Depressie afwenden

26-09-2022 14:12 8 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi Vivaforum,

Al mijn hele leven ben ik bekend met psychische problemen en heb meerdere diagnoses.
De afgelopen jaren ging het redelijk goed en bleef ik stabiel. Echter merk ik de laatste dagen dat het slechter gaat en heb ik het idee dat ik weer een depressie aan het ontwikkelen ben. Ik heb aan de bel getrokken bij hulpverleners met wie ik nog contact heb, maar ik heb nog geen reactie. Zelf ben ik aan het nadenken wat ik alvast zelf zou kunnen doen, zoals bv meer naar buiten gaan en gezond eten.

Maar hebben jullie misschien nog tips?
Wat helpt jullie uit een dip te komen?
Is het mogelijk om een depressie af te wenden?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb inmiddels een leuk lijstje preventieve maatregelen, maar zelfs als ik die allemaal keurig uitvoer word ik soms depressief.
Aan de bel trekken, wat je dus gedaan hebt, is dan belangrijk.
En in mijn geval rest er dan alleen maar hard hopen dat ie niet al te heftig wordt.

Geen erg opbeurende post geloof ik. :$
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Misschien klinkt het tegenstrijdig, maar bij mij helpt het juist om me aan het gevoel over te geven en het er te laten zijn. Janken en flink balen dat het (weer) zover is. Ik merk dat de diepte dan iets minder diep is en de weg naar boven dus ook iets korter. Krampachtig proberen de depressieve gevoelens te vermijden door 'leuke' dingen te doen, werkt voor mij averechts. Dan val ik uiteindelijk echt in een nog dieper zwart gat.
Dat is heel persoonlijk. Heb je ooit een crisissignaleringsplan gemaakt?
Bij mij gaat het dan allemaal om balans; het gevoel mag er zijn, en ik moet genoeg rust nemen, maar ik mag mezelf niet isoleren.
Ik word vrij streng in mijn bedtijden, en mijn fysieke zelfzorg; douchen, tandenpoetsen, eten etc. Routine helpt mij namelijk.
Belastende afspraken zeg ik af. Mensen bij wie ik mezelf mag zijn zoek ik op.
Ik ga veel wandelen (haha i know) samen met man. Vooral omdat ik snel angstig kan worden en dat kan escaleren in psychose als ik ga ophokken, dus dagelijks de deur uit is belangrijk, niet alle gordijnen dichtdoen etc.

Accepteren dat het even minder gaat, hulp inschakelen, hopen op het beste.
In mijn geval vaak een verhoging van medicatie (maar dat heeft meer met de psychosegevoeligheid dan met depressie te maken). Nu niet, want ik kan voorkomen dat het zover komt en slik geen medicatie meer.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je hebt pb.
Alle reacties Link kopieren Quote
@Solomio wat naar dat je regelmatig te maken hebt met depressies. Wat doe je als het eenmaal is?

@elling381Klinkt als accepteren, maar ik vind dat zo lastig, terwijl het allemaal zo logisch klinkt. Wat doe jij tijdens een episode?

@Greenladyfern Voor depressies heb ik niet zo'n plan. De laatste is ook alweer een tijd geleden. Ondertussen ook van de medicatie af en wil er liever ook niet meer aan. Tenzij het echt zwaar klote gaat worden. Hoe lukt het jou om zo gedisciplineerd te zijn? Op tijd naar bed zou mij wel lukken, maar weer uit bed komen en mezelf goed verzorgen, toch een stuk lastiger. En als ik mezelf dan streng toespreek, schiet ik nog weleens de andere kant op.
Dat lukt ook niet altijd. Het heeft vooral met preventie te maken bij mij, en als ik eenmaal afglijd daar extra op letten en prioriteit van maken. Ik ben 100% arbeidsongeschikt en heb jarenlang te maken gehad met behoorlijk heftige episodes en crisisopnames. Daar wil ik absoluut niet naar terug, en het helpt dat ik weet dat bepaalde dingen werken.
Ook maar tot een bepaalde grens hoor, als ik daar eenmaal overheen ben en depressief ben is mijn dag al een succes als ik mijn tanden poets. Maar door preventief ermee bezig te zijn, afspraken af te zeggen als het te veel is ook al denk ik dat het nog wel kan etc, komt het bij mij de laatste tijd niet zo ver.

Als medicatie in het verleden goed heeft geholpen, waarom zou je het dan niet weer gebruiken?
Alle reacties Link kopieren Quote
.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven