Depressie en ASS

25-03-2023 21:22 17 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn Lief zit in een depressie, en wordt getest op ASS(autisme).
Dat is al 2 keer eerder door de HA voorgesteld, maar hij wees het af.
Gezien zijn gedrag etc wat ik bij hem waarneem verbaasd het mij niet.
Ondanks dat hij eerder depressies heeft gehad(voor mijn tijd) hebben we dit niet aan zien komen.
Achteraf zijn er wel signalen geweest, die hij (onbewust)heeft genegeerd.
Medicatie voorgeschreven, aangemeld bij een psycholoog, waarvoor hij in de wachtrij staat.

Ik heb alles genoteerd wat ik waarneem bij hem en waar ik tegenaan loop.
In vele gevallen zijn er overeenkomsten.
Nee ik ben geen arts, heb wel in directe omgeving 2 personen die ASS hebben, en ben mij gaan inlezen.

Nu mijn vriend weet dat de depressie weer aanwezig is, lijkt het als een bom te ontploffen in zijn hoofd.
Zijn mood gaat op en neer, wil vaak alleen zijn, alleen een stuk rijden wat we voorheen altijd samen deden.
Fysieke aanrakingen zijn minimaal.
Laat staan intimiteit, die is er niet meer.
Wel wil hij tegen mij aanliggen s' avonds.
En toch voelt het op de eoa manier anders.

Ik besef heel goed dat het tijd nodig gaat hebben, en dat dit een pittig proces is.
Depressie doet veel met iemand, laat staan als er ook nog autisme gediagnosticeerd wordt.
Maar ik voel mij verdrietig, afgewezen, alleen/eenzaam(dat heb ik al lange tijd)
Ik hou van hem en wil hem aanraken, knuffelen het liefst in mijn blootje tegen hem aanliggen zonder verwachtingen daarin.
Hij wil niet.

Hulpvraag.
Ik weet niet hoe ermee om te gaan, wat kan ik wel/niet doen.
Het gaat in 1e instantie om hem, dat hij zich weer oke gaat voelen.
Maar ik ben zijn partner en leef met hem en voel mij ook rot hieronder.
Want ik heb een partner die de laatste paar weken anders is en anders reageert.
Hij pakt mijn hand niet meer, zegt niet meer 100.000 keer dat hij van mij houdt.
Hij zegt vertrouwen te hebben en dat het wel goed komt.
En ik ben juist bang voor verwijdering.

Zijn er mensen hier die in een depressie zitten of autisme hebben of in je directe omgeving dit herkennen?
Voor mijzelf heb ik ook hulp ingeschakeld.
Want ik moet erover praten en heb ook tools nodig om hem bij te staan, maar ook mijzelf.
Alle reacties Link kopieren Quote
Met alle respect: ik denk dat hij zich rotter voelt dan jij. En als ik in jouw schoenen zou staan, zou gebrek aan intimiteit het laatste van mijn zorgen zijn.

Ik zou vooral je eigen ding proberen te blijven doen. Het is zijn proces uiteindelijk. Hij, de relatie maar ook jijzelf hebt er niks aan, als jij hier ook onder lijdt.

Persoonlijk heb ik te maken gehad met een partner met forse psychische problematiek en heb een kind met ASS die ongeveer een jaar terug ook een depressie bleek te hebben.

Ik denk dat in gesprek blijven belangrijk is, maar niet continu aan hem trekken. Dat heeft weinig zin en is mogelijk zelfs contra productief.

Een aantal zaken die je beschrijft, heb je geen invloed op, zoals je angst voor verwijderd raken van elkaar. Dus laat dat vooral los. Het kost je alleen maar energie, terwijl je er geen controle of vat op hebt.

En als laatste: ik weet niet welke medicatie hij gekregen heeft, maar ook dat kan het libido negatief beïnvloeden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik snap je punt flipflop, dat hij zich veel rotter voelt.
Ik kan ook niet voelen wat hij voelt natuurlijk.

Soms is het nodig om even met beide voeten op de grond gezet te worden.
Ook al is het besef er dat hij het erg zwaar heeft, maar soms dringt het misschien niet voldoende tot mij door.
Vandaar ook de hulpvraag.
En ja loslaten, ik weet het en probeer het ook echt.
Voor mij is dit ook een proces om er anders mee om te gaan.

Gisteren heeft hij aangegeven dat hij steeds aan het balanceren is, en dat hij eerst aan zichzelf moet werken voordat hij zijn aandacht naar anderen toe kan geven.
Dat zette mij aan het denken, en dat is ook zo natuurlijk.

Voor jou ook zwaar om binnen jouw gezin dit mee te maken.
Je man, maar ook je kind.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zusette, ik snap je reactie dan ook erg goed. Het is ontzettend moeilijk om degene van wie je houdt zo ontzettend te zien worstelen. En ik heb zelf ook niet altijd goed kunnen handelen in die situatie. We blijven mensen uiteindelijk.

Je handelt soms vanuit een soort blinde paniek, omdat alles wat was, opeens verdwenen lijkt. En dat is beangstigend.

We zijn inderdaad door hele diepe dalen gegaan. Onze relatie heeft, om overigens hele andere redenen dan psychische problematiek, niet gered.

Nu terugkijkend en met de diagnose ASS van dochter, denk ik dat hij ook ASS had en daardoor gevoeliger voor psychische problemen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je slaat de spijker op z'n kop.
Alles wat was is opeens weg, ja dat is beangstigend omdat de situatie "ineens" veranderd is.
Het lijkt wel of ik daar een soort van controle over wil hebben wat natuurlijk niet kan, dat weet ik echt wel.
Want wat was was veilig, en nu is dat niet.

Wat verdrietig dat je relatie het niet gered heeft.
Ook al was het een andere oorzaak.
En wat in een rollercoaster zul je hebben gezeten.

Het is wel fijn dat vriend er nu wel open voor staat om zich te laten testen en sowieso gesprekken aangaat, dat laatste deed hij bij de vorige depressie's ook.
Hij heeft stappen ondernomen en dat is al heel fijn.
Wat een lieve partner ben jij.

Mijn zoon heeft autisme en is zwaar depressief. Ons contact is echt minimaal. Als ik hem 1 of 2x per jaar zie is het veel, terwijl hij op ca 20 min hier vandaan woont.
Bezoek of appjes kan maar moet altijd van mijn kant komen want hij kan de druk van iets moeten (afspreken of appen) niet aan. Bij hem gaat ook een bom af in zijn hoofd want overprikkeld. Nou woont hij ook nog eens in Rotterdam waar het gewoon niet fijn en veilig wonen is. Maar dat is de komende jaren niet anders want wachtlijsten.

Ik snap waar jij mee worstelt want ik ben ook bang om los te laten want er zit echt een gigantische kloof of afstand tussen op een gegeven moment. En dat wil je niet. Je wilt een fijne relatie en het laatste dat je wil is de afstand of dat je op een gegeven moment uit elkaar groeit.
Nou is onze relatie niet echt met elkaar te vergelijken, jij als partner in een relatie en ik als moeder maar ik snap jouw behoefte om genegenheid en het is wrang als je het niet krijgt, ook al valt jouw partner dit niet te verwijten.

Ik heb geen oplossing. Misschien jezelf de vraag stellen of jij dit de rest van je leven wil. En dat is pijnlijk want dat betekent dat je uiteindelijk een beslissing moet gaan nemen. Dat hoeft uiteraard niet ten koste te gaan van een relatie met hem maar dan wel anders meer op vriendschappelijke basis. Onderschat niet hoe belangrijk jij voor hem bent ook al kan hij dat niet tonen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Juliette schreef:
26-03-2023 11:24
Wat een lieve partner ben jij.

Onderschat niet hoe belangrijk jij voor hem bent ook al kan hij dat niet tonen.
Mee eens. Heel veel sterkte TO en Juliette ook. Lijkt me verschrikkelijk zwaar.

Ik vind dat je er best goed mee omgaat, en partner staat er zo te horen ook best verstandig in. Vraag hem wat hij nodig heeft en wat hij verwacht van jou. Hij geeft al aan dat ie de ruimte nodig heeft om eerst aan zichzelf te werken. Dat is goed dat ie dat aangeeft lijkt me. Vraag wat ie hierin van jou verwacht en zeg dat je achter hem staat en hem steunt (al doe je dat denk ik al wel als ik je zo lees). Een partner die zich anders gedraagt en zich lijkt te vervreemden, lijkt me heel lastig. Een partner die ook nog kribbig en chagrijnig wordt, lijkt me onmogelijk. Dus blijf met elkaar praten over elkaars behoeften en hoe je elkaar hierin kunt steunen.

Jij mag ook best aangeven wat je van hem wilt. Is aan hem om te beoordelen wat hij daarmee kan en wil doen.

Ik heb er geen ervaring mee, dus mogelijk sla ik de plank mis. Maar dit zijn wat dingen die zo in mij opkomen. Sterkte hoor. Hopelijk gaat ie zich weer snel wat beter voelen!
Zwetser
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb je een PB gestuurd Zuzzette.
Student201 schreef:
26-03-2023 11:35


Dus blijf met elkaar praten over elkaars behoeften en hoe je elkaar hierin kunt steunen.



Ik denk juist dat dit het grote probleem is want hij kan dit niet. Hij is al overprikkeld.
Onmacht, 'vol hoofd' hij kan er ws niet meer bij hebben, communicatie en nadenken wat hij moet/wil of kan, beslissingen nemen, zijn gedrag moet veranderen want partner vraagt om liefde, intimiteit, aandacht. Rekening houden met zijn behoefte en ook nog eens van haar..... Pffff daar komt de depressie oa juist door of nog bij.
Het brein van iemand met autisme is misschien een beetje te vergelijken als een flipperkast dat, als hij geen gas terugneemt en zich terugtrekt, constant aanstaat.
Alle reacties Link kopieren Quote
Juliette schreef:
26-03-2023 11:47
Ik denk juist dat dit het grote probleem is want hij kan dit niet. Hij is al overprikkeld.
Onmacht, 'vol hoofd' hij kan er ws niet meer bij hebben, communicatie en nadenken wat hij moet/wil of kan, beslissingen nemen, zijn gedrag moet veranderen want partner vraagt om liefde, intimiteit, aandacht. Rekening houden met zijn behoefte en ook nog eens van haar..... Pffff daar komt de depressie oa juist door of nog bij.
Het brein van iemand met autisme is misschien een beetje te vergelijken als een flipperkast dat, als hij geen gas terugneemt en zich terugtrekt, constant aanstaat.
Snap ik, heel lastig. Ik heb geen ass, maar ik neig er wel naar vind ik zelf. Of t is iets anders, maar t overprikkelde is mij helaas nogal bekend. Als ik even voor mezelf praat, vanuit zowel het oogpunt als zelf overprikkeld zijn als vanuit t oogpunt als partner, denk ik t volgende.

Je omschrijft t goed, zijn hoofd staat constant aan en hij kan er weinig prikkels bij hebben. Dat ie zich terugtrekt vind ik dan ook niet vreemd. Dat hij je niet de liefde kan geven die je gewend bent vind ik ook niet vreemd. En dat ie niet de partner kan zijn die hij normaal is, vind ik ook logisch. Dit zou ik wel kunnen begrijpen en kunnen accepteren denk ik. Ik zou hem die ruimte ook proberen geven. Dat ie hulp heeft gezocht is al heel goed!

Waar ik veel moeite mee zou hebben, is als je partner op jou gaat afreageren. Daarnaast zou ik het heel moeilijk vinden, hoe kut ie zich ook voelt, als ie zich gaat vervreemden en niet meer blijft praten over wat er in hem omgaat. Waarschijnlijk heeft ie veel rust nodig en weinig prikkels. Maar dan zou je nog steeds kunnen vertellen wat je bezighoud, waar je je druk om maakt. Je zou t fijn moeten vinden om bij je partner te liggen, tegen elkaar aan te liggen (vgm zei je ook dat hij dat wel fijn vond) en je zorgen te uiten tegen je partner.

Maargoed, t is heel lastig kan ik me voorstellen. Voor hem, maar ook voor jou. Sterkte
Zwetser
Alle reacties Link kopieren Quote
Juliette schreef:
26-03-2023 11:24
Wat een lieve partner ben jij.

Mijn zoon heeft autisme en is zwaar depressief. Ons contact is echt minimaal. Als ik hem 1 of 2x per jaar zie is het veel, terwijl hij op ca 20 min hier vandaan woont.
Bezoek of appjes kan maar moet altijd van mijn kant komen want hij kan de druk van iets moeten (afspreken of appen) niet aan. Bij hem gaat ook een bom af in zijn hoofd want overprikkeld. Nou woont hij ook nog eens in Rotterdam waar het gewoon niet fijn en veilig wonen is. Maar dat is de komende jaren niet anders want wachtlijsten.

Ik snap waar jij mee worstelt want ik ben ook bang om los te laten want er zit echt een gigantische kloof of afstand tussen op een gegeven moment. En dat wil je niet. Je wilt een fijne relatie en het laatste dat je wil is de afstand of dat je op een gegeven moment uit elkaar groeit.
Nou is onze relatie niet echt met elkaar te vergelijken, jij als partner in een relatie en ik als moeder maar ik snap jouw behoefte om genegenheid en het is wrang als je het niet krijgt, ook al valt jouw partner dit niet te verwijten.

Ik heb geen oplossing. Misschien jezelf de vraag stellen of jij dit de rest van je leven wil. En dat is pijnlijk want dat betekent dat je uiteindelijk een beslissing moet gaan nemen. Dat hoeft uiteraard niet ten koste te gaan van een relatie met hem maar dan wel anders meer op vriendschappelijke basis. Onderschat niet hoe belangrijk jij voor hem bent ook al kan hij dat niet tonen.

Dank je wel Juliette,

Ik snap dat je geen oplossing hebt voor mij, maar herkenbaarheid of feedback kan al fijn zijn.
Wat heftig voor je om je kind zo te zien, en waarmee je nauwelijks contact mee kan krijgen.
Rotterdam is idd niet the place to be voor hem, hij zal daar nu mee moeten "dealen" wat natuurlijk moeilijk is.

Klopt betreft dat loslaten, je weet wat je had ook al nam ik al het e.e.a waar bij hem, maar dat was oke, daar konden wij beiden mee omgaan, alleen werd het versterkt.
Nu duidelijk is dat de depressie weer heeft toegeslagen snappen we het beide ook.
We zijn vrijwel zeker dat er ASS uit de test komt, dit mede door gesprekken met de HA.
Ja die genegenheid, dat is ook wat "ik wil", beseffende dat dit echt geparkeerd moet worden.
Wetende dat hij niet anders kan.
Er speelt zoveel bij hem dat hij overprikkelt is en er niet veel meer bij kan.
Het is dan ook lastig om iets bespreekbaar te maken.
Hij zegt wel dat ik dat wel moet doen.

De vraag of ik dit de rest van mijn leven wil is heel moeilijk.
Zoals hij was voor de depressie volmondig ja, maar dat is in een glazenbol kijken(en die heb ik niet).
Alle reacties Link kopieren Quote
Student201 schreef:
26-03-2023 11:35
Mee eens. Heel veel sterkte TO en Juliette ook. Lijkt me verschrikkelijk zwaar.

Ik vind dat je er best goed mee omgaat, en partner staat er zo te horen ook best verstandig in. Vraag hem wat hij nodig heeft en wat hij verwacht van jou. Hij geeft al aan dat ie de ruimte nodig heeft om eerst aan zichzelf te werken. Dat is goed dat ie dat aangeeft lijkt me. Vraag wat ie hierin van jou verwacht en zeg dat je achter hem staat en hem steunt (al doe je dat denk ik al wel als ik je zo lees). Een partner die zich anders gedraagt en zich lijkt te vervreemden, lijkt me heel lastig. Een partner die ook nog kribbig en chagrijnig wordt, lijkt me onmogelijk. Dus blijf met elkaar praten over elkaars behoeften en hoe je elkaar hierin kunt steunen.

Jij mag ook best aangeven wat je van hem wilt. Is aan hem om te beoordelen wat hij daarmee kan en wil doen.

Ik heb er geen ervaring mee, dus mogelijk sla ik de plank mis. Maar dit zijn wat dingen die zo in mij opkomen. Sterkte hoor. Hopelijk gaat ie zich weer snel wat beter voelen!
Dank je wel student,
Ik besef dat ik mijzelf opzij moet zetten om hem verder te helpen, maar dat vind ik best moeilijk hoor, daar ben ik wel eerlijk in.
Hij is nu alleen een eind aan het rijden, dat is voor het eerst dat hij dat doet, en dat maakt mij onrustig.
Zijn gedrag is nl anders en ik ben dan op mijn hoede.
Maar hij heeft dit nodig, en dan zal ik dat moeten loslaten.
Gelukkig kunnen we toch dingen bespreekbaar maken, ook al gaat dat eerst moeizaam, maar dan komen we er toch achter dat dat beter is dan eromheen te draaien om de ander maar niet te kwetsen, dat werkt gewoon niet.

Wellicht dat het komende tijd op en neer zal gaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Juliette schreef:
26-03-2023 11:47
Ik denk juist dat dit het grote probleem is want hij kan dit niet. Hij is al overprikkeld.
Onmacht, 'vol hoofd' hij kan er ws niet meer bij hebben, communicatie en nadenken wat hij moet/wil of kan, beslissingen nemen, zijn gedrag moet veranderen want partner vraagt om liefde, intimiteit, aandacht. Rekening houden met zijn behoefte en ook nog eens van haar..... Pffff daar komt de depressie oa juist door of nog bij.
Het brein van iemand met autisme is misschien een beetje te vergelijken als een flipperkast dat, als hij geen gas terugneemt en zich terugtrekt, constant aanstaat.
Idd is praten sowieso altijd al een ding geweest, wat nu nog lastiger is.
Hij geeft ook wel aan dat er eigenlijk niets bij kan.
Jij omschrijft het goed.
TO heb je Instagram? Anders misschien een account aanmaken. 'De schrijvende autist' verwoordt heel goed hoe het leven met autisme icm depressie is.
Misschien helpt het jou ook om wat inzichten te krijgen, je partner te leren begrijpen (ook al doe jij nu al heel erg goed je best).

Ik vond het echt een eyeopener toen ik haar ging volgen. Veel viel er op zijn plek en ik ben minder aan mijzelf gaan twijfelen want ik dacht echt dat ik heel veel fout had gedaan en voelde mij schuldig. Want toegegeven een kind met ASS en depressies is heel zwaar en ik heb ook niet altijd het geduld met hem gehad. Maar ik heb ook geleerd door de verhalen die je leest op haar IG waarom soms afstand wordt genomen, hoe zo een depressie voor die ander eruit ziet en hoe het voelt.
Ik hoop dat jij er ook iets aan hebt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Thanx Juliette,

Ik heb op insta gekeken en ga het volgen.
ik schoot wel bij het eea heel erg in de lach ivm herkenbaarheid.

Dat twijfelen aan jezelf/mijzelf, herken ik dus.
Maar hij zei ook wel regelmatig dat ik teveel verwachtingen had, en onzeker ben.
Vanuit zijn oogpunt snap ik dat nu.
Want mijns inziens heb ik geen hoge verwachtingen, maar normale verwachtingen in een relatie.
Anderzijds, wat voor de 1 hoog is, kan voor de ander laag zijn.
Zuzzette schreef:
26-03-2023 23:10
Thanx Juliette,

Ik heb op insta gekeken en ga het volgen.
ik schoot wel bij het eea heel erg in de lach ivm herkenbaarheid.

Dat twijfelen aan jezelf/mijzelf, herken ik dus.
Maar hij zei ook wel regelmatig dat ik teveel verwachtingen had, en onzeker ben.
Vanuit zijn oogpunt snap ik dat nu.
Want mijns inziens heb ik geen hoge verwachtingen, maar normale verwachtingen in een relatie.
Anderzijds, wat voor de 1 hoog is, kan voor de ander laag zijn.

Daarom is die IG zo fijn omdat veel herkenbaar is. Ik heb er heel veel van geleerd.
Dingen die ik niet kon begrijpen, begreep ik na het lezen van haar posts ineens wel. Heel veel herkenbaar ook.
Niet alleen fijn voor mij maar ook voor mijn zoon.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zuzzette,
Geen idee of je nog actief bent hier.
Ik heb je een PB gestuurd.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven