opzoek naar een andere. Want zij is gewoon niet de enige.
Hoi Fance,

Lastige situatie, maar voor mij wel ietwat herkenbaar.

Werkt je therapeut nog steeds als therapeut? Zou je die instelling kunnen bellen om een afspraak/intake met haar te maken?

Voor mij is een klik heel erg belangrijk. Als er geen klik is, kan ik geen vertrouwen krijgen en kan ik niet praten met iemand en al zeker niet over lastige dingen die ik eigenlijk liever niet deel..

Als je een fijn gevoel bij haar hebt en ze je goed geholpen heeft zie ik geen reden om haar niet te contacten (wel via de organisatie, als ze nog als therapeut werkt natuurlijk).

En wat er wordt gezegd stalker etc vind ik nogal bijzonder. Het is toch juist fijn als je zo'n goede klik met iemand hebt dat je daarop terug kan vallen en fijn mee kan praten om je vervolgens weer beter te voelen en haar (hulp) niet meer nodig hebt?

Ik ben drie jaar geleden bij een fysiotherapeut geweest, die ik een heel fijn persoon vond, verder keek dan alleen "het lijf" maar ook de wisselwerking met de psyche en me heel goed geholpen heeft.

Van de week heb ik na drie jaar weer een afspraak daar gemaakt omdat hij me toen zo goed geholpen heeft..

Maakt mij dat dan een stalker?

Ts ik snap je twijfel, maar nogmaals (ik kan alleen maar vanuit mezelf praten en heb behoorlijk wat hulpverleners gehad waar ik geen klik mee had en dus ook niks mee kon), een vertrouwens persoon is belangrijk en (ook voor mij) een kostbaar iets.. Je kan opnieuw gaan zoeken, maar waarom als je er al eentje hebt?
Niemand hier noemt je een stalker, dat zijn toch echt je eigen woorden. Hoe komt het dat je dat zo ziet?

Je zegt op een gegeven moment: "Stel dit is een 'ongezonde relatie', is dat dan mijn fout of die van de hulpverlener. Want zij heeft daar dan toch ook een aandeel in?"

Sommige therapeuten hebben een warmere persoonlijkheid dan andere en met sommigen heb je eerder een klik. Een goede therapeut zal er goed op letten dat er professionele afstand blijft. Als dat niet gebeurt, dan heb je te maken met een slechte therapeut en moet je er sowieso niet heen willen. Mocht ze er echt een aandeel in gehad hebben, dan was ze heel verkeerd bezig.
Slik die kikker!
Ik zou het doen. Wie niet waagt wie niet wint.. Zeg ook dat je niet als stalker wilt overkomen maar dat je precies uitlegt hoe je het hier doet..
No way dat je haar privé gaat benaderen, hoe kom je op het idee??
Ik twijfel.

Privé benaderen ga ik zeker niet doen nee, maar vind de vergelijking met de fysio best een goede. Zij kan mij helpen en ze is vast niet de enige, maar wel weet ik heel goed wat ik aan haar heb.
quote:Sheep12 schreef op 04 juli 2016 @ 22:32:

Huh ik zie echt totaal het probleem niet? Als die psycholoog het echt zo erg vindt stuurt ze dat toch gewoon terug. Ik als maatschappelijk werker zou dit absoluut niet erg vinden maar ik ben blijkbaar de enige.Dus dit! Iemand voelt zich veilig bij je, dan zal dit niet veranderen. Dit zijn dingen waar psychologen op voorbereid worden en zijn. Ik vind het helemaal niet ongepast. Ze weet heus nog wel dat jij haar gesproken hebt. Als je haar contacteert en ze beoefent een ander vak dan zegt ze dit wel, maar geeft ze je ook een goed alternatief waar je verder mee kunt.
Vreemd is niet labiel.
Ik snap je wel, maar het is jammer dat je je zo op haar instelt. Ik zou via de huisarts weer om een doorverwijzing vragen naar een psycholoog / psychiater. Ik denk dat als je dan weer iemand treft, het gevoel van vertrouwen snel terug komt. Je hemelt je psycholoog nu erg op, maar je moet verder met het heden, en er zijn heel veel mensen die je daarmee kunnen helpen.
Klopt. Ik focus me iets teveel op haar, maarja ik vind haar ook gewoon echt ontzettend goed. Als je hulp zoekt hoop je iemand te vinden waarmee het klikt en dat was het geval.

Misschien dat ik haar alleen bel (via haar werkgever) voor advies. Zij kent mij immers heel goed. Is goed op de hoogte van mijn problemen en kan me een beetje op weg helpen.
Ja Fance, maar weet je, en ik bedoel het niet lullig, want ik heb ook pas een sessie bij de psycholoog gehad..

Zij maakte indruk op jou, door haar manier van luisteren, door haar adviezen, begrip... Maar daar heeft ze voor geleerd. En zij heeft een werkdag, en misschien met de ene client meer op dan met de andere, maar ze doet haar werk, en jullie staan allebei heel anders in de situatie. Je gaat ook niet voor niets naar een psycholoog, dat is toch iemand die je kracht geeft. Ik heb mijn sessie vorige week afgerond en dat is best eng. Ik heb ook tegen mijn psycholoog gezegd dat ik hem meeneem op mijn schouder op momenten dat ik dingen moet doen die ik akelig vind. En als het me lukt dan geef ik hem in gedachten een high five. Maar ik besef me ook dat hij me een zetje gaf, en dat IK degene ben die het moet doen, ik ben met mezelf geboren en ik ga met mezelf dood. Als ik denk dat ik weer hulp nodig heb dan ga ik naar mijn huisarts en dan ga ik met zijn advies verder, en ben ik trots op mezelf dat IK dat doe, voor MIJ.

Tuurlijk was jouw psycholoog goed, maar vlak anderen niet uit. Je zegt dat zij jou heel goed kent, maar de tijd is voor haar ook doorgegaan, ze heeft misschien honderd andere clienten gehad na jou, het is niet je vriendin, het was iemand die ervoor betaald werd om jou te helpen en dat heeft ze gedaan. En ben jij zelf niet verder gegaan in al die jaren? Want je zegt dat ze goed op de hoogte is van je problemen, maar als die nu na die jaren nog spelen dan heeft zij je er niet vanaf kunnen helpen..
Ik snap niet waarom mensem zo moeilijk doen. Als je een hulpverlener hebt waar je je prettig bij voelt, iemand die je kent, is het toch oke om terug te gaan?Waarom weer opnieuw een zoektocht naar een "goede" gaan starten en helemaal opnieuw beginnen?

Overdrachtsgevoelens kan je bij een andere therapeut ook krijgen. Maar ik denk niet dat dat bij ts aan de orde is, omdat ze zelf ook aangeeft het lange tijd zonder hulp heeft gedaan en nu weer vastloopt.

Ts heb je inmiddels al een beslissing gemaakt of contact met iemand gehad?
Nog steeds geen beslissing gemaakt.

Ik wil het wel, maar twijfel. Want wat als ze negatief reageert, ik denk dat ik dat heel erg zou vinden..
Ik begrijp je wel, hier drie psychologen gehad waarvan ik er maar met één een echte klik had. Vind het een fijn idee dat als het echt niet meer gaat dat ik haar kan mailen (op haar werkmail) Maar goed ik zou toch verder op zoek gaan naar een andere psycholoog, er zijn er echt nog wel meer waar je een klik mee kan hebben en die je kunnen helpen. Bij de vorige is de behandeling afgesloten, je bent nu een tijdje verder en misschien kan een nieuwe psycholoog (met klik) je juist wel beter geven wat je op dit moment nodig hebt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven