Depressie en ASS

25-03-2023 21:22 17 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn Lief zit in een depressie, en wordt getest op ASS(autisme).
Dat is al 2 keer eerder door de HA voorgesteld, maar hij wees het af.
Gezien zijn gedrag etc wat ik bij hem waarneem verbaasd het mij niet.
Ondanks dat hij eerder depressies heeft gehad(voor mijn tijd) hebben we dit niet aan zien komen.
Achteraf zijn er wel signalen geweest, die hij (onbewust)heeft genegeerd.
Medicatie voorgeschreven, aangemeld bij een psycholoog, waarvoor hij in de wachtrij staat.

Ik heb alles genoteerd wat ik waarneem bij hem en waar ik tegenaan loop.
In vele gevallen zijn er overeenkomsten.
Nee ik ben geen arts, heb wel in directe omgeving 2 personen die ASS hebben, en ben mij gaan inlezen.

Nu mijn vriend weet dat de depressie weer aanwezig is, lijkt het als een bom te ontploffen in zijn hoofd.
Zijn mood gaat op en neer, wil vaak alleen zijn, alleen een stuk rijden wat we voorheen altijd samen deden.
Fysieke aanrakingen zijn minimaal.
Laat staan intimiteit, die is er niet meer.
Wel wil hij tegen mij aanliggen s' avonds.
En toch voelt het op de eoa manier anders.

Ik besef heel goed dat het tijd nodig gaat hebben, en dat dit een pittig proces is.
Depressie doet veel met iemand, laat staan als er ook nog autisme gediagnosticeerd wordt.
Maar ik voel mij verdrietig, afgewezen, alleen/eenzaam(dat heb ik al lange tijd)
Ik hou van hem en wil hem aanraken, knuffelen het liefst in mijn blootje tegen hem aanliggen zonder verwachtingen daarin.
Hij wil niet.

Hulpvraag.
Ik weet niet hoe ermee om te gaan, wat kan ik wel/niet doen.
Het gaat in 1e instantie om hem, dat hij zich weer oke gaat voelen.
Maar ik ben zijn partner en leef met hem en voel mij ook rot hieronder.
Want ik heb een partner die de laatste paar weken anders is en anders reageert.
Hij pakt mijn hand niet meer, zegt niet meer 100.000 keer dat hij van mij houdt.
Hij zegt vertrouwen te hebben en dat het wel goed komt.